Kostade ett par hundralappar, men de håller ju länge, han har nog haft sina i över ett år nu.Men de är dyra va?
Edit: Clas Ohlson tar 229 kr för ett par.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Kostade ett par hundralappar, men de håller ju länge, han har nog haft sina i över ett år nu.Men de är dyra va?
Hej, min första tråd här.
Det är så att det har flyttat in en barnfamilj i lägenheten under oss, och i och med det har jag börjat störas av ljud därifrån. Barnen springer omkring (förstås, det är ju så barn gör), och just dunsarna från deras steg hörs mycket väl upp till oss, plus att man hör när de stänger dörrar och skåp. Röster hörs däremot nästan inte alls, inte så att det stör. Jag har väldigt oregelbundna arbetstider så jag måste sova på morgnarna och förmiddagarna, men just de här ljuden går till och med igenom öronpropparna. Jag vaknar tidigt av "duns-duns-duns-stänga dörr", sen blir det tyst och jag försöker somna om men då kommer "duns-duns-duns-skrammel" igen, och så där håller det på.
Nu måste ju barn få röra sig och folk få leva normalt i sina hem, men är det någon som vet om jag kan göra något åt ljudet uppe hos mig? Lägga mattor eller något sånt? Eller är det grannlägenheten som skulle behöva någon form av isolering (vilket ju blir svårt, jag kan ju inte tvinga dem att köpa mattor)? Vi bor i hyresrätt så några större ingrepp kan man ju inte göra.
Det är senare än 07. Så man kan inte klandra grannarna, de lever bara ett normalt liv.Vilka tider gäller det?
Där jag bor så ska man hålla ljudnivån nere mellan 22-07, jag tror att det är rätt standard. Din hyresvärd kanske har någon regel som kan gälla?
Det är dock inget som grannar behöver ta någon hänsyn till. Tiderna för när det ska vara lugnt och man bör tänka på att inte störa är baserade på "normala" arbetstider. Dvs att folk kliver upp på morgonen, jobbar över dan och sover på nätterna.
Att man hör sina grannar när de lever ett normalt liv övriga tiden är ofrånkomligt och inget man kan klaga på eller förvänta sig speciellt hänsynstagande för. Speciellt inte från barn.
Skulle tro att du kommer att vänja dig med ljuden med tiden och om inte så får du köpa bättre hörselskydd.
Jag vet, jag hittade en sån förpackning i min sängbordslåda idag! Ska testa istället för mina vanliga inatt.Vet att "vanliga" Apoteket har öronproppar som är extra ljuddämpande, tror att de heter "Sova gott."
Testa vanliga, dom där gula öronpropparna inuti öronen och sen silikonöronpropparna i själva örat.Oj, silikonöronproppar måste jag testa! Menar du såna där som man inte stoppar in i hörselgången utan liksom trycker fast utanpå om du fattar vad jag menar? Jag provar nog det och mattor innan jag pratar med grannarna, det känns lite taskigt... Jag har ju själv haft småbarn som har stökat runt i lägenheten en gång i tiden.
Dubbla alltså? Går det att få dem att sitta kvar?Testa vanliga, dom där gula öronpropparna inuti öronen och sen silikonöronpropparna i själva örat.
Kan rekommenderas!
Dödar inte precis alla ljud, men det är mitt bästa tips i alla fall.
Funkar över förväntan!
Jepp!Var köper man de vita kladdiga som @niphredil tipsar om, säljer Apoteket de med?
Jepp!
De blir dyra eftersom man bara kan använda dem ett begränsat antal gånger. Men för mig är det ovärdeligt att ha det som en backup när jag blir störd av en granne.
Jag vet, visst låter det galet?Dubbla alltså? Går det att få dem att sitta kvar?
Ja! Jag tar även ut dem i sömnen ibland. Högst irriterande.Det enda som händer för mig med sånna är att de faller ur på natten och fastnar i mitt hår
Har det hänt dig nångång?
Och jag har löjligt små öron så det kanske funkar på mig också.Jag vet, visst låter det galet?
Jodå, det går och jag har extremt små öron.
Börja med att stoppa in dom gula så långt det går, utan att det gör ont.
Se till att knöla ihop dom så dom blir smala, stoppa in dom snabbt och låt dom expandera i örat.
Sen kan du dra ut litegrann bara så att dom ligger precis vid hörselgången.
Sen tar du silikongrejerna, mjukar upp dom och trycker in dom i ytterörat.
Knepet är att få dom lite varma av din kroppsvärme, sen är det lätt att forma dom så att dom täcker hela ytterörat.
Skulle dom lossna lite så går det att trycka till dom och "fylla" ut örat s a s.
Inser att det jag just skrivit låter extremt idiotiskt!
Men, testa! Det funkar och dämpar ljud väldigt bra.