Spinoff på gelén, svar till Dressyrmupp

Sv: Spinoff på gelén, svar till Dressyrmupp

Litet förtydligande: jag förstår nog inte heller det korrekta.

nä...inte jag heller!
Skulle det vara så att vi som sitter här rider "korrekt" skulle vi väl höra till världstoppen, känns som om en meningslös diskussion, kan vi sluta med det oändliga och fruktansvärt tråkiga tjatet om det korrekta och tyska utbildningsskalan ?

Fast det skall ju inte vara så

10: orna skall ju ges vid de tillfällen som hästen uppvisar alla kriterier i utbildninsgkalan och kommer då att röra sig enligt hur rörelsen skall visas enligt varje enskilt moment i TR

En häst med alla kvaliteter i utbildningskalan kommer att röra sig ren i takten - med swingande rygg - med näsan i eller framför lod

jag vet att jag är tjatig men jag upplever en "allmän stängdhet" inför detta ämne"

Det finns en checklista för hur hästen skall gå

få hästar passar in i den - men det finns en miljon bortförklaringar varför man inte rider hästen enligt den checklista som skall garantera hälsa på sikt

Där tycker jag ingen direkt verkar vilja ta in ny kunskap eller ens insikten att man inte är på så rätt väg som man själv vill tro :angel:

Utbildningskalans beskrivning av hur hästen skall arbeta är utarbetat genom 100tals år - med just kriterier på hur hästen arbetar för ett långt och hälsosamt liv

Ingen orkar sätta sig in i dessa på djupet och kolla av....

Sedan är det jättesvårt och man måste vara en duktig ryttare för att klara det - men - folk är ju inte ens intresserade

stängda

Jo det finns en och annan som har börjat tänka och fundera varför ser det inte ut som det borde - både på tävling och sedan titta i spegeln på sin egen häst

Okey det är visst en diskrepans här.... :angel:

För de som läser slarvigt - jag tycker inte follk rider illa - jag tycker folk i allmänhet är stängda och ointresserad

Mer intresserade av bekrätelse än utveckling :o

Vore det annorulunda skulle det finnas en nyfikenhet - ett intresse av att förstå - innan man avfärdar

Nu har du gått igång på alla cylindrar igen....vi hade en trevlig diskussion där vi utgick från hur vi personligen uppfattar ridning generellt och hur vi, varjefall jag, vill med min ridning men här, som så många gånger annars, kommer du igång och drar alla över en kant, alla rider som skit....= SKITTRIST !

Kom vi inte fram till att det är svårt med ridning och vem som kan hjälpa en till utveckling ?

nä...inte jag heller!
Skulle det vara så att vi som sitter här rider "korrekt" skulle vi väl höra till världstoppen, känns som om en meningslös diskussion, kan vi sluta med det oändliga och fruktansvärt tråkiga tjatet om det korrekta och tyska utbildningsskalan ?

Jag fattar inte hur korrekt kan blri tråkigt :confused: Särskilt inte om du undervisar. och eftersom vi i Sverige skall ha samma utbidlninskala så borde den ju vara intressant i allra högsta grad

undervisar du inte enligt den?

hela diskussionen tog fart när du skrev att du såg dina tävlingsresultat som kvitto

Och Sombre svarade att nja - hur hästen håller är väl ett bättre kvitto

Och jag lägger till att Det finns beskrivet hur man själv kan kolla av huruvida man är på rätt väg dvs att stärka hästen - och inte rida sönder den. Det är ju inbyggt i systemet

det finns grejjer att checka av på vägen - innan hästen blir halt - eller dör av ålder

trist om du upplever det som tjatigt

och trist att du inte läser - vad jag skriver - utan vad du tror jag skriver - jag skrev att det INTE handlade om att folk rider illa

Jag tom förtydligade det

Vi är två som tycker det är trist ;)

Minst :o

Många tycker det är så trist att de slutar skriva i trådarna tom forumet

När jag började här var det full fart på diskussionerna här - nu är det stendött

trist

och vore det jag som skrämde bort dem - så skulle de ju inte ta kontakt med mig privat och fortsätta diskussioen där

Senast ändrad:

Kom vi inte fram till att det är svårt med ridning och vem som kan hjälpa en till utveckling ?

Vi är överens om att det är skitsvårt, men för mig handlar det inte om vem - utan om eget ansvar, att söka kunskap på bredden

Att ta sig tid att försöka lära sig vad som är "korrekt" ur ett fysiologiskt hänseende

Sombre var inne på det. Balans

Hur ser balans ut?

Det tyckte jag var en jätteintressant frågeställning! Och svår!

Kan inte det bli en egen tråd?

Visst har du rätt i mycket men vi lever inte i en perfekt värld där alla har tillgång att hämta in rätt kunskap för den helt korrekta ridningen, tyvär.
Utbildningskalan andvänds flitigt men sen är det så mycket annat som spelar in, elevens häst tex.
Har hästen korrekt skoning, har den foder som gör att den kan musklas, har den utrustning som passar, resterande träning = allsidig träning mm mm.
Det enda jag kan göra är att dela med mig av de kunskaper jag har...sen är det upp till ägaren att ta ställning.

Ibland så säger jag nej till vidare träning då jag ser att hästen inte får de rätta förutsättningarna.

Sen är det en självklarhet att vi alla har ett ansvar att söka kunskap och det tror jag faktist att det görs, svårigheten är väll att träffa på de tränare som har den kunskapen.
Det är inte alla som är priviligerade att välja och vraka elittränara alla gånger.

Se bara hur det gått med min hästs bettproblem....har andvänt många av sveriges ansedda tandläkare.
Till historien hör att jag ständigt haft problem med vä sida, där det varit svårt att ställa igenom i nacken och det har återkommit låsningar hö nacke plus högt upp hö bak - vä bog.
När jag hamnade hos en tandläkare utb i usa så kom det fram att hästen hade ett ordentligt bettproblem som åstakommit mina problem, inget som sv tandisar sett, bara botat symtomet - vassa kanter...

Det är svårt att hitta rätt kompitens !

Man tar så mycket för givet. accepterar utan att tänka

Om det du säger stämmer - varför klarar "vissa ryttares" hästar hagvistelse och alla travhästar klarar hage- Är inte en travhäst i topptrim vältränad?

Detta blir verkligen diksussion om - men hästen nerv handlar väldigt mycket om vilka betingelser den lever under

jaghar erfarenhet från flera olika hästsammanhang och har ockå en fot i etologi - i det här fallet
Dvs läran om vad som styr hästens beteende

vad bra att du är öppen och inte accepterar utan att tänka.:)
för ditt resonemang om detta meds skador i hage håller inte alls för mig...även om du menar dig ha utbildning i det.
Nu skrev ju jag inte alls bara vältränad utan "vältränade dressyrhästar på högre nivå som det samtidigt finns stor motor och nerv", och att vissa ryttares hästar klarar av hagvistelse beror många gånger på hästens sinne, även en vältränad dressyrhäst på högre nivå kan vara stadig medans andrafaktum föds både med helt annan nerv och motor och det i kombination med en faktiskt onaturlig styrka gör att hästen faktiskt får mer kraft att skada sig själv.
och min erfarenhet är inte alls att alla travhästar går i hage skadefria.

*knapplån* :)

Om utbildningsskalan - så har vi i Sverige officiellt anknutit oss till den tyska. Deras handbok är översatt och är numera också vår.

fö så håller jag med om att ridning är SVÅRT. :p

Det räcker inte att sitta korrekt, hästen måste också vara atletisk (happy) och skolad.

Sen är inte 10 = perfekt. Vilket jag trodde tills jag blev upplyst av domare i högre kategorier...

Mom 270 i TR II om Betygssättning

Varje domare värderar, i bedömningsgrupp ingående rörelser, med ett betyg från 0 – 10 enligt följande:

Utmärkt 10
Mycket bra 9
Bra 8
Ganska bra 7
Godkänd 6
Med tvekan godkänd 5
Ej fullt godkänt 4
Ganska dåligt 3
Dåligt 2
Mycket dåligt 1
Ej utförd (helt misslyckad) 0

*knapplån* :)

Om utbildningsskalan - så har vi i Sverige officiellt anknutit oss till den tyska. Deras handbok är översatt och är numera också vår.

men nu är trådens ursprung inte knutet till detta, utan tar upp ALLA riddiscipliner, ändå envisas ni med dårars envishet att det är den tyska och tävlings disciplinen som ska diskuteras här, inget annat.

*viskar...nu har nog alla varit ot, men håller med, tråden handlar om alla dicipliner-inriktningar*

Envis och dåre - snacka för dig själv.

Det jag säger är att ridsportsverige inte skiljer sig ideologiskt från tyskland i fråga om utbildningsskalan. En "rättelse" som inte du borde ta åt dig av.:mad:

men nu är trådens ursprung inte knutet till detta, utan tar upp ALLA riddiscipliner, ändå envisas ni med dårars envishet att det är den tyska och tävlings disciplinen som ska diskuteras här, inget annat.

Bra ide´ men jag tror inte det händer så mycket i den om jag startar den

Det är jättesvårt att hitta rätt. jag har precis gjort samma resa. x 2 med minhäst. Där har det iten varit att hitta rätt person utan försöka hitta ett svar utifrån alla pusselbitar som oliak kompetenser kan ge

Jag är helt med på att det är svårt - Skitsvårt - jag har aldrig varit så nära hjärtinfarkt och hjärnblödning som de senaste veckorna kan jag säga

Så jag har givetvis förståelse för att det är mer än svårt.

Bra att du fått hjälp

Sedan vill jag påminna om att jag kom in i disussionen när du var upprörd över att vissa tog emot elever och påstod saker som inte passade in i den utbildning du hade fått - så diskussionen om vad som är korrekt - ledde du in på :p

Sedan minns jag också ett bestämt ekipage där det mycket bestämt hävdades och kanske inte riktigt snällt att den hästen skulle bli förstörd av den vägen till balans som den tränaren valde

Så vad som är korrekt (givetvis utifrån utbildningsnivå och irniktning) är en mycket intressant diskussion

Jag önskade att klimatet vore mer tillåtande

- för jag är övertygad om att det finns folk som läser här men inte törs/vill skriva så mycket, men som har intressanta synpunkter

- för jag är övertygad om att det finns folk som läser här men inte törs/vill skriva så mycket, men som har intressanta synpunkter

Ja eller hur, det är jag också högst övertygad om. det blir svårt för dessa att få plats när någon dominerar 90% av tråden.

Att titta sig i spegeln är nyttigt ibland : )

ja och då kommer vi in på hästens sinne - och sist blev det en lååång tråd - som låstes

Och bara att börja diskuterar ämnet gör att man lätt hamnar i hårklyverier, och det gör att jag avstår

rent generellt är dock hästen ett stäppdjur som är gjort för att skritta långa sträckor varje dag.

Ju längre vi går från det sättet att leva ju mer problem uppstår både fysiskt och mentalt. Det är grundkursen i etologi

Och nu är vi Way away från frågeställningen som egentligen handlar om;

Är det mer troligt att hästen blir skadad av att den hålls onaturligt och tränas felaktigt - ja det finns mycket indikationer på det

Att hålla häst onaturligt - gör den också skör.

Sedan finns det undantag - som bekräftar alla regler

Men det var ju ite det som var frågeställningen - utan vad som var den troliga orsaken till hästens skada. Och ofta är det dessutom multifaktorellt

Har du något att tillföra ämnet dvs hur kollar du att du är på rätt väg - för det är nog det som diskuterats på sistonde

Vad är kvittot och den röda tråden för dig?

Varssågod - utrymmet är oändligt här i cyberspce

Och nu är vi Way away från frågeställningen som egentligen handlar om;

Är det mer troligt att hästen blir skadad av att den hålls onaturligt och tränas felaktigt - ja det finns mycket indikationer på det

Att hålla häst onaturligt - gör den också skör.

Sedan finns det undantag - som bekräftar alla regler

Men det var ju ite det som var frågeställningen - utan vad som var den troliga orsaken till hästens skada. Och ofta är det dessutom multifaktorellt

men nu är det faktiskt du som går ifrån den frågaställningen jag hade på ditt inlägg:

Yes de kan ske olyckor givetvis fläka sig osv, vricka sig osv, men om musklerna är i bra kondition dvs inte övertränade så kommer de inte inte sträcka sig. Hästen är så skör som man gör den.
men jag vill inte hårklyva och det är inte antingen eller. Problemet är ju att "alla" hästar har halkat i hagen De kanske de har gjort också men när man ser deras rörelsemösnster så förstår man varför de gjore illa sig - när de halkade

jag håller med till stor delom det senare du skrev efter min åsikt men om du nu har ändrat dig??, varför skrev du så från början??, nån annan kan ju tro att det är så att faktiskt dressyrhästar som får gå ute enbart får en sträckning i hagen om de är felridna, och så är det inte som jag påpekade, den tillridna kraften och styrkan i hästen kan faktiskt skada i sig, hästen har en helt annan möjlighet att ta i på ett kraftigare sätt än promenad o den lättare tävlingshästen.

men redan från början öppade jag upp för att rena olyckor kan ske - givetvis. det gjorde jag i det allra första inlägget

jag borde inte ha uttryckt mig så kategoriskt som i det andra du citerade, jag har inte ändrat mig - jag bara inte uttrycker mig perfekt klanderfritt varje gång.

Vad som är vad i det enskilda fallet går ju inte att säga.
det som är poängen är att det är en förklaring som tilltalar många att hästen sträckt sig, mycket mer än att den kanske inte mår så bra i muskulaturen

Sedan så tycker jag att du glömmer muskelns andra funktion dvs att skydda leder och skelett. Ju mer vältränad du är - ju hårdare smällar kan du ta - men givetvis det kan slumpa sig så att hästen samtidgt råkar trampa ned i ett sorkhål osv

Men som sagt det skrev jag redan från början

men också rent muskulärt samma muskel som ger frånskjut dvs sträckarmuskulatur - kan också bromsa islag

Hur bra - beror på hur muskeln mår - en muskel som inte mår bra - är från kopplad från hjärnan - som skydd

Jag begriper inte varför du tror att muskler är till nackdel

Jag tycker inte heller att det är svårt att ha en röd tråd i all sortes ridning.

Jag har en röd tråd i min.. att ha en avslappnad genomsläpplig häst som är på hjälperna. Vid varje ny rörelse eller högre krav på samling så gäller det att återigen hitta flödet genom hästkroppen.

Skitsvårt! Men trägen vinner..

Jag jämför mig inte med som så många andra som skriver här gör, de som utgår från det perfekta. Jag utgår efter min förmåga och försöker så gott jag kan. Skulle allt måsta vara 100% perfekt hela tiden skulle jag aldrig våga mig upp på hästen. Utbildningsskalan är dock viktig, men den håller också tränaren koll på.. har man inte det ena så kan man inte begära det andra.. simple as that!

Tror dessutom att pålle har stort överseende med mig :p

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
4 139
Träning Plockat från tråden om favoritfilmer på Dressyrgnägg Flash frågar ang heike Kemmers ritt i küren Aaachen Nej det är inte det jag...
15 16 17
Svar
320
· Visningar
19 849
Senast: flashlight
·
F
Ridning Eftersom den förra låstes lägger jag en ny här då det är på detta forum som ev "motsättningar" mellan "tävlingsdressyr" och "klassisk...
13 14 15
Svar
284
· Visningar
18 935
Senast: Totola
·
Ridning Akademisk Ridkonst á la IngelaH Att jag skriver just ”Akademisk Ridkonst á la IngelaH”, beror på att det finns tusen och åter tusen...
Svar
14
· Visningar
1 801
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama