Ljud från grannarna, vad göra?

Och man får gå i sitt hem när man vill. Kära nån, gamlingar och funktionshindrade skramlar fram med kryckor och rullstol. Gamlingar om några vaknar på nätterna och måste upp. Barn springer gråtande till sina föräldrar mitt i natten. Folk raglar hem från fester. Så är livet.
Eller hur , jag förstår verkligen inte hur man kan störa sig på ljud om man väljer att bo i lägenhet eller i stan.
Jag har bott utomlands och där fanns inte detta Svenniga Hysh hysh gnäll gnäll.
Det tutades från trafiken dag som natt, full människor vrålade i trapphuset vardag som helg,barn skrek, hundar skällde.
Men och ?
Lever man i stan får mAn leva med ljuden.

Att En granne inte en ås ska tillåtas att gå i sitt eget hem är ta mig fan sjukt.

Flytta till landet om ni vill ha tyst ,punkt slut.

Jag fattar inte riktigt. Väljer man att bo ihop med andra människor i ett stort hus så krävs både mycket förståelse för olika livsstilar och mycket hänsyn till de andra boende.

Annars finns det hus i ödemarken för en bråkdel av summan för en lägenhet i tätort.

Jag har själv valt bort att bo i hus med andra än den egna familjen. Har bott i flerbostadshus och skulle aldrig fått för mig att klaga på att andra lever sina liv, annat än om det var något extremt beteende. Som att spela trummor högljutt hela nätterna eller liknande .

@sjoberga
Men TS klagar ju inte ens?

Argumentet "man får inte bli störd av sina grannar [även om man aldrig tar upp det med dem] för man kan faktiskt bo i vildmarken istället" måste vara bland det märkligaste jag läst här idag. Om nån vill köpa ett hus åt mig i stockholmsområdet så att jag inte behöver bli störd ibland av mina grannar, feel free. Men fatta liksom att inte alla kan gå och köpa ett jäkla hus bara för att man inte uppskattar när grannarna klampar runt vid sju på morgonen.

och eftersom det är Buke: nej jag kommer inte säga upp mig från jobbet och flytta till knäckebrödhult där husen kostar 150 000 kronor bara för att nån bukefalist tycker att man minsann inte får bli störd av sina grannar om man bor i lägenhet.

@sjoberga

Argumentet "man får inte bli störd av sina grannar [även om man aldrig tar upp det med dem] för man kan faktiskt bo i vildmarken istället" måste vara bland det märkligaste jag läst här idag. Om nån vill köpa ett hus åt mig i stockholmsområdet så att jag inte behöver bli störd ibland av mina grannar, feel free. Men fatta liksom att inte alla kan gå och köpa ett jäkla hus bara för att man inte uppskattar när grannarna klampar runt vid sju på morgonen.

och eftersom det är Buke: nej jag kommer inte säga upp mig från jobbet och flytta till knäckebrödhult där husen kostar 150 000 kronor bara för att nån bukefalist tycker att man minsann inte får bli störd av sina grannar om man bor i lägenhet.
Knäckebrödhult.....jag dör av skratt! :rofl: :rofl: :rofl:
Tack @niphredil du piggade upp mig ordentligt. :bow:

@sjoberga

Håller med. Man får hitta sätt att hantera det på.
Vi har lyhört, alltså försöker vi tänka på hur sent vi dammsuger och leker inte med bollar inomhus.

Knäckebrödhult... nära Knohult va?
Annars verkar Lappånger mysigt!

@sjoberga

Får bli störd?

Nej, jag menar att man får acceptera att man gjort det valet och hantera det.

Nej, jag menar att man får acceptera att man gjort det valet och hantera det.
Genom att till exempel starta en tråd på Buke för att få tips på hur man kan hantera det? Ja, det låter ju klokt.

För övrigt älskar jag ditt val av ord. "Gjort det valet". Säg det till mina fattiga grannar i sina billiga lägenheter och sitt begränsade sociala kapital och resurser att de "gjort valet" att bo i en billig lägenhet i en fattig, segregerad förort. Alla är inte höginkomsttagare och ingenjörer. Välkommen till verkligheten!

Genom att till exempel starta en tråd på Buke för att få tips på hur man kan hantera det? Ja, det låter ju klokt.

För övrigt älskar jag ditt val av ord. "Gjort det valet". Säg det till mina fattiga grannar i sina billiga lägenheter och sitt begränsade sociala kapital och resurser att de "gjort valet" att bo i en billig lägenhet i en fattig, segregerad förort. Alla är inte höginkomsttagare och ingenjörer. Välkommen till verkligheten!

Det finns betydligt billigare boende runt om i landet än Stockholms förorter. Så ekonomiargumentet är till viss del ganska ihåligt.

Jag menar bara att det krävs att man ger stor tolerans om man vill bo i samma hus som andra.

Själv bryr jag väldigt lite om andras livsstil men kräver också mycket tolerans för den egna. Det är där skälet till valet finns. Så jag kan nog trivas i rätt förort också, där sociala koder och likriktning inte är så starka.

Det finns säkert tio andra lösningar än att flytta till vildmarken. Till exempel starta en tråd på Buke för att få andras synpunkter . Inklusive min.

(Den gård jag bor på nu är mycket billigare än huset i stan vi sålde och vi skulle inte ha råd att köpa lägenhet i förorten om vi sålde gården.)

Det finns betydligt billigare boende runt om i landet än Stockholms förorter.
Hahaa du har ingen aning om hur priserna ligger där jag bor. Och uppenbarligen noll insikt i vad kulturellt kapital och resurser innebär. Eller hur det är att vara singelmamma och låginkomstagare och bo i hyresrätt. Klart det bara är flytta, vad är problemet!?

Jag orkar inte ens diskutera med dig faktiskt, du är verkligen helt blind för vissa människors livssituation. Men kör på du och tro att alla människor i Sverige kan välja helt fritt hur och var de vill bo, det känns realistiskt :up:.

Det finns betydligt billigare boende runt om i landet än Stockholms förorter. Så ekonomiargumentet är till viss del ganska ihåligt.

Jag menar bara att det krävs att man ger stor tolerans om man vill bo i samma hus som andra.

Själv bryr jag väldigt lite om andras livsstil men kräver också mycket tolerans för den egna. Det är där skälet till valet finns. Så jag kan nog trivas i rätt förort också, där sociala koder och likriktning inte är så starka.

Det finns säkert tio andra lösningar än att flytta till vildmarken. Till exempel starta en tråd på Buke för att få andras synpunkter . Inklusive min.

(Den gård jag bor på nu är mycket billigare än huset i stan vi sålde och vi skulle inte ha råd att köpa lägenhet i förorten om vi sålde gården.)

Nu är vi där igen.
Man bor oftast där man råkat få jobb, eller har familj eller lyckats få ett boende.
Jag kan köpa en jättegård i Småland eller Norrland, men hur ska jag sen försörja mig?
Ja, jag kan söka ett jobb utanför mitt område, ta familj och djur och dra till obygden men skulle jag bli nöjd för att slippa ljud?
Landet låter också, men andra typer av ljud.

Man bor oftast där man råkat få jobb, eller har familj eller lyckats få ett boende.
Och människor med små inkomster och litet socialt kapital drar sig mer för att ta risker än en ingenjör som är höginkomsttagare. Givetsvis ser man annorlunda på sina möjligheter i livet om man har det stadigt ekonomiskt, en bra utbildning och det självförtroende man får av att vara rätt priviligerad övre medelklass-Svensson.

Och människor med små inkomster och litet socialt kapital drar sig mer för att ta risker än en ingenjör som är höginkomsttagare. Givetsvis ser man annorlunda på sina möjligheter i livet om man har det stadigt ekonomiskt, en bra utbildning och det självförtroende man får av att vara rätt priviligerad övre medelklass-Svensson.

Ja för tusan! Bara att byta från fungerande skola, socialt umgänge och känt område till att sätta sig i en by i ingenstans är ju en asläskig tanke!
En sak när jag var själv, med familj känns det som ett trauma att planera liknande. Jag är ibland trygghetsnarkoman, bara tanken på att byta stadsdel eller flytta mer än 500 meter ger mig ångest.
Jag har fler än mig att ta hänsyn till.
Vi är dessutom i högsta grad beroende av min inkomst, försvinner den är vi rökta om jag inte hittar motsvarande.

Nu är vi där igen.
Jag kan köpa en jättegård i Småland eller Norrland, men hur ska jag sen försörja mig?
Ja, jag kan söka ett jobb utanför mitt område, ta familj och djur och dra till obygden men skulle jag bli nöjd för att slippa ljud?
Landet låter också, men andra typer av ljud.

Prioriteringar . Billigare boende innebär att man behöver mindre inkomst. Varför en inkomst på runt 500.000 om året för att försörja sex personer är så privilegierad är lite intressant . En månadslön på 20.000 kr per vuxen? Ja, det är privilegierat gentemot många i världen. Det ger vissa friheter, jämfört med noll inkomst.

Landet låter inte ett skit. Typ. Ingen noise eller light pollution alls på många ställen. Inga fyrverkerier . Inga människor.

Nej, alla har inte samma förutsättningar. Varför är det intressant att påpeka?

Ja för tusan! Bara att byta från fungerande skola, socialt umgänge och känt område till att sätta sig i en by i ingenstans är ju en asläskig tanke!
En sak när jag var själv, med familj känns det som ett trauma att planera liknande. Jag är ibland trygghetsnarkoman, bara tanken på att byta stadsdel eller flytta mer än 500 meter ger mig ångest.
Jag har fler än mig att ta hänsyn till.
Vi är dessutom i högsta grad beroende av min inkomst, försvinner den är vi rökta om jag inte hittar motsvarande.

En by? Nej tack.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 421
Senast: Snurrfian
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 455
Skola & Jobb Det här blir ganska personligt och lite som ett dagboksinlägg men känner att jag hellre lägger det under allmänt då jag vill ha lite...
Svar
14
· Visningar
2 114
Senast: VLMF
·
Hemmet Jag har en fråga angående min hyreslägenhet. Jag och min sambo flyttade från en lägenhet inne i centrum till en större lägenhet ute på...
2 3
Svar
52
· Visningar
8 342
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar