bigganl
Trådstartare
Har funderat endel på det här med likheter och skillnader i olika inriktningar av ridning. Jag är själv gammal dressyrryttare som numera rider akademiskt. Jag har hittat rätt. Jag har vänner som har westernranch där jag är ibland. Vi pratar mycket om skillnader i vårt sätt att rida, framförallt i hjälpgivningen i olika rörelser. Jag tycker att jag ändå ser mera likheter än skillnader oftast. Är det så att vi menar samma saker men kallar det olika? Exempelvis när det handlar om vilken sida vikten är på i en rörelse. Eller är hjälpgivningen verkligen annorlunda?
I så fall, hänger det verkligen ihop med att det är olika inriktningar på ridning eller är det helt enkelt instruktörer som undervisar olika?
Det vore intressant om ni som rider western kunde beskriva hur ni använder hjälperna i följande rörelser:
öppna
sluta
halt
ryggning
bakdelsvändning
galoppfattning
ridning på cirkelbåge (volt)
Det pratas så ofta om olikheter i ridsätt, men jag tror inte skillnaden är så stor egentligen utan mera att vi uttrycker oss olika och många gånger menar samma saker. Vore intressant att höra vad ni tycket.
I så fall, hänger det verkligen ihop med att det är olika inriktningar på ridning eller är det helt enkelt instruktörer som undervisar olika?
Det vore intressant om ni som rider western kunde beskriva hur ni använder hjälperna i följande rörelser:
öppna
sluta
halt
ryggning
bakdelsvändning
galoppfattning
ridning på cirkelbåge (volt)
Det pratas så ofta om olikheter i ridsätt, men jag tror inte skillnaden är så stor egentligen utan mera att vi uttrycker oss olika och många gånger menar samma saker. Vore intressant att höra vad ni tycket.