Främsta skillnaden - "avknoppning" - *filmer* rörelser o ridmässigt

Sv: Främsta skillnaden - "avknoppning" - *filmer* rörelser o ridmässigt

Det gör den- om man hjälper den.

Vet inte vilka hästar som du utgår ifrån:confused:

vore intressant om du kunde visa ett ex på ngn film där en unghäst bär upp sin ryttare:laugh:

Såg förresten en annons där en nybliven 4-åring påstods vara utb. till LA- MSV-:crazy:
En stor ryttare på en iberisk häst.

Senast ändrad:

Allt arbete redan från början går ut på att hjälpa hästen bära upp ryttaren, även allt arbete från marken på töm går ut på att stärka de muskler som den behöver för att bära upp ryttaren. Det involverar att få hästen att arbeta i balans, taktmässigt, att aktivera sina bakben. Det är så jag förstår vad Solis skrev. Men sen håller jag med om att inte alla hästar rids rätt för det.

Nej, du låter inte stram. Jag har full respekt för dina tankar och jag tror att vi inte är så långt ifrån varandra ändå.
Jag är ingen analytiker som dissekerar min ridning i atomer, följdaktligen har jag svårt att förklara vad det är jag gör. Jag skulle så gärna vilja visa istället! :D Jag rider på mitt sätt och ryttarna på filmen vill jag inte kommentera.

Av det du skrev tror jag vi tänker rätt så lika, även om "långsamt" tempo möjligen har olika innebörd. Tempot varierar ju dessutom utifrån den häst man sitter på, ett tempo som är långsamt för en häst är kanske rent lusigt för en annan. Jag tycker också det är jättesvårt att förklara teoretiskt hur jag menar, det är därför jag försöker relatera till verkligheten hela tiden o hur det känns. Dissikera ridningen klarar inte jag heller av, jag försöker bara tänka igenom möjliga orsaker till varför det gick sämre eller bättre ett pass. Jag skulle däremot aldrig kunna tala om vad den o den muskeln osv gör i det o det momentet. Kan faktiskt inte ens säga att jag ger en viss hjälp när ett visst ben höjs osv:o Det brukar funka bra ändå :idea: Men någon världselitryttare blir man väl aldrig....:crazy::D

Oj. Olika syn som sagt. Jag tycker det är många hästar som bara har sin ryttare på rytten, men hur många bär upp sin ryttare? Det är ju det vi tränar för, för att stärka hästen och hitta bärkraften bak. (Hästarna bär ju inte upp oss automatiskt.)

Nej, det är väl en självklarhet. Jag missuppfattade dock Immers inlägg. För mig är det en viss skillnad på "bära" och "bära upp". Min unga häst "bar" mig på ryggen från första stund jag satt upp. Men nu är hon starkare och orkar faktiskt "bära upp" mig mer.
Jag vet inte riktigt hur du menar med "olika syn". Vi vill väl inom AR och VD att hästarna blir så starka att de orkar bära upp sin ryttare? Sättet att komma dit verkar dock skilja sig åt en del på vissa håll.

Jag manade att det är olika syn på detta med att bära. Om någon anser att hästar bär sin ryttare när de är insuttna medan jag menar att det kräver träning för att få hästen att bära sin ryttare, så är det ju rejält olika syn.
Men... det kan lika gärna vara så att vi menar samma sak. Ett ord kan lätt tolkas fel så här i text. :)

Med att bära- när det gäller en rå unghäst, innebär för mig att den kan röra sig lika obehindrat som utan ryttare- inget vingel.

Det innebär det för mig med, det är ju det första en ung häst ska lära sig. Det finns väl ingen unghäst som klarar av att bära UPP sin ryttare från första stund, det kommer med mer o mer styrka. Och nu menar jag (svamligt) när hästen klarar att bära upp sin ryttare med stigande krav på styrka o samling. I början är man ju nöjd med att den, utan att vingla, klarar av att bära sin ryttare i skritt, trav o galopp rakt fram, utan krav på böjning o utan krav på några tempoväxlingar osv. Så tänker (och gör) i alla fall jag.

Jag kommer ihåg min fascination över att min redan då som 3-åring- 180+ häst gick som på räls o var oerhört lättstyrd.:bow:
Däremot var det svårt att hålla linjen ute på vägar- att rida på mitten.

Fick senare träna på att rida i fräsch galopp på medellinjen- svårt om man inte verkligen siktar in sig o skottar på- rider målmedvetet mot spegeln.

Det där känner jag igen! Min unga dam, som är ett par nummer mindre än din häst, klarar glatt o entusiastiskt av alla ridbanans vägar nu, ett perfekt sätt att få henne att koncentrera sig :idea: (hon har alltså passerat insuttningsstadiet o klarar riktigt galant av både rakt o böjt spår). MEN, medellinjen är knepig :angel: Har tänkt angripa problemet med att helt enkelt sätta upp farten lite där, samt blicken stint riktad på C resp. A. Det ska nog gå, försten i mål vinner! :D

Försöker annars hålla mig innanför 4-kanten när vi är på banan för att få henne bättre mellan hjälperna. Det är lättare ute efter vägarna.

Iom att unghästen sällan bjuder riktigt så blir den tveksam o får svårt om man rider lite för sakta- VAD ska jag göra o ta vägen nu:confused:

Samma sak när den ska börja hoppa.

Jo, det stämmer. Man tror att man hjälper den genom att rida lite saktare, och så blir det tvärtom istället :o
Ska testa nästa gång vi övar medellinje att lägga upp tempot en aning o se vad som händer. Annars har vi tagit oss förbi vingelstadiet. De gånger det trots allt blir vingligt är när jag själv inte sitter still eller råkar ge en liten liten impuls med ena skänkeln utan att tänka på det, damen är känslig :angel::bump: Och jag är tämligen klunsig emellanåt :o:angel:

Ja jag pratade om att hästen skulle bära upp sin ryttare.
Vi pratade alltså om olika saker.

Jag har en fråga till alla, efter filmerna i tråden och efter att ha sett lite andra filmer och bilder. Kanske verkar mycket oviktigt men jag frågar ändå:

Är det så att man inom AR generellt rider med längre stigläder än inom VD? Den ljusa eleven till exempel sitter väldigt bra, men hon har mycket långa läder la jag märke till.

Är det en skillnad tycker ni alla (oavsett om ni rider AR, VD eller båda och gärna om ni har bytt inriktning) och hur ser ni på det? hur har ni själva och vad är fördelen/nackdelen?

De AR ryttare jag ser på kurser osv har inte längre läder än andra dressyrryttare. Inte jag själv heller.Däremot kan det se annorlunda ut om de sitter i en skolsadel. Där får man en mer rak sits. (man sitter mer rakt upp och ner) Då kan det nog se ut som om stiglädren är längre.

Ja men jag tycker nog att det ser ut som om dom har längre läder också en del i alla fall? De har otroligt raka ben?
Ja, det kan se ut som om dom sitter annorlunda, men jag undrar om det inte också är längre ben?

Detta undrar även jag. Har sett ryttare som ägnat sig åt AR och nu provar på VD också, men som har väldigt långa stigläder. Jag trodde det var "standard" att ha långa stigläder inom AR. Det finns ju ryttare inom VD som har för långa stigläder...

Jag har inte sett en skolsadel på nära håll, hur funkar den? Reglerar man stiglädren som på en vanlig sadel? Fick för mig att det var någongting typ westernsadel? Kanske dum fråga, men jag är okunnig o nyfiken.

Vad jag har förstått så rider de inte lätt. Om man nu ska göra det så blir det att stå på tå- inte sällan i framvikt o dålig egen balans.
Det är ohyggligt svårt att få bålstabilitet med för långa läder o även att inverka rätt- om man travar på en häst med schwung o gummi.

Det kanske är helt individuellt? Jag ser vanliga dressyrryttare ibland som har för långa läder, men det finns väl inom alla discipliner tycker jag. AR är ju ett sätt att träna hästen. Längre stigläder är inget som förespråkas.

Vad jag har förstått så rider de inte lätt. Om man nu ska göra det så blir det att stå på tå- inte sällan i framvikt o dålig egen balans.
Det är ohyggligt svårt att få bålstabilitet med för långa läder o även att inverka rätt- om man travar på en häst med schwung o gummi.

Vissa rider lätt under dressyrarbete även inom AR. Det beror ju helt på vad som passar häst och ryttare. Man ska sitta bekvämt i sin sadel oavsett vilken typ av sadel man har. Många använder ju dressyrsadlar även om de ändrar sin inriktning på träningen. De länger ju inte sina stigläder för det.

Liknande trådar

• Låst
Ridning Vad är Klassisk Ridkonst? Klassisk Dressyr Klassisk Dressyr är ingen alternativ ridstil - utan den Klassiska dressyren står bara...
Svar
4
· Visningar
9 983
Senast: Immer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama