Liten tuff hund

T

Tican

Ursäkta ännu en vilkenhundpassarmig-tråd.

Jag funderar på att inom något år skaffa en voffe. :)
Jag tycker mycket om stora hundar, typ grand danois osv. Men jag kommer inte att ha möjlighet till det.

Vill ändå ha en ganska aktiv hund, en rolig och tuff hund, en hund i leksakshundsstorlek som inte är en leksakshund. :idea: Och ingen bjäffig sak.

Dvärgpudel, chihuahua, någon terrier? Cavalier?

Tacksam för hjälp, eller länkar till bra rasfaktasidor eller andra liknande trådar (vilket jag anar finns men som jag inte orkar leta upp)

Sv: Liten tuff hund

Parson Russell Terrier... "Stor hund i liten förpackning" :smirk:

Det är verkligen en aktiv, rolig och tuff hund... Men inte så stor... :)

Kolla in på www.parsonklubben.se

Eller kolla på foxterrier, dem är lite ovanligare och mer långbenta,
ska se om jag kan visa min.
Dansk/svensk gårdshund är ett alternativ.

här är han
PICT0035.jpg

Senast ändrad:

Riktigt fin Foxterrier!! Funderade faktiskt sjäv på en sådan ett tag men det blev en till Parson ist.. :)

Vill du ha en liten tuff hund ska du ju ha en Jack Russell...helt klart, dom är jättetrevliga och perfekta "hästhundar"...

Men är inte dom sådär superöveraktiva, så dom knappt kan vara i möblerade rum? :D :crazy:

Haha såna sötnosar!

Glömde säga en sak, min hund måste vara MJUK. :D Slät eller mjuk långhår för mig. Strävhåriga är så omysiga, om ni förstår vad jag menar. Hur är westien i pälsen?

Tican skrev:
Gud så vacker! :love:

Jaaa, visst är han. :bow:
Han är faktiskt en toppen hund.
Skäller inte, super med barn, går att ha med över allt, det finns bara ett aber och det är att han hoppar upp på hästarna och biter dem i höfterna så han kan inte vara lös i stallet när dem är ute.

Men det är ett mattefel inte ett hund fel.

En lågbent jackrussel är också en tuff hund i liten förpackning. De är väldigt aktiva och måste bli sysselsatta för att inte bli uttråkade. De har ingen aning om hur små de är, utan de tror att de äger världen. Ändå är de världens mysigaste och snällaste och riktiga knähundar :) Ska själv få en sån när mammas hund får valpar i mars!

Bee Sweet´s skrev:
Riktigt fin Foxterrier!! Funderade faktiskt sjäv på en sådan ett tag men det blev en till Parson ist.. :)

Ja han är fin, ställde ut honom som ung hund men fick nerslag på att svansen satt 1 cm för långt ner. SUCK.

Funderade själv på en Parson, strävhårig, men min veterinärs tik fick valpar och hon ville att jag skulle ha en av dem, så jag föll till föga, men nästa hund blir nog en strävh Parson.

peak skrev:
En lågbent jackrussel

Måste komma med en rättelse...
Jack Russell skall ha korta ben... Dom JR som har långa ben är inte rastypiska...

En Parson Russell Terrier (tidigare namn: Parson Jack Russell Terrier) är Russelln med långa med, Jack Russell och Parson Russell är inte samma ras även om dom ser väldigt lika ut.. Para PR och JR så har du en blandras..

Mest bara för att reda ut skillnaden på Jack Russell och en Parson Russell :smirk:

Många som kallar mina Jack Russell...

Senast ändrad av en moderator:

Funderade själv på en Parson, strävhårig, men min veterinärs tik fick valpar och hon ville att jag skulle ha en av dem, så jag föll till föga, men nästa hund blir nog en strävh Parson.

Min Tik ska valpa nästa vecka :)
Ska bli högst spännande...! :)

En Papillon kanske?

Jag har 2 st nu och har haft 2 st innan det. Alla har varit aktiva, smarta och tåliga små vovvar. Och ingen har varit bjäbbig. De har mjuk och hälig päls. Men pälsen kräver kanske lite mer skötsel än en kort. De har dock inte sån päls som tovar sig lätt.

Bild på en av mina bebisar :love: :
http://image09.webshots.com/9/3/38/56/154033856oXedqp_ph.jpg
Ja, hon har tungfel. ;)

Ta en regning dag och gå in på www.skk.se, leta fram alla raser från a-ö och sedan är det bara att läsa uppifrån och ner!!! :D Redan på rasens förstasida ser du ju om storleken är rätt! Jag har gjort detta mängder med gånger. Det finns så otroligt många raser, förutom de "vanliga", att välja bland.

/Timsetim

Törs man fråga varför du inte kan ha en Grand Danois

/ C som är ägare till en 6 månaders bejb GD ;)

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 522
Senast: IngelaH
·
Övr. Hund Förvarnar för en väldigt lång "skriva av sig-tråd".. Vet knappt vad jag ska börja med.. Eller ja, kanske "början" vore bra... Efter...
2
Svar
35
· Visningar
5 639
Senast: Philosophia
·
Hundavel & Ras Av ren nyfikenhet spekulerar jag lite i vilken hund som skulle passa mig när jag (eventuellt) ska köpa en i framtiden. Antar att det...
2
Svar
22
· Visningar
2 170
Senast: Guldaskig
·
Övr. Hund Alla drabbas vi ju då och då av perider då man inte har så mkt ork eller inspiration till saker. Jag är just nu i en sådan. Det hade...
2
Svar
26
· Visningar
2 765
Senast: Fan of Bill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• FÅRtråden
  • Akvarietråden V