Limma eller nita hovsprickor- hovisar se hit !

Sv: Limma eller nita hovsprickor- hovisar se hit !

Roligt att det lyckades läka :)

Hur djup var sprickan?

Ganska djup- tror jag, men tåväggen är ganska tjock som tur är.

Roligt att det lyckades läka
Det gjordes av i mitt tycke sveriges bästa hovis, så det var inte bara tur.:angel:

Det låter ju som att röta o bakterier är största problemet med din spricka? Olika hovslagare har under åren sagt till mig att de sprickor som sitter mitt fram på hoven är inte lika farliga som de som sitter på sidorna (som min gör), det är inte lika stor påfrestning fram som vill att den vidgar sig, mer rörelse i sidorna när hästen rullar över mot tån.

I början när vi hade problem med hälta avlastades trakten bakom sprickan med specialgjord sko, som ringsko fast avkapad skoarm vid den trakten och ditsvetsad diagonal från "framför" sprickan, tvärsöver strålen mot andra traktens arm. Efter det vanlig ringsko, men trakten hölls några mm från skon för att avlastas, detta var ett försök att inte belasta kronranden så det skulle få en chans att växa ut helt friskt horn. Till inget resultat...det som istället hände var att trakten blev helt understucken och hela hoven missformad.....Under tiden har flitiga hovslagare även gipsat eller kletat på plastic padding för att täppa igen hålväggen hon har innanför, för att hålla undan smuts....jättedumt då det blir skitsvårt att hålla rent.

Så nu sedan åtta år tillbaka går hon med vanliga skor, och sprickan har nitats med söm. Den har även verkats upp något typ varannan skoning för att det ska komma in luft. Första åren krävdes rengöring, speciellt under blöta, skitiga årstider. Spolade med högt tryck vid insläpp, borstade med tandborste och virkon innan hon stog i boxen för natten för att hålla röta borta. Under hela tiden har jag oxå smörjt kronranden med div. salvor för att hålla den mjuk och elastisk, varierande resultat.

Senaste året har hon gått barfota (utom vintertid pga tjälen) med söm för sprickan, utan underhåll alls (renhållning, givetvis har hon verkats ;)), och inget har blivit värre. Sprickan finns där som förut. I somras gick hon även tre månader utan söm, efter att fölet kommit, sedan skoddes hon när vi började rida, utan söm fortfarande. Jag ser nu att sprickan vidgas mer och kommer att sätta dit söm igen, dock har hon inte haft något besvär ännu av den.

Ojoj, nu tror jag verkligen du fått hela historien :D, jag klandrar dig inte om du inte orkat läsa ;).

Har du bild att lägga ut på sprickan? Efter alla dessa år med sprickor har man blivit lite besatt, mycket intressant att se hur det kan se ut....:rofl:

Ett tips om man ska nita sprickan på något vis är att sömmen flexar med hoven bättre än tex plåt utanpå med skruv, plåten lossnar dessutom lättare pga yttre påverkan och gör det svårare att hålla rent (beroende på hur den ser ut förstås). Detta enligt min erfarenhet iaf ;).

Senast ändrad:

Ett tips om man ska nita sprickan på något vis är att sömmen flexar med hoven bättre än tex plåt utanpå med skruv, plåten lossnar dessutom lättare pga yttre påverkan och gör det svårare att hålla rent (beroende på hur den ser ut förstås). Detta enligt min erfarenhet iaf .
Jag trodde att man ville låsa hoven tillfälligt där det rör sig- spricker hela tiden. Men att om man inte sätter ngt som håller emot- kan det bli för stor press av nitningen. Tryck- mottryck.
Annars låter själv skoningen bra.

Ang. plåt så blev det just som du beskriver. Den första hovisen hade borrat upp o nitat, men inte satt ngt som höll isär oxå. Det sprack då högre upp varav jag blev desperat.
Hästen är plattfot o väger 800+

Den fick öppentåsko o tävlades senare innan det helt var nervuxet- var mkt stabilt.

Kom på att den siste brände hålen som han borrade- för att de inte skulla börja spricka. Luktade AS.
Coari!
Jasså. du är han:bow::rofl:

Senast ändrad:

AstaKask: Jätte intressant och höra din historia! Så ditt sto har också varit dräktigt, hade stoet problem pga av större belastning på hoven? Låter ju som att det är bättre att låta det vara öppet istället för igentäppt som nu? Hovslagaren kommer förhoppningsvis nästa vecka och tittar på det så får vi se vilken ågärd som han föreslår. Kan ta en bild då eftersom hon nu har det bandagerat och jag vill inte ta bort det.

Verkar ju som ett stort projekt att hålla sprickan i chack. Är det något att satsa på när stoet är 18 år? Måste givetvis ge henne bästa vård om det nu visar sig vid 90-dagars koll att hon är dräktig men annars funderar jag allvarligt på att ta bort henne om det nu visar sig att hon inte är dräktig.

Coari: får jag också anlita dig :)

Jag trodde att man ville låsa hoven tillfälligt där det rör sig- spricker hela tiden. Men att om man inte sätter ngt som håller emot- kan det bli för stor press av nitningen. Tryck- mottryck.
Annars låter själv skoningen bra.

Hum...hur ska jag förklara det här...:confused:

Om jag förstod min hovslagare rätt, så följer sömmen hornets naturliga "rörelser" på ett annat sätt än plåt och skruv.
Sömmen nitas ju i båda ändar runt sprickan, det gör att den kommer att "dra ihop" sprickan, en plåt är svårt att sätta så den får samma verkan, den sätts med sina skruvar och kan lika gärna dra isär som att dra ihop en spricka....låter det konstigt? :crazy:

Kan lägga till att jag är usel på att förklara :p

AstaKask: Jätte intressant och höra din historia! Så ditt sto har också varit dräktigt, hade stoet problem pga av större belastning på hoven? Låter ju som att det är bättre att låta det vara öppet istället för igentäppt som nu? Hovslagaren kommer förhoppningsvis nästa vecka och tittar på det så får vi se vilken ågärd som han föreslår. Kan ta en bild då eftersom hon nu har det bandagerat och jag vill inte ta bort det.

Verkar ju som ett stort projekt att hålla sprickan i chack. Är det något att satsa på när stoet är 18 år? Måste givetvis ge henne bästa vård om det nu visar sig vid 90-dagars koll att hon är dräktig men annars funderar jag allvarligt på att ta bort henne om det nu visar sig att hon inte är dräktig.

Coari: får jag också anlita dig :)

Javisst, hon fick föl i år :)! Hon hade inga problem av sprickan under dräktigheten, men hon hade sömmen i hela tiden som under alla år innan ;).
Jag vet ju inte nu hur din spricka ser ut, så jag kan inte råda dig till varken eller (öppet eller igentäppt), men utifrån min erfarenhet säga att det är lättare att hålla röta borta om det är öppet så luft kommer åt och så man kommer åt att rengöra ordentligt varje dag.

Det var inte ett särskillt stort projekt att hålla sprickan i schack tycker jag. Den "värsta" tiden när jag fick rengöra, tog mig nog inte mer än 5-10 min extra varje dag, spola benen gjorde jag ju ändå, och tvätta rent med tandborsten = 2 min, smörja kronranden tar ju heller ingen tid. Sömmen satte hovslagaren gratis ungefär varannan skoning, ibland två söm, beroende på hur sprickan såg ut.

Är stoet friskt i övrigt och inte haltar så tror jag du lätt hittar en fungerande rutin att sköta sprickan.
Mitt sto är nu T-märkt pga en annan skada, jag har blivit slappare i skötseln med sprickan, men det enda som hänt hittills är att man ser att den spricker ända upp i kronranden, hon har inte haltat. Att smörja kronranden har gjort att hornet växt ut iaf några mm helt och mjukt, DET har brustit senaste året ;). Tog en bild idag på hur sprickan på min ser ut...

Hade en ny hovslagare eftersom jag flyttat till ny stad och han ville inte nita söm, han påstod att "enligt hans erfarenhet så brukar sprickorna bli bra av att fila vågrätt i toppen av sprickan så den inte fortsätter spricka"....hehe :p, jag försökte tala om några gånger att sprickan inte finns pga påverkan underifrån, utan pga störning i utväxten, men han ville inte lyssna...så den är INTE vacker nu, med alla raspningar, men öppen nedtill är den konstant pga hålväggen.

Du kan ju jämföra med din ;)

54937_1253366529.jpg

93821_1253366569.jpg

Hjälp!!

Jag är nog överkänslig, det där hade skrämt livet ur mig, mitt nya sto har en ytlig spricka på yttersida av ena bakhoven och den gör mig väldigt nervös...men din är ju rena Grand Canyon vid jämförelse!:eek:

Ja visst är det! Och då har hon ändå inga besvär av den...:). Hon har gått MSV nivå i hoppning med den sprickan utan att bli öm, peppar, peppar, så har hoven fungerat ändå!

AstaKask: tänkte ju visa dig bilder men jag begriper mig ju inte på hur jag bifogar bilden :confused:

Åh, hoppas det finns någon som är bra på att förklara, för det är inte jag :(!

Som jag fattat måste bilden läggas upp någon annanstans på internet först, om du har tex bilddagboken, pix box eller liknande....sedan kan du ju antingen länka dit eller så klickar du på knappen som ser ut som ett vykort när du skriver inlägg här (för du muspekaren över så heter knappen "infoga bild") där lägger du in adressen till bilden. Och adressen till bilden hittar du om du högerklickar på bilden där du lagt ut den och väljer "egenskaper"....hehe...ja, det här blev säkert helt obegripligt! :crazy:

AstaKask: Nu kommer äntligen bilderna som är ca 4 veckor gamla. Tack så otroligt mycket för att du lärde mig att bifoga bilder! :bow:

Tyvärr så syns det inte hur djupa sprickorna är eftersom hovslagaren på kliniken la i nåt slags silikon men du ser ju iallafall hur breda dom är :( Hovslagaren kommer nästa vecka så det ska bli spännande att ta bilder igen och jämföra. Hon är inte halt och jag skrubbar rent sprickorna varje dag. Håller tummarna för att det fortsätter så. Bara tiden får utvisa resultatet.

Soleil%2Bh%C3%83%C2%B6%2Bfram%2Bhov%2B090928.jpg
[/IMG]

Höger fram 090928

Soleil%2Bv%C3%83%C2%A4%2Bfram%2Bhov%2B090928.jpg

Vänster fram 090928

Hur kommer det sig att den har fått hornpelare på båda fram:confused:

Jag undrar varför man inte har avlastat sprickan för belastning nertill- typ satt på öppentå-sko?

På v.f ser man ju att kronranden är påverkad-upptryckt.

Läker det ändå?
Har fått lära mig att plast ger en bra grogrund för röta om det inte gjorts rent- 100 rent innan, vilket i princip är omöjligt för en hästhovs miljö.

Ställer mig lika frågande jag varför det har blivit så :confused: Är så otroligt frustrerande att ingen vill ge mig svar på om tidigare hovslagare har gjort fel och vad som hade kunnat gjorts annorlunda för att förhindra detta. Alla verkar vara så otroligt rädda för att ha en åsikt :(

Kliniken bedömde att det skulle läggas i plast men jag är i valet och kvalet om jag ska försöka ta bort det för att hålla det öppet.

Vem ska man tro på när det verkar finnas så olika åsikter om detta och när jag själv aldrig har varit med om detta eller kan något om det :confused:

Det är väl rätt många som plastar, men man kan tänka mig att det funkar som med Karies. Har tandläkaren inte gjort helt rent innan hålet fylls- så fortsätter rötan.

Det vore bra om ngn hovis här kan reda ut begreppen o varför det blir så illa. Att det från börja beror på obalans fattar man ju:angel:

Liknande trådar

Hästvård Idag var min hovis ute och skulle sko min tjej som haft väldig fula framhovar, det hade hon redan när jag köpte henne. Sedan en längre...
2
Svar
20
· Visningar
3 190
Senast: bettysmatte
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar