Främsta skillnaden - "avknoppning" - *filmer* rörelser o ridmässigt

Sv: Främsta skillnaden - "avknoppning" - *filmer* rörelser o ridmässigt

Jag har inte sett en skolsadel på nära håll, hur funkar den? Reglerar man stiglädren som på en vanlig sadel? Fick för mig att det var någongting typ westernsadel? Kanske dum fråga, men jag är okunnig o nyfiken.
[/QUOTE]
Oftast har man stiglädren så att man reglerar längden vid stigbygeln. Det är vanligt bland islandsryttare och börjar bli vanligt bland många ryttare nu. Detta för att det ska vara så lite som möjligt under benet.
Här är en bild av en skolsadel.
16489701.jpg

Vissa rider lätt under dressyrarbete även inom AR. Det beror ju helt på vad som passar häst och ryttare. Man ska sitta bekvämt i sin sadel oavsett vilken typ av sadel man har. Många använder ju dressyrsadlar även om de ändrar sin inriktning på träningen. De länger ju inte sina stigläder för det.

Jag har oxå ridit med för långa läder. Det är inget positivt:crazy:

Längre stigläder är inget som förespråkas.

Rätt. Jag har t o m hört BB säga åt en elev att korta stiglädren.
Själv rider jag i skolsadel, och jag rider lätt (åtminstone i skogen) utan att "stå på tå".

Tack för bild!

Så stiglädret sitter under kåpan? Hade en dressyrsadel för många år sedan där jag kunde ha stiglädren så, det var en lättnad för mig som har väldigt tunn hud på det ena benet o lätt får svårläkta sår.

En fundering: ser inte riktigt proportionerna på skolsadeln på bilden, men får en känsla av att det blir svårt att få plats med knäna om man kortar stiglädren?

Rätt. Jag har t o m hört BB säga åt en elev att korta stiglädren.
Själv rider jag i skolsadel, och jag rider lätt (åtminstone i skogen) utan att "stå på tå".

MH brukar oxå tjata på mig, att korta upp stiglädren åtminstone två hål. =)

På ridskolan, brukar det låta tvärtom och en av instruktörerna brukar "dra ut benen" åt mig... :rofl: som om de inte är tillräckligt långa ändå. Men sist höll jag på att sparka till henne, då höften sa ifrån. Annars är det faktiskt ett bra sätt att "komma ner" i sadeln. Ta ett "grabbatag" om skinkan, lyfta benet från sadeln och vrida benet något inåt o släppa tillbaka. Jag brukar sitta som gjuten resten av lektionen, om som sagt inte höften protesterar.

Håller med. Det är inte alls bekvämt.

En fundering: ser inte riktigt proportionerna på skolsadeln på bilden, men får en känsla av att det blir svårt att få plats med knäna om man kortar stiglädren?
[/QUOTE]
För normala dressyrläder är den bra, men det är inget som man har hoppstigläder i precis. Då blir den inte bekväm, men det är som vilken dressyrsadel som helst i det fallet.

I alla fall låter det inte som om det är något typiskt med långa läder, kanske är det en synvilla bara, då.

I alla fall låter det inte som om det är något typiskt med långa läder, kanske är det en synvilla bara, då.

Det kan det vara om ryttarna rider i skolsadlar eftersom man sitter rakare i dem. Annars kan det vara ryttare som rider med för långa läder och det kanske bara är en slump att de just rider AR.

Ja, jag har inte ridit i skolsadel men kan tänka mej att det blir annorlunda. Eller att man har för långa som du säger, det har många andra också, det håller jag med om. Men jag gillar sitsen hos tjejen på filmen från clinicen.:bow:

*kl*
Jag har ingen skolsadel att skylla på och får höra då och då att jag ser ut att ha väldigt långa läder (vet iofs inte om det räknas om det kommer från hoppryttare! ;) ). Fast precis som "alla andra" tar jag det som KÄNNS bäst och känns som att det funkar bäst. Hade betydligt kortare från början för att ha något att "ta stöd i" vid behov, nu vill jag ha såpass långa att det är lättare att reglera rumpa/höfter oberoende från fötterna och lätt att sitta avslappnat dvs utan "spjärn". Min häst har bred mage så man får lätt stolsits-känsla genom att korta upp lädren. Som axel säger så skulle jag troligen korta upp ett hål om jag hade för avsikt att rida lätt under träningen.

Sen tror jag delvis det är en synvilla dom gånger jag faktiskt TAR spjärn i stigbyglarna för att inte trilla fram eller för att förtydliga vikten genom stigbygeltramp. Då blir benet rakare än i övriga ridningen med samma längd på lädren.

Senast ändrad:

Ok nu blev det lite klarare, ja det ser svårt ut att rida lätt i de läder jag har sett. Då är de väl långa i min värld. Men å andra sidan är det bättre än för korta, det är väldigt negativt för sitsen. Jag är lite kluven själv till längden just nu så jag är intresserad.

Jag har hört motiveringen till de för långa lädrena- som att DET är lodrät sits- som när man står på marken.

Jag har frågat min kompis om stigläder och hon har sett att en del på kurserna ser ut att ha väldigt långa läder, men tränaren har aldrig sagt något om det, och aldrig bett kompisen länga sina heller. Väldigt olika hur man har alltså enligt henne.

Liknande trådar

• Låst
Ridning Vad är Klassisk Ridkonst? Klassisk Dressyr Klassisk Dressyr är ingen alternativ ridstil - utan den Klassiska dressyren står bara...
Svar
4
· Visningar
9 983
Senast: Immer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama