Lord Owens samlade sadelfunderingar.

Sv: Lord Owens samlade sadelfunderingar.

Lord Owen skrev:
Ja, rent spontant känns det så för mig med och jag vet att en av alla de vet. som tittat på honom sagt åt mig att hålla honom smal så att han inte bär på för mkt, men det var nog mer menat att han inte skulle gå och släpa på extra kilon 24/7.
Nu kommer det ju inte bli långa ridturer och inte ofta, han kommer ridas enligt principen "varannan dag" när han kommer igång för att ge leder och allt en chans att en gång för alla återhämta sig (har varit mkt fram och tillbaka nu det här året) och då kommer jag ju inte alltid använda just en westernsadel. Jag ska nämligen köpa en dressyrsadel också har jag tänkt, en bomlös ST Espaniola och den väger ju nada. :D Sedan har ju en westernsadel stor anläggningsyta fast jag vet inte direkt om det påverkar, det är ju samma totala vikt ändå.
Han bär sig bra utan påverkan i skritt och rätt ok i galopp (alltså naturligt, utan att jag gör något) men traven är hemsk. Sedan har han ju spattförändringar också (är inte ihopväxt, är "avstannat" men finns där) och allt det här med frambenen och vilorna och allt har kommit från en och samma skit, tror jag, nämligen en för trång engelsk sadel som låg i bakvikt och knappt hade någon stoppning kvar, som han reds i i 4 år. Den ledde till att han har väldigt underutvecklad muskulatur runt bog och speciellt manke då han inte ville röra bogbladet alls när han rörde sig. Så spänd är/var han. Är betydligt bättre nu men inte bra, detta ledde också till att stötdämpningen i frambenen gick åt skogen och frambenen blev lidande (vad konstigt.. :angel:) och *poff* så hade vi kotledsinflammationer och pålagringar. Fasiken vet hur länge han gått och haft mer eller mindre ont i frambenen. Satt djupt sa massören som behandlar honom. Nu rör han mer på bogarna när han går (hoppas du förstår hur jag menar) men är fortfarande spänd i området kring manken/bogen/halsen.
På samma gång (oh ja det kommer mer) har han en dålig inställning till att ha ryttare på ryggen som kräver något av honom, är ju inte så konstigt med tanke på sadeln och det cykelstyre han hade i munnen. Så under vilan nu har vi gått tillbaka till markjobb i skritt och övat lite på ställa/böja och bara slappna av. Det har gått finfint. När han börjar sättas igång kommer han få smärtstillande för att inte spänna sig av smärtminne i manken/bogarna och det ska sedan tas bort. Musklerna måste ju användas rätt för att bli rätt och då funkar det inte om han går och spänner sig..
Sedan när jag börjar sitta upp är det en rätt lång väg till att han börjar bära mer bak (vilket är livsviktigt för hans framben!) men det kommer, det krävs att han börjar lita på att ridning inte gör ont, att han kan lita på mig från ryggen också och att allt annat klaffar. :crazy: :cool:
Jag kommer börja rida på honom barbacka/med den bomlösa. Westernsadel är tänkt som en variation och en skogsridningssadel de dagar jag inte vill kräva något.

Nu när jag fick skriva ner allt jag funderade på så tror jag inte att det blir några problem med vikten så länge jag är medveten om begränsningarna. :bump: Haha, undrar om någon orkar läsa igenom det där (och det är ändå bara hälften).
Han har hunnit vara med om mycket din kille :(
Hoppas att han håller sig frisk i fortsättningen :crazy:

Mount Never Rest skrev:
Han har hunnit vara med om mycket din kille :(
Hoppas att han håller sig frisk i fortsättningen :crazy:

Ska jag berätta om det sneda bäckenet, de femtioelva fodervärdarna, de sabbade bakhovarna, de mekaniskt överbelastade tänderna, lastningsproblemen, hur fel han blivit riden och den lilla osäkra hästen också? :crazy:

(Nu låter det verkligen som att jag överdriver, men det gör jag inte, dock vet jag bara ett ställe där han mått bra enligt uppgift från en annan person, inte hon som hade honom då)

Då ska din häst klara längre sadlar som 70 cm och kanske lite drygt det...ryggen är troligen ganska rak, eller? Eftersom det inte skiljer så mycket mellan måtten...inte så hög manke heller?

Jag håller tummarna för alla som letar sadel... jag har hittat en som jag ska beställa i morgon...en WI Extra wide (haflingerbom) som är specialgjord för europeiska hästar som är lite bredare. Bara hoppas att den nu ligger så bra som vi misstänker... :crazy: ...

Piraja skrev:
Då ska din häst klara längre sadlar som 70 cm och kanske lite drygt det...ryggen är troligen ganska rak, eller? Eftersom det inte skiljer så mycket mellan måtten...inte så hög manke heller?

Jag håller tummarna för alla som letar sadel... jag har hittat en som jag ska beställa i morgon...en WI Extra wide (haflingerbom) som är specialgjord för europeiska hästar som är lite bredare. Bara hoppas att den nu ligger så bra som vi misstänker... :crazy: ...
Jepp det gör han ;) Hans nuvarande är 70 cm och den klarar han lätt :D
Och ryggen är rak och han har en manke men inte spec. stor :D

Lord Owen skrev:
Ja, det kanske du har. :p Men jag provsatt den här och det KÄNNS inte för stort, det känns rätt lagom tyckte jag.

Jag har aldrig haft problem med att prova ut en sadel, jag har aldrig ens försökt. ;) Han ändrade sig så mkt i ryggen under en period så jag gav upp det innan jag ens börjat och köpte en bomlös. Känslig och känslig vet jag inte, dåliga erfarenheter dock. Han har ju gått med en för smal sadel (engelsk) som klämt honom över bogblade (låg PÅ bogbladen i stillastående läge) och det har ju lett till att han lätt spänner sig när sadeln kommer på men det är bättre nu.

Sadelutprovare... Tja. Var hittar man en sådan som vill komma till Åland och som kan något om westernsadlar? :crazy: Jag har för mig att Sadeldoktorn (Jimmy Inserte) kommer till Åland i början av Nov men jag tror inte att han är så hemma på westernsadlar. Eller det kanske inte spelar någon roll? :crazy:
Ok det var så det var ja. Ville minnas att du varit i sadeldjungeln tidigare och gav upp och köpte bomlöst istället.
En bomlös western då? :idea:

Hur det är med sadelprovare vet jag inte riktigt. Min bor i Karlskoga och kan både western och engelska sadlar :bow:

Piraja skrev:

Jag håller tummarna för dig och din "tanks". ;)

domino skrev:
Ok det var så det var ja. Ville minnas att du varit i sadeldjungeln tidigare och gav upp och köpte bomlöst istället.
En bomlös western då? :idea:

Hur det är med sadelprovare vet jag inte riktigt. Min bor i Karlskoga och kan både western och engelska sadlar :bow:

Nä, inte en bomlös western. Jag vill ju ha en westernsadel med BOM för att kunna variera tryckpunkterna som sadeln ger. Den bomlösa trycker bara där jag sitter (även om den fördelar vikten) och en westernsadel fördelar trycket över en mkt större yta, dvs hela bommen. Jag har ingen emot bomlösa men jag ville ha variation. :D

Karlskoga? Var sjutton ligger det? :p

Tackar! :)

För övrigt till alla (Piraaaja? :D ) :

Jag mätte från korsets högsta punkt til mitt på manken (längs ryggen, inte rakt) och det blev runt 86-87 cm men han har lång länd, det blev kring 83 cm om jag mätte till där manken börjar.

Vad kan jag läsa av från de här måtten? :bump:

Jag tror att man kan utläsa hur lång sadel dom kan ha??!!
För hon skrev att Harry borde kunna ha en som är 70cm lång och det stämmer :D

Men vi får väl se vad hon skriver :D

Mount Never Rest skrev:
Jag tror att man kan utläsa hur lång sadel dom kan ha??!!
För hon skrev att Harry borde kunna ha en som är 70cm lång och det stämmer :D

Men vi får väl se vad hon skriver :D

:p Jag är nog lite virrig.
Men hur kan man utläsa det av den längden? Är jag bara korkad eller hur får man fram det av det måttet? :confused:

:D Ikväll får jag hem built up paden.

Ingen aning :p
Så här skrev hon åt mig, men jag vet inte hur hon kom fram till det ;)

Jag vet bara att hennes beskrivning av Harry + sadel var klockren :D

Jag väntar med nyfikenhet på dom nya bilderna :D :D

Lord Owen skrev:
Tackar! :)

För övrigt till alla (Piraaaja? :D ) :

Jag mätte från korsets högsta punkt til mitt på manken (längs ryggen, inte rakt) och det blev runt 86-87 cm men han har lång länd, det blev kring 83 cm om jag mätte till där manken börjar.

Vad kan jag läsa av från de här måtten? :bump:

Jag skulle vilja veta det raka måttet också;) men var noga med att hålla på samma ställe som vid första måttet.

Lord Owen skrev:
Jag håller tummarna för dig och din "tanks". ;)

Man tackar för omtanke :bow: ...en sadelförsäljare ringer nu ikväll och ger besked om WI Extra passar...bara att hoppas :crazy:

Piraja skrev:
Jag skulle vilja veta det raka måttet också;) men var noga med att hålla på samma ställe som vid första måttet.

Tittade också lite extra på bilderna i början av tråden och hästen är grov en Full QH-bom som inte är för rak är nog lämplig. OBS!...var uppmärksam på om sadeln glappar i bakkant...det ska den inte göra.

Eftersom det är lite form på din häst med manke så misstänker jag att ett rakt mått blir från 5 cm kortare. Kan gå med en 70 cm sadel men jag tror mer på en 64 cm.

Jag fick inte fram alla bilderna utan bara de två första. Lite åt "tankshållet" där med;)

Piraja skrev:
Tittade också lite extra på bilderna i början av tråden och hästen är grov en Full QH-bom som inte är för rak är nog lämplig. OBS!...var uppmärksam på om sadeln glappar i bakkant...det ska den inte göra.

Den glappar nu (när man inte har något under, glappar mindre med vanlig pad under) eftersom den är för bred framtill. Jag vet inte hur det kommer bli med built up (har inte hunnit prova den än då jag ska med shettisen till tandläkaren idag). :D

Grejen är ju att nu är han inte musklad över ryggen alls jämfört med hur han kan vara (och då har jag aldrig ens sett honom mkt musklad över ryggen då jag aldrig haft möjlighet att börja rida honom ordentligt så breddningsgraden är ett stort frågetecken men räknar med mkt) när han är som bäst av det jag sett honom (och som sagt tror jag även det är under hur det kan vara). Och hästen blir ju rakare i rygglinjen ju mer muskler han får, så en för böjd bom går inte i längden. Den här sadeln är ganska rak men jag tror att han kommer "växa i" det med, hjälper det att padda om en sadel inte ligger an i mitten? Obs: VET fortfarande inte om den gör det eller ej, är ett problem jag ska ta tag i ikväll. ;)

Piraja skrev:
Eftersom det är lite form på din häst med manke så misstänker jag att ett rakt mått blir från 5 cm kortare. Kan gå med en 70 cm sadel men jag tror mer på en 64 cm.

Jag mätte rakt nu och det blir 82 från mitt på manken och 70 från där manken börjar. Men hästen sprang iväg (mätte i hagen) för han gillade inte måttbandet så någon cm åt ena eller andra hållet. :D

Piraja skrev:
Jag fick inte fram alla bilderna utan bara de två första. Lite åt "tankshållet" där med;)

Haha, ja och värre lär det bli. :angel:

Senast ändrad av en moderator:

En alldeles otroligt go sadel är "Premier diamond reiner" (ja, jag vet att det är en reiningsadel men den funkar utmärkt till trail oxå för det rider jag med den... :D )
Jag hade en sån sadel innan det var nån :devil: som stal den för mig!! :mad: :mad:
Jag har ridit i måååånga westernsadlar, men aldrig någon så skön som den!! Så fort jag sparat ihop lite pengar (försäkringen täcker inte mycket :mad: ) ska jag köpa en likadan sån. Börjar tröttna på barbacka eftersom tjuvarna passade på att ta dressyrsadeln oxå! :mad:
Nypris på sadeln är 15400:-

Förresten! Du måste be nåhon fota bilder när du rider i sadeln också!
Det är ju kul att se ett helt ekipage och inte bara delar av en häst ;)
(Ok, det kanske inte hjälper för att se hur den passar men JAG ville se på hästen! För jag vet inget om sadelpassning :D )

Tror att du då ska hålla dig med en sadel som är under 70 cm lång. Om du använder en built-up pad...glappar sadeln då? Han kommer att bygga muskler, absolut och då är det bättre att ha lite att spela på...håller tummarna för att du hittar rätt.

Piraja skrev:
Tror att du då ska hålla dig med en sadel som är under 70 cm lång. Om du använder en built-up pad...glappar sadeln då? Han kommer att bygga muskler, absolut och då är det bättre att ha lite att spela på...håller tummarna för att du hittar rätt.

Ska mäta den här jag har hemma (antar att du menar att bommen ska vara under 70 cm och inte menar bom plus skirt?). Ska prova med built up idag och ta bilder och om det funkar så sitter jag upp och skrittar lite. :D

Liknande trådar

Western Efter 20 år inom klassisk ridning har jag börjat fundera på att byta till western. En av anledningarna är en gammal nackskada som aldrig...
Svar
8
· Visningar
2 893
Senast: Em-Jay
·
Western Hej ! Håller på att försöka lära mig mer om western, men då jag bor i norrland så finns de ingen westernbutik på så där 50-60 mil...
2
Svar
37
· Visningar
6 745
Senast: IngaLena
·
Western Nu är det så här att jag studerar till sadelmakare och har tagit hem vår gamla westernsadel för framtida (eventuell, får se om det blir...
Svar
9
· Visningar
2 710
Senast: Pillis___
·
Western (Det blev visst långt, jag hoppas ni orkar läsa och ge mig lite tankar!) Jag står inför ett litet problem, ett rätt så trevligt...
Svar
5
· Visningar
1 265
Senast: Praefatio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka