Sv: Letat häst i ½ år snart...
letar själv häst, har letat i typ 2 månader snart. Har tittat på typ 11 hästar nu tror jag, kollade på en ponny för några dagar sedan, har tidigare varit inne på att vi skulle ha stor häst, men alla vi tittat på har ju varit o fräscha... Är 17 så har ett ponny år kvar, och efter att vi gått ut gymnasiet vet vi inte riktigt vad som händer om vi kan ha kvar hästen eller inte. Första hästen fick vi höra att den inte hade så bra kondition, neä det kan jag säga den försökte bocka av mej när jag skulle försöka få upp den i galopp
Var på äg att köpa en var bara besiktningen kvar, men fick då en markering på ett bakben, blev då inget köp, hästen var bara 6 år, och hade under det senaste halvåret börjat ridas på mer än tidigare. Efter den åkte vi 4h och kollade på en häst som vi visste att han behövde muskla upp sig, och att det var dags för tänderna att raspas. Det tolkar jag som att det liksom var ungefär 1 år sedan man gjorde det... Kom dit iaf, kändes hårdare i ena hasen, vi sa det till ägaren och hon sa att det skulle tydligen vara så för att det var ben
iaf provred, och han tyckte det var jätte drygt på banan, fick verkligen driva på han jätte mkt, och visade sig att han var så vass i munnen så att han inte ens tog stöd på ena sidan. Fick även höra av ägaren att "ja han tkr ju det är lite jobbigt, för några veckor sedan gick han inte ens iform"
det var inget vi hört nått om iaf...
Iaf den hästen hade blivit besiktad två dagar innan vi var där och vi fick se besiktningspapperna och det stod att han tog kortare steg med ena backbenet, men att han inte kunde fastställa orsaken. Iaf så hästen var jätte trevlig att rida, så man blev ju mer positiv och hade glömt bort det där med den hårda gallan
så iaf pratade om att vi kanske skulle köpa den, sen när jag vaknade dagen efter kom jag på gallan!! Jag kunde inte köpa hästen, den var ju skadad, iaf så blev det telefonsamtal hit och dit en förälder ringde och pratade med ägaren om gallan och då sa hon "ja han har ju blivit överansträngd" och ringde vet som sa att det största feler på den hästen var rörelsestörningen, det hade ägaren försökt prata bort som att han var lite stel i korset...
Neää usch man blir så trött på alla oärliga människor, verkar liksom inte förstå att man sitter och åker 4 h för att kolla på deras hästar och sen kmr man dit och den är typ halt
Sen nått som vi lärt oss är att ser hästen konstig ut i benen lr känns konstig ska du inte provrida, då blir man oftast mer optimistisk om den är bra att rida. Sen tror jag det är enklare att köpa från privatpersoner, de har inte sina försäljarknep, och hos de hästhandlare vi har kollat hos så har det varit väldiga överpriser på hästarna tkr jag iaf... Men beror väl på vilken prisklass man letar i.