Liten ras - vad ska vi välja?

Sv: Liten ras - vad ska vi välja?

Men kan du ge tips på en lättlärd terrier som är mjuk i temperamentet så är jag öppen för förslag :)

Australisk terrier?

Det är ursprungligen en gårdshund. De är inte så "ettriga" och envisa som man ofta förknippar med terrieraserna. De är följsamma och "lätta" överlag. De är större och mer kompakt än de allra minsta raserna.(Min tror jag är 27 hög och väger nästan 7kg) Jag har med min på allt, utan problem. Tränar lite trix, och lägger små spår och kör lite lydnad. Min går med lös överallt, lämnar i stort sett aldrig min sida, och går bra ihop med både människor, hästar, hundar, katter osv. Hon är med mig i stallet varje dag, hon är med och cyklar, går på stan osv. Ingen frusen hund, ingen hund som behöver en massa pälsvård etc.

PMa om du vill veta mer :)

Annar kan nog Cavalieren eller cockern också vara bra alternativ. Cockern kräver lite mer, enligt min erfarenhet.

Lycka till!

Senast ändrad:

Jag och min sabo tänkte köpa hund nu i vår/sommar men har svårt att hitta en ras vi vill ha.

- Vi vill ha en liten hund men ingen terrier.
- Rasen ska vara relativit korthårig eller en långhårig ras som fungerar att ha kortklippt.
- Vi vill ha en hund som tycker om att träna lite lydnad/agility/tricks, alltså ingen hund som bara lyssnar "när den känner för det".
- Ingen jakt, ska fungera att ha lös på gården (under uppsikt )

Vi har hittills tittat på dvärgschnauzer och italiensk vinthund men ingen av raserna kändes riktigt rätt.

Det närmaste vi kommit är nog pudel så vi ska försöka åka och titta på några men jag funderar på om det finns andra raser som också skulel fungera, är alltid bra att ha ett par stycken att kika på.

Hej!
Vill passa på att tipsa om världens underbaraste ras - Shetland Sheepdog! Jag och min sambo köpte en för ett år sedan (vi höll också på och funderade på flera småraser och frågade runt på forum) - och vi är otroligt nöjda. Det är en av de i särklass mest intelligenta raserna (kolla vilken hundbok/sida som helst där de rankar hundar) och fantastiskt duktiga på att lära sig konster. Har själv haft en dvärgpudel när jag var liten och tycker även att de är mkt trevliga, och oerhört intelligenta. Men vill ni ha en hund att köra agility med så är sheltien given - den dominerar stort inom sporten och är den enda rasen som finns representerad högt upp i alla storlekskategorier.

Sheltien är perfekt att ha springande lös på gården då den är en vallhund och inte vill lämna er som är dess flock. När ni kollar på hundar så titta hur mamman och de andra på kenneln är så att de inte är allt för skygga av sig. Ibland hör man att sheltien kan vara "en rädd ras" - vilket är felaktigt. Däremot är det en oerhört lyhörd ras som man aldrig ska eller behöver höja rösten till, den lyder mkt små kommandon. Sen är det ju så fantastiskt vackra också! Dock skulle inte jag klippa min sheltie kort (då är det kanske lättare med pudel om man jättegärna vill ha den kortklippt) - men pälsen är väldigt lättskött. Man ska bada hunden ca 4 ggr per år - och extra om den blir väldigt smutsigt - men det är verkligen inget stort jobb. Och fäller gör det inte heller (värre med våra katter...).

Har hört en del rykten om sheltiesar som skäller mkt vilket jag tycker låter skumt då jag aldrig har träffat en tystare ras - var på en utställning med bara sheltiesar (ca 150st) och det var bara EN som skällde (vilket gjorde att alla andra hussar och mattar nyfiket iakttog denna hela tiden, haha). Däremot fungerar de som vakthund och kan ge ifrån sig ett varnande skall om någon okänd kommer in på gården. Men vår hund säger exempelvis aldrig något när folk springer i trappen eller utanför dörren (vilket är väldigt skönt).

Hoppas ni hittar er drömhund och lycka till!

Hur är din vad gäller att lära grejer å så. De italienska vi tittade på var mer vilda än tama. Dessutom verkade de grymt frusna utomhus även om de rörde på sig mycket och då var det ändå inte särskilt kallt. Sen kändes de lite väl ömtåliga för att springa runt i en lagård men en whippet kanske är lite grövre och mindre frusen?

Ja, de är mer vilda än tama

Ja, de är frusna.

De är mindre ömtåliga än man tror och min hund har ju varit en stallhund. Däremot skulle jag nog vilja påstå att en whippet är mer robust, lite lugnare och något mindre frusen än en italienare.

Min italienare är mycket lättlärd och snabbtänkt - på gott och ont. Däremot, och det tror jag är lite typiskt italienare, så försöker hon hitta enklare sätt att nå målet. Så har man gett henne en uppgift och hon har fattat så kan jag inte göra samma uppgift flera gånger på raken för då hittar hon raskt en genväg. Och har hon väl hittat genvägen så går det inte att få henne till att göra den mer omständliga övningen. Italienaren är ju i grund och botten en jakthund som ska agera självständigt eller i par och också kunna lösa problem.

