Spinoff på gelén, svar till Dressyrmupp

Sv: Spinoff på gelén, svar till Dressyrmupp

Vimlar av dom, (samma trakter som axel) Dom är inte naturliga utan godsägarna här planterade in dom för jakt och nu växer stammen, för dom har väl inga fiender i naturen som håller efter dom. Har inte sett nåt, men mycket spår av dom. Nu är dom mindre skygga än förr, så nu börjar de synas, eller om dom är så många:eek:

Sorry för OT..

Förlåt att jag också lyckas OT:a (kan man göra ett verb av det?), men här vill jag fundera vidare...

Jag har precis som du, en klantig häst med lite för långa ben i kombo med överdrivet gott självförtroende vad gäller fysiska aktiviteter. Min förra häst var väldigt mycket mer försiktig och skulle aldrig riskera något fysiskt (han var mer som jag). Jag upplever dock att med träning år ut och år in, att rörelsemönstret hos min klantälg förändrats något. Självklart hade Jan Brink förändrat det snabbare än jag, men ändå.

Jag tycker t ex inte riktigt att han gör riktigt så många klantiga saker nu, som förr. Även om han fortfarande är rörlig och lite väl "självgod" (Typ: undrar om man kan lyfta på den här hoven fastän hovis håller i den andra, Ha, det kunde man, oj, inte så länge. Jag provar igen!), så är det precis som om kroppen "håller ihop" bättre, även i hagen.

Eller så är det Wishful Thinking från mattens sida. :D

Men så är det absolut, de får mer stadga och kroppskontroll med andra muskler osv. Hingsten jag hade tidigare var en riktig klant när han var otränad, långa ben (tom smeknamnet anspelade på det:angel:) som kunde vara mycket svåra att hålla reda på:cool:

Så var han då jag tog över honom i o m inte riden mycket alls under en längre period. (Tappade snabbt också och även musklade snabbt) Det kändes som om han inte kunde hålla ihop sej alls, i skogen var det ett äventyr eftersom han tittade efter ätbara buskar och inte var han satte fötterna:cool:
(Snacka om gelékänsla :o)

Men sen blev han mycket stadigare i kroppen och höll bättre reda på sej, helt annan häst, vilket ledde till större självförtroende för hans del, :) Vågade mera och verkade njuta av att röra sej på ett annat sätt, samt vågade galoppera på och vågade ha lite kul.

Så visst tror jag att din har ändrats till att bli bättre på att hålla reda på sej, man kan ju jämföra med en otränad människa o en tränad. :idea:

KL
Min idrottskarriär tog i princip slut då jag blev för stark för min kropp, klarade att hoppa alltför högt för leder o ligament. Annars håller jag med om att en vältränad kropp tål mycket mer, klarar att avlasta ev skavanker bättre osv.
Tror också som Malinsky att de flesta är litet mesiga med träningen av sina hästar (även undertecknad...), om man jämför med brukshästar, eller topptränade tävlingshästar.
Men om man ska ha en sådan häst kräver det ju så mycket mer än vad gemena man klarar av att sköta, både tidsmässigt och kunskapsmässigt. Hur många vet hur man hanterar sånt som korrekt stretching, massage, ett vettigt träningsupplägg?
Men, som Sus är inne på, så kan inte jag förstå varför man ställer en häst i boxen precis efter ett träningspass - en sådan häst borde väl bli allt annat än geléartad i kroppen?
En välmusklad men oxå smidig häst/ människa håller ju ihop sin kropp bättre.
Dock är det av en anledning som gymnaster är korta-stora hästar håller sämre.

det får inte bli som stryrketränare/ kroppsbyggare som just tränar för ´hårt för vad ligamenten klarar av.

Den snyggaste mannen i S.:love:, opererade sig 19 ggr pga överträning. Han var även ortoped så han borde veta bättre, men ungdomens dumheter med även anabola kom ifatt honom.

Skrittpauser är A o O o allsidig träning måste ske med förnuft o att man har en plan- som kan sättas åt sidan vid behov.

Jag tycker att många är dåliga på att pausa.

Red för en britt för många år sen o där fick vi skritta mkt ofta men en kortare bit.

haha.. nä inte riktigt så gör inte Tobbe troll, vette tusan vad han håller på med. Men med den ökade balansen i ridningen så ser jag självklart även skillnad hur han rör sig och beter sig i hagen!! tycker också att han håller ihop mer i hagen, om du nu menar samma som jag. Han är inte lika gänglig och ranglig i rörelsemönstret, han blir mer kraftfull och "kompakt" om man kan säga det om min låååååååååååånga häst

KL
Min idrottskarriär tog i princip slut då jag blev för stark för min kropp, klarade att hoppa alltför högt för leder o ligament.

Handlar inte det om att du är för dåligt uppbyggd för prestationen du gör :confused:

Men, som Sus är inne på, så kan inte jag förstå varför man ställer en häst i boxen precis efter ett träningspass - en sådan häst borde väl bli allt annat än geléartad i kroppen?

Inte jag heller...när jag kom hem från en stor fälttävlan åkte hästen direkt ut i hagen och helst över natten om vädret tillät för att han skulle få röra sig efter all ansträngning och all stillastående på färjor/ lastbilen/transporten.

Handlar inte det om att du är för dåligt uppbyggd för prestationen du gör :confused:

Tackar vi för

Träning handlar ju om att hitta balansen mellan att träna för prestation och hållbarhet

Det största problemet är att muskler svara snabbare än senor och ligamnet - man måste vänta in de senare

Något alla byggare för erfara :angel:

Senast ändrad:

Fördelen med attvara hovis är att man får följa många hästar i periferin

Och många hästar döms förr eller senare ut - min erfarenhet som då iakttagare och givetvis i kombination med vad kunnigt hästfolk berättar för historier om den hästen och vad det visade sig vara för fel på den som betedde sig så konstigt....

Mina båda hästar som var olycksfåglar hade skelettproblem i grunden. Det är en massa saker som jag ser som varningstecken på att något inte står rätt till, grundat på inte bara min - utan många andras erfarenhet.

men ingen vill höra en olyckskorp kraxa

Före vi har facit så kan vi alla bara gissa och tolka.

Den värsta olycksfågeln hade ataxi dvs inte full styrsel. Brist på styrsel kan man ha av fler orsaker än att ryggmärgen blir klämd som vid ataxi

Men Gymnastik som Dressyr är - borde ge mer och mer styrsel.

Eftrsomjag själv har erfarenhet av smärta både framlänges och baklänges

så kan jag säga att om man har ont i ett ben eller ryggen pga av överträning så kommer en hastig ofrivillig rörelse göra ont. Kroppen stänger då av den del som gör ont.

Och då blir man blir stel och ovig där. Man får sämre balans - för att multifidus inte gör sitt jobb - dvs små justeringar för bibehållen balans.
man blir smidig som ett kassaskåp och detta blir en ond cirkel. kroppen vill inte - och eftersom den inte gör - blir den mer och mer stel

Till slut kan man slå ihjäl sig om man snubblar på en trottoarkant :rofl:

Senast ändrad:

Det största problemet är att muskler svara snabbare än senor och ligamnet - man måste vänta in de senare

Och just det tror jag är en anledning till många arbetsrelaterade hästskador att många inte förstår hur lång tid det tar att stärka senor och ligament jämfört med att bygga muskler, som oftast går fort.

Och det var en viss godsägare i närheten av Hedeby.

Jag har mött dem när jag red - när jag bodde i Hedeby. Nu finns de i hela länet för fler skjutglada rikisar vill skjuta dem - och matar dem - för att de skall gå lättare att skjuta.

Det är därför de blir tamare

Någon som läst tjuvarnas marknad? det är en jättemarknad med jakt..

Ja får man en senskada så vet man ju varför.
Lägger också till att vissa underlag är mer påferstande för senor och ligameet än andra.

och här säger jag att en fräshare sena håller bättre för att trampa snett än en mindre fräsch

men ibland kan oturen vara framme

har man mycket otur - tror jag det handlar om annat

Ja får man en senskada så vet man ju varför.
Lägger också till att vissa underlag är mer påferstande för senor och ligameet än andra.

och här säger jag att en fräshare sena håller bättre för att trampa snett än en mindre fräsch

men ibland kan oturen vara framme

har man mycket otur - tror jag det handlar om annat

Jag har ju befunnit mig i en gren där senskador drabbar många. Jag tycker väl nog att håller man hästens muskler i ordning och inte tröttar ut dom i tid och otid så håller ju muskelaturen för att inte senorna går när hästarna trampar fel. Man får ju rida efter underlaget om man vill hålla sin häst i trim.

Dessutom har ju en del ryttare väääääldigt mkt senskador på sina hästar och det tror ju inte jag är en ren tillfällighet, det kan ju inte vara slumpen att just dom rider på dom minst hållbara hästarna :grin:

En del är ju ren otur men ju bättre förberedd man är desto mindre otur har man.

Kom på Malinksy

Med övertränad - menar jag inte att hela hästen är övertränad dvs för mycket

Utan att den inte går i balans så vissa muskler blir övertränade dvs går i konstant spänning - medan andra - som kanske borde - inte tränas alls

Antagonister du vet....

Viktigt att träna i hela ledens rörelseomfång annars uppstår obalans i muskulaturen

:bow:
Och just det tror jag är en anledning till många arbetsrelaterade hästskador att många inte förstår hur lång tid det tar att stärka senor och ligament jämfört med att bygga muskler, som oftast går fort.
Sen bör man inte träna på nya jobbiga rörelser för länge o inte flera dagar på raken. Dels för skaderisken o dels för att hästen inte ska tycka att alla nya saker är skitjobbiga. Det ska vara enkelt o de ska få beröm- för att de försöker.
Blir det för svårt- kan de tappa sugen- med allt.

.

Fast då tränade jag varje dag, hade gjort så i flera år. Problemet var att jag byggde mer muskler än vad som var nödvändigt. Det var ett exempel på fel träning, överförbart kanske till hästeriet; enbart muskelmassa blir det inte bättre av, det krävs så mycket annat också. Sen har det väl att göra med fysiska förutsättningar också; en del har ju faktiskt svagare ligament o senor tex i fotområdet, och då håller man sämre, trots bra träning.
En del fotbollsspelare på högsta nivå har ju haft knän som inte pallat, tex Jesper Blomkvist.

Fast i fotboll har man ju ensidig stark belastning på ofta bara ena knät- skjutbenet- när man skjuter långskott eller mot mål*vilket svenskarna verkar har svårt för- att sikta på det lilla hålet*:devil::angel:

Ja,fyfan, vi får se ikväll.
Likväl är det ju så att vissa klarar tom rugby o likn, medan andra inte har lika starka grundförutsättningar.

Ja så är det ju också och det är ju det här aveln tar hänsyn till, - när det gäller hästar - inte människor....:p

Det handlar om hållbarhet. Men även med bra hållbarhet kan felaktig träning vara katastrofal, det finns ju gränser.

Att en del har sämre utgånsgläge är ju det som "det fysiologiska fönstret" handlar om

Fö övrigt just inom fotboll - då får ju de ofta problem iom att de har så bra broddat - så det är rena vridskador.

I övrigt är jag lyckligt ovetande om mycket inom fotboll

Kom på Malinksy

Med övertränad - menar jag inte att hela hästen är övertränad dvs för mycket

Utan att den inte går i balans så vissa muskler blir övertränade dvs går i konstant spänning - medan andra - som kanske borde - inte tränas alls

Antagonister du vet....

Viktigt att träna i hela ledens rörelseomfång annars uppstår obalans i muskulaturen

ok, det är ju viss skillnad!
och inte helt ovanligt... :cool:
Har en pålle som går i hagen ibland med spänd hals som tenderar till underhals och spänner nacken för att han hela tiden ska ha en sån j_la koll på sin omgivning :devil: (inte nu i grästider dock)

Kan man ha inspänningstyglar på hästen i hagen??

:banana:

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
4 139
Träning Plockat från tråden om favoritfilmer på Dressyrgnägg Flash frågar ang heike Kemmers ritt i küren Aaachen Nej det är inte det jag...
15 16 17
Svar
320
· Visningar
19 849
Senast: flashlight
·
F
Ridning Eftersom den förra låstes lägger jag en ny här då det är på detta forum som ev "motsättningar" mellan "tävlingsdressyr" och "klassisk...
13 14 15
Svar
284
· Visningar
18 935
Senast: Totola
·
Ridning Akademisk Ridkonst á la IngelaH Att jag skriver just ”Akademisk Ridkonst á la IngelaH”, beror på att det finns tusen och åter tusen...
Svar
14
· Visningar
1 801
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Halt efter vila
  • Senast tagna bilden XV