Liten "brukshund" som inte fäller?

Hawaii

Trådstartare
Är sedan 6 månader hundlös efter 20 år med hund. Min livssituation tillåter inte att ha hund just nu men om ett par år hoppas jag att tid och möjlighet kommer finnas för en ny fyrfota kamrat.

Jag har de senaste åren haft Perro sin pelo del Perú men tröttnat på rasens otillgänglighet och rädslor.

Drömegenskaper hos en framtida hund är:
Liten
Glad och stabil
Tyst
Fäller inte
Kapacitet för träning och tävling i olika grenar

Har vi några bra förslag?

Vågar man föreslå en titt på bedlingtonterrier?
Stabil och glad är nog orden som bäst beskriver min bedlis Sherlock.
Vet inte vad som ingår i "tyst" för dig då det är personligt vad man störs av. Jag har oerhörda problem med vissa ljud och står inte ut med gälla skall. Sherlock är riktigt tyst till vardags och har mycket långt till skall. Han dras inte alls med av andra hundars skällande och "boffar" mest om han vill tycka till om nåt. När han väl skäller är det dessutom med ett dovt "storhundsskall", himla skönt.
Det är en ickefällande ras som antingen kan klippas i den lite udda bedlis-frisyren, lämnas oklippta och rufsiga eller rakas ner.
Vi hade planer på agility men har nu fastnat för rallylydnad och nose work istället. :D

Finns några uppfödare som har stor koll på rasens mentalitet och avlar därefter. Man får kolla deras hemsidor och avelsdata.
Håller med om lagotton faktiskt. Min pappa har en supertrevlig sådan. De träffar också många andra krullisar (finns av någon anledning väldigt många i närheten) och alla är stabila och trevliga. En bra lagotto är en skitrolig hund!

Men ja, man måste nog sålla ordentligt bland uppfödare och sätta sig in i linjer.

Även jag säger pudel. Hade länge en motvilja mot utseendet men har svängt helt, de verkar vara roliga och funka till det mesta. En bekant tränade lydnad med sin storpudel, det verkade helkul. De kanske inte blir bäst i världen men så länge man inte har stora tävlingsplaner skulle jag gå för pudel.

Även jag säger pudel. Hade länge en motvilja mot utseendet men har svängt helt, de verkar vara roliga och funka till det mesta. En bekant tränade lydnad med sin storpudel, det verkade helkul. De kanske inte blir bäst i världen men så länge man inte har stora tävlingsplaner skulle jag gå för pudel.
Håller med, kan man bortse från utseendet (jag tycker pudlar är skitsnygga iofs) så tycker jag det är en underskattad ras. Jag vet att det har snackats mycket om bitska pudlar förr, men jag har bara träffat schyssta.
Vi har två som kommer som stammisar som elevhundar, så löjligt snälla hundar att hantera.

Säger också pudel! Väldigt allround, pudlarna visar framtassarna inom de flesta grenar även om de kanske inte alltid ligger i topp. Har själv storpudlar men tycker de små är himla käcka de med.

Det låter som om det är en pudel jag ska välja. Vad har ni för uppfattning om hur lätt de har till skall?

Av de fem småpudlar som bor i samma huslängor som jag så har tre mycket lätt till skall och när de väl börjar så bjäbbar de på som bara den. Riktigt irriterande. De två andra är knäpptysta, aldrig hört dem säga ett knyst.
Fick samma bild hos pudeluppfödarna jag hann hälsa på innan jag bytte ras. Vissa pudlar är verkligen knäpptysta, som om de inte har nån röst alls. Andra är sjukt skälliga och de slutar verkligen inte när de kommit igång. Inte träffat på något mellanting men de finns säkert också.

Det låter som om det är en pudel jag ska välja. Vad har ni för uppfattning om hur lätt de har till skall?
Jag skulle säga att det är en uppfostransfråga hos många raser, däribland pudel. Träna passivitet och var noga från början så tror jag inte det är ett problem.

Jag upplever också att det är antingen eller och genom att besöka uppfödare tror jag att man kan vara ganska säker på att man får en tyst om uppfödarens inte är bjäbbiga..

Här hemma har vi en av varje sort.. en knäpptyst Mellanpudel och en liten dvärgbjäbbapa. Den lilla larmar mest, för allt och inget ffa hemma, men hon är nog inte medveten om det själv, så det känns rätt svårtränat.. Men jag kan inte påstå att jag störs nåt nämnvärt ändå (det är alltså inte så ofta/mycket hon bjäbbar och då har jag ändå sjukt svårt för skällande/ljudande), kanske hade det sett annorlunda ut om hon bott hos nån som inte tränat det alls.. Mellanpudeln däremot skäller mindre än min tysta malle som bara skäller om det ringer på dörren typ :up:

De är verkligen sjukt roliga hundar och de jag träffat på är verkligen som duracellkaniner ute och ändå hyfsat föriga (tänk nu att jag har mallen som närmast att jämföra med) och väldigt smarta

Liknande trådar

Övr. Hund Nej, jag ska absolut inte skaffa hund nu! Eller ens inom en närmare framtid. Däremot drömmer jag absolut om en hund när jag bor på min...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
8 982
Hundavel & Ras Jag har i flera år letat efter den ultimata hundrasen för mig. Mina önskemål har förändrats en del under åren som gått, från att vilja...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
4 893
Senast: Tonto
·
Hundavel & Ras Jag vill ha en hund. Jag känner det som att jag varje dag går miste om något i och med att jag inte har hund... Så jag hoppas att jag...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
7 203
Senast: Takire
·
Hundavel & Ras Hej! Vill gärna ha lite tips på trevliga brukshundar alt. aktiva sällskapshundar. Jag hade tänkt köpa hund år 2014, vill vara ute i...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
15 227
Senast: Ninnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30