Här är dock någon som har lyckats ypperligt med sin underbara IG:

www.kenandal.com

Whippar är inte så känsliga och ömtåliga som alla tror. Men självklart fryser de ju mer än hundar med päls. Ett mysigt varmt täcke när hunden är i stallet, och mysig halm att ligga i så fryser inte en whippet. Min whipp är alltid med i stallet några timmar per dag, men tror inte han skulle vilja vara ute hela dagarna, skulle nog lätt bli genomfrysen då:angel: Är ju en hundras som bara älskar värme och ligga nära flocken, gärna också under täcket:D

Men som någon skrev innan. Ta med din sambo ut och låt honom träffa whippar IRL, kommer bli fast då! Whippar är beroendeframkallande, precis som andra vinthundar!

Pudel är också ett jättebra alternativ, de kan ni ju hålla nerklippta! :)

Ja precis, verkar bara svårt att hitta någon kennel där vi får komma och titta på rasen. Mailade en som låg nära men de var inte ett dugg intresserade av att ta emot oss, även om en uppfödare inte har avlpar till salu kan man väöl göra lite PR för rasen... :(

Whippar är inte så känsliga och ömtåliga som alla tror. Men självklart fryser de ju mer än hundar med päls. Ett mysigt varmt täcke när hunden är i stallet, och mysig halm att ligga i så fryser inte en whippet. Min whipp är alltid med i stallet några timmar per dag, men tror inte han skulle vilja vara ute hela dagarna, skulle nog lätt bli genomfrysen då:angel: Är ju en hundras som bara älskar värme och ligga nära flocken, gärna också under täcket:D

Men som någon skrev innan. Ta med din sambo ut och låt honom träffa whippar IRL, kommer bli fast då! Whippar är beroendeframkallande, precis som andra vinthundar!

Vi täntke åka och titta på rasen men har itne fått svar från kenneln än så får vi se vad vi tycker om dom.

Hej!
Vill passa på att tipsa om världens underbaraste ras - Shetland Sheepdog! Jag och min sambo köpte en för ett år sedan (vi höll också på och funderade på flera småraser och frågade runt på forum) - och vi är otroligt nöjda. Det är en av de i särklass mest intelligenta raserna (kolla vilken hundbok/sida som helst där de rankar hundar) och fantastiskt duktiga på att lära sig konster. Har själv haft en dvärgpudel när jag var liten och tycker även att de är mkt trevliga, och oerhört intelligenta. Men vill ni ha en hund att köra agility med så är sheltien given - den dominerar stort inom sporten och är den enda rasen som finns representerad högt upp i alla storlekskategorier.

Sheltien är perfekt att ha springande lös på gården då den är en vallhund och inte vill lämna er som är dess flock. När ni kollar på hundar så titta hur mamman och de andra på kenneln är så att de inte är allt för skygga av sig. Ibland hör man att sheltien kan vara "en rädd ras" - vilket är felaktigt. Däremot är det en oerhört lyhörd ras som man aldrig ska eller behöver höja rösten till, den lyder mkt små kommandon. Sen är det ju så fantastiskt vackra också! Dock skulle inte jag klippa min sheltie kort (då är det kanske lättare med pudel om man jättegärna vill ha den kortklippt) - men pälsen är väldigt lättskött. Man ska bada hunden ca 4 ggr per år - och extra om den blir väldigt smutsigt - men det är verkligen inget stort jobb. Och fäller gör det inte heller (värre med våra katter...).

Har hört en del rykten om sheltiesar som skäller mkt vilket jag tycker låter skumt då jag aldrig har träffat en tystare ras - var på en utställning med bara sheltiesar (ca 150st) och det var bara EN som skällde (vilket gjorde att alla andra hussar och mattar nyfiket iakttog denna hela tiden, haha). Däremot fungerar de som vakthund och kan ge ifrån sig ett varnande skall om någon okänd kommer in på gården. Men vår hund säger exempelvis aldrig något när folk springer i trappen eller utanför dörren (vilket är väldigt skönt).

Hoppas ni hittar er drömhund och lycka till!

Nje, sheltien är inget för oss, min moster föder upp rasen så jag har träffat några stycken och det är ltie för mycket päls för oss.

Kan en dansk/svensk gårdshund vara något för er?
Den stämmer in bra på vad ni vill ha. Enda som kan vara är att de har lite jaktlust.. men det går att träna bort eller låta dem spåra lite så brukar de vara nöjda med det.

Denna kennel har en bra text o beskrivning av rasen. http://viranords.cybersite.se/rasen.html

Mer info o bilder på gårdshundsklubben. http://www.gardshund.se

Min Nila som valp o nu 1 år
blandatvr-07188.jpg
nila_2.jpg

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 630
Senast: Cissi_ma
·
Hundavel & Ras Hej, Inser att det finns svinmånga såna här trådar men hittar inte någon passande genom sökfunktionen. Jag och sambon söker en liten...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
11 511
Senast: ii-ssa
·
H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
13 478
Senast: Bulldoozer
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 096
Senast: Farao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• ”Hund” 2005-2010
  • Hjälp!