Främsta skillnaden - "avknoppning" - *filmer* rörelser o ridmässigt

Sv: Främsta skillnaden - "avknoppning" - *filmer* rörelser o ridmässigt

Om man rider uppvisningsmässiga skolor, (som enligt TR) så finns det ju ingen skillnad alls. Hästen ska använda sin kropp på samma sätt.
Hjälpgivningen skiljer säkert, men det gör den lika mycket från ryttare till ryttare. Det är bara att tex fråga ryttare hur de fattar galopp. Du får lika många svar som de du frågar.
Jag tycker du fokuserar för mycket på skillnader.
Det finns mycket mer som förenar än som skiljer.
Oavsett vilken träningsinriktning man har så börjar man nosa på nya rörelser försiktigt. Det är ingen som rider en jättebra öppna första gången. Man kallar ofta början på öppnor för "bogen innanför" inom VD. Vi kallar det oftast svag öppna eller "lillöppna".I takt med att hästen blir starkare utvecklas öppnan. Så är det för vilken dressyrryttare som helst.
För mig ligger den stora skillnaden i att som tävlingsryttare vill man komma till den uppvisningsmässiga öppnan för att den ska visas upp så på tävling. Det blir ett mål i sig att rida just en sådan öppna. För icke tävlande ryttare finns inte det målet. Det blir istället att stärka och utveckla hästen så att öppnan kan ridas i vilken böjning man än vill.
En öppna är en öppna hur man än väljer att träna.:)
Så ser jag på det.

Senast ändrad:

Tack:bow: Det svaret förstår jag!

Ämnet här var skillnader? Jag har frågat efter det som frågades efter? Jag ser lika gärna likheter.
Får jag fråga dej en sak till? Ifrån filmerna undrade jag över hur man ser på taktmässighet och rakriktning. Jag frågar eftersom att han sa bra även när det inte fanns taktmässighet hos hästen, som exempel. Men jag hörde inte allt han sa tydligt så det kan vara saker som går mej förbi.

Senast ändrad av en moderator:

Delvis KL

Jag måste bara få poängtera en sak - man kan faktiskt rida vanlig dressyr - med TR som guide - UTAN att ha som mål att tävla. Faktiskt!

Jag känner en tjej mycket, mycket väl som är precis sådan (hon har visserligen tävlat en del, men själva tävlandet har aldrig varit hennes mål).. ;)

Synd att den andra tråden låstes! Undrar om det inte skulle vara bättre att "fajterna" fick gå till slut nån gång. Kanske skulle det faktiskt utmynna i något positivt. Men jag är kanske ruskigt naiv? :o

För övrigt (för rättvisans skull och för trådens utvecklingsmöjligheter) - borde det inte också dissikeras annan "klassisk dressyr" här också!? Inte bara AR?

Vad säger TS?

:bump:

Delvis KL

Jag måste bara få poängtera en sak - man kan faktiskt rida vanlig dressyr - med TR som guide - UTAN att ha som mål att tävla. Faktiskt!

Jag känner en tjej mycket, mycket väl som är precis sådan (hon har visserligen tävlat en del, men själva tävlandet har aldrig varit hennes mål).. ;)

Instämmer och håller med.

Jag kan själv sitta o fnula lite jämförande i TR och övrig litteratur och sen rida utifrån det och rider som jag tidigare berättat för olika tränare alltifrån vanliga ridskoleinstruktörer, dressyrdomare till AR-tränare, via CR-tränare för ett par år sen (det ska jag försöka leta fram en igen nu).

Jag har dessutom en bekant vars häst tränas LA nosar på MSV för tränare och har tävlat ett par gånger sammanlagt upp till LA 5. Men tränar främst för motionens skull. Sedan sitter de hemma i skogen och lattjar med piaff och passage, byten i varje och liknande, för att "hästen kan ju alla krumelurerna och det är så trist att bara träna grunderna hela tiden". Att då piaffträningen består i att hetsgaloppera, tvärnita och så ladda för galopp, men inte låta galoppera, eller be maken peta in takten med spö, tills hästen kniper med svansen och irriterat trär in rumpan under sig och stampar, det är en annan femma.

