Spinoff på gelén, svar till Dressyrmupp

Sv: Spinoff på gelén, svar till Dressyrmupp

jag tycker det verkar som om du och jag har svårt att kommunicera för jag fattar inte dig heller...
jag läste dina meningar flera gånger och är ändå inte med på hänsyftningarna i meningarna

Sista försöket då :p

Du skriver att det är hästen styrka som gör att den kan skada sig.
Och jag skriver att samma stryka ger ju också skydd mot skador

En rugbyspelare tål mer drullande än en kontorslav

du tror inte att en rugbyspelare har ansträngda/överbelastade muskler??

Jag lever också på att hästar är förlåtande djur! Och att de lever i nuet... :D

Gårdagens klanterier i sadeln är glömda idag. Iaf från hästens sida.

Hoppas jag. :o

Rygbyspelare tränar allsididigt - de låses inte in på toa efter träning och får vara där till nästa dag

De gör mycket annat också än bara spelar rugby

De stretchar

De får massage reglebundet om det är på en mer avancerad nivå

Eftersom de kan tala kan de söka hjälp för sina arbetsskador på ett tidigt stadium

Låser du in din

det gör de hästar jag vet om också.. De går ute länge i hagar de kan röra sig i, de får stretch efter ridpass, de får tillskott för muskulatur, de tränas allsidigt.

Rugbyspelare som så många andra elitidrottare tränar och ligger på gränsen till vad kroppen klarar av (muskelbelastning) och de får lätt skador.

Men å andra sidan så var det länge sedan jag tränade på elitnivå - så vad vet väl jag..

Men Mailinsky. Nu blir det sådan där bukecirkelgång :angel:

jag är helt med dig

Alla inlägg kommer utifrån en diskussion - och skrivs i ett sammanhang.

Diskussionen uppstod ur att jag menade att det är mer troligt att hästen skadar sig för att den tränas på gränsen till vad den håller för, än att den skadar sig för att den är för vältränad eller inte har sinne för att få gå ut i hagen som menades av annan bukare. Nejjag låser inte min vare sig häst eller rugbyspelare. jag tycker det är absurt att mena att den kan skada sig för att den är för stark

Så vi är överens i sak vad det verkar- Hästar oh månniskor skadar sig om maniten hållr sig inom ramen för hållbarhet. Det jag tror Roepstorff kallar det fysilogiska fönstret.

Helt Överens med dig där :laugh:

Diskussionen uppstod också ur frågeställningen; Är det mer troligt att hästen skadas för att den tränas hårt/på gränsen/fel än att den råkar halka i hagen?

Vilket är vad många ET och veterinärer säger till hästägare :o

KL

utifrån den diskussionen tänker jag också. Om själva syftet med Dressyr är att stärka hästen för att få den att hålla?

Har man inte hamnat lite fel då - om man tränar hästen så den inte håller ens för hage???

:confused:

Senast ändrad:

Men det beror väl på häst också, alla hästar uppför sej inte lika i hagen, det handlar om personlighet, ålder, och vilka kompisar den har, samt inte minst hur hagen ser ut, just då. Eller vad som händer omkring.

Det går väl inte att säga att en häst "inte håller för hagen" om den skadar sej, just den hästen kanske är ung, (eller ungdomlig:idea:) har unga kompisar med mycket leklust, det kanske kommer nya hästar i hagen, (eller hos grannen) och det ska springas, kanske på lera eller över stock och sten.

En vältränad häst klarar det utmärkt, men det handlar också om hur bra den är på att se sig för, hur välbalanserad den är i sej själv, hur kvick den är att sätta ner fötterna, osv osv.

Många skador på ridhästar och särskilt de allvarliga, är ju utan tvekan skador i hagen:confused: Hästen kan bli påsprungen av en överlivlig kompis som inte får stopp på sej, den kan trampa ner i ett hål om marken är ojämn, möjligheterna är oändliga. Vad är det ens du diskuterar, jag blir helt förvirrad:confused:

Jag tror att du menade något jag kan förstå ang att veterinärer skulle gå med på att det är "hagen" även när det uppenbart kanske inte är det. Men sen har diskussionen blivit lätt absurd.

Detta blir verkligen diksussion om - men hästen nerv handlar väldigt mycket om vilka betingelser den lever under

jaghar erfarenhet från flera olika hästsammanhang och har ockå en fot i etologi - i det här fallet
Dvs läran om vad som styr hästens beteende

Jag har haft 1-3-åriga unghästar som gått ute i stora härliga naturhagar och dygnet runt en stor del av året,(dock inte hela eftersom det inte var möjligt,) innan de började ridas. Lika förbaskat har dom sprungit som tokar vissa gånger, över stock och sten, och det är ett under många gånger att inget hänt. Det har mera handlat om tur. (en åring skadade sej en gång på något som gav ett sticksår, i en kota:cry: men det är det enda.) De kunde ha trampat fel, halkat osv, men det är en risk man måste ta, för att unghsätar ska få leva hälsosamt.

Förklara för mej var din etologi kommer in och vilka betingelser som påverkat där? Unga hästar är unga hästar, dom leker och busar med varandra, och många gör det långt upp i åldrarna, självklart är risken för skador stor när de kan hetsa upp varandra och kanske inte alltid ser sig för.

Kanske kommer in helt fel nu, men det blev alltför absurt.:cool:

Kl
Vad en del inte verkar förstå är att en häst i kondition lever :devil:i hagen, även om den får daglig motion. De får allt mer o mer av sdnt.
Dåligt väder triggar oxå.
Sällan eller aldrig är det musklerna som tar stryk, utan leder, ligament o även senor. hästar har sprängt sönder sina kotor på stenar i hagarna eller brytit ben rakt av..
De ska spela Allan o triggar varandra o gör de allra bästa krumsprången o landar inte alltid som de har tänkt. Även efter en hel tävlingsdag- lyckliga hästar:bump: att de bara orkar:grin:

En o en- är lugnt.

Min stora är för stor för att springa som andra hästar- även om hon är som en katt.
Den har fått många skador när de hade mkt kuperade hagar- bort med dem= inget kul alls.. Har även lyckas "spränga loss" en benflisa på ett mkt känsligt ställe, sparkat av sig ett griffelben..........osv
När de var yngre fick de aldrig vila samtidigt!
Den enda muskelskadan som ngn av mina har fått var pga tjällossning- halkade omkull bak o åkte sen kana på magen framåt o fick en stor lårkaka över länden.

så jo- visst är skaderisken stor i hagen- beroende av allt som Flash skrev.
Men vi hobbyägare låser inte in dem eller lindar in dem i bomull för det.

Lika lite som man håller katterna inomhus bara för att de kan bli överkörda.

Senast ändrad:

läs i stället stress i djurvärlden av per jenssen

Fö jag håller med allt blir helt absurt, när man tapar bort huvudfrågan

och i den håller du ju med

ja de kan skada sig i lek, men det blir mer av olycka typ dina skador än en muskelsträckning om det itne är typ en flökskada . men det skrev jag på sida 3 :D

Delvis KL

Det är ju intressant :)

Så här ser jag på det hela:

Jag tror att det finns fler skadade hästar pga felridning än det är pga skador i hagen. MEN där tror jag mer på kotleder osv än muskulära bekymmer - med reservation av att det är vad jag tror och det lilla jag har upplevt.

Som Axel skriver så lever min häst mer och mer :devil: i hagen ju mer i kondition/bättre stryka han är.. Min häst är dessutom extremt klantig med sina ben, när jag köpte honom var det förenat med livsfara att rida ut honom i skogen så jag gick första tiden. Att lyfta på fötterna var för honom obegripligt att man måste och lärde sig inte av misstagen. Det kan ha berott på hans låsningar (eller vad det nu var) som han hade i nacken/halsen och faktiskt genom hela kroppen, men han slarvar ibland nu också med sina fötter även fast han är kollad, ET:ad, masserad och så vidare..

Han går ibland omkull i hagen och får en smäll i musklerna. Detta har han gjort både som omusklad och som nu, relativt musklad iaf. Märker ingen skillnad.

En elitidrottare såväl som en häst vi ändå bygger massa på för att orka med de allt högre krav på samling vi får så periodvis kommer den att bli överansträngd.. pressar man inte hästen periodvis lite över dess förmåga så finns ingen utveckling, idrottsmän/kvinnor gör likadant. Vila varvat med träning, rätt mat och tillskott är ett måste tillsammans med stretch och massage.

Däremot tror jag att vi är ändå rätt "mesiga" med våra hästar. De klarar långt mer än vi kan tro. Vi utgår ifrån våra spensliga kroppar och applicerar det på hästen och säger att: stackars häst, den orkar nog inte.

Det innebär inte att vi ska överanstränga den, men jag tror att vi nog är i underkat när det gäller träning av hästarna än övertränar. Det många kanske gör fel är snarare hellre att vi tränar ensidigt - slitage.

En otränad har i stället inte muskler som är van att få en liten sträckning, ingen bra blodgenomströmning i musklerna som en vältränad människa/häst har.

Citat Sus:
Ju mer vältränad desto mer smällar kan man ta
- det stämmer till viss del skulle jag vilja påstå. Är jag nytränad och musklerna är varma, genomarbetad osv så tål jag en hel del.. är jag i en period där jag bygger en hel del och har lite slitningar i musklerna redan så kan en smäll vara rätt förödande.. en redan ansträngd muskel. Det innebär inte att jag tränar fel, utan att jag just vid det tillfället är i en sådan träningsperiod..

Jag sprang lite för långt, lite för fort senast i förrgår, klev snett på väg till bilen och höll på att få kramp.. :grin: not so nice... hade jag inte kutat som jag hade gjort hade jag aldrig känt av det :)

Sen är det faktiskt så att vissa hästar gör "alltid" illa sig, och andra inte. olycksfåglar helt enkelt.

Så för att göra en lång historia kort - ur mitt perspektiv och hur jag ser på träning = det beror på :)

Sista försöket då :p

Du skriver att det är hästen styrka som gör att den kan skada sig.
Och jag skriver att samma stryka ger ju också skydd mot skador

nej, så skrev jag inte alls utan något i stil med att det kan bero på hästens styrka att den skadar sig, en dressyrhäst i högre klasser är mångt mycket starkare än en som promenaras eller bara rids i lätta klasser.när då de brallar eller tar tag i hagen så är de så mycket starkare än normalhästen vilket i sig kan öka skaderisken, även med de muskelsträckningar som du menade enbart kom i hagen för ryttaren red fel.jag förstår inte allsvad du inte förstår.:confused:

Kom på när jag läste ditt inlägg, att en välmusklad häst-större muskelmassa behöver mer uppvärmning(även om jag anser att muskelskador mest uppkommer av trauma mer än förslitning). Vilka går med sina eller har den i skrittmaskin innan hagvistelse( om man vet att det blir prutt o :bump:)

Jag tror att de klarar av det, däremot race o tvära stopp- ligamenten igen.
Ledskador uppkommer väl mest där hästens muskler inte räcker till för att bära upp den alt. farten gentemot underlaget. Att man inte känner när det tar emot- för mkt.
Däremot anser jag inte att de ska vila 48h. så fort de har gjort ngt.
Tycker om när hästar rör lite på sig hela tiden, men tyvärr så gör de det inte så pass mkt som jag skulle önska..

Var därför ute o gick med mina igår- som extra motion, men möter då ett vildsvin :eek:* ja lite OT. vände helt om. Vill inte ta risken att träffa på 10 kultingar med mor, vilket jag såg som en stooor skaderisk:angel:

Håller med!:bow:

Susan:
Därmed inte sagt att det inte skulle vara risk för ridrelaterade skador. Men det är nog andra skador, förslitningar osv.
Sen tror jag skaderisken är stor på hästar som man inget kräver av också (AR-hästar nämndes, men jag menar allmänt) En soffpotatis sträcker sej lättare...fläker sig, osv, ja..

Men jag kanske pga min tidsbrist hoppade in tokigt i diskussionen, hinner inte sätta mej in så mycket just nu...fattar ju som sagt inte riktigt hur allt det här kom in i gelén:rofl:

Senast ändrad av en moderator:

Sen tror jag skaderisken är stor på hästar som man inget kräver av också (AR-hästar nämndes, men jag menar allmänt) En soffpotatis sträcker sej lättare...fläker sig, osv, ja..

Men, vad är det som får dig att tro att AR-ridna hästar är soffpotatisar?
Jag, i likhet med andra AR-ryttare jag känner, rider mina hästar allsidigt. Dvs träning på ridbanan (korta pass i skritt, trav och med galoppfattningar) varvat med ridning i skogen (långa trav- och galoppsträckor, klättring osv). Några soffpotatisar är de då rakt inte!

Nej det skrev jag inte heller utan att de tidigare i tråden togs som exempel på hästar som det inte ställs så mycket krav på, (inte mitt exempel) som då ev skulle hålla bättre.
Jag talade alltså om hästar som det inte ställs krav på, jag tror inte de håller bättre,

Dock är min erfarenhet av AR hästar att de håller bättre - för de jobbas och pressas helt enkelt inte.

Senast ändrad av en moderator:

KL
Min idrottskarriär tog i princip slut då jag blev för stark för min kropp, klarade att hoppa alltför högt för leder o ligament. Annars håller jag med om att en vältränad kropp tål mycket mer, klarar att avlasta ev skavanker bättre osv.
Tror också som Malinsky att de flesta är litet mesiga med träningen av sina hästar (även undertecknad...), om man jämför med brukshästar, eller topptränade tävlingshästar.
Men om man ska ha en sådan häst kräver det ju så mycket mer än vad gemena man klarar av att sköta, både tidsmässigt och kunskapsmässigt. Hur många vet hur man hanterar sånt som korrekt stretching, massage, ett vettigt träningsupplägg?
Men, som Sus är inne på, så kan inte jag förstå varför man ställer en häst i boxen precis efter ett träningspass - en sådan häst borde väl bli allt annat än geléartad i kroppen?

vi har ju bara björn

Jag förknippar vildsvin med amerikansk western, vet inte varför. Det känns så udda med vildsvin här i sverige ;) Fast jag vet ju var Axel bor.. på ett ungefär :p

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
4 139
Träning Plockat från tråden om favoritfilmer på Dressyrgnägg Flash frågar ang heike Kemmers ritt i küren Aaachen Nej det är inte det jag...
15 16 17
Svar
320
· Visningar
19 849
Senast: flashlight
·
F
Ridning Eftersom den förra låstes lägger jag en ny här då det är på detta forum som ev "motsättningar" mellan "tävlingsdressyr" och "klassisk...
13 14 15
Svar
284
· Visningar
18 935
Senast: Totola
·
Ridning Akademisk Ridkonst á la IngelaH Att jag skriver just ”Akademisk Ridkonst á la IngelaH”, beror på att det finns tusen och åter tusen...
Svar
14
· Visningar
1 801
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Halt efter vila
  • Senast tagna bilden XV