Litet akvarium - tips

gadriel

Trådstartare
Har fått erbjudande att låna min brors akvarium eftersom han köpte ett lite större. Jag är inte alls insatt i lagar och regler eller fiskarter så jag skulle vilja ha lite idéer om vilka arter som skulle fungera ihop och vad som är lagligt att ha. Vill helst ha fiskar med lite färg. Antar att det blir pyttefiskar när det är så litet men det gör inget.

Akvariumet ser ut så här:

attachment.php

Jag tror att det är på 20 liter så ja, det är liiiitet. Vill ha ett större sen men tänkte börja med detta.

Sv: Litet akvarium - tips

Jag skulle tipsa om en kampfisk eller några små Endlers gyppy. Endlerhanarna är oftast väldigt färggranna :). Se till att bara ha honor eller bara hanar, annars har du snart ett hundratal guppys i ditt akvarium :D

Jag hade också haft endlers guppy hanar om jag hade fått välja :)

Senast ändrad:

Tack för tipsen!

Microrasbora såg vekrligen spännande ut, går det att ha dom ihop med guppy eller ska man välja bar det ena? Kan man ha bara hanar av båda arterna, jag vill iten ha fler ;)

Hur många fiskar i den storleken kan man ha, eller hur många är lagom att ha?

Vilka räkor är fina och hur många bör man ha av dom?

Tips på växter och inredning?

Räkor är väldigt trevligt, de äter ju alger också och städar undan i akvariet.

Det finns en massa olika sorter, till en sån liten burk skulle jag nog ha vanliga red cherry-räkor, de är kanske 1 cm stora, och finns i olika färger - vitt, rött, gult, svarta tecken. Enda nackdelen med dem är att de förökar sig i sötvatten, så man får vara beredd på att ta bort en del vartefter de blivit för många.

Bland de räkor som inte förökar sig gillar jag pinoccioräkor, caridina gracilirostris. De är vackra och lite roliga att se på, med sina långa näsor. Dessutom är de inte alls skygga, utan håller sig framme i akvariet.

Har nog tänkt om lite, lutar åt att det blir ett större akvarium eller terrarium, det lilla blir nog bra till foderdjur i så fall. :)

glöm fiskar ;)
räkor är så mycket coolare!

har själv haft räka, riktigt trevliga faktiskt :D

Mvh Freddie:bump:

glöm fiskar ;)
räkor är så mycket coolare!

har själv haft räka, riktigt trevliga faktiskt :D

Mvh Freddie:bump:

Nje, räkor är nog inget för mig. Just nu är jag vääääldigt sugen på pilgiftsgrodor. Får väl se om det blir det, t o m sambon var för en gång skull lite intresserad också. Är också fascinerad över de vackra miljöer man kan skapa till grodorna, riktiga små miniregnskogar. Just nu har jag inte råd iaf men sen kanske :)

Dendrobater ÄR tuffa. Då kan man köra orkideer och massa mossa och sånt...

Dendrobater ÄR tuffa. Då kan man köra orkideer och massa mossa och sånt...

Jamen precis, har kikat på olika viviarium och det är fantastiskt vackert. Många verkar även göra små vattenfall. Får mest bara fundera om jag har tiden, dom ska ju ha levande föda osv. Men sambon är också ltie intresserad så kan vi dela skötseln så. Vi ska iaf åka till ngt tropikarium på utflykt och kika lite :)

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 342
Senast: Ajda
·
Hundavel & Ras Min man har stora drömmar, vilket ju är bra, men samtidigt väldigt lite insikt i hur det ser ut i det verkliga livet, känns det som...
2 3
Svar
56
· Visningar
10 501
Senast: machafuko
·
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
37 384
Senast: monster1
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
15 708

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25

Hästrelaterat