Synd att den andra tråden låstes! Undrar om det inte skulle vara bättre att "fajterna" fick gå till slut nån gång. Kanske skulle det faktiskt utmynna i något positivt. Men jag är kanske ruskigt naiv? :o

Ja, jag tror att vi är lite för naiva, du och jag Morvan, för jag har verkligen försökt låta trådarna gå som de vill. Jag HAR verkligen försökt och tidigare moderatorer har också försökt. Men, tyvärr. Du kan bläddra bakåt i liknande trådar, så ser du bara samma resultat. Vill inte den ena sidan lyssna på den andra, så vill den andra sidan lyssna på den andra heller och då är det dödfött och utmynnar i ingenting.

Därmed slut på DEN diskussionen.

/IngelaH och moderator

Senast ändrad:

För övrigt (för rättvisans skull och för trådens utvecklingsmöjligheter) - borde det inte också dissikeras annan "klassisk dressyr" här också!? Inte bara AR?

Vad säger TS?

TS är ju inte TS, eftersom jag flyttat dessa inlägg från ursprungstråden"
"Främsta skillnaden"... Så jag håller med dig. Fram för att dissikera FLERA alternativa inriktningar inom klassiska forumet.

/moderator

Äsch - söker man på klassisk dressyr kommer det verkligen upp mest skit :crazy: Trippande, tokiga och stressade hästar. Inte kul.

Hittade dock denna som jag tycker är fin ridning (och underbar häst!!) och karaktäriserar det som jag tycker är klassisk dressyr - lätthet och glädje!

http://www.youtube.com/watch?v=oOy5u4r57Gk

Du kan bläddra bakåt i liknande trådar, så ser du bara samma resultat. Vill inte den ena sidan lyssna på den andra, så vill den andra sidan lyssna på den andra heller och då är det dödfött och utmynnar i ingenting.

/IngelaH och moderator

Jo, jag vet att alla trådar slutar så.
Det är bara så synd - när det skulle finnas så mycket att vinna på utbytet. Men men.

;)

Jag har inte tittat på filmerna och hinner inte nu, men tror jag kan svara ändå.
Om tränaren säger -bra, när det saknas takt så kan det vara så enkelt att den hästen haft svårt med något annat i den rörelse som rids och denna gång fungerade just det bra. Då är det klart tränaren berömmer detta. Det betyder inte att rörelsen i sig är av bra kvalitet, men någon detalj i den.

Jag tycker det är otroligt svårt att bedöma foton eller filmer. Man ser bara som det ser ut just för stunden och har ingen aning om hur ekipaget utvecklats, hur länge de tränat, om det finns specifika problem eller annat. När jag är på kurs har jag behållning av att titta på de ekipage som jag följt under en tid. Man bygger bit för bit i träningen och det kan ta (olika förstås) lång tid innan det kan sys ihop till en helhet.

Vad olika man kan tycka.
En härlig häst, det håller jag med om, men lätthet och glädje såg jag inte. Mera motstånd och spändhet. Häst och ryttare arbetar inte med varandra. (mer än korta bitar)

Jag har inte tittat på filmerna och hinner inte nu, men tror jag kan svara ändå.
Om tränaren säger -bra, när det saknas takt så kan det vara så enkelt att den hästen haft svårt med något annat i den rörelse som rids och denna gång fungerade just det bra. Då är det klart tränaren berömmer detta. Det betyder inte att rörelsen i sig är av bra kvalitet, men någon detalj i den.

Jag tycker det är otroligt svårt att bedöma foton eller filmer. Man ser bara som det ser ut just för stunden och har ingen aning om hur ekipaget utvecklats, hur länge de tränat, om det finns specifika problem eller annat. När jag är på kurs har jag behållning av att titta på de ekipage som jag följt under en tid. Man bygger bit för bit i träningen och det kan ta (olika förstås) lång tid innan det kan sys ihop till en helhet.
Då säger man väl- Bättre, men......
Just att bedöma här o nu är vad som sker på tävling.
Att få allting att klaffa på första försöket innebär att man bör vara färdig för uppgiften, sen kan givetvis missförstånd ske ändå.
Man måste skärpa till sig- för hästens skull. Det ser jag som mkt positivt.
Man ger sig inte ut om man inte tror sig klara av det.

