Letat häst i ½ år snart...

Sv: Letat häst i ½ år snart...

Men 80 000 kr för dig är väll lika mycket som 80 000 kr för hästköparna?
Tror att poängen i tråden är att om man ska bränna 80 000 kr på en häst i ett nafs så vill man ha något som håller och som inte kommer bli halt stup i kvarten.
Ja, hästar är dyra, men tycker inte det är någon som sagt att de inte verkar villiga att betala om de hade den summan?
Sen vill man ju inte betala överpris heller, det är ju ganska dumt om man ska köpa något (Vad som helst egentligen, häst, ny gräsklippare, ett par vantar) Man vill ju inte lägga ut mer än man "måste".

Såklart, men när man pratar 80.000:- i samband med hästar så är det inte en särskilt hög summa i dagsläget...

Ja, hästar är dyra, men tycker inte det är någon som sagt att de inte verkar villiga att betala om de hade den summan?".
Man kanske får anpassa sina krav utifrån den summan man har råd att betala då?
Många verkar leva i en drömvärld angående hästpriser.
Man kan få mycket häst för tex 80.000 , men man kanske får sänka sig i ålderskraven ngt, utbildningskraven ngt.
Återigen - man får ju det man betalar för, o om man själv har kunskapen att utbilda och vidareutveckla sin häst - då är det kanske dumt att betala någon annan för redan utfört arbete?

Sen vill man ju inte betala överpris heller, det är ju ganska dumt om man ska köpa något (Vad som helst egentligen, häst, ny gräsklippare, ett par vantar) Man vill ju inte lägga ut mer än man "måste".
Och säljaren vill inte "ge bort" varan heller....
Välkommen till The real world;)

Ett problem här är att TS vill ha en relativt ung häst som går minst LA. Det är en minst en månads jobb att få en häst sadeltam. Ungefär ett år till väl grundriden (LB befäst). Ytterligare månader eller till och med ett år till styrkan att röra sig korrekt i LA-form.

Grundmaterialet (där ca 1/10 av stoets värde, hennes uppehälle, bebis uppehälle, hingstens avgifter etc ska täckas) plus nära två års ytterligare arbete... 80 000 är mycket pengar, men det ger inte kostnadstäckning.

Beskrivningen är också en häst som har sina köpare (ridskolorna jag varit i kontakt med brukade importera liknande - och de var inte billiga ens utan stam)

Hade jag 80 000 och sökte häst skulle jag börja med min tränare och hennes kontaktnät. Jag skulle backa på kravet på LA (bara ca 1% av hästarna når dit, men säkert 80% klarar av klassen). Bättre en sund, väl grundriden häst, än en mer utbildad med skavanker. Jag skulle satsa på en lite äldre häst 8-13. Funnes det några bra ridskolor i närheten, så skulle jag ta kontakt med dem. De kanske gör affärer med någon hästhandlare, som de kan rekommendera. De kanske tom har din häst - den kanske arbetar som ridskolehäst, men vantrivs.

Tror att poängen i tråden är att om man ska bränna 80 000 kr på en häst i ett nafs så vill man ha något som håller och som inte kommer bli halt stup i kvarten.
Ja, hästar är dyra, men tycker inte det är någon som sagt att de inte verkar villiga att betala om de hade den summan?

Jaa. Jag förstår att det kostar att födda upp hästar´, utbilda och så vidare men det är ju ändå inte "Billigare" för mig som kommer lägga summan som hästen är värd samt alla "driftskostnader"...
Men jag är öppen för lite högre prisklasser, lite yngre hästar och så så att jag hoppas verkligen att jag hittar min häst snart!

Ett problem här är att TS vill ha en relativt ung häst som går minst LA. Det är en minst en månads jobb att få en häst sadeltam. Ungefär ett år till väl grundriden (LB befäst). Ytterligare månader eller till och med ett år till styrkan att röra sig korrekt i LA-form.

Grundmaterialet (där ca 1/10 av stoets värde, hennes uppehälle, bebis uppehälle, hingstens avgifter etc ska täckas) plus nära två års ytterligare arbete... 80 000 är mycket pengar, men det ger inte kostnadstäckning.

Beskrivningen är också en häst som har sina köpare (ridskolorna jag varit i kontakt med brukade importera liknande - och de var inte billiga ens utan stam)

Hade jag 80 000 och sökte häst skulle jag börja med min tränare och hennes kontaktnät. Jag skulle backa på kravet på LA (bara ca 1% av hästarna når dit, men säkert 80% klarar av klassen). Bättre en sund, väl grundriden häst, än en mer utbildad med skavanker. Jag skulle satsa på en lite äldre häst 8-13. Funnes det några bra ridskolor i närheten, så skulle jag ta kontakt med dem. De kanske gör affärer med någon hästhandlare, som de kan rekommendera. De kanske tom har din häst - den kanske arbetar som ridskolehäst, men vantrivs.

Jag vill förtydliga något, jag vill att den ska vara utbildad på LA-nivå, den behöver inte vara tävlad men är som sagt ett plus. Varför jag vill ha en relativt "ung" häst är för att jag inte riktigt vet i nuläget hur min framtid ser ut. Just nu och ett par år framåt vill jag jobba och bara hålla på med min fina häst men sen vet man ju aldrig ! Kanske blir plugg, flytt eller något sådant och visst är det inget som hindrar att hästen inte kan följa med men jag ser lite framåt också:)
Jag vet på ett ungefär vad jag vill ha och kommer förmodligen att hitta det, frågan är väl bara när ! Men det brukar aldrig bli som man tänkt sig men som sagt, har börjat vidga vyerna nu & titta på fler sorters hästar så ja...

Såklart, men när man pratar 80.000:- i samband med hästar så är det inte en särskilt hög summa i dagsläget...

Man kanske får anpassa sina krav utifrån den summan man har råd att betala då?
Många verkar leva i en drömvärld angående hästpriser.
Man kan få mycket häst för tex 80.000 , men man kanske får sänka sig i ålderskraven ngt, utbildningskraven ngt.
Återigen - man får ju det man betalar för, o om man själv har kunskapen att utbilda och vidareutveckla sin häst - då är det kanske dumt att betala någon annan för redan utfört arbete?

Och säljaren vill inte "ge bort" varan heller....
Välkommen till The real world;)

Som jag sade, ingen här verkar ovillig att betala de 80000 kronorna. Och sedan kan man väll få ha de krav man har, fast då får man leta lite längre. Priserna går ju ner när stallplatserna behövs..

Jotack, jag lever i verkligheten. Men man vill inte betala för mycket heller, vissa tar ju ju ut en hel del mer än vad deras "guldklimpar" egentligen är värda.

Som jag sade, ingen här verkar ovillig att betala de 80000 kronorna. Och sedan kan man väll få ha de krav man har, fast då får man leta lite längre. Priserna går ju ner när stallplatserna behövs..

Jotack, jag lever i verkligheten. Men man vill inte betala för mycket heller, vissa tar ju ju ut en hel del mer än vad deras "guldklimpar" egentligen är värda.

Nejnej och självklart ska man ta betalt för det man säljer.
Men du tycker inte att mina krav är rimliga med tanke på min prisnivå?

Jootack, jag bor nästan på alla hästannons sidor nu för tiden och har varit ute & sett & provridit och sett både det ena & det andra....

Nejnej och självklart ska man ta betalt för det man säljer.
Men du tycker inte att mina krav är rimliga med tanke på min prisnivå?

Jootack, jag bor nästan på alla hästannons sidor nu för tiden och har varit ute & sett & provridit och sett både det ena & det andra....

Sitter ju och svarar till ancan xD

Tycker du verkar ha ganska OK krav för den prisklassen, eftersom priserna brukar, vad jag har förstått, väll vara ganska låga såhär på hösten, men det kommer ju kanske inte regna hästar av den kalibern direkt. Sen kan man ju vara lite krass och säga att med tanke på hur börsen rasar så kanske folk inte har råd att ha sina hästar längre. Jag skulle tro att om du tragglar lite till så hittar du något passande. Du kan ju "vidga vyerna" lite med. Lite dyrare, lite billigare, lite äldre, lite yngre. Kanske är drömhästen inte alls vad du tänkte dig från början :)

:love:

Då är vi två ! Jag blev så chokad under en provridning när dottern sågade & sparkade hästen i sidorna så jag kunde inte mig för att säga något. Idag ångrar jag det otroligt mycket.. för fyfasen vad arg var efteråt.

Jaa, jag ska inte ge upp. Om du hittade din drömhäst så måste väl jag kunna hitta min? Solskenshistoria:love:

Klart du kommer hitta din drömhäst, kanske inte blir just det man tänkt sig från början bara ;) Som sagt stort lycka till med letandet!

Sitter ju och svarar till ancan xD

Tycker du verkar ha ganska OK krav för den prisklassen, eftersom priserna brukar, vad jag har förstått, väll vara ganska låga såhär på hösten, men det kommer ju kanske inte regna hästar av den kalibern direkt. Sen kan man ju vara lite krass och säga att med tanke på hur börsen rasar så kanske folk inte har råd att ha sina hästar längre. Jag skulle tro att om du tragglar lite till så hittar du något passande. Du kan ju "vidga vyerna" lite med. Lite dyrare, lite billigare, lite äldre, lite yngre. Kanske är drömhästen inte alls vad du tänkte dig från början :)

Hahaha ojdå. Börjar bli lite trött nu...
Precis. Jag borde kunna dra nytta av finanskrisen och kanske göra ett klipp ! Men det är inte så att man hittar bra hästar varje dag... verkligen inte. Men det är bara & leta på ! Förmodligen blir det något helt annat :angel::)

Hahaha ojdå. Börjar bli lite trött nu...
Precis. Jag borde kunna dra nytta av finanskrisen och kanske göra ett klipp ! Men det är inte så att man hittar bra hästar varje dag... verkligen inte. Men det är bara & leta på ! Förmodligen blir det något helt annat :angel::)

Haha, jo, det brukar vara så, folk ställer upp krav, det ska vara en kolsvart sjukt snäll valack, så kommer man hem med ett argt fuxsto!

Folk köper bilar för 3- 400 000.. ingen verkar reagera. Bilar går ofta sönder och de faller väldigt mkt i värde även om de inte går sönder ;)

Tycker att det är konstigt att folk tycker att man är dum i huvudet om man lägger motsvarande summa på en häst.
Jag förstår inte riktigt logiken

Jag har hittat i mitt tycke ett bra försäljningsstall, där dom först vill att man är fodervärd innan man köper en häst av dom. Detta för att inte förhasta sig och att det ska vara rätt häst till rätt människa. Man har rätt att under kontraktstiden köpa hästen för ett pris båda är överrens om när fodervärdstiden startar. Kan man av någon anledning sedan när man köpt hästen ej behålla den av olika anledningar vill detta stall ha förtur att köpa tillbaka den.

Ras på hästarna är lite begränsat ( därav namnet ;), men det finns hästar i många olika utbildningsstadier, från unghästar som skall vidareutbildas, till avelsston, äldre hästar samt små ponnyer mm.

Vem har sagt att någon är dum i huvudet för att de lagt 400k på en häst?
Jag kan ju säg att jag inte varit så sugen på det, å andra sidan har jag inte användning av en häst i den prisklassen (om vi antar att man får det man betalar för)
Jag vill ha ett kallblod jag kan rida i skogen och mysa med, haha. Hade jag lagt 400k på en sån häst hade jag nog vart dum faktiskt, men hade jag velat fylla pris-skåpet och tävla så hade 400k inte varit SÅ mycket : )

Folk köper bilar för 3- 400 000.. ingen verkar reagera. Bilar går ofta sönder och de faller väldigt mkt i värde även om de inte går sönder ;)

Tycker att det är konstigt att folk tycker att man är dum i huvudet om man lägger motsvarande summa på en häst.

Jaa jo men det är en viss skillnad på hästar & bilar. Det är ju fruktansvärt jobbigt när en häst skadar sig, både pengarmässigt men framförallt känslomässigt. Man lipar ju inte direkt om bilen går sönder;) Dessutom finns det reservdelar till bilar, det gör det inte till hästar. Bryter en häst ett ben så gör den det, då finns det oftast inte så mycket man kan göra...

Det är ingen som har sagt att någon är dum o huvudet om man köper en häst för den summan. Det beror ju helt på vilken ekonomi man har och vad man ska använda hästen för. Men ska man bara lulla runt i skogen behöver man ingen 400 000 :- häst, och inte heller i mitt fall när man vill ha en bättre allroundhäst men om du ska tävla i höga klasser så kanske du behöver det.

En grej som jag tror är varför du inte riktigt hittat någon häst är för att du vill ha en LÄTTRIDEN häst, lättridna hästar i "bra" ålder är dyra eller trasiga. Man får nog antingen ta en lite svårare häst eller en yngre häst som inte är speciellt utbildad alternativt en äldre häst. Eller så håller du ut lite till, för priserna sjunker ju nu närmare vintern och speciellt den ekonomiska sits som många sitter i gör att man bara måste bli av med hästarna och då kan man göra kap.

Ett tips är att kolla billigare hästar också! För ibland är hästar för 50 000 kr bra mycket bättre än de för 100 000.

En grej som jag tror är varför du inte riktigt hittat någon häst är för att du vill ha en LÄTTRIDEN häst, lättridna hästar i "bra" ålder är dyra eller trasiga. Man får nog antingen ta en lite svårare häst eller en yngre häst som inte är speciellt utbildad alternativt en äldre häst. Eller så håller du ut lite till, för priserna sjunker ju nu närmare vintern och speciellt den ekonomiska sits som många sitter i gör att man bara måste bli av med hästarna och då kan man göra kap.

Ett tips är att kolla billigare hästar också! För ibland är hästar för 50 000 kr bra mycket bättre än de för 100 000.

Jag är som sagt inte så långt & har provridit många hästar där det känns som att jag inte har särskilt mycket & säga till om, samtidigt så är det svårare & kunna rida dem bakifrån & fram om den inte är välriden/lättriden. Är ju lite ringrostig vilket gör det lite svårare innan man hittat alla knapparna :) Men jag kämpar på & letar för fullt! (Trots stor frustration & otålighet;))

Fast i bilar är priset satt efter kvalitén. En häst för samma pengar är mest grundat på hur pass utbildad den är alt. extremt lovande.

Det går att förstöra nästan lika fort som det tar att köra ut bilen från bilhandlaren.

Din häst är ju dyr för att den är brun- inte skimmel:rofl:

Jag är som sagt inte så långt & har provridit många hästar där det känns som att jag inte har särskilt mycket & säga till om, samtidigt så är det svårare & kunna rida dem bakifrån & fram om den inte är välriden/lättriden. Är ju lite ringrostig vilket gör det lite svårare innan man hittat alla knapparna :) Men jag kämpar på & letar för fullt! (Trots stor frustration & otålighet;))

Jag tycker att du ska satsa på en unghäst, cirka 4 år. Då är den troligtvis hel och du kan få en bra häst för rimliga pengar. Med lite tränarhjälp borde du kunna utbilda den även om du är lite ringrostig.

Liknande trådar

Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 906
Senast: QueenLilith
·
Ekonomi & Juridik Hej. ny här . Har funderingar angående reklamation av häst. Låter ha osagt om jag är köpare eller säljare men. Hästen gårdsbesiktas UA...
15 16 17
Svar
329
· Visningar
33 980
Senast: Lobelia
·
Ekonomi & Juridik Tänkte slänga in detta inlägget som en ny tråd och uppdatera om hur mitt hästköp har gått men får skriva om detta inlägget vilket gör...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
25 897
Senast: Raja
·
Hästvård Ja vart ska jag börja. Finns inte en häst jag haft som inte fått en skada. Och det flesta skadorna har jagi nte varit delatig i...
Svar
8
· Visningar
1 352

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka