Lista på test innan avel?

Ramona

Trådstartare
Jag undrar om det finns en enkel lista på vilka raser som behöver göra vilka tester innan man sätter de i avel.
Vilka raser behöver ögonlysas? Vilka behöver göra patella-undersökning? etc etc etc

Finns det någon "lathund"??

Sv: Lista på test innan avel?

info finns mellan sidan 19-52
Den känner jag till. Men det är en lathund jag är efter, och lite tvärtom.

Tex ögonlysning behöver *dessa raser* göra och sen en lista på raserna.
Höfter behöver kollas på *dessa raser*
Patella på följande etc

Nu får man ju läsa ras för ras och det är mer "felen" jag är efter.

Det finns raser med stora hälsoproblem med leder och ögon där rasklubben inte vill ha något officiellt hälsoprogram och då står de inte med på någon lista. Så du ska inte tro att det är bara raser med problem som finns med.
Det finns också raser med ytterst lite ledproblem som har krav på fria höftleder.

Det är lite intressant det där för jag och en kompis snackade om detta med avel idag (se min andra tråd om att välja spermadonator) och hon menade på att ALLA raser var tvugna att göra någon typ av test innan de fick regga valpar efter sej. Vilket jag hävdade var fel.
Men vi snackade om saken en bra stund och jag började sedan fundera på det.
Det är ju massor med mygel och fusk inom all djurnäring, men just hundarna tycker jag att det myglas extra mycket med.

Och sen säger folk att de har en sådan frisk ras, när de egentligen inte alls har det.
En hanhunds-ägare jag pratade med sa att hennes hund hade godkänt patella-test och att allting var så friskt och bra med hunden. Sen går man in på SKKs hunddata och ser att hunden har fått 3 st kollar. Först med 1, sen med 2 och sen med 1 igen. Känns inte som att den hunden är aktuell för mej att avla på!

Senast ändrad:

Man får nog gå rasklubbsvägen, ras för ras så att säga.
"Min" ras har tex ett hälsoprogram som ska utföras, men gör uppfödaren inte det är enda straffet att kullen inte får anmälas till valphänvisarna.... :cool: Regga får man göra ändå.

Ärligt talat trodde jag när jag postade tråden att detta med testerna var mer seriösa än de faktiskt är!!
Ju mer jag läst under kvällen ju mer besviken blir jag på SKK. Än en gång har de visat att de inte sätter hundarnas hälsa framför deras utseende!

Jag har inte koll på alla raser men min ras - Rottweiler har larvigt låga krav. Höft och armbågsröntgen, mh och en 2:a på utställning...sen är det fritt fram att regga valparna i skk. At sen många många avlar utan att kunna klara av dessa krav är mer än larvigt!

Ärligt talat trodde jag när jag postade tråden att detta med testerna var mer seriösa än de faktiskt är!!
Ju mer jag läst under kvällen ju mer besviken blir jag på SKK. Än en gång har de visat att de inte sätter hundarnas hälsa framför deras utseende!

Varför blir du besviken på SKK? Det är ju rasklubbarna som ska förvalta de olika raserna. Där finns expertisen på varje enskild ras. Tycker du att kraven är för lågt ställda inom din ras är det bara att sätta igång och jobba för en förändring. SKK ser till att vissa baskrav efterlevs, rasklubbarna ansöker om hälsoprogram, som SKK sedan ger diciplinstraff för om de inte följs. SKK ser till att mycket data för olika saker finns tillgänglig för vem som helst att kolla.

Så åter igen - varför bli besviken på SKK?

Nä, jag kanske inte är besviken på just SKK utan hela systemet. Mina raser är relativt friska, så jag klagar inte på det viset.
Men eftersom det är så mycket snack hit och dit om att raser måste klara röntgen hit och dit och allt möjligt så kändes det lite förvånande att kraven faktiskt inte var så höga!

Nä, jag kanske inte är besviken på just SKK utan hela systemet. Mina raser är relativt friska, så jag klagar inte på det viset.
Men eftersom det är så mycket snack hit och dit om att raser måste klara röntgen hit och dit och allt möjligt så kändes det lite förvånande att kraven faktiskt inte var så höga!

Det här med vilka krav som ställs på olika raser för att få avla är egentligen en rätt hård nöt att knäcka. Ställer man för låga krav dengenererar kanske rasen pga att folk använder undermåliga avelsdjur. Ställer man för höga krav är risken stor att man utarmar avelsbasen.

Till syvende och sist är det uppfödarna som måste lägga sig på en rimlig nivå, och valpköparna som måste informera sig innan köp. De respektive rasernas hälsoprogram och registreringskrav ska bara ses som en absolut lägsta nivå.

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 500
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Hej, Vi är en barnfamilj som planerar att köpa en hund och skulle vilja ha tips på raser att titta på. Jag har själv växt upp med...
2 3
Svar
53
· Visningar
3 329
Senast: Sel
·
Hundträning Jag funderar mycket just nu. Jag har bestämt att alltid ha 2 hundar. Jag har trivts med det men bestämt att inte skaffa mer pälsvård för...
Svar
13
· Visningar
590
Senast: Lillefrun
·
Hundträning Jag funderar lite på att skaffa brukshund om 2-3 år. Ligger en bit bort i tiden pga privatliv och jobb etc. Har dels lite funderingar...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 115
Senast: TantAgda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka