Sv: Spinoff på gelén, svar till Dressyrmupp
Men det beror väl på häst också, alla hästar uppför sej inte lika i hagen, det handlar om personlighet, ålder, och vilka kompisar den har, samt inte minst hur hagen ser ut, just då. Eller vad som händer omkring.
Det går väl inte att säga att en häst "inte håller för hagen" om den skadar sej, just den hästen kanske är ung, (eller ungdomlig
) har unga kompisar med mycket leklust, det kanske kommer nya hästar i hagen, (eller hos grannen) och det ska springas, kanske på lera eller över stock och sten.
En vältränad häst klarar det utmärkt, men det handlar också om hur bra den är på att se sig för, hur välbalanserad den är i sej själv, hur kvick den är att sätta ner fötterna, osv osv.
Många skador på ridhästar och särskilt de allvarliga, är ju utan tvekan skador i hagen
Hästen kan bli påsprungen av en överlivlig kompis som inte får stopp på sej, den kan trampa ner i ett hål om marken är ojämn, möjligheterna är oändliga. Vad är det ens du diskuterar, jag blir helt förvirrad
Jag tror att du menade något jag kan förstå ang att veterinärer skulle gå med på att det är "hagen" även när det uppenbart kanske inte är det. Men sen har diskussionen blivit lätt absurd.
Detta blir verkligen diksussion om - men hästen nerv handlar väldigt mycket om vilka betingelser den lever under
jaghar erfarenhet från flera olika hästsammanhang och har ockå en fot i etologi - i det här fallet
Dvs läran om vad som styr hästens beteende
Jag har haft 1-3-åriga unghästar som gått ute i stora härliga naturhagar och dygnet runt en stor del av året,(dock inte hela eftersom det inte var möjligt,) innan de började ridas. Lika förbaskat har dom sprungit som tokar vissa gånger, över stock och sten, och det är ett under många gånger att inget hänt. Det har mera handlat om tur. (en åring skadade sej en gång på något som gav ett sticksår, i en kota
men det är det enda.) De kunde ha trampat fel, halkat osv, men det är en risk man måste ta, för att unghsätar ska få leva hälsosamt.
Förklara för mej var din etologi kommer in och vilka betingelser som påverkat där? Unga hästar är unga hästar, dom leker och busar med varandra, och många gör det långt upp i åldrarna, självklart är risken för skador stor när de kan hetsa upp varandra och kanske inte alltid ser sig för.
Kanske kommer in helt fel nu, men det blev alltför absurt.