Liten tuff hund

Sv: Liten tuff hund

Tican skrev:
Haha såna sötnosar!

Glömde säga en sak, min hund måste vara MJUK. :D Slät eller mjuk långhår för mig. Strävhåriga är så omysiga, om ni förstår vad jag menar. Hur är westien i pälsen?
han är visserligen sträv på ryggen, men på huvudet, på sidorna och under magen är han jättemjuk!!

Som många andra kan jag reko. Jack Russell, kan titta lite på www.jackrussell.nu

Har två stycken, och det är alltid pigga o glada! vill du vara ute i skogen o ströve en hel dag, inga problem, vill du ligga på soffan en hel dag o bara ''rapa o fisa'', kan du räkna med att du har en till som vill..... :D ´

Mycke mysiga! har tyvärr här omkring dåligt rykte.... :(

//Net

Har en chinese crested "kinesisk nakenhund", de finns eller är egentligen håriga sk powder puff.
En underbar ras, egna och samtidigt värsta cirkushunden. Har en personlihet och ett utryck jag inte mött hos någon annan ras.
En uppfödare beskrev rasen som blandning mellan apa och katt; apan för deras otroliga upptåg och katten som gör som det passar den när den själv vill, och det stämmer.
Länk till hemsidan http://www.ccclub.se/
Och en bild på våran valp som är en väldigt naken nakenhund!
Fiiin.jpg
[/IMG]

Sv: Dvärgsnauzer !!!

En tuff hund i tuff förpackning. Robust utan olater, och väldigt vänlig. Funkar bra ihop med hästar. Min är klippt och har världens mjukaste och goaste päls. Ej klippta blir de strävhåriga. Alla grann-barnens favorit, när de knackar på dörren och frågar-får vi gå ut med hunden- då jublar han !!!

Ta det från början igen...

Hur många russels finns det? Hur många är godkända och icke godkända? Långbenta eller kortbenta...

glimmie skrev:
det står ju LÅGbent ;) :angel:

Jo, jag vet... :smirk:
Det var väl igentligen inte en rättelse... Bara det att många tror att en JR är både låg och högställd.. Men en högställd JR skulle aldrig kunna mönstra in..

Då skulle jag rekomendera dvärgpinscher. Där har du mycket hund i liten förpackning.
Har själv en dvärgpinscher på 8 månader. Hon hänger med överallt och tar sig fram överallt utan problem. Det är mycket fart och fläkt samtidigt som hon är en riktig knähund som kan koppla av inomhus. Hon vill gärna vara med och sätter jag mig i soffan för att kolla tv gör hon det.
Dock har dom ganska mycket vakt vilket är det enda negativa jag upptäckt hos rasen än så länge.
Roligare hund har jag aldrig stött på. :love:

Klicka för större bild.

Såhär ser hon ut med stående öron. :D :love:

Det finns både högställda och lågställda jack russell terriers, närmare bestämt två raser som heter precis samma sak. Dels den SKK-registrerade lågställda, dels den JRTC-registrerade högställda som funnits sedan innan både SKK-russelln och parson (som den ligger till grund för).

Jack Russell Terrier (högställd):
http://www.jackrussell.nu

Jack Russell Terrier (lågställd):
http://www.jackrussellklubben.se

Parson Russell Terrier:
http://www.parsonklubben.nu

Din förklaring stämmet perfekt in på min kompis hund! Han är en dansk-svensk gårdshund. Rätt så lik en Jack Russell, men inte lika "hetsig" (inte ett riktigt bra ordval men) som de flesta Jack Russells jag har träffat. Han är pigg, glad och helt orädd. (Älskar att rida bla... :crazy: ). Väldigt atletisk och kvick. Skäller extremt sällan, men det är ju individuellt också. Men den rasen tycker jag är trevlig.

Jaahl skrev:
Det finns både högställda och lågställda jack russell terriers, närmare bestämt två raser som heter precis samma sak. Dels den SKK-registrerade lågställda, dels den JRTC-registrerade högställda som funnits sedan innan både SKK-russelln och parson (som den ligger till grund för).

Men visst är det så att en högställd JR inte kan reggas i SKK.... Dom följer ju trots allt inte den internationella rasstandarden...
och alla vuxna JR som reggas i SKK måste först bedömmas av två av skk erkända dommare så att dom håller rasstandard...

Är inte den högställda JR terriern en "oj hoppsan va stora dom blev" ras?? :confused: Om ni förstår mitt tankesätt.. rätta mig om jag har fel, är mer inne på Parsons än JR.. :smirk:

Blir en parning av högställd JR och lågställd JR fortfarande en ren JR??
Dom har ju trots allt olika rasstandard vad gäller höjd mm..?

Högställd jack russell står utanför SKK, det var ett medvetet val som uppfödarna gjorde när parson började mönstras in på samma sätt som nu även har skett med de lågställda, under -92 och ett par år framåt.

Det är en vanlig missuppfattning att JRTC-russllar skulle bestå av det som inte är bra nog för SKK, det påstods redan när parson var den enda russelln inom SKK. Det hette då att de enda hundar som fanns JRTC var de som inte gick att mönstra in... vilket är skitsnack. Vet inte om det är ett rykte som sprids bland SKK-folk, hur som helst är det fel. JRTC-russelln är äldst av varianterna och har en egen rasstandard som sedan ändrats för SKK-typerna då de godkänts. SKK-jrt, JRTC-jrt och parson är tre olika raser, alltså blir förstås parningar mellan dem blandraser precis som vilken annan blandning som helst.

Men vad består lågställdheten av? Är de dvärgväxta precis som tax och basset eller har de bara korta ben?

De ska bara ha korta ben, ingen dvärgväxt eller extrem kroppsbyggnad som basset/tax. Något längre än hög men med raka starka ben och fortfarande en balanserad och proportionerlig kropp är vad som gäller.

Sen är det förstås så att en hel del av de inmönstrade lågställda faktiskt är blandraser där lite vad som helst kan finnas med - bland annat tax, därför finns det en del hundar representerade som inte alls har rätt byggnad utan är stora och tunga på extremt korta ben, karpryggade, krumbenta, har stora och utåtvridna tassar eller på annat sätt är helt obalanserat byggda.

Jaahl..

Jag hajjar!!!. :D

Har inte satt mig in så mkt i skillnaden på de olika JR.. Men det är alltid kul att lära sig nått nytt :) Jag tackar och :bow:

Fast skaffar du en dvärgpinscher får du räkna med att du från natt ett och varje natt i fortsättningen kommer att få dela sängen med en liten hund. :o :love: Har ännu inte hört talas om en dvärgpinscher som inte vill sova i sängen, helst under täcket. Fast eftersom dom knappt har någon päls och knappt fäller någonting så är det inget problem. Rätt skönt när det kommer till städning också. ;)
http://img.photobucket.com/albums/v375/aningsfull/Dscn4342.jpg

Min är dessutom en riktig sjusovare. Hon har ALDRIG väckt mig en morgon utan hon sover så länge som jag sover och gärna lite till. Hennes uppfödare sa att alla hans hundar sover ungefär 12 timmar varje natt. Skönt. :bow:
Fast vad gäller knähund så vet jag inte om hela rasen är sån, eller om min lilla flicka är extrem. Hon vill alltid vara i famnen.. Gissa vem som ligger i mitt knä nu. ;) :love:

Liten tuff hund; hmmmmm...

Den enda jag kommer på såhär är Släthårig foxterrier, mysiga hundar :love:

Eller som sagt dvärgpinscher :wink:, har varit mycket inne på dessa vovvar

English toy terrier kan ju vara ett annat alternativ... lite tunnare än dp fast inte fullt så vanlig...

hehe jag känner igen det där... jag var tolv när jag fick charlie, helt överlycklig alltså! uppfödaren sa att nu var det vi som var mamma och pappa till honom och vi fick räkna med att han skulle vara ledsen under natten och vakna tidigt och så. exhalterad som jag var vaknade jag runt sju och sprang för att titta till den lille... gissa om han sov!! först kl 9 förmådde han sig öppna ögonen, och så har det varit sen dess. ;)
men charlie är visserligen ingen knähund, och vill bara bli klappad när det passar honom. lite som en katt faktisk, haha!

Dansk/Svensk Gårdshund är en toppenhund!

http:hem.passagen.se/kennelsofalex

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 522
Senast: IngelaH
·
Övr. Hund Förvarnar för en väldigt lång "skriva av sig-tråd".. Vet knappt vad jag ska börja med.. Eller ja, kanske "början" vore bra... Efter...
2
Svar
35
· Visningar
5 639
Senast: Philosophia
·
Hundavel & Ras Av ren nyfikenhet spekulerar jag lite i vilken hund som skulle passa mig när jag (eventuellt) ska köpa en i framtiden. Antar att det...
2
Svar
22
· Visningar
2 170
Senast: Guldaskig
·
Övr. Hund Alla drabbas vi ju då och då av perider då man inte har så mkt ork eller inspiration till saker. Jag är just nu i en sådan. Det hade...
2
Svar
26
· Visningar
2 765
Senast: Fan of Bill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar