Sv: Limma eller nita hovsprickor- hovisar se hit !
Fast ang 'instruera' hovslagaren, så en bra hovslagare skiljer sig väl från en dålig i det fallet genom att den bra hovslagaren lyssnar på 'amatörkundens' mer eller mindre vilda ideer/teorier, och talar sen om varför det är en bra eller dålig ide. Medan den dåliga ignorerar, alt gör som kunden vill oavsett vad hovslagaren tycker?
Jag har 'instruerat' hovslagare ibland, eller snarare 'uttryckt önskemål'. T ex vad gäller utlägg. Mina hästar behöver mer utlägg än snitthästen då hovarna växer som ogräs. Vid byta av hovslagare brukar jag således informera om det, hovis lägger ut litegrann extra, jag tycker att det nog inte kommer räcka, hovis förklarar varför han inte vill lägga ut mer. Nästa skoning ser hovis att det hade behövts läggas ut mer precis som jag sa.
Jag ser inte det som något problem, en hovslagare kan inte blint lita på kund, samtidigt ska h*n kunna motivera varför/varför inte det görs som kund önskar. Och inte motivera med 'man gör inte så', utan 'man gör inte så för att bla bla'.
ANg utläggen så numera frågar hovis mig om det är lagom utlägg. Han vet numera att det behövs rejält, men han skor ju så många andra hästar så när han står hos mina 3 - 4 v efter senaste gången är det inte alltid lätt att minnas hur mycket som behövdes, bara att det behövdes mycket. Jag som bara har mina att hålla rätt på däremot minns ju utan problem.
Ibland har jag frågat hovis om/bett hovis om något, där hovis lyssnat, och sen sakligt förklarat varför det inte alls är så smart ide att göra det jag hade som plan. Jag köper utan omsvep de förklaringarna, just iom att han tar sig tid att förklara så jag förstår just varför det inte är bra. Hade han bara sagt 'nej, det tänker jag inte' eller 'nej så gör man inte' eller än värre inte ens lyssnat, så hade jag ju fortfarande gått och klurat på att 'är det inte för lite/för mycket ditt eller datt'.
Så beroende på VAD det gäller, HUR det läggs fram och HUR det hanteras av hovslagaren är ju ganska avgörande.