Det är mao ett test. Hur skulle det se ut om man inte behövde göra en uppkörning för en oberoende:eek: Men ibland undrar man HUR i hela friden folk har fått sitt körkort:mad:

Jag hade en mkt barsk o kritisk bilskolelärare- det gav resultat.
Såna dressyrtränare får dito.

Här måste jag skriva att jag håller med dej helt och hållet. En ryttare som jag tävlar bara för att det är roligt lite grann, det styr inte hela min ridning. Här får man intrycket av att om man ens åker till någon tävling emellanåt så är man totalt förtappad och rider inte i harmoni eller samspel med sin häst. Hur kan man tro att det ena utesluter det andra. Jag får inte in det i mitt huvud?
En del personer verkar så aggressiva, vad är detta? Vad har dessa personer för fasansfullla erfarenheter av VD, så tragiskt!!

Jag vill instämma i att man kan träna VD utan att tävla, enbart med ambitionen att utvecklas på samma sätt som till exempel bigganl skriver och IngelaH:bow:. Man kan även tävla bara för att det är roligt att få lite kvitto av någon som bedömer att man är på rätt väg. Det kan naturligtvis även tränaren göra, men andra helt neutrala ögon ibland är inte fel. (Så neutrala som en dressyrdomares ögon nu är, kanske jag ska tillägga där)

Som avslutning, den tränare jag kommer att titta på har tillsammans med sin man en verksamhet med bland annat träningar i akademisk ridkonst. Maken har även tävlat, eller till och med tävlar fortfarande, jag minns inte hur det var. Min kompis som börjat träna har inga planer på att sluta sitt hobbytävlande, som vi har gemensamt. Jag inser alltså att det är vissa personer här som har fått en agggressiv och olycklig inställning till VD men att den är inte representativ.

Tack för dina svar som går att förstå. :bow:

Så som jag läser dem så har man även inom AR grundtankar om hur en skola ska ridas när den är rätt utförd, även om man inte kan nå dit det första man gör, men det gäller alla, även om man tränar VD, vilket du skrev.
Det är vad jag är ute efter, att alla rörelser inom den klassiska dressyren (precis som yogan som togs upp) har ett syfte, och därmed en tanke hur de ska utföras. :bow:

Förstår jag dej rätt att takten också är prioriterad egentligen(även om det inte framgick på filmerna)? I mitt sätt att se är takt och balans väldigt näraliggande och en grund om hästen ska kunna använda sin kropp rätt? Är vi överens där?
Vad jag saknade på filmerna var ihopkoppling genom kroppen när hästen arbetade, jag tar då hästen med kvinnan med ljust hår ¨på filmerna som exempel, dom filmerna såg jag ett par gånger och minns mest. Ryttaren satt mycket föredömligt och använde sitt säte helt uppenbart på ett bra sätt det gjorde hon verkligen.

Vad olika man kan tycka.
En härlig häst, det håller jag med om, men lätthet och glädje såg jag inte. Mera motstånd och spändhet. Häst och ryttare arbetar inte med varandra. (mer än korta bitar)

Jag såg att hon tränade enligt den franska klassiska skolan för någon mästare där. Det ser betydligt trevligare och mer annorlunda ut än det lilla jag sett av Philippe Karl som också är av den franska klassiska skolan.
Jag antar att du inte gillar hans träningsmetoder heller då?

Något som slog mig är att jag undrar varför dom klippt bort allt travarbete ?

Äsch - söker man på klassisk dressyr kommer det verkligen upp mest skit :crazy: Trippande, tokiga och stressade hästar. Inte kul.

Hittade dock denna som jag tycker är fin ridning (och underbar häst!!) och karaktäriserar det som jag tycker är klassisk dressyr - lätthet och glädje!

http://www.youtube.com/watch?v=oOy5u4r57Gk

Fin ridning??? Hästen ligger ju på som en rem i munnen, troligtvis för det som står i titeln, alltså att det är första gången hon rider ute på hela vintern...:grin:

Visst är det en fin häst men just den videon var ju inget att hänga i julgranen.

Jag ser nog i stort sett samma som du, men jag ser också förmildrande omständigheter, i rubriken, jag tyckte om det där "yay" över att få rida ute! :D
Men jag hoppas samtidigt att det gällde uteridbanan enbart så att inte häststackaren gått hela vintern i bara ridhuset. :( Den har väl varit ute i skogen också hoppas jag.

Om man ska vara lite sträng så ser det inte ut som lätthet i mina ögon, hon har alldeles för mycket i handen bland annat.

Jag ser nog i stort sett samma som du, men jag ser också förmildrande omständigheter, i rubriken, jag tyckte om det där "yay" över att få rida ute! :D
Men jag hoppas samtidigt att det gällde uteridbanan enbart så att inte häststackaren gått hela vintern i bara ridhuset. :( Den har väl varit ute i skogen också hoppas jag.

Om man ska vara lite sträng så ser det inte ut som lätthet i mina ögon, hon har alldeles för mycket i handen bland annat.

Instämmer, *Yay!!!* kul o vara på uteridbanan första dagen för säsongen. Men säkert en trevlig häst som kan sin sak, även om ryttaren för dagen såg väldigt "håll på bromsen"-ut. Första piaffen går BAKLÄNGES!? och i övrgt ganska stora o yviga hjälper på ett par ställen, fin o lätt ridning? njaej... inte idag, men som sagt pigg o glad häst!

/IH

*KL*

Har tittat som hastigast på de 2 filmer som lagts ut (brun häst med blondin på ryggen samt PRE-skimmel) och jag tycker dessa visar tydligt vad som händer när energin saknas, ffa PRE'n som är allmänt ostadig och inte söker någon kontakt med handen (i alla fall så långt jag tittade). Den bruna tittade jag på tills den uppenbarligen skulle piaffera vilket dock i högsta grad försvårades av att energin och trycket i bakdelen saknades. Så småningom kom den igång bättre och ryttaren satt riktigt trevligt i sadeln. Visst kan hästen ridas i kort tempo, men för att den ska arbeta genom kroppen o därmed stärkas o aktiveras så krävs ENERGI, det är inte bara att åka runt i detta låga tempo (som många gör oavsett inriktning) utan det kräver verkligen ridning.
Att man inom VD pratar om energi och engagemang innebär INTE att hästen ska rusa runt i ett övertempo. Det går som sagt att rida i ett lugnare tempo, MEN engagemanget får inte försvinna. Jag tycker personligen att det är helt fel att anpassa tempot efter hur bekvämt det ska vara att sitta på hästen. Tempot ska anpassas efter den enskilda hästen och det är ryttarens skyldighet att träna sin fysik så att h*n kan följa med hästen i rörelsen. OCH, glöm aldrig att aktivera o engagera!

Då säger man väl- Bättre, men......
Det beror helt på vad man är ute efter just då.
Det kan vara en detalj som är bra just då som har varit svårt och fungerar just det vid tillfället så är just det bra.
Det är det jag menar med att det är svårt att bedöma en bit av en träning på film. Jag har inte helheten.
Att tävla är en helt annan sak för mig. Då ska ekipaget vara redo för uppgiften, dvs kunna visa upp rörelserna enligt TR. Då ska man bli bedömd för vad man visar upp.
Det är skillnad på träning och tävling.

Håller med. Det är säkert för att hästen är ute för första gången på länge. Jag bara skrev vad jag såg. Att det finns orsaker till att det var så är en annan sak.

Liknande trådar

• Låst
Ridning Vad är Klassisk Ridkonst? Klassisk Dressyr Klassisk Dressyr är ingen alternativ ridstil - utan den Klassiska dressyren står bara...
Svar
4
· Visningar
9 983
Senast: Immer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama