Liten ras - vad ska vi välja?

gadriel

Trådstartare
Jag och min sabo tänkte köpa hund nu i vår/sommar men har svårt att hitta en ras vi vill ha.

- Vi vill ha en liten hund men ingen terrier.
- Rasen ska vara relativit korthårig eller en långhårig ras som fungerar att ha kortklippt.
- Vi vill ha en hund som tycker om att träna lite lydnad/agility/tricks, alltså ingen hund som bara lyssnar "när den känner för det".
- Ingen jakt, ska fungera att ha lös på gården (under uppsikt )

Vi har hittills tittat på dvärgschnauzer och italiensk vinthund men ingen av raserna kändes riktigt rätt.

Det närmaste vi kommit är nog pudel så vi ska försöka åka och titta på några men jag funderar på om det finns andra raser som också skulel fungera, är alltid bra att ha ett par stycken att kika på.

Sv: Liten ras - vad ska vi välja?

Papillon, fin päls som är väldigt lättskött och en jättetrevlig ras. Dvärgspets, chihuahua, cocker, dvärgpincher t.ex. Å, det finns så många fina småraser att välja emellan.

Det är svårt att kombinera egenskaperna lättlärd och ingen jaktlust. Jakt betyder motor och motor behövs för att lära sig :)

Jag har en vek italienare, hon sticker aldrig ifrån mig. Hon är inte korkad men lär sig bara på ett annat sätt och vill inte hålla på så länge. Klicker är metoden för henne.

*kl*

Dvärgpinscher kräver ganska mycket jobb som unga, annars blir det definitivt en ras som lyssnar när den känner för det.
Aktiveras dom inte så hittar dom på egna aktiviteter, däribland jakt av katt, hare, råttor osv.

Jag hänger på !

En blandning av 75% border collie och 25 % wachtel
Hur tror ni att en sådan skulle fungera ?

Om, om om om jag nånsin skall skaffa hund måste den
Vara följsam, kunna gå lös alltid, det är prio ett.

Att aktivera den tror jag inte är något större bekymmer.
Det finns hundklub i närheten.

Hundvanan i familjen är begränsad (jag är egentligen kattmänniska!). Dock har vi varit hundvakt vid ett otal tillfällen. Både åt mindre och störe hundar.

Hunden kommer inte att vara ensam mer än eventuellt några timmar någon dag i veckan. (om jag ve och fasa måste till kontoret)

Ja, om det inte var för det där med pälsen så skulle jag också sagt papillon. Väldigt alert och vaken hund som verkligen gillar att samarbeta, ingen jakt i dom jag har träffat, och väldigt fina att se på. Är det pälsvård ni vill slippa, eller är det skit i pälsen? Eller att dom hårar inomhus?

Det är svårt att kombinera egenskaperna lättlärd och ingen jaktlust. Jakt betyder motor och motor behövs för att lära sig :)

Jag har en sheltiekorsning, hon är extremt lättlärd men har ingen jaktlust. ;)
Eller jo jaktLUST har hon, men hon jagar inte eftersom hon vet att hon inte får lov. Det finns så mycket annat som är roligare dessutom.

Whippet tycker jag helt klart. Lite mera hund än italiensk vinthund:angel: Men tar samtidigt ingen plats inomhus. Perfekt strl enligt mig och hänger med på det man vill hitta på. Aktiv utomhus och soffpotatis inomhus. Uppmärksam hund som faktiskt har lätt för att lära. en hund som tyr sig väldigt mycket till flocken vilket innbär att den lätt kan vara lös utan att springa iväg hela tiden. Kort päls som inte kräver någon pälsvård och en frisk och sund ras som passar utmärkt som stall/gårds hund:)

Papillion
Chihuahua
Dvärgpincher
Dansk/Svensk gårdshund

Papillion har vi varit inne lite på, de verkar vara roliga hundar men vi tycker odom är ltie för långhåriga. Lagom pälsvård har jag inget emot men jag vill itne få med massa sågspån, hö och pinnar i huset så fort man varit ute.

Men det kanske inte blir så mycket?

Papillon, fin päls som är väldigt lättskött och en jättetrevlig ras. Dvärgspets, chihuahua, cocker, dvärgpincher t.ex. Å, det finns så många fina småraser att välja emellan.

Chihuahua känns ltie för litet, ska ändå vara lite å ta i så inte de allra minsta raserna, ungefär i storlek med en dvärgschnauzer/mellanpudel.

Cocker har vi kikat på men det är ltie för mycket pälsvård för att vi ska klara av det tror jag.

Jag har en vek italienare, hon sticker aldrig ifrån mig. Hon är inte korkad men lär sig bara på ett annat sätt och vill inte hålla på så länge. Klicker är metoden för henne.

Ah...men om man säger så, inte mer jaktlust än att man kan ha dom lösa utan att de blint hänger på rådjur och småvilt.

Som sagt, italienare var inget för oss även om de är otroligt vackra att titta på och verkar snälla.

Ja, om det inte var för det där med pälsen så skulle jag också sagt papillon. Väldigt alert och vaken hund som verkligen gillar att samarbeta, ingen jakt i dom jag har träffat, och väldigt fina att se på. Är det pälsvård ni vill slippa, eller är det skit i pälsen? Eller att dom hårar inomhus?

Skit i pälsen mest. Lagom pälsvård är helt ok. Det är mest att de inte ska få in hela stellet/skogen i huset. Ska helst vara lätta att bada med eftersom den komemr få hänga med i lagårn och den där j*kla ensilage-lukten sitter ju som berget i både kläder och hår.

Varför ingen terrier?

Jag har varit inne på terrier innan men tycker att de flesta verkar ha väldigt egen stakr vilja och mycket jakt.

Men kan du ge tips på en lättlärd terrier som är mjuk i temperamentet så är jag öppen för förslag :)

Själv är jag ju van att vara bestämd och konsekvens med hästar och papgojor osv men min sambo har verkligen knappt någon hundvana så det får inte vara en för tuff hund att fostra för då kommer han troligtvis inte att klara av det, vi ska ju båda få glädje av hunden :)

Whippet tycker jag helt klart. Lite mera hund än italiensk vinthund:angel: Men tar samtidigt ingen plats inomhus. Perfekt strl enligt mig och hänger med på det man vill hitta på. Aktiv utomhus och soffpotatis inomhus. Uppmärksam hund som faktiskt har lätt för att lära. en hund som tyr sig väldigt mycket till flocken vilket innbär att den lätt kan vara lös utan att springa iväg hela tiden. Kort päls som inte kräver någon pälsvård och en frisk och sund ras som passar utmärkt som stall/gårds hund:)

Har varit inne på det men min sambo tycker det är lite för stora och spinkiga hundar så jag har ingen talan där :crazy:. Själv tycker jag de är jättefina.

Cavalier king charles spaniel!

Lättlärda, snälla och vänliga.

Jag har en här hemma som ääälskar agility och lydnad. Hon är hur snäll och gullig som helst, och hon kan springa lös på gården utan att sticka.

Hon är väldigt lättlärd och fattar snabbt vad jag menar. Ingen jakt i henne hittills (hon är åtta månader).

Pälsen är lättskött, en avborstning då och då.

Har varit inne på det men min sambo tycker det är lite för stora och spinkiga hundar så jag har ingen talan där :crazy:. Själv tycker jag de är jättefina.

Äsch, det går över. Min sambo tyckte att min italienare var spinkig och såg lite töntig ut i början. Men nu kan han (som tur är) inte tänka sig någon annan slags hund än en vinthund.

Ta med honom på lure coursing eller whippet race så han får se hundarna i sitt esse. Det finns inte någon som går därifrån utan att vara helt såld. Dessutom så är en whippet mycket mindra än man tror, särskilt när den rullar ihop sig.

Som en på vinthundsforumet skrev angående det bästa argumentet för att skaffa en whippet:
"Den som inte har en whippet får skylla sig själv". :)

Äsch, det går över. Min sambo tyckte att min italienare var spinkig och såg lite töntig ut i början. Men nu kan han (som tur är) inte tänka sig någon annan slags hund än en vinthund.

Ta med honom på lure coursing eller whippet race så han får se hundarna i sitt esse. Det finns inte någon som går därifrån utan att vara helt såld. Dessutom så är en whippet mycket mindra än man tror, särskilt när den rullar ihop sig.

Som en på vinthundsforumet skrev angående det bästa argumentet för att skaffa en whippet:
"Den som inte har en whippet får skylla sig själv". :)

Hur är din vad gäller att lära grejer å så. De italienska vi tittade på var mer vilda än tama. Dessutom verkade de grymt frusna utomhus även om de rörde på sig mycket och då var det ändå inte särskilt kallt. Sen kändes de lite väl ömtåliga för att springa runt i en lagård men en whippet kanske är lite grövre och mindre frusen?

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 630
Senast: Cissi_ma
·
Hundavel & Ras Hej, Inser att det finns svinmånga såna här trådar men hittar inte någon passande genom sökfunktionen. Jag och sambon söker en liten...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
11 511
Senast: ii-ssa
·
H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
13 478
Senast: Bulldoozer
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 096
Senast: Farao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp!
  • ”Hund” 2005-2010