Letat häst i ½ år snart...

Sv: Letat häst i ½ år snart...

Vore skoj att höra vad för slags säljare du vänt dig till...om dt varit privatpersoner, småuppfödare eller någon av de stora försäljningsstallen?

letar själv häst, har letat i typ 2 månader snart. Har tittat på typ 11 hästar nu tror jag, kollade på en ponny för några dagar sedan, har tidigare varit inne på att vi skulle ha stor häst, men alla vi tittat på har ju varit o fräscha... Är 17 så har ett ponny år kvar, och efter att vi gått ut gymnasiet vet vi inte riktigt vad som händer om vi kan ha kvar hästen eller inte. Första hästen fick vi höra att den inte hade så bra kondition, neä det kan jag säga den försökte bocka av mej när jag skulle försöka få upp den i galopp :devil: Var på äg att köpa en var bara besiktningen kvar, men fick då en markering på ett bakben, blev då inget köp, hästen var bara 6 år, och hade under det senaste halvåret börjat ridas på mer än tidigare. Efter den åkte vi 4h och kollade på en häst som vi visste att han behövde muskla upp sig, och att det var dags för tänderna att raspas. Det tolkar jag som att det liksom var ungefär 1 år sedan man gjorde det... Kom dit iaf, kändes hårdare i ena hasen, vi sa det till ägaren och hon sa att det skulle tydligen vara så för att det var ben :eek: iaf provred, och han tyckte det var jätte drygt på banan, fick verkligen driva på han jätte mkt, och visade sig att han var så vass i munnen så att han inte ens tog stöd på ena sidan. Fick även höra av ägaren att "ja han tkr ju det är lite jobbigt, för några veckor sedan gick han inte ens iform" :eek: det var inget vi hört nått om iaf...
Iaf den hästen hade blivit besiktad två dagar innan vi var där och vi fick se besiktningspapperna och det stod att han tog kortare steg med ena backbenet, men att han inte kunde fastställa orsaken. Iaf så hästen var jätte trevlig att rida, så man blev ju mer positiv och hade glömt bort det där med den hårda gallan :o så iaf pratade om att vi kanske skulle köpa den, sen när jag vaknade dagen efter kom jag på gallan!! Jag kunde inte köpa hästen, den var ju skadad, iaf så blev det telefonsamtal hit och dit en förälder ringde och pratade med ägaren om gallan och då sa hon "ja han har ju blivit överansträngd" och ringde vet som sa att det största feler på den hästen var rörelsestörningen, det hade ägaren försökt prata bort som att han var lite stel i korset...
Neää usch man blir så trött på alla oärliga människor, verkar liksom inte förstå att man sitter och åker 4 h för att kolla på deras hästar och sen kmr man dit och den är typ halt :confused: Sen nått som vi lärt oss är att ser hästen konstig ut i benen lr känns konstig ska du inte provrida, då blir man oftast mer optimistisk om den är bra att rida. Sen tror jag det är enklare att köpa från privatpersoner, de har inte sina försäljarknep, och hos de hästhandlare vi har kollat hos så har det varit väldiga överpriser på hästarna tkr jag iaf... Men beror väl på vilken prisklass man letar i.

Hej ! En liten tanke bara, har du satt ut annons under köpes ? Jag försöker sälja häst och jag kollar helst där. Lycka till:)

Har du kollat på bukes radannonser? Gick in o kollade hästar mellan 30-80 o det finns ju massor som stämmer in på dina krav.

Glöm inte o uppdatera när du hittat ngt spännande..=)

Vore skoj att höra vad för slags säljare du vänt dig till...om dt varit privatpersoner, småuppfödare eller någon av de stora försäljningsstallen?

Det är allt möjligt !
Men på de försäljningsstall som vi har vart på så har vi känt att allt inte står rätt till. Det är väldigt lätt att bli blåst men har man ögon & öron öppna så ser man igenom dem ganska fort !
Men vi var påväg att bli blåsta av en privatperson men där lyckades vi också se igenom fasaden...

Har du kollat på bukes radannonser? Gick in o kollade hästar mellan 30-80 o det finns ju massor som stämmer in på dina krav.

Glöm inte o uppdatera när du hittat ngt spännande..=)

Jaså? Ska in & kolla där !

Det ska jag göra. Har hittat en som verkar kanonbra, blir provridning nästa vecka!

Tuvisen:
Jaaa.. låter helt sjukt ! Det är lätt att bli lurad men är man med på noterna och har kunskap så blir man inte det... Men fyfasen. Hästbranschen är inte lätt!

Liknande trådar

Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 906
Senast: QueenLilith
·
Ekonomi & Juridik Hej. ny här . Har funderingar angående reklamation av häst. Låter ha osagt om jag är köpare eller säljare men. Hästen gårdsbesiktas UA...
15 16 17
Svar
329
· Visningar
33 980
Senast: Lobelia
·
Ekonomi & Juridik Tänkte slänga in detta inlägget som en ny tråd och uppdatera om hur mitt hästköp har gått men får skriva om detta inlägget vilket gör...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
25 897
Senast: Raja
·
Hästvård Ja vart ska jag börja. Finns inte en häst jag haft som inte fått en skada. Och det flesta skadorna har jagi nte varit delatig i...
Svar
8
· Visningar
1 352

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka