Lord Owens samlade sadelfunderingar.

Sv: Lord Owens samlade sadelfunderingar.

Mount Never Rest skrev:
Förresten! Du måste be nåhon fota bilder när du rider i sadeln också!
Det är ju kul att se ett helt ekipage och inte bara delar av en häst ;)
(Ok, det kanske inte hjälper för att se hur den passar men JAG ville se på hästen! För jag vet inget om sadelpassning :D )

Ska göras idag. ;)

Lord Owen skrev:
Ska mäta den här jag har hemma (antar att du menar att bommen ska vara under 70 cm och inte menar bom plus skirt?). Ska prova med built up idag och ta bilder och om det funkar så sitter jag upp och skrittar lite. :D

Nja, jag menar hela sadeln. Bommen är inte så lång. Bakkant på skirten ska inte vara närmare hästens höftben än 5-7 cm...

Jag har ridit i den nu och jag måste säga att det kändes inte hundra.. Det var liksom inte att den satt fel/inte passade utan mer att jag inte riktigt kände att jag tyckte om sadeln, inte riktigt gav mig den kontakt med hästen jag behöver.

Hinner inte sätta in bilder nu eller skriva mera.
Men ska fundera mer på den här sadeln annars är det bara att leta vidare. :) Funderar på att köpa hem den nya modellen av en bomlös dressyr sadel när den kommer (NYFIIIKEN på den) och leta westernsadel vid sidan av. Men som sagt jag ska fundera. :D

JA, bomlösa är klart bäst om man vill ha bra kontakt med hästen :D

Jag gillar principen men har aldrig provat rida i någon.

Mount Never Rest skrev:
JA, bomlösa är klart bäst om man vill ha bra kontakt med hästen :D

Jag gillar principen men har aldrig provat rida i någon.

Jag har ju redan en men den är inte helt hundra den heller (fan vad kinkig jag verkar :angel: ) varken i hur den ligger på hästen eller hur jag sitter i den eller i kontakten med hästen.

Någon som vet hur man mäter ryggvinkeln på en häst? Alltså graderna?

:bump: Jag gillar det här med sadeljakt!

Hur man mäter ryggvinkel:
Skaffa en tjock elkabel ( vit) som innehåller en blymantel.
Lägg på en w-sadel och märk ut var mitten av framvalvet ligger på hästryggen, använd en bit maskeringstejp el likn.
Forma blykabeln efter ryggen mitt för markeringen.
Rita av profilen på ett papper eller en bit kartong.
Ta en gradskiva och mät vinkeln.
Lätt som en plätt.
Om vinkeln blir över 90 grader kommer du att få problem att hitta en passande sadel eftersom så gott som samtliga sadlar har denna vinkel, möjligen hittar du en FullQHsadel med 93 graders vinkel.
Är hästen bredare rekommenderas en barbackapad !
Bladen i en westernsadel är c:a 55-60 cm långa normalt,sen hur långt lädret sträcker sej har ingen betydelse!
Har hittat bra artikel om sadelinpassning på www.western-ridning.com och där står det mesta beskrivet!

Senast ändrad av en moderator:

Tackar. :bow:
Japp, den artikeln hittade jag med. :p

Nu gräver jag fram tråden igen :D :D :D
Hur går det?? Blir du något klokare :angel:

Mount Never Rest skrev:
Nu gräver jag fram tråden igen :D :D :D
Hur går det?? Blir du något klokare :angel:

Du är verkligen nyfiken va? ;) :p
Jaa, jag har beställt en dressyrsadel nu i alla fall, en Star trekk espanola. Men jag letar fortfarande westernsadel. :bump: fast hittar inget jag direkt faller pladask för.

Självfallet att jag är nyfiken :angel: Det blir lätt så när man själv inte behöver köpa något (förutom ett regntäcke)

Mount Never Rest skrev:
Självfallet att jag är nyfiken :angel: Det blir lätt så när man själv inte behöver köpa något (förutom ett regntäcke)

Behöver och behöver. Så fort jag har lite pengar över så försöker jag komma på något att köpa. :o :D

Jag har mätt hans vinkle också, 105 grader nu. Jag tror han kommer ligga på runt 110 eller mer när han är välmusklad.

Bill skrev:
Hur man mäter ryggvinkel:
Skaffa en tjock elkabel ( vit) som innehåller en blymantel.
Lägg på en w-sadel och märk ut var mitten av framvalvet ligger på hästryggen, använd en bit maskeringstejp el likn.
Forma blykabeln efter ryggen mitt för markeringen.
Rita av profilen på ett papper eller en bit kartong.
Ta en gradskiva och mät vinkeln.
Lätt som en plätt.
Om vinkeln blir över 90 grader kommer du att få problem att hitta en passande sadel eftersom så gott som samtliga sadlar har denna vinkel, möjligen hittar du en FullQHsadel med 93 graders vinkel.
Är hästen bredare rekommenderas en barbackapad !
Bladen i en westernsadel är c:a 55-60 cm långa normalt,sen hur långt lädret sträcker sej har ingen betydelse!
Har hittat bra artikel om sadelinpassning på www.western-ridning.com och där står det mesta beskrivet!

Hänger inte med riktigt... :confused:
Vad menar du med mitten av framvalvet? Och man måste väl kunna mäta vinkeln utan att lägga på en westernsadel? Jag vill mäta för att få ett hum om vilken sadel han ska ha...
Ska man kapa kabeln då man böjt den tom bogbladsspetsen eller? Jag menar... vilken häst som helst kan ju få värsta stora vinkeln om man fortsätter nedanför? Eller... jag har nog missuppfattat totalt eller :o

Ni kan mäta er blåa i ansiktet på alla möjliga vis. Sadelprovning är ingen vetenskap utan sunt förnuft och provning. Du har ingen aning om hur sadeln ligger förrän du lägger på den. Om jag till exempel kom in på en skoaffär och sa. -Mina vader är x vida och mina tår x tjocka och längden på foten x lång så kan nu plocka fram ett par boots åt mig. Dom skulle nog undra vad du var för en dårpippi men ändå säga att det kanske är bäst om du provar några på för och se hur dom sitter. Jag har varit i den här branchen garanterat längst av alla och jag vet att hur mycket ni än mäter era hästar så måste ni ialla fall lägga på sadeln och rida innan ni vet. Dessutom så vet ni inte sadelbommens mått. De mått som angivs på deklarationen är sadelns konstruktion, material, sätesstorlek, rigg mm. Det måttet som folk
hakar upp sig på är när det står bommens vidd, vilket bara indikerar hur bommen ser ut längst upp mot forken. Det finns ingen sadelmakare som anger bommens vinkling på deklarationen. Så faktum är att en sadel som är 7`i bommen kan vara trängre än en som det står 6.5`på.

Ingen som påstått det heller...men man kan få en aning om vilken typ av sadel man bör inrikta sig på utifrån måttet över manken...längden (jag vill ha både rakt mått och ett som följer ryggen så man får en aning om ev. form på ryggen) samt fotografier. Vitsen är att kunna sålla bort några som inte är någon idé att prova alls.

Men som du säger så är det inga garantier...jag själv har nu, efter mätande och fotograferande en sadel på G. Den är specialgjord för hästar med form och svikt...kan bara hoppas att den ligger bra på damen nu...:crazy:

Starkt att du säger dig hållit på längst:smirk: ...känner du oss så bra:angel:

Men om du skulle gå in i en skoaffär skulle dom titta på dig och knappas föreslå att du provar storlek 32... :crazy:

Liknande trådar

Western Efter 20 år inom klassisk ridning har jag börjat fundera på att byta till western. En av anledningarna är en gammal nackskada som aldrig...
Svar
8
· Visningar
2 893
Senast: Em-Jay
·
Western Hej ! Håller på att försöka lära mig mer om western, men då jag bor i norrland så finns de ingen westernbutik på så där 50-60 mil...
2
Svar
37
· Visningar
6 745
Senast: IngaLena
·
Western Nu är det så här att jag studerar till sadelmakare och har tagit hem vår gamla westernsadel för framtida (eventuell, får se om det blir...
Svar
9
· Visningar
2 710
Senast: Pillis___
·
Western (Det blev visst långt, jag hoppas ni orkar läsa och ge mig lite tankar!) Jag står inför ett litet problem, ett rätt så trevligt...
Svar
5
· Visningar
1 265
Senast: Praefatio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Barn som inte sover
  • Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII

Hund, Katt, Andra Djur