Lindade ben - hur, när och varför?

Mjukare leder? PÅ vilket sätt ska lindorna påverka lederna tänker du?
Egentligen ingen aning men jag har inbillat mig att hästen känns lite mjukare dag 2 på träningen om han har varit lindad på natten. Vet inte om det är psykologiskt för mig eller om det är så att Back on Track-paddarna gör någon nytta. Han brukar även stå med sådant täcke under natten så det kan ju vara det som hjälper till.

Egentligen ingen aning men jag har inbillat mig att hästen känns lite mjukare dag 2 på träningen om han har varit lindad på natten. Vet inte om det är psykologiskt för mig eller om det är så att Back on Track-paddarna gör någon nytta. Han brukar även stå med sådant täcke under natten så det kan ju vara det som hjälper till.

Har du testat utan?
Jag tror att det snarare är att han är lösgjord ordentligt dagen innan?

Hur tänker du runt att tillföra värme utifrån på ben som av naturen ska vara kalla?

Tro vad du vill, och ja...om jag hade haft en brukshäst med bred benställning och moderata rörelser hade jag troligtvis inte varesig lindat eller haft skydd. Men har på tok för känsliga spralliga hästar att jag aldrig skulle riskera att rida utan skydd/Linda!

Det är väl en rätt naturlig fråga att undra om hästen tex biljarderar och därför måste skyddas från slag? Rör sig en häst korrekt kan jag inte se att risken är så stor - därav min fråga. Även min häst har en del mekanik och power - han har aldrig slagit på sig, inte i några rörelser alls, varken sidvärts eller tramp. Bara vid hoppning och då har han haft skydd

Stöda ligament och senor? Hur menar du att de ska stödas av lindor?

Har du testat utan?
Jag tror att det snarare är att han är lösgjord ordentligt dagen innan?

Hur tänker du runt att tillföra värme utifrån på ben som av naturen ska vara kalla?
Ja, jag har testat utan därav funderingen på att det kan vara placebo-effekt för mig då jag har haft den känslan.
Tycker egentligen inte om det, därav anledningen till att jag gör det så pass sällan.

Lindar vid olika tillfällen. Ridning/lastning/över natt.

Ridning: Yllepadd under och vanlig fleecelinda. För att det är ett lagom skydd mot slag och för att det är snyggt ;) Lindar när jag rider för tränare, annars vanliga damasker eller senskydd.
Lastning: Tunn padd och kortare fleecelinda, med senskydd ovanpå då min häst dansar jenka i hästtransporten...
Över natt: Tjocka BoTpaddar med akryl eller fleecelinda över. Dock MYCKET sällan då häst bor på lösdrift.

Lindar inte på tävling då det är ett jäkla meck att ta av och på. Använder istället vita damasker.

Jag har snabb lindor vid transport eller om hästarna inte ska ut i lösdriften utan in i boxen under natten efter ridning.

Gamla Cilla fick ha lindor i hagen om det var kallt då jag fick det som råd efter fången.

Penny top har lindor vid ridning för att skydda mot slag, har inte orkat hitta skydd som passar hennes ben (fullblod så passar dom på längden så är den för stora runt om och tvärt om).

Simba har bak då jag inte hittat några höga jag tycker om på han.

Rider mest ut och hoppar ibland.

Det är väl en rätt naturlig fråga att undra om hästen tex biljarderar och därför måste skyddas från slag? Rör sig en häst korrekt kan jag inte se att risken är så stor - därav min fråga. Även min häst har en del mekanik och power - han har aldrig slagit på sig, inte i några rörelser alls, varken sidvärts eller tramp. Bara vid hoppning och då har han haft skydd

Stöda ligament och senor? Hur menar du att de ska stödas av lindor?
När Toppen slagit på sig själv har det inte berott på hur hon rör sig utan för att hon inte alltid håller koll på benen när hon tycker det är lajbans att vara med som handhäst.

Själv tycker jag benskydd är en billig försäkring.

Jag lindar ibland för att jag tycker det är snyggare än benskydd. Jag sätter ibland hästarna i sån tvärning att de riskerar stryka sig om de tar ut stegen. Jag vill ha fria rörelser och inte att de ska knipa till för att de inte tycker om att stryka sig utan skydd. Alltså har jag skydd om jag rider så.
Rider jag ut har jag oftast inget.

Beror helt på hästen och vilka behov den har. Min ena har alltid lindor i boxen när han har broddar eftersom han fått väldigt allvarliga sårskador. Tjocka stora paddar tex Equiline och fleecelindor. Samma vid långa transporter.

Lindar vid ridning ibland för att det är fint och hästen tycker om det. Eskadron paddar och fleecelindor. Men har oftast skydd pga att jag har ont i händerna och inte orkar linda.

Mina hästar har inte felaktig benställning, men de är inte roboter. De busar, kan bli skrämda, snubbla osv och då är det extremt onödigt att få en senskada pga att man har som princip att inte använda skydd. Vi rubbar dessutom hästens naturliga balans och rörelsemönster vid ridning, genom att sitta på dem och genom det vi ber dem utföra. Hästar brukar inte göra skänkelvikningar, travslutor och seriebyten eller hoppa 150 i hagen. Ridhästar har dessutom i regel järnskor på sig och ofta broddar, vilket ger en helt annan skaderisk än oskodda hovar.

Lindar ni era hästars ben vid något tillfälle? Isåfall, när? Hur? Och varför?

Det finns ju en hel uppsjö av olika paddar och lindor för olika tillfällen, och många lindar av olika orsaker. Vissa efter träning, vissa vid ridning, vissa varje natt osv. Så hur gör ni? Vad är tanken bakom just ert val?
Nej aldrig på friska hästar.
Vad ska jag då ta till om de blir skadade? ;)

Aldrig. Har aldrig sett någon effekt av stallbandage och vid ridning vill jag ha så lite skydd som möjligt o väljer alla dagar i veckan välsittande (det tycker jag dock är svårt att hitta) benskydd o helst ventilerade.

Lindar ni era hästars ben vid något tillfälle? Isåfall, när? Hur? Och varför?

Det finns ju en hel uppsjö av olika paddar och lindor för olika tillfällen, och många lindar av olika orsaker. Vissa efter träning, vissa vid ridning, vissa varje natt osv. Så hur gör ni? Vad är tanken bakom just ert val?

Lindar aldrig, har aldrig riktigt lärt mig att få det riktigt snyggt och var från början en inbiten hoppmänniska som alltid valde skydd pga inriktningen, inte kan en hoppmänniska linda och riskera att kännas dressyrig inte! ;) (:o)

Jag lindar nästan enbart för forografier, jag kan inte linda perfekt men bra nog för att ta kort.
Älskade att snygga upp damen och ta några bilder

Underbar ärlighet! :D

Jag tror de flesta gör så, då man "vill" ha en bra anledning och inte bara vara fåfäng. :angel::o

/Priffe som är så lat att lindor inte kommer på fråga

Lindar aldrig, har aldrig riktigt lärt mig att få det riktigt snyggt och var från början en inbiten hoppmänniska som alltid valde skydd pga inriktningen, inte kan en hoppmänniska linda och riskera att kännas dressyrig inte! ;) (:o)

Jag som av gammal vana varit mer av "dressyrmänniska" (utan att vara så duktig egentligen), har haft inställningen att "skydd är till för hoppnördar", så jag har kört med bara ben. ;) (Även om även jag under period lindade med vita lindor för att det var snyggt)

Men nu har jag hamnat i mitten. Rider på kimblewick och i dresssyrsadel. På frambenen har vi senskydd i plast. :D

Whatever works... :idea:

FÖRRESTEN - ni som kan dressyr. Får man tävla med lindor eller benskydd numera? (det fick man inte förr).

Ingetdera är tillåtet på tävling.
Tack, vad bra! Skönt att något är "som förr", för en som varit ifrån hästeriet i 10-12 år. ;)

Hur är det med bett, man får rida på tredelat tränsbett numera? (i dressyr) Förr var det endast tvådelat tränsbett eller kandar med tvådelad bridong. Om jag minns rätt?

Får man till och med rida på baucherbett? (jag vet att jag kan kolla TR, men jag är lat idag. Buke är snabbare än Google. :D)

Tack, vad bra! Skönt att något är "som förr", för en som varit ifrån hästeriet i 10-12 år. ;)

Hur är det med bett, man får rida på tredelat tränsbett numera? (i dressyr) Förr var det endast tvådelat tränsbett eller kandar med tvådelad bridong. Om jag minns rätt?

Får man till och med rida på baucherbett? (jag vet att jag kan kolla TR, men jag är lat idag. Buke är snabbare än Google. :D)
tvådelat baucher.

tränsbetten får vara odelade, tvådelade och tredelade.

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 623
Senast: Ragdoll
·
Utrustning Hejsan! Diskuterade sadlar med en stallkamrat och hur olika personer gör med sadlar. Har ni en sadel som är utprovad till just er häst...
Svar
6
· Visningar
759
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 197
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
128
· Visningar
7 293

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025
  • Födda -21