Behöver ett kvickt råd. För nästan ett år sedan plockade hästen ifråga av sig skon och bröt på något konstigt sätt sönder bakredelen på både in och utsida, fråga mig inte hur han gjort (var nästan nyskodd när det hände) och hoven var ingen vacker syn. Tur i oturen var att hästen var konvalecent under ganska lång tid pga fraktur så skadorna som blev på hoven fick växa ner i lugn och ro utan belastning. Har nu varit fullt igång och hoppat ett tag. Lite spricka var kvar i nedre delen och sprack aningen mer i slutet av skoperioden. Blev skodd för ca 2 veckor sedan och då var det bara ca 1 cm längst ner som var sprucket, sprickorna bars av och vi trodde allt var fris och fröjd nästa skoperiod skulle de äntligen vara borta.
Ja eller hur, efter en helgs hopptävlande på en ganska hård bana så sprack hovsprickorna rejält (det är enbart ytterhornet som är involverat).
Har inte haft problem med hovsprickor på sisådär hundra år och senast det begav sig så nitades de med plåt. Skickade därför in en bekant som befann sig i närheten till Jägers där de har en hel del hovgrejer att köpa plåt för att skruva på så att inte sprickorna blev värre (är ju många veckor kvar till omskoning dessutom har hästen helfyllda helgjutna equipak sulor så åtgärder utan att dra av skon är ju minst sagt önskvärd).
Där fick hon veta att nej man nitar inte hovsprickor längre så plåt hade de inte, man klistrar dem numera, och hon fick med sig Wettecs adhere därifrån.
Jag känner mig dock väldigt skeptisk till att detta verkligen skulle hålla ?
Vis av erfarenheten att det är nästintill omöjligt att få lagning (super fast) att sitta kvar vid hoppning för att det sker en så stor utvidgning av hoven i landningen att det trycks loss. Kan verkligen adhere klara att hålla ihop sprickor i detta moment som sitter på allra mest utsatta stället i utvidgningsfasen ?
Ett par bilder på eländet.
Vad tror ni kunniga nita eller klistra ? Om nita var får man tag på plåt ?