Ljud från grannarna, vad göra?

Prioriteringar . Billigare boende innebär att man behöver mindre inkomst.

Landet låter inte ett skit. Typ. Ingen noise eller light pollution alls på många ställen. Inga fyrverkerier . Inga människor.

Nej, alla har inte samma förutsättningar. Varför är det intressant att påpeka?

Vårt skruttiga torp på Landet har en hel del ljud omkring. 600 m till närmsta granne.

Vedklyvning
Traktorer
Åkgräsklippare
Kor
Hötorkning
Grannens barn åker skateboard i ramp (dunk-dunk)
Hundar som skäller i hundgård
Motorsågar
Ständiga byggprojekt
lastbilar som hämtar timmer på ackord- rusning
Ja, och min favorit: motorcross-gänget

Det finns betydligt billigare boende runt om i landet än Stockholms förorter. Så ekonomiargumentet är till viss del ganska ihåligt.

Jag menar bara att det krävs att man ger stor tolerans om man vill bo i samma hus som andra.

Själv bryr jag väldigt lite om andras livsstil men kräver också mycket tolerans för den egna. Det är där skälet till valet finns. Så jag kan nog trivas i rätt förort också, där sociala koder och likriktning inte är så starka.

Det finns säkert tio andra lösningar än att flytta till vildmarken. Till exempel starta en tråd på Buke för att få andras synpunkter . Inklusive min.

(Den gård jag bor på nu är mycket billigare än huset i stan vi sålde och vi skulle inte ha råd att köpa lägenhet i förorten om vi sålde gården.)
Du verkar ha enormt svårt att se att det kan se väldigt olika ut för människor.
Och då menar jag inte bara ekonomiskt utan även socialt, kulturellt och med hälsa respektive ohälsa.
Alla människor har inte /kan inte /förstår inte att det är upp till dom själva att förändra sin situation.

Det är inte första tråden jag läser där jag sett dig framföra dina argument om individens ansvar och frihet att förändra sin situation.
Verkligheten ser ofta annorlunda ut.

Vårt skruttiga torp på Landet har en hel del ljud omkring. 600 m till närmsta granne.

Vedklyvning
Traktorer
Åkgräsklippare
Kor
Hötorkning
Grannens barn åker skateboard i ramp (dunk-dunk)
Hundar som skäller i hundgård
Motorsågar
Ständiga byggprojekt
lastbilar som hämtar timmer på ackord- rusning
Ja, och min favorit: motorcross-gänget

Vi har oftast inget av det. Och bor end of the road = ingen genomfartstrafik. Marknadsvärde = mycket lägre än 3:a i stan.

Du verkar ha enormt svårt att se att det kan se väldigt olika ut för människor.
Och då menar jag inte bara ekonomiskt utan även socialt, kulturellt och med hälsa respektive ohälsa.
Alla människor har inte /kan inte /förstår inte att det är upp till dom själva att förändra sin situation.

Det är inte första tråden jag läser där jag sett dig framföra dina argument om individens ansvar och frihet att förändra sin situation.
Verkligheten ser ofta annorlunda ut.

Ja, jag har en väldigt liberal grundsyn .

Ja, jag har en väldigt liberal grundsyn .
Nä alltså du bara bortser från alla strukturella problem som finns och låtsas som att vi lever i en värld där alla människor har samma möjligheter och chanser. Du ser ingen skillnad på dina möjligheter än på de som en låginkomstagare har. Det är faktiskt helt sanslöst.

Bara för att man är liberal behöver man inte vara fullkomligt oblivious. Som tur är :).

Jag skulle inte kalla det liberalt.
Snarare inskränkt! :up:

Jag anser såklart inte det. Det är bekymmersamt när man fjättrar människor i tankar om att de inte har makt över sitt liv. Samhällets uppdrag är att skapa den friheten för så många som möjligt.

Förstår inte hur den här diskussionen kunde hamna här för att jag berättar om min egen högst personliga erfarenhet i ämnet. Det jag har haft makt att välja. En av mång möjliga lösningar på problemet med att störa sig på dem man delar hus med.

Nä alltså du bara bortser från alla strukturella problem som finns och låtsas som att vi lever i en värld där alla människor har samma möjligheter och chanser. Du ser ingen skillnad på dina möjligheter än på de som en låginkomstagare har. Det är faktiskt helt sanslöst.

Bara för att man är liberal behöver man inte vara fullkomligt oblivious. Som tur är :).
Nej. Det var ju precis det jag skrev, motsatsen.

Jag anser såklart inte det. Det är bekymmersamt när man fjättrar människor i tankar om att de inte har makt över sitt liv. Samhällets uppdrag är att skapa den friheten för så många som möjligt.

Förstår inte hur den här diskussionen kunde hamna här för att jag berättar om min egen högst personliga erfarenhet i ämnet. Det jag har haft makt att välja. En av mång möjliga lösningar på problemet med att störa sig på dem man delar hus med.
Det handlar inte om att fjättra.
Människor har olika resurser, både ekonomiskt och mentalt.
Jag skulle nog säga att svaret på din egen kommentar "att jag förstår inte hur diskussionen kunde hamna här" är precis av den anledningen.
Dvs, du verkar inte förstå dig på andra människor.
Du relaterar till dig själv och din grundsyn hela tiden.

Samhällets uppdrag är också att ta hand om dom som inte kan ta hand om sig själva.

Det handlar inte om att fjättra.
Människor har olika resurser, både ekonomiskt och mentalt.
Jag skulle nog säga att svaret på din egen kommentar "att jag förstår inte hur diskussionen kunde hamna här" är precis av den anledningen.
Dvs, du verkar inte förstå dig på andra människor.
Du relaterar till dig själv och din grundsyn hela tiden.
Nej. Jag berättar om en personlig erfarenhet som är just det - personlig. Automatiskt applicerbart för andra - nej. Men kanske för vissa, kan det väcka tankar.

Det är några som älskar att läsa in annat i mina inlägg än det som faktiskt står där och sedan , innan jag fått en syl i vädret, attackera halmdockan med värre napalm än Gävlebocken får utstå.

Nej. Jag berättar om en personlig erfarenhet som är just det - personlig. Automatiskt applicerbart för andra - nej. Men kanske för vissa, kan det väcka tankar.

Det är några som älskar att läsa in annat i mina inlägg än det som faktiskt står där och sedan , innan jag fått en syl i vädret, attackera halmdockan med värre napalm än Gävlebocken får utstå.
Jag tycker faktiskt du gör tvärtom.
Du pratar i väldigt stora, svepande drag och uttalar dig om befolkningen som en homogen grupp som själva gör sina fria val.

Sen har du gett några personliga exempel, men ditt fokus har varit att applicera vad du kallar liberal grundsyn på den stora massan.

Överlag tycker jag ingen har "läst in" något annat i dina inlägg.
Du är väldigt tydlig med vad du skriver.
Jag tycker inte alls att du blir attackerad personligen av någon.
Den diskussion som pågår handlar om dina åsikter och inte om dig som person.

Och ja, helt off topic, det var synd att Gävlebocken fick brinna även i år. ;)

Jag är väldigt ljudkänslig, samt att min sjukdom gör att ljud i princip blir outhärdliga när jag mår dåligt. Nu bor jag på landet, och det har hjälpt mig massor att få ha det tyst när jag behöver det. Där jag bor är det just tyst, men nej, det var inget val som jag gjorde genom att flytta till Knäckebröhult och leva på en liten lön istället för sexsiffrigt i stockholm, i mitt fall va det snarare ren tur i stil med en lottovinst som gjorde det möjligt. Annars hade jag vackert fått sitta kvar i min etta i stan där jag mådde dåligt, för så ser verkligheten ut för ganska många människor, oavsett hur liberala dom är

Jag tycker faktiskt du gör tvärtom.
Du pratar i väldigt stora, svepande drag och uttalar dig om befolkningen som en homogen grupp som själva gör sina fria val.

Sen har du gett några personliga exempel, men ditt fokus har varit att applicera vad du kallar liberal grundsyn på den stora massan.

Överlag tycker jag ingen har "läst in" något annat i dina inlägg.
Du är väldigt tydlig med vad du skriver.
Jag tycker inte alls att du blir attackerad personligen av någon.
Den diskussion som pågår handlar om dina åsikter och inte om dig som person.

Ja, största delen av befolkningen har väldigt stor frihet att göra sina val av var de vill bo. Det betyder inte att jag inte förstår att vissa har sämre förutsättningar vid det valet.

Till syvende och sist handlar det om prioriteringar - för de allra flesta , om än inte alla.

Ja, precis och du innehar en privilegierad position. För den som inte har samma valmöjligheter kan din synvinkel upplevas väldigt provocerande.

Så privilegierad som runt 70% av svenskarna. Det vore trist om personliga erfarenheter från bara dem med sämst förutsättningar fick nämnas i en diskussion. Trist och kontraproduktivt och för jäkla verklighetsfrånvänt. Sedan ber jag om ursäkt för den enskilde som av strukturella skäl är förhindrad att välja ett billigt boende utanför storstan och blir provocerad av att jag berättat om mitt val.

90% av de som har möjligheten prioriterar högst annorlunda än just mig. Inga konstigheter. Bara lite konstigt när man sedan gnäller över de man valt att bo med.

Ja, största delen av befolkningen har väldigt stor frihet att göra sina val av var de vill bo. Det betyder inte att jag inte förstår att vissa har sämre förutsättningar vid det valet.

Till syvende och sist handlar det om prioriteringar - för de allra flesta , om än inte alla.

Jag tycker jag har valfrihet i tanken men inte i praktiken.
Visst, jag kan smådrömma om ett hus i en insomnad liten idyllisk bruksort långt från storstaden, röda rosor, liten båt och myggfritt, men det handlar inte om prioriteringar. Det handlar om inkomst, socialt nätverk och att inte offra allt för att jag ska få en trädgård men BARNET 5 mil till skolan och en arbetslös förälder som vänder på kronorna.
Jag har 20 min hem-jobb, flyttar vi ut i skogen lär den tiden inte minska.

Nej, då är det fel uppfattat. Jag är inte personligen attackerad, det är mina påstådda åsikter som bombas med napalm. Eftersom jag inte delar de påstådda åsikterna blir det svårt att freda sig. Som halmdockan.

Jag tycker jag har valfrihet i tanken men inte i praktiken.
Visst, jag kan smådrömma om ett hus i en insomnad liten idyllisk bruksort långt från storstaden, röda rosor, liten båt och myggfritt, men det handlar inte om prioriteringar. Det handlar om inkomst, socialt nätverk och att inte offra allt för att jag ska få en trädgård men BARNET 5 mil till skolan och en arbetslös förälder som vänder på kronorna.
Jag har 20 min hem-jobb, flyttar vi ut i skogen lär den tiden inte minska.

Prioriteringar och planering - för de flesta. Om din situation vet jag intet.

Är tystnaden viktigare än restiden till jobb? Prioritering. Osv.

Något rätt och fel finns inte.

Jösses vad mycket ömma tår det plötsligt var när en användare ber om råd hur hon ska störas mindre av sina grannar då hon själv anser att de måste få röras i sin lyhörda lägenhet. :crazy:

Till er som gnäller på TS, tydligen behöver det upprepas att TS vill få tips på hur hon kan bli mer ostörd utan att behöva be grannarna dämpa sig. Det handlar inte om att folk ska behöva flytta till högljudda landet med alla traktorer, motorsågar, försämrade kommunikationer, arbetslöshet, bilberoende och dålig service.

Det handlar om en person som trivs där hon bor, som inte har något annat problem med grannarna än att hon inte kan sova så länge hon vill på morgnarna. En TS som inte vill begränsa sina grannar utan som vill få tips hur hon ska sova bättre. Till alla ni som tycker hon kan gilla läget eller flytta har jag tre ord, skit på er! :turd::turd::turd:

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 421
Senast: Snurrfian
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 455
Skola & Jobb Det här blir ganska personligt och lite som ett dagboksinlägg men känner att jag hellre lägger det under allmänt då jag vill ha lite...
Svar
14
· Visningar
2 114
Senast: VLMF
·
Hemmet Jag har en fråga angående min hyreslägenhet. Jag och min sambo flyttade från en lägenhet inne i centrum till en större lägenhet ute på...
2 3
Svar
52
· Visningar
8 342
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar