Främsta skillnaden - "avknoppning" - *filmer* rörelser o ridmässigt

Sv: Främsta skillnaden - "avknoppning" - *filmer* rörelser o ridmässigt

Oj vad länge hon ville ha den att piaffera - när den inte orkade på rätt sätt. Synd!

Jag tyckte hästen var trevlig!

Visst kan hästen ridas i kort tempo, men för att den ska arbeta genom kroppen o därmed stärkas o aktiveras så krävs ENERGI, det är inte bara att åka runt i detta låga tempo (som många gör oavsett inriktning) utan det kräver verkligen ridning.

Jag var själv i det "utbildningsstadiet" under en tid för några år sedan. Det kändes som om hästen var en lus på en tjärad sticka. Sen kom energin, och orken, när hästen var stark nog för det.

Jag har ung häst (tjatar jämt om det, förlåt!, men det är lättare att relatera till verkligheten tycker jag) och hon rids nu i ett ganska lugnt tempo, dock inte så lusigt som på filmerna o tror inte heller det kan kallas "myrsteg" som det pratats om i andra trådar. Detta tempo använder vi eftersom hon passerat det första trevande stadiet där hon behövde lära sig att bära ryttare, till att nu fått bjudning så det räcker o blir över. Hon är oerhört ivrig o ambitiös o får stundtals lite för bråttom. Det tempo vi använder oss som grund är alltså lugnt (lugn arbetstrav kanske man kan kalla det) där hon slappnar av o verkligen vilar på steget. Ur detta övar vi sedan på att dels länga steget med tanke på lite mellantrav, dels minska så mycket hon orkar för tillfället.

Det jag menar är att med så lusigt tempo som jag ser på dessa filmer så arbetar hästen inte genom kroppen, jag tycker mig se det genom att hovarna knappt lyfts från marken, det blir "tassigt", hästen slingrar och är ostadig (ffa PRE'n som sagt, den bruna ser mer nöjd ut i munnen). Jag förstår inte hur man skulle kunna bygga upp styrka o smidighet hos en häst som inte alls använder sin kropp. Det är ju som människa t.ex. svårt att bli musklad o gymnastiserad genom att sitta still eller gå mycket lugna lufsiga promenader.
Bara mina tankar så här inför helgen ....

Det här känner jag igen, så rider jag också på en ung häst. Dom kan bli ivriga och måste lära sig att arbeta igenom kroppen innan dom kan få ta ut rörelserna helt som dom vill och kan. Jag är emot att rida unga hästar i för högt tempo. Men det beror naturligtvis på deras grundläge också. Alla hästar är olika.

Det här kan jag förstå till viss del. Å andra sidan vill jag gärna ha arbetet igenom kroppen redan från början, och balans i hästen. Det saknas i vad jag ser på filmerna, men det är förstås ur min utgångspunkt. Kvinnan med ljusa håret har balans och sitter bra, hon skulle kunna få hästen till ett bättre arbete igenom hela kroppen, där även hästen är i bra balans. Det skulle jag vilja se. Hon behöver inte öka tempot så rasande för det.

Men man sitter ju inte bara och nöter på ridbanan? Jag rider korta pass på ridbanan och annars i skogen där det kan vara full fart framåt. Klättring, serpentiner mellan träd osv. Och långa skrittrundor.
Dessutom går mina hästar ute, i kuperad terräng, i flock, 13-14 timmar per dygn under vinterhalvåret och dygnetrunt under sommarhalvåret.

Jag tror att de allra flesta AR-människor gör som jag: korta pass på ridbanan och annan ridning resten av tiden.

*kl*

Fast filmen med kladrubern är jag 99% säker på att den är nertagen i hastighet för att se "snyggare" ut. Håller annars med om att den mest ser stark ut och det känns ju inte schysst att sätta den i piaffarbete om det är första passet efter vintern...

Angående rakriktning och AR så sker rakriktningen (d.v.s. att få hästen jämnstark) genom att arbeta den böjd och därigenom kunna kontrollera arbetet på respektive bakben. I alla fall är det teorin. Erfarenheten har lärt mig att det inte är så enkelt som man tror.

De stora tygeltagen tror jag kommer av att ryttaren fokuserar mer på bettets funktion än på energiflödet mellan hand och bett. Den mycket lösa kontakten mellan hand och mun är troligen också en bidragande orsak. *been there, done that*

*kl*

Angående rakriktning och AR så sker rakriktningen (d.v.s. att få hästen jämnstark) genom att arbeta den böjd och därigenom kunna kontrollera arbetet på respektive bakben. I alla fall är det teorin. Erfarenheten har lärt mig att det inte är så enkelt som man tror.
Vet du?
Jag har ju ridit AR o fått halva dressyrsverige efter mig:eek: nåja buke då;)

Nu lärde jag mig detta av en svenska före Bents tid.

När jag lär in "min" fiskpassage så rider jag a la guleböj. Lite som blondinen på första filmen. MEN mitt primära syfte är att få den att lära sig lyssna på mitt säte. Att den blir lösgjord är bonus:banana:
Jag böjer den i halsen- bara för att inte behöva bromsa den. Den ska knappt trava. O sen böjer man till bålen med benen- klart:angel:
När den förstår rider man framåt- som vanligt- Den har då ganska stor chans att vara även rakriktad.

Senast ändrad:

Okej, tack för bra och konkret svar:bow: Ja det låter lite knepigt för mej det där med både bettet och rakriktningen. Måste nog tyvärr erkänna det.

Det låter bra, men nu var det ju inte hagvistelse o uteritter vi diskuterade. I alla fall inte jag.

*KL* (och trådkap?)

Ger mig inte in i diskussionen om skillnader/likheter mellan AR och dressyr som rids och tävlar enligt TR, men skulle vilja skicka in en länk appropå att rida för sätet... Denna filmen visar inte dressyr i den bemärkelsen som diskuters här, men om det gäller lyhörd och känslig häst med en känslig ryttare som rider för osynliga hjälper så är det (enligt mig) dressyr i allra högsta grad. Jag skulle jättegärna vilja se en motsvarande film med "vanlig"/klassisk dressyr, är det någon som har sett någon?

Döm själva: http://www.youtube.com/watch?v=a-7v8Ck1crg

Ps. Moderator, hoppas det är ok med denna länken trots att den inte visar "dressyr dressyr". Jag tycker den har ett värde i diskussionen om säteshjälper osv.

Det låter bra, men nu var det ju inte hagvistelse o uteritter vi diskuterade. I alla fall inte jag.

Nej, det var inte det du tog upp. Det var jag som gjorde det.

En häst som rids, kanske 30 minuter tre gånger per vecka, i snigeltempo och utan energi, tar säkerligen ingen skada av detta om den vid övriga ridpass rids ut i skogen (körs, tränas i trav eller hoppning osv) i alla gångarter och med full fart framåt. Snarare lär den sig att bära sin ryttare när den tränas på ridbanan - skjutkraften tränar man på annat sätt.
Och att hästen sedan har möjlighet att röra sig fritt i hagen minst halva dygnet är heller inget negativt.

Lånar Biggans knapp men kommentar till alla som har tittat på kladruper-filmen:

Vad olika saker man ser!! Det är ganska intressant och visar ju på varför det är så svårt att diskutera god ridning (fast alla vet vad det är och hur det ska se ut).

Jag håller absolut med om att detta inte är en perfekt ritt, eller en häst i perfekt form. Men, jag tycker det är lite trist att hela tiden spana på grand prix ekipage eller Bent ;).

Vad jag gillar hos detta ekipage är att de ser ut att ha skoj! Jag gillar också hästens framåtanda (absolut ligger han på, men viljan fram). Och visst kan man ha åsikter om att hästen går bakåt i piafförsöken, men det är en gammal häst (enligt rubriken) och ryttaren gör ju ingen stor affär av det = no big deal som jag ser det.
Apropå att den tränar piaffer "första gången ute" - vem vet om pålle tränat piaffer inne hela vintern??

Ni som inte blir till er i trasorna av denna film - visa gärna ett annat exempel och förklara vad i ridningen och/eller hästens uttryck ni gillar. Helst kanske då sådant man inte redan sett en miljon gånger.

:idea:

Fast att BÄRA ryttaren bör väl ändå alla hästar klara som har passerat insuttningsstadiet som unga?
Jag hoppas att jag inte låter stram, det är inte meningen. Jag förstår bara inte syftet med att rida krumelutter o övnignar på banan på en häst som nästan helt saknar energi. Att man varierar tempot är ju en självklarhet, men lågt tempo ska inte per automatik innebära noll energi, på samma sätt som friskare tempo inte alls behöver betyda att hästen arbetar med energi genom kroppen, där kan det lika gärna bli så att hästen bara springer.

Jag kan nog inte säga att jag vänder hästen med tygeln, utan med ytterskänkel o att den är ställ vart den ska. Hon har ju hästen rak o leder åt hållet hon vill till. Om man sen ska rida en öppna krävs det fler hjälper.

Men visst är yttertygeln viktig. Den får hästen att bromsa upp sitt påskjut o istället vinkla till det- samlar sig lite. Yttertygeln på verkar samma sidas bakben.

Förtydligande: med att bära sin ryttare menar jag att bärkraften tränas och blir starkare. Skjutkraften, däremot, har ju alla hästar naturligt.

Jag har, som jag tidigare skrev, gått igenom det där med lågt tempo på ridbanan. För min häst var det en nödvändig process, då hon är tämligen het. (och när jag tänker efter tror jag inte att hon saknade energi, för det har hon aldrig gjort, men det var mindre energi än normalt). För mig var processen lika viktig, i det långsamma tempot hann jag själv med att känna vad som hände och hur jag inverkade på hästen.
Det som "sätter sig" i det långsamma arbetet finns där även när man växlar upp (t ex från sakta skritt till normal skritt, från skritt till trav och från trav till galopp). För mig var det helt klart ett bra sätt att börja utbildningen på.
Tilläggas bör att hästen var 11 år när vi började rida AR, och jag själv var 48 (med mer än 35 års ridvana).

Jag har även en 6-åring som nu ska bli ridhäst på allvar. Hon blev inriden som 2,5-åring, kom till oss ett år senare och såg ut som en 1-åring.... Sedan dess har hon växt ikapp sin överbyggnad på nästan 1 dm och blivit längre i både bålen och i halsen. Nu ser hon ut som en "normal" häst.
Hon tränas nu från marken, i korta pass på ridbanan. Så snart underlaget tillåter blir det med ryttare (fortfarande på longen) och under våren ska vi kunna rida korta turer i skogen. Varierat arbete, varierat tempo, men på ridbanan ska hon få chansen att hitta sin egen balans.

Nej, du låter inte stram. Jag har full respekt för dina tankar och jag tror att vi inte är så långt ifrån varandra ändå.
Jag är ingen analytiker som dissekerar min ridning i atomer, följdaktligen har jag svårt att förklara vad det är jag gör. Jag skulle så gärna vilja visa istället! :D Jag rider på mitt sätt och ryttarna på filmen vill jag inte kommentera.

Senast ändrad:

KL

jag trodde att det var levadförsök de pysslade med på den svarta. efterssom det gick bakåt och så reste sig lite och då skulle gå framåt igen. Fick inte känslan av att det var ren piaffträning.

Om hästen går bakåt har man krävt för mkt.
Den måste få röra sig framåt hela tiden. Hon stängde dörren framåt o hästen protesterade, antagligen för att det blev för mkt.

Fast att BÄRA ryttaren bör väl ändå alla hästar klara som har passerat insuttningsstadiet som unga?

Oj. Olika syn som sagt. Jag tycker det är många hästar som bara har sin ryttare på rytten, men hur många bär upp sin ryttare? Det är ju det vi tränar för, för att stärka hästen och hitta bärkraften bak. (Hästarna bär ju inte upp oss automatiskt.)

Liknande trådar

• Låst
Ridning Vad är Klassisk Ridkonst? Klassisk Dressyr Klassisk Dressyr är ingen alternativ ridstil - utan den Klassiska dressyren står bara...
Svar
4
· Visningar
9 983
Senast: Immer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama