Spinoff på gelén, svar till Dressyrmupp

Sv: Spinoff på gelén, svar till Dressyrmupp

Man tar så mycket för givet. accepterar utan att tänka

Om det du säger stämmer - varför klarar "vissa ryttares" hästar hagvistelse och alla travhästar klarar hage- Är inte en travhäst i topptrim vältränad?

Detta blir verkligen diksussion om - men hästen nerv handlar väldigt mycket om vilka betingelser den lever under

jaghar erfarenhet från flera olika hästsammanhang och har ockå en fot i etologi - i det här fallet
Dvs läran om vad som styr hästens beteende

Senast ändrad:

Unghästen hade en ryggdefekt - en ren missbildning
och får givetvis följder av det

Med missbildningar håller man inte ens för hage

I övrigt håller jag med dig bortsett från två saker

Dressyr skal dömas efter utbildnindgskalan och om LösLugnLedigheten finsn kvar är hsäten rätt utbildad för uppgiften - och om de går med rätt samilngsgrad för den klass de rider - det hänger itne alltid i hop

SEdan undrar jag varför det alltid tas upp AR ridning som motpol - mig veterligen finns inte en enda AR ryttare i denna tråd?

Senast ändrad:

fast tior är inte synonymt med gångartshästar

Wansuela suerte får bra på sitt galopparbete tex

Till Bloody F Mary

Jag tror ärligt talat ingen är intresserad om jag går in på djupet i ämnet, men kort kan sägas att en övertränad/feltränad muskel är stel - den har tappat sitt naturliga rörelseomfång

de musklerna drabbas givetvis mycket lättare av en muskelbristning ( korrekt ord på sträckning) än en frisk sund muskel, som klarar det normala rörelseomfånget
Och som skyddas av de normala sträckreflexerna i muskel - och senspolar

Alla muskler blir korta av träning, med felaktig träning blir de superkorta och hårda.

Du frågade efter minerfarenhet - jag har skott åt både luffare och tävlingsryttare och en del tävlingsryttares hästar är så stela att man hellre skor en ardenner :grin: :idea:

Massor av Dressyrhästar kan inte ens få bak benet i hovlagarställning :grin: Inte konstigt att man inte klarar hage då. hade den fått gå i en stor kuperad hage från början där den hade rört sig större delen av dagen - hade den mått bättre i sina muskler

Muppen
Med stängd - menas att man inte tar in information som inte passar i redan befintlig kunskap /åsikt

man är inte öppen för andra möjligheter - än de man redan känner till

Senast ändrad:

Unghästen hade en ryggdefekt - en ren missbildning
och får givetvis följder av det

Med missbildningar håller man inte ens för hage

I övrigt håller jag med dig bortsett från två saker

Dressyr skal dömas efter utbildnindgskalan och om LösLugnLedigheten finsn kvar är hsäten rätt utbildad för uppgiften - och om de går med rätt samilngsgrad för den klass de rider - det hänger itne alltid i hop

Dressyr bedöms utefter utbildningsskalan för den skola som det gäller. Ur tävlings sammanhang. Ja. Allt är inte TR skola som du vet. Och allt är inte tävling.
ang. "rätt" samlingsgrad tycker jag du ska läsa Mads artikeln i senaste ridsport, ang. hur en god form är (eller borde vara) med hänsyn till hur hästen är byggd bland annat.

SEdan undrar jag varför det alltid tas upp AR ridning som motpol - mig veterligen finns inte en enda AR ryttare i denna tråd?

Öhh - därför att du för fanken är inne på AR forumet och skriver.Samt att TS tar upp det själv i sitt ursprungsinlägg.

ang. ditt påstående om travhästar i hage. Har du besökt ATG? De går i fyrkantsfållor : )

Jodå, det fattade jag!

I min värld tillhör tiorna eg ryttarna, i de fall det utdelas tior åt ickespektakulära gångartshästarna. (Även i de fall när ryttaren sitter på en spektakulär häst är givetvis ryttaren begåvad - om de får sina mekaniska underverk att hålla)

fel av dig - jag är inne på klasisk Dressyr - det är en mil mellan detta och AR

Det ryms oändliga variationer under paraplyet Klassisk Dressyr

För mig stämmer inte riktigt detta, jag har fått lära mig hur långt tid det tar att sätta muskler och hur viktigt en allsidig träning är och slutresultatet är just bara ett kvitto på vägen dit, att allt stämmer så att säga.
För min del är det inte tävlingsresultatet som styr även fast jag håller med om att det är så i många fall, träningsglädjen får inte släckas men om jag tog bort tävlingsmomentet (som nu träder in ca 4gg per säsong om ekonomin räcker ) skulle jag tappa motivationen till träningen totalt.

Nej det var det jag försökte säga, att det givetvis på individ nivå finns hur mycket folk som helst som är måna om detta. Men TEORIN i sig, dvs tävling som slutmål, stödjer inte detta alltid.

fel av dig - jag är inne på klasisk Dressyr - det är en mil mellan detta och AR

Det ryms oändliga variationer under paraplyet Klassisk Dressyr

Ja susan det är jag väl medveten om : ) dock så förstår jag inte hur man kan ifrågasätta att AR nämns i tråden!

Fast det skall ju inte vara så

10: orna skall ju ges vid de tillfällen som hästen uppvisar alla kriterier i utbildninsgkalan och kommer då att röra sig enligt hur rörelsen skall visas enligt varje enskilt moment i TR

En häst med alla kvaliteter i utbildningskalan kommer att röra sig ren i takten - med swingande rygg - med näsan i eller framför lod

jag vet att jag är tjatig men jag upplever en "allmän stängdhet" inför detta ämne"

Det finns en checklista för hur hästen skall gå

få hästar passar in i den - men det finns en miljon bortförklaringar varför man inte rider hästen enligt den checklista som skall garantera hälsa på sikt

Där tycker jag ingen direkt verkar vilja ta in ny kunskap eller ens insikten att man inte är på så rätt väg som man själv vill tro :angel:

Utbildningskalans beskrivning av hur hästen skall arbeta är utarbetat genom 100tals år - med just kriterier på hur hästen arbetar för ett långt och hälsosamt liv

Ingen orkar sätta sig in i dessa på djupet och kolla av....

Sedan är det jättesvårt och man måste vara en duktig ryttare för att klara det - men - folk är ju inte ens intresserade

stängda

Jo det finns en och annan som har börjat tänka och fundera varför ser det inte ut som det borde - både på tävling och sedan titta i spegeln på sin egen häst

Okey det är visst en diskrepans här.... :angel:

För de som läser slarvigt - jag tycker inte follk rider illa - jag tycker folk i allmänhet är stängda och ointresserad

Mer intresserade av bekrätelse än utveckling :o

Vore det annorulunda skulle det finnas en nyfikenhet - ett intresse av att förstå - innan man avfärdar

Senast ändrad:

det gjorde jag inte - jag ifrågasatte varför AR hela tiden nämndes som motpol

Som om det bara fanns AR och tävlingsridning och inget där emellan

och vem har påstått det, att inget finns däremellan? det är ju precis det jag säger. dock fortsätter du att predika utifrån TR och DIN utbildningsskala - den tyska :angel: Vem är det som är stängd : )

Jag håller med dig. Jag tycker det är tråkigt att många inte uppskattar det korrekta, och att det inte alltid ger utdelning.

Samtidigt blir jag bländad av vissa mekaniska underverk. Man är ju inte mer än människa. :laugh:

Fördelen med att rida ett program är att man måste utföra en viss rörelse med kvalite på rätt ställe, detta brukar avslöja en del av ryttarens förmåga.
En annan fördel är när man programmässigt kräver specifik kontroll är att man känner direkt om hästen har låsningar eller dylikt som man kanske inte känner på samma sätt om man rider lite på måfå, dvs inte kräver en rörelse exakt på

Det kan jag halla med om, fast det behover man ju inte tavla for att strava efter? Fast jag forstar vad du menar, vissa ryttare precisionsrider inte nar de ar hemma och da har de hjalp av programmet pa tavling. Jag tycker fortfarande inte att det ar ett kvitto pa kvaliten pa ridningen. Jag tror att alla stravar efter att precisionsrida. I min varld kommer precisionsridningen fran forfining av min sits och mitt kroppssprak och succesiv skolning av hasten, och det foljer i precis allt jag gor, till och med nar jag leder den till hagen:p Jag forstar att for ryttare som rider pa "mafa" hemma sa kan programridningen vara till hjalp. I min varld existerar inte att rida pa "mafa" da varje moment som utfors under ett ridpass grundligt genomtankt (overdrivet genomtankt skulle vissa tycka:D) och da skiljer sig inte programridningen fran icke programridningen.

Vad jag vill komma fram till ar att precisionsridningen i ett program kan tvingas fram och det behover inte betyda att hasten gar i en optimal arbetsform, och som nagon sa: allt ar objektivt. Precis som manga tranare inte ser lasningar i hastar och ryttare sa finns det manga domare som inte heller ser lasningar. Jag har sett alltfor manga hastar tavla med (tavlingsmassigt) "bra resultat" pa medelsvar niva och tranas i bade piff och puff, for att sen behova tas bort pga arbetsskador i ryggen.

Fast okej, om hast och ryttare nu verkligen har bra grunder sa kan tavlandet vara ett roligt satt att pusha sig sjalv, samt forbattra sin precisionsridning. :) Sa jag haller till viss del med dig.

Nej man är mänsklig

Men i alla fall ingen kände igen LösLugnLedighet...
Ingen såg att fan - där gick hästen med alla ryggrörleser
:bow:

Man såg bara avsaknaden av det spektakulära

Den kvalitet som fanns missades

Jag haller fullstandigt med dig angaende hastars skador i hagen. Naturligtvis kan vilken hast som helst stracka, vricka eller vad det nu vill sig till, men risken ar sa mycket storre hos en hast som inte ar i balans och som har muskelspanningar. Du har redan forklarat sa bra, sa jag gar inte in pa det, haller bara med:bow:

Den tyska borde inte vara bara "min" i detta sällskap - då det som sagt inte deltar några Ar ryttare eller PK eller CC CS eller andra i diskussionen för tillfället

Den tyska borde inte vara bara "min" i detta sällskap - då det som sagt inte deltar några Ar ryttare eller PK eller CC CS eller andra i diskussionen för tillfället

då hänvisar jag dig återigen till TS grundinlägg, sen att du kanske kvävt diskussionen om ngt annat än ditt på vägen, är väl en annan sak, eller hur.

Jag tycker inte alls att det är svårt att ha en rak linje, all ridning bottnar ju i ett enkelt signalsystem, som sedan förfinas på lite olika sätt beroende på ridsätt. En bakdelsvändning och en western-spinn bygger på exakt samma principer, men har olika slutmål. Om en ryttare vill tävla dressyr och "sprätta runt":o med mycket skjutkraft på tävlingsbanan, behöver det inte innebära att den inte kan träna med AR-filosofi, och jag är av den åsikten att så länge ryttaren inte rider på ett sätt som är skadligt för hästen så spelar det inte så stor roll VAD man rider.. God ridning finns inom alla ridsätt, och vi har mycket att lära av varandra! Det är underbart att kunna använda en typisk "islandhästinstruktion/tips" och lyckas förmedla en helt ny känsla hos en ryttare som tävlingsrider!
Skillnaderna mellan tävlingsdressyr, western och AR är egentligen väldigt små -----

jag tycker det blir lite komiskt när du och även Jacko sitter och pratar om "synd att inte alla förstår det KORREKTA", "det finns en skala" osv osv, samtidigt som du säger sida upp och sida ner att folk är stängda : )

Litet förtydligande: jag förstår nog inte heller det korrekta.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
4 139
Träning Plockat från tråden om favoritfilmer på Dressyrgnägg Flash frågar ang heike Kemmers ritt i küren Aaachen Nej det är inte det jag...
15 16 17
Svar
320
· Visningar
19 849
Senast: flashlight
·
F
Ridning Eftersom den förra låstes lägger jag en ny här då det är på detta forum som ev "motsättningar" mellan "tävlingsdressyr" och "klassisk...
13 14 15
Svar
284
· Visningar
18 935
Senast: Totola
·
Ridning Akademisk Ridkonst á la IngelaH Att jag skriver just ”Akademisk Ridkonst á la IngelaH”, beror på att det finns tusen och åter tusen...
Svar
14
· Visningar
1 801
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama