Ljud från grannarna, vad göra?

Skulle du vilja möta en trött lastbilschaufför för att denne inte fått sova pga en oförsiktig klampande granne på nätterna?

Fast det där blir väl ändå helt upp och ner!
Det ligger ju på lastbilschaufförens ansvar att inte sätta sig bakom ratten om hen är inte skick att köra! Inte ska väl den stackars ovetande grannen som råkade vara uppe och röra sig i sitt eget hem lastas för det!

Nej, det vet jag mycket väl, grannarna gör ju inget fel. Jag har inte förväntat mig något hänsynstagande heller. Problemet sitter väl i byggnaden. Jag hoppas att jag vänjer mig.

Det finns gula proppar på apoteket jag använder. Funkar perfekt. Du hör om någon pratar med dig om du är nära personen men du hör inte prassel eller dunsar, väckarklockan kommer du höra.
Jag har väldigt svårt med ljud så jag har sovit med proppar sedan jag var 14, har jag inte proppar så somnar jag inte, bara ligger och blir irriterad.

Jag har dom i small och dom passar just, jag har löjligt små öron och vanliga typ in ear hörlurar har inte en chans att dom sitter i utan att det gör ont. Men dessa är bra i storlek

Jag tror du missade min poäng, det är inte det att hon går utan snarare att hon klampar omkring på nätterna. Jag själv går försiktigare på nätterna för att inte störa andra. Just nattetid bör man vara lite försiktigare och inte klampa omkring för att visa hänsyn mot sina grannar om det är ett lägenhetshus där det hörs igenom väldigt väl.
Jag hade inte velat vara den som klampar omkring på nätterna så att grannarna stör sig.
Dagtid och helger bryr jag mig inte, endast de nätter när jag ska upp tidigt och jobba dagen efter. Skulle du vilja möta en trött lastbilschaufför för att denne inte fått sova pga en oförsiktig klampande granne på nätterna?
Varför skuldbelägger du @Bison ? Lastbilschauffören är själv ansvarig för att hålla sig i skick för sitt jobb, precis som alla vi andra.

Jag tycker också att som medmänniska kan man vara lite extra föriktig att inte smälla dörrar etc om man vet att grannen är lite känslig.

Ni pratar som om ts får skylle sig själv att hen är ljudkänslig, men hen kan ju inte hjälpa att hen är det. Jag skulle gärna slippa vara så känslig.

Men som sagt medmänniskor ska hjälpa varandra speciellt när det är något så enkelt som fluff på insidan skåpet så det itne smäller etc.

Jag tycker också att som medmänniska kan man vara lite extra föriktig att inte smälla dörrar etc om man vet att grannen är lite känslig.
Ja, jag fattar inte det kontroversiella med det. Jag skulle aldrig klampa runt på natten och min granne bad mig att försöka keep it down några särskilda timmar skulle jag göra det. Bara för att man kan skita i sina grannar måste man ju inte göra det.

Ja, jag fattar inte det kontroversiella med det. Jag skulle aldrig klampa runt på natten och min granne bad mig att försöka keep it down några särskilda timmar skulle jag göra det. Bara för att man kan skita i sina grannar måste man ju inte göra det.

Det är ju precis det jag säger.

Oj, låter urjobbigt. :crazy: Apropå mattor, vet du om det funkar som ljuddämpning från våningen under om JAG lägger mattor uppe hos mig? En person i en mattaffär sa det till mig, men hon vill ju sälja förstås...:down:
Ja, det funkar. Hos mig i alla fall.
Vi har en värmepump som brummar en del rakt under mitt sovrum.
Jag lade in en stor, tjock persisk matta som täcker i stort sett hela golvet.
Det gjorde jag inte pga av ljudet, för jag störs inte av det, men jag upptäckte senare att det minskade brummandes märkbart.
Så testa!
Man kan även köpa heltäckningsmattor på mått som är kantskurna så det täcker hela rummet. Det har jag gjort i mina barns rum.
Jag tror det är en fördel ju tjockare mattan är.

Jag skiter inte i mina grannar men jag kan inte gå på något annat sätt än med hälen först.
Det är inte så att jag hoppar jämfota runt i lägenheten för att störa så mycket som möjligt.
Vissa dagar är jag hemma mitt i natten och andra dagar går jag upp mitt i natten för att jobba och då måste jag självklart gå runt i lägenheten.

Jag skiter inte i mina grannar men jag kan inte gå på något annat sätt än med hälen först.
Det är inte så att jag hoppar jämfota runt i lägenheten för att störa så mycket som möjligt.
Vissa dagar är jag hemma mitt i natten och andra dagar går jag upp mitt i natten för att jobba och då måste jag självklart gå runt i lägenheten.

Om man går på hälarna kan man hjälpa sina grannar genom att använda mjuka innetofflor.

Jag har tofflor, sambon säger att jag låter som en elefant ändå :p
Nu är det över 70 cm mellan grannens tak och vårt golv samt välisolerat så jag tror inte jag stör.
Och man får gå i sitt hem när man vill. Kära nån, gamlingar och funktionshindrade skramlar fram med kryckor och rullstol. Gamlingar om några vaknar på nätterna och måste upp. Barn springer gråtande till sina föräldrar mitt i natten. Folk raglar hem från fester. Så är livet.

När jag bodde i lägenhet blev jag väldigt störd av grannarna. :o

Ibland berodde det på att grannarna förde ett jäkla liv och ibland berodde det på att jag var överkänslig.
Olika hus var också olika lyhörda.
Bodde i ett 50-talshus och där hörde man precis ALLT.

Jag sa till ibland när det var befogat men det finns också en gräns för hur mycket man kan kräva att grannar ska visa hänsyn.

Hatade och lyssna på dunkande hälar, barnskrik, fester, väckarklockor som ringde i en timme varje morgon mellan kl 6-7, tv-apparater, cigarettrök från balkongen, tjutande vattenrör, ljud från barn osv.
Men sånt är ju faktiskt livet och jag fattade även då att det var jag som ägde problemet. :o

Jag ogillar helt enkelt att ha människor så tätt inpå mig så att min vardag påverkas av det.
Det känns som jag är en del i deras liv och jag kom också på mig själv med att inrätta mina vanor efter grannarnas vanor. :crazy:

Jag bor i hus nu.
Skulle aldrig fixa att bo i lägenhet igen, tror jag.
Konstigt nog blir jag inte särskilt störd om det är grannar runt omkring som har fest eller så.
Inte av diverse trädgårdsmaskiner heller.
Lite konstigt, kanske? :p

Och man får gå i sitt hem när man vill. Kära nån, gamlingar och funktionshindrade skramlar fram med kryckor och rullstol. Gamlingar om några vaknar på nätterna och måste upp. Barn springer gråtande till sina föräldrar mitt i natten. Folk raglar hem från fester. Så är livet.
Kära Fru A som bodde ovanför mig tills hon var 97 sköt omkring möbler när hon inte kom fram med rollatorn och ibland hörde jag en dov duns, då stöp hon förmodligen omkull. Och jag var glad när jag hörde henne även om det så var mitt i natten för då visste jag att hon levde.

När hon hade gått bort flyttade det in någon som går på hälarna. Lite obekvämt när jag ska somna för plafonden i sovrumstaket skallrar.

Men jag har vant mig vid det för jag kan bara inte höra mig själv säga "kan du vara snäll och GÅ på ett annat sätt?". Det vore helt omöjligt. En sak om hon spikade i väggarna sent på kvällen eller tidigt på morgonen som grannen på andra sidan väggen gjorde ett tag. Men gå? Nej, det är helt omöjligt.

Däremot har det fått mig själv att gå lite mjukare, jag har också en tendens att gå på hälen. Så grannen under är nog nöjd :D

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 421
Senast: Snurrfian
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 455
Skola & Jobb Det här blir ganska personligt och lite som ett dagboksinlägg men känner att jag hellre lägger det under allmänt då jag vill ha lite...
Svar
14
· Visningar
2 114
Senast: VLMF
·
Hemmet Jag har en fråga angående min hyreslägenhet. Jag och min sambo flyttade från en lägenhet inne i centrum till en större lägenhet ute på...
2 3
Svar
52
· Visningar
8 342
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar