Lite feedback på hoppsits?

Frokennordberg

Trådstartare
Okej, nu tänkte jag ta lite hjälp av er här på buke för att få lite feedback på "bra vs. kan bli bättre" på min hoppsits. Man har ju en hel del på listan själv efter att ha fånglott på videotagningen en sådär 20 gånger, men hade varit intressant med fler inputs och tankar att bolla med!

Så har ni lust, så...
http://www.youtube.com/watch?v=b08S8BRbgeI

:)

Senast ändrad:
Sv: Lite feedback på hoppsits?

Nu tycker jag att det är lite svårt att se på film... Men överlag ser det trevligt ut:)
Jag hade gärna sett att du blev lite mjukare i armarna. De blir lite raka och stela, pekar neråt istället för fram mot bettet. Där tappar du lite följsamhet över hinder ibland. Nu är hindrena inte jätte höga men lite fräschare, aktivare galopp bitvis.;)

Lycka till och träna på!:laugh:

Ja, jag är helt med dig på armarna, satt också och funderade över det och du satte det rätt klockrent att de ska fram mot bettet istället. Vet inte varför mina armar strävar ner istället :p Angående galoppen så kunde den nog varit lite rundare och alertare men för att vara första gången jag sitter på hästen och knappt hann känna på honom på framridningen innan (klubbtävling och två ryttare på hästen med väldigt lite tid emellan..) så jag får jag nog säga att jag är nöjd ändå, under omständigheterna ;) Men bra input, reflekterade faktiskt inte över det själv innan!

Tack för god och tänkvärd kritik!

Kunde inte se hela filmen för min dator är galen, men om jag ska "referera" det lilla jag såg; Det är bra att du står i lätt sits mellan hindren eftersom det blir lättare att följa hästen över hindren (tycker jag) men om du skulle sitta ner och trycka på med sätet hade du haft en bättre galopp. Kanske är du lite stel i armarna (du ger t ex inte så mycket eftergift över hindret men det behövs inte mycket när det är så pass lågt) men det är inget jag hakar upp mig på. Bra jobbat på en häst du aldrig suttit på innan!

Nu var jag tvungen att kolla igenom filmen igen, för det där med lätt sits är inget jag brukar anamma på banan.. ^^ Ser dock att jag växlar lite mellan att sitta och stå, någon sorts mellanting tycker jag. Jag är av den skolan att jag i princip ALLTID sitter mellan hinder, tycker det är enklare att få ett bra påskjut och kraft då, men min instruktörs envetna tjatande kanske lyckats få mig lite lättare i baken ;)

Det här med armarna dock, nu är det som sagt inte så högt just här (0.90) men med tanke på att jag HAR hoppat bra mycket högre förr i tiden, så hoppas jag verkligen att jag hade bättre spänst och eftergift i armarna då. Förhoppningsvis anpassar jag efter höjd, men svårt att säga då jag inte hade tillgång till att kunna filma på den tiden. Kan inte minnas att min tränare sa åt mig då (men vem vet, hjärnan är selektiv). Men hur ska jag göra för att få till en bättre, mjukare eftergift?

Hej!
Ser trevligt, lugnt och enkelt ut!

Det jag reagerar på är att du sitter i lite bakvikt runt hela banan, eller med "baktung" sits- du har skänklarna väldigt långt fram och du fäller fram överlivet. Det är det som gör att du har svårt att få kvalité i galoppen skulle jag tro, du måste räta upp dig (oavsett val av 2- eller 3-punktssits). Det gör oxå att du kommer få bättre egen balans utan att hålla balansen i tygeln, vilket kommer leda till mer naturlig eftergift. Du har annars en bra följsamhet över hinder tycker jag!
Du måste också fokusera på galoppkvalitén och se till att få hästen mer fram för skänkeln (den går emot, sparkar och går i korsgalopp), rid den framåt mot stödet i handen! Direkt efter hindret, korrigera galoppen, sätt hästen i balans mellan hjälperna och rid hästen framåt så kan du bara sitta upp mot hindrena och avsprångspunkten kommer av sig själv!

Tycker överlag ridningen va trevlig lite mjukare armar kanske, o kanske lite mera eftergift för att få upp rumpan lite mer, menar absolut inte att du ska slänga fram armarna men o ha händerna lite mera med i hoppen så brukar rumpan komma upp mer ur sadeln

Jag är inte någon hopptränare så jag kanske inte har ett klockrent svar till dig nu, men tänk att du ska vara mjukare i armbågen så du inte låser dig där. Testa nästa gång du hoppar och om du har någon tränare så ta hjälp av den :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 824
Senast: mamman
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 859
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 334
Senast: monster1
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
18 099
Senast: Barbabelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar