Limma eller nita hovsprickor- hovisar se hit !

Sv: Limma eller nita hovsprickor- hovisar se hit !

Ok!
Så du vill skruva o limma ihop själv för att det ska hålla ngn tävling till:confused:
Är det syftet med tråden? Ta silvertejp vetja:idea:

Om jag vore du skulle jag ringa hovis o fråga om h*n tycker att det verkar vara en bra lösning.

Skulle tippa att du får samma svar som härifrån- Njet!

Jag förstår att du har svårt att fatta vad jag frågade om för du verkar minst sagt väldigt korkad eller så spelar du bara vilket som så gör du dig verkligen till åtlöje med dina inlägg. Total brist på kunskap det märks ju att du har, så jag förstår ärligt talat inte varför du svarade från början när jag vänder mig till folk med just kunskap........

Det är svårt att förstå att man inte vill riskera att förvärra sprickorna genom att bara vänta sittande på rumpan och rulla tummarna i 14 dagar.

Inte fasiken är det särskilt svårt att skruva en plåt över en spricka, var inga konstigheter alls när det gjordes på hästen jag hade sist när den behövde det.

Läser man innantill på vettecs hemsida om limet så är det inte heller några konstigheter att limma sprickan heller.

Hästen är som sagt totalt oberörd av sprickan det handlar inte om någon djup historia utan en ytlig men som vi naturligtvis vill förhindra att den spricker vidare och kanske då blir djupare. Men naturligtvis är det vettigare att sitta och rulla tummarna och vänta på att det händer fram tills proffsen kan ta sig an den eller hur.........Stackars dina hästar om du har den filosofin.

Men om man nu har sdn historik som du har med denna häst- är man då inte mer rädd om den för att det inte ska bli samma- igen:confused:

Du ratade Coaris svar helt o hållet- för att du vill fixa det själv- här o nu- inget svårt alls.:rofl:

Jag hade kontaktat min/ eller en annan hovis per omgående eller åkt till klinik o låtit hästen stå tills dess.

Fast som jag begripit det av vad TS skrivit tidigare i tråden har ord hovslagare semester i 14 dagar till, och TS vill förhindra en förvärring tills dess?

Att om man kan undvika det blanda in en 'ny' hovslagare i det hela kan jag förstå, just för att hovslagare kan ha så vitt skilda teorier och åsikter om vad som är bäst att göra i ett givet läge, och det är otroligt svårt som amatör att avgöra vem som har rätt egentligen.

Det inkluderar ju tyvärr även klinikhovisar, även om felrisken är mindre där än att ta en ur 'listan' bara. Mycket få hovslagare utom möjligen klinikhovisar då är så himla roade åka ut för enstaka grej till annan hovslagares kund dessutom, speciellt med kort varsel.

Det är knappast några sprickor man åker till en klinik med, vilken del i att de bara är ytliga i en del av ytterhornet är det du inte förstår. Av samma anledning så är det inte så svårt att stadga upp dem i väntan på att den man vet kan åtgärda dem bäst kan göra det. Det handlar inte precis om några djupa blödande genomgående sprickor.

Och om jag inte var rädd om hästen hade jag väl skitit totalt i att åtgärda dem och lugnt låtet hästen ha dem kvar i 14 dagar med risk att bli värre eller hur.....

Vem tror du har mest rätt angående hästens hovar den som sett dem i verkligheten som besitter mkt gott renome och med mkt specialutbildning eller en som har sett en mkt liten utskuren del av en bild på en liten del av hoven en del av hoven som dessutom inte överensstämmer med övrig hov eftersom den varit ordentligt skadad där ?
Tänk efter så inser du nog vem som troligast har rätt i saken eller hur.........

Det är knappast några sprickor man åker till en klinik med, vilken del i att de bara är ytliga i en del av ytterhornet är det du inte förstår. Av samma anledning så är det inte så svårt att stadga upp dem i väntan på att den man vet kan åtgärda dem bäst kan göra det. Det handlar inte precis om några djupa blödande genomgående sprickor.

Och om jag inte var rädd om hästen hade jag väl skitit totalt i att åtgärda dem och lugnt låtet hästen ha dem kvar i 14 dagar med risk att bli värre eller hur.....
Om man ser till historiken så bör man nog det.
Tror du att normala hovsprickor blöder:confused:

Förstår varför du blev så förvånad när till slut hela trakterna lossnade- förra gången.

Att själv vidta "åtgärder" ser jag som ett tecken på att man inte inser allvaret- nu heller.

Men för allt i världen- skruva o limma på du.:bow:

Jag sa inte att hästen skulle ställas av.
Du sa själv att sprickan gått upp först då den gått på för stum bana = för hård belastning.
OM hoven är i balans i övrigt så borde det väl knappast vara några problem att hoppa den som hittills, men undvika för stumma underlag i två veckor?

Det kan vara dumt att skruva i hoven då det ger ytterligare perforeringar som kan spricka.
Tejpa några varv kan fungera i några dagar i taget.
Silvertejp är inte alls så dumt då.

Om det varit min häst så hade jag skurit bort det som sitter löst så att det inte bräcker mera och så plastat.
Kanske hade jag satt en tejp runt.
När det var gjort så hade jag gått in och ringt till min hovslagare eller någon av de kliniker som vi har nära mig.
Vi är bortskämda med kliniker här så vi tar ofta till det i ett tidigt stadium.

Coari bor litet långt från Skåne.
Annars så hade kanske det varit en idé?

Banan ifråga var på fredagen (då startade inte denna häst) torr stum och hård, arrangören försökte avhjälpa problemet efter klagomål från ryttarna genom att vattna banan under natten mot lördagen (då denna häst startade), vilket hade väldigt liten effekt mot stumheten men fick till följd att ytan blev slipprig men banan var lik förbaskat lika stum en cm ner. Alltså ingen kul bana att brodda upp för. Vi valde att lägga oss i underkant på broddningen då hästen inte alls skulle gå fort eller snävt iom att han är i igångsättningsfas. Alltså valdes de smalaste gräsbroddarna 10mm långa och enbart broddat i standardhålen alltså 2 st i trakten.

Så nej inte hade du särskilt rätt i ditt antagande att det var jag som skapat sprickorna genom att brodda för hårt.

Men banan va ju trots bevattning stum 1 cm ner i bankroppen och du valde att brodda med 1 cm "korta" brodd.

Ändå hävdar du envist med att sprickorna inte berodde på felaktig balans..

Ja ja ännu en ofelbar person på detta forum.

Man kanske skulle fråga dig ,, vad är syftet med denna tråd du startat??

Du skriver att bl.a. Axel är korkad,, passa dig för att skriva på det sättet igen för då rapporterar jag det inlägget.. Att du kallar mig för massa saker som faller under rapportering av forumreglerna skrattar jag bara åt eftersom det enbart påvisar din egen brist på kunskap.

Ibland förvånar dagens hästägares kunskap mig.

Senast ändrad:

Jadu om du hittar att jag kallat dig någonting så hallucinerar även du.......

Skulle vara väääääääldigt intressant att höra hur du skulle ha broddat på en sådan bana istället för att du bara påstår att någon annan broddat fel. För jag antar att du iom dina kommentarer då vet hur en hoppbana brukar se ut som har de förhållandena på otrampad mark så fram med det nu hur du skulle ha broddat upp för en sådan start.

Glömde, rapportera på du inte bryr jag mig ett skit, när man medvetet går in för att vrida allting och tolka allting tvärtemot samt skriver saker som det klart och tydligt framgår av tidigare text är helt fel ja då är man antingen korkad eller inte läskunnig alls. Eftersom man läser på ett forum får man väl anta att personen är läskunnig då återstår bara att personen helt enkelt är korkad för annars hade personen kunnat läsa innantill och inse att den har fel.

Men jag förstår mkt väl att du håller axel om ryggen, verkar ju vara någon minikopia av dig har hon dig som mentor eller ?

Ja läsförståelsen på detta forum verkar inte vara särskilt stor, svårt att förstå en enkel fråga om hållbarheten om man limmar ihop sprickor är det uppenbarligen.

Senast ändrad:

Förlåt en okunnig människas inblandning... men ALLTSÅ... din pålle har en ful spricka... du får inte tag i hovslagare pga av att det är semester... du vill klippa och klistra så pålle kan hoppa....

:eek: GALET....

Ring en duktig HOVSLAGARE... herregud... hur kan du ens tänka tanken att joxa själv..inser du inte att du kan göra mer skada än nytta....

Sorry, jag kan INGET om hovar...(mer än att kratsa) MEN JAG vet också att utan hovar INGEN HÄST.... sluta leka duktig, ta in folk som KAN....

Skulle vara väääääääldigt intressant att höra hur du skulle ha broddat på en sådan bana istället för att du bara påstår att någon annan broddat fel. För jag antar att du iom dina kommentarer då vet hur en hoppbana brukar se ut som har de förhållandena på otrampad mark så fram med det nu hur du skulle ha broddat upp för en sådan start.

Nu har ju inte jag tävlat hoppning på 1.60 internationellt sedan 1987 med enstaka starter under 2000 talet i lägre klasser (140)

Jag har för mig att man än i dag har möjlighet att stryka sina starter om man anser att banan är otjänlig och även tävlingsveterinären anser det men jag kanske har fel.

Tyvärr har jag aldrig sett en tävlings arrangör presentera en tävlingsbana på otrampad mark, varesig på Ryttarstadium, hamre,Sala,Kumla,Runsten,Kungsbacka eller Falsterbo för att nämna några ex.

Jag har på gräs alltid haft fyrbroddat och antingen elitbrodd runt om eller vid bra förhållande låga 6 mm brodd i tårna och elitbrodd i trakterna som är 8 mm höga. Har aldrig haft några problem med det och heller inte uppleft att ngn kollega inom sporten fått sämre resultat när man ändrat till denna balans.

När man tävlar på sommaren utomhus så är det vissa faktorer man måste ha kännedom om,, väderlek,tävlingsplats och underlag.. Är underlaget av en beskaffenhet att det äventyrar hästarnas välfärd och man har en värdfull häst så stryker man helt enkelt hästen inför den tävlingen. Det finns så många andra tävlings platser med bättre underlag att anmäla till.

Fast ju bättre renome arrangörerna har, ju bättre startfält brukar det ju vara.

Valet är helt upp till ryttaren som anmäler att analysera om en rosett eller hästens välbefinnande ska prioriteras.

Nu orkar jag inte med dig längre,, har verkligen försökt att ge dig råd och lite att tänka på men du focuserar mer på att du själv känner dig kränkt än att focusera på din hästs balans och välbefinnande.

Jag vet inte varför men jag får en vibb av när jag läser dina inlägg att du i verkligheten heter Anna Kron.

Lycka till framöver.

kl

Varför kan du inte ringa någon annan hovslagare du känner till/har bra rykte och fråga vad denne tycker?
Eller finns det bara en du verkligenverkligen kan lita på?

Det är så onödigt att hålla på själv när man inte är helt säker (vilket du uppenbarligen inte kan vara då du frågar på ett forum).

Varför lägga ner så mycket energi?! Då folk gör som dem vill endå.

Förlåt en okunnig människas inblandning... men ALLTSÅ... din pålle har en ful spricka... du får inte tag i hovslagare pga av att det är semester... du vill klippa och klistra så pålle kan hoppa....

:eek: GALET....

Ring en duktig HOVSLAGARE... herregud... hur kan du ens tänka tanken att joxa själv..inser du inte att du kan göra mer skada än nytta....

Sorry, jag kan INGET om hovar...(mer än att kratsa) MEN JAG vet också att utan hovar INGEN HÄST.... sluta leka duktig, ta in folk som KAN....

Nej du vet uppenbarligen inte vad du pratar om, eftersom det handlar om en ytlig spricka och inte vad du kallar en "ful" spricka en jäkla skillnad.

Det är en hovslagare som rekommenderade limning och att det var enkelt att fixa själv. Dock har jag ingen aning om denna hovslagares kompetens och ifrågasatte hållbarheten och det var allt jag ställde en fråga om hur hållbart limning egentligen var inte ett ljud om någonting annat därav att jag är JÄVLIGT irriterad på att det är så himla svårt att få ett enkelt rakt svar från de som har erfarenhet av att limma sprickor.
Det handlar inte om något klippa och klistra det handlar om metoder som rekomenderats av just hovslagare. Helt jävla tappad bakom en vagn får man inte vara när man har ett större antal hästar själv även om man klart märker att vissa här verkligen är det, och nej jag nöjer mig inte med vilken klåpare som hellst till att fixa en sådan sak, finns väldigt många rötägg inom den branchen och du kan vara säker på att får du någon att köra ut minst 4-5 mil på en sådan sak med max 1 dags varsel häromkring till kund som inte är ordinarie så är det ingen hovis man vill låta kladda på ens hästar för då finns det en anledning till att de inte har att göra.

Behöver ett kvickt råd. För nästan ett år sedan plockade hästen ifråga av sig skon och bröt på något konstigt sätt sönder bakredelen på både in och utsida, fråga mig inte hur han gjort (var nästan nyskodd när det hände) och hoven var ingen vacker syn. Tur i oturen var att hästen var konvalecent under ganska lång tid pga fraktur så skadorna som blev på hoven fick växa ner i lugn och ro utan belastning. Har nu varit fullt igång och hoppat ett tag. Lite spricka var kvar i nedre delen och sprack aningen mer i slutet av skoperioden. Blev skodd för ca 2 veckor sedan och då var det bara ca 1 cm längst ner som var sprucket, sprickorna bars av och vi trodde allt var fris och fröjd nästa skoperiod skulle de äntligen vara borta.
Ja eller hur, efter en helgs hopptävlande på en ganska hård bana så sprack hovsprickorna rejält (det är enbart ytterhornet som är involverat).

Har inte haft problem med hovsprickor på sisådär hundra år och senast det begav sig så nitades de med plåt. Skickade därför in en bekant som befann sig i närheten till Jägers där de har en hel del hovgrejer att köpa plåt för att skruva på så att inte sprickorna blev värre (är ju många veckor kvar till omskoning dessutom har hästen helfyllda helgjutna equipak sulor så åtgärder utan att dra av skon är ju minst sagt önskvärd).
Där fick hon veta att nej man nitar inte hovsprickor längre så plåt hade de inte, man klistrar dem numera, och hon fick med sig Wettecs adhere därifrån.
Jag känner mig dock väldigt skeptisk till att detta verkligen skulle hålla ?
Vis av erfarenheten att det är nästintill omöjligt att få lagning (super fast) att sitta kvar vid hoppning för att det sker en så stor utvidgning av hoven i landningen att det trycks loss. Kan verkligen adhere klara att hålla ihop sprickor i detta moment som sitter på allra mest utsatta stället i utvidgningsfasen ?

Ett par bilder på eländet.
DSC_00881.jpg

DSC_00911.jpg

Vad tror ni kunniga nita eller klistra ? Om nita var får man tag på plåt ?

Hej! Jag hade verkligen inte ork nu att läsa igenom alla svar du fått, det verkar vara en hel del offspins ;).

Men om du vill ha ett seriöst tips så har jag ett. Jag vet inte om det kommer att fungera på din häst, jag ser inte bilderna och jag förstår inte helt hundra hur du menar att sprickan/orna är. Men jag kan berätta om min erfarenhet iaf.

Mitt sto har en störning i kronranden som gör att hoven ej växer ut hel, hon har en hovspricka som finns ständigt. Har från klinikhovslagare fått nitning med plåt och små skruvar för att hålla ihop det, men det har inte varit några bländande resultat.

En äldre hovslagare provade att nita sprickan med en söm, lätt böjd så att du "syr" ihop sprickan och nitar ändarna. Det håller ihop sprickan stadigt, fint och underhållsfritt, det håller otroligt mkt bättre än plåten....plåten kan ju fara bort av yttre påverkan, sömmen sitter ju mer inuti hoven.

Observera att hovslagaren måste vara mkt försiktig när han sätter dit sömmen så hästen inte sömsticks.

Vad tror du?

Mvh

Det är en hovslagare som rekommenderade limning och att det var enkelt att fixa själv. Dock har jag ingen aning om denna hovslagares kompetens och ifrågasatte hållbarheten och det var allt jag ställde en fråga om hur hållbart limning egentligen var inte ett ljud om någonting annat därav att jag är JÄVLIGT irriterad på att det är så himla svårt att få ett enkelt rakt svar från de som har erfarenhet av att limma sprickor.
.

Ursäkta :o, jag kan tillägga att just limning har jag ingen erfarenhet av, men jag tror som du att det säkert är för klent att tåla hoppningen ;)

Någon som har erfarenhet av ett lyckligt slut när hästen fått hovspricka som går ända upp i kronranden och där kronranden har påverkats? Fått mitt sto i stort sätt utdömt så jag bara undrar om det finns någon som har haft detta problem och där hoven faktiskt har "läkt ihop"?

Mitt sto fick sin spricka av att hon fick in en pinne i kronranden. Det gjorde att tillväxtzonen antagligen blivit förstörd så det inte växer ut helt. Det störde även en del annat i hoven, hon fick hovbroskförbening och viss påverkan på...strålbenet...? (Det var så himla länge sedan det här hände...). Hon var sex år då det hände och halt till och från, mest dock pga en hålvägg som bildades innanför det svaga hornet upp i kronranden, där det ständigt satte sig smuts och röta, som gav tryck liknande hovböld.

Det blev ett ständigt öppnande och rengörande och gipsande tills vi tillslut fick hålla det öppet för att kunna hålla rent helt enkelt. Veterinärerna trodde inte själva sprickan skulle vara några problem, så bara inte hovbroskförbeningen samt skelettpåverkan utvecklades så skulle hon fungera som normalt.

Från att hon var sju år (problemen höll i sig ca 1 år) till idag när hon är 15 år har hon inte varit halt en dag pga sprickan, trots att den går heeela vägen upp till kronranden.

Även mitt stos mormor hade hovspricka mitt fram på hoven, en bred jäkel, säkert 2-3 mm som gick hela vägen upp till kronranden. De vet ej hur hon fick det, men har aldrig varit halt....

Vad beror sprickan på din häst av? Är stoet halt och hur länge har den varit halt? Var sitter den?

Tack för ditt svar!

Sprickan är på framsidan, från tån och hela vägen upp till kronranden. Kronranden är påverkad så veterinären trodde inte att det kommer att växa ut ny "hel" hov igen utan att hon kommer att få ha det resten av livet. Jag har haft henne ca 1 år och hon hade problem med hålväggar när jag fick henne + att hon hade små hovsprickor som nu har blivit mycket värre och hon fick en infektion i sprickan men som vi nu har fått bukt med och hon smärtar inte länge. Hon har varit halt ca 4 veckor och jag kontaktade genast veterinären för jag nästan misstänkte hovböld. Tragiskt nog så litade jag på min hovslagare som helatiden har sagt att hovsprickan inte är farlig så länge hon inte har ont. Skulle nog ha tagit detta på allvar tidigare men det är lätt att vara efterklok. Har ny bytt till ny hovslagare och eftersom hon är dräktig så vill jag ju hålla henne vid liv. Är bara lite orolig hur jag ska gå tillväga eftersom det verkar vara olika sätt att behandla detta. Vem ska man tro på? Just nu har dom på kliniken plastat och lagt på ett bandage. Vad för slags skor har du på din häst? Hur håller du ren sprickan eller har du också plastat? Funderar på vilken slags hage osv jag ska ha henne i i höst. Ja mycket funderingar.

Roligt att höra att dina hästar har mått bra :)

Min häst hade en hornpelare mitt fram.
Där skars det rent, nitades ihop med 2-3 stora sömmar o sen hölls det även isär med en liten plastboll på mitten. För att det ska bli stabilt. Om du bara nitar blir det spänningar när hoven rör sig.

Det plastades inte alls- för att det ska luftas o hållas rent- ingen röta i det.
Det glipade i kronranden innan det gjordes så o läkte sen ihop utan några som helst komplikationer. Det syns inget idag- 5år efter.

Liknande trådar

Hästvård Idag var min hovis ute och skulle sko min tjej som haft väldig fula framhovar, det hade hon redan när jag köpte henne. Sedan en längre...
2
Svar
20
· Visningar
3 190
Senast: bettysmatte
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar