Letat häst i ½ år snart...

Sv: Letat häst i ½ år snart...

du kanske kan kolla på hästar under 160 också? där kan man få en riktigt fin häst för nästan inga pengar. du är ju ändå så kort så du kommer se liten ut även på en sån häst.;)

tror ditt problem är att du vill ha ALLT för en begränsad summa och det får man helt enkelt inte.. det har du ju redan upptäckt. mao måste du fira på kraven.

btw, såg en annons på hastnet om "lovande dressyrhäst med kapacitet" och bilderna visade en häst som nog aldrig hade tagit ett steg i form, tung och tråkig exteriör, ingen stam och den var vuxen. 60.000 tror jag dom skulle ha för den. :rofl:
så nog har folk höga tanker om sina hästar...

Senast ändrad:

det har jag full förståelse för, men jag har också insett, då jag också ville ha en häst typ dina mått och insett att det kostar en bra slant just för att de är lättridna, för att "vem som helst" kan rida dem. Men lycka till. Rätt som det är står den rätta hästen där. Det tog dryga halvåret för mig att hitta en vettig ponny... och sen stod vi där med en mindre ponny på 4 år (skulle ha en lättriden större ponny läromästare).

Rent generellt så reagerar folk. That's it.
Jag tycker att det är lite lustigt med tanke på att folk kan kasta 100tusentals kr på bilar och liknande

Senast ändrad av en moderator:

Fast i bilar är priset satt efter kvalitén. En häst för samma pengar är mest grundat på hur pass utbildad den är alt. extremt lovande.

Det går att förstöra nästan lika fort som det tar att köra ut bilen från bilhandlaren.

Din häst är ju dyr för att den är brun- inte skimmel:rofl:

Ursäkta?? :crazy: :confused:

Antar att du "skämtade till det" men ingen förstod skämtet?

Senast ändrad av en moderator:

Sant, men det var ju någon som hade en poäng med det där med reservdelar med. Man kan byta däck på en bil och ändå ha kvar större delen av värdet, men man kan inte byta ut ett ben på en häst :)

Jag tycker att du ska satsa på en unghäst, cirka 4 år. Då är den troligtvis hel och du kan få en bra häst för rimliga pengar. Med lite tränarhjälp borde du kunna utbilda den även om du är lite ringrostig.

Jaa det är sant. Måste bara tro lite mer på mig själv :o
Men jag håller ögonen öppna & hoppas på napp snart...

du kanske kan kolla på hästar under 160 också? där kan man få en riktigt fin häst för nästan inga pengar. du är ju ändå så kort så du kommer se liten ut även på en sån häst.;)

tror ditt problem är att du vill ha ALLT för en begränsad summa och det får man helt enkelt inte.. det har du ju redan upptäckt. mao måste du fira på kraven.

btw, såg en annons på hastnet om "lovande dressyrhäst med kapacitet" och bilderna visade en häst som nog aldrig hade tagit ett steg i form, tung och tråkig exteriör, ingen stam och den var vuxen. 60.000 tror jag dom skulle ha för den. :rofl:
så nog har folk höga tanker om sina hästar...

Jaa de gör jag ! Kollar runt på allt... !
Neej jag vet, problemet är mer att jag börjar bli frustrerad. Från början var det meningen att jag & syrran skulle köpa en häst ihop för runt 80 000:-. De blir ju lättare ekonomiskt samt tidsmässigt.. men hon drog sig ur men jag bestämde mig för att inte ge upp min "gamla" dröm för det! Från början handlade det om att jag skulle lägga ca 40 000:- själv, nu ska jag plötsligt lägga 80 000:-.. då känns det ganska mycket att lägga uppåt 100 000 :- som en bättre häst kostar...
Jag vet inte vart de här slutar, kommer säkert hem med ett russ eller något:rofl:

Sant, men det var ju någon som hade en poäng med det där med reservdelar med. Man kan byta däck på en bil och ändå ha kvar större delen av värdet, men man kan inte byta ut ett ben på en häst :)

Jaag nämnde det då det drogs upp jämförelser mellan hästar & bilar. En häst sjunker mycket i värde om den har anmärkningar på röntgen eller liknande...

Fick ett mail av en kvinna idag som hade sin häst på konvalescent, den hade 6 veckors vila kvar sen skulle hon får klartecken till om hon skulle få sätta igång den?? Men hallå? SKa jag vänta ett halvår eller ska jag köpa en skadad häst? Ibland undrar man, oseriösa säljare.

det har jag full förståelse för, men jag har också insett, då jag också ville ha en häst typ dina mått och insett att det kostar en bra slant just för att de är lättridna, för att "vem som helst" kan rida dem. Men lycka till. Rätt som det är står den rätta hästen där. Det tog dryga halvåret för mig att hitta en vettig ponny... och sen stod vi där med en mindre ponny på 4 år (skulle ha en lättriden större ponny läromästare).

Min familj hade uppfödning tidigare och det var alltid mest efterfrågan på de okomplicerade hästarna/ponnyerna som kunde ridas av de flesta, var trevliga i hantering och hade kapacitet för lätt klass. Knepigare hästar/ponnyer med mkt kapacitet och tävlingsmeriter var mycket svårare att sälja.

Men de okomplicerade kostar lika mycket att föda upp och i många fall har man lagt ner rätt mkt jobb för att få de "idiotsäkra". Så jag tycker personligen att det är helt ok om folk får betala bra för en sådan häst/ponny också. Jag tycker inte att tävlingskapacitet/meriter bör vara det enda avgörande i prissättningen eftersom det inte är de enda "meriter" köpare efterfrågar.

Ja vi borde letat häst åt varandra! Hehe! Jag åkte 45 mil enkel resa för min häst men hade då sett många filmer på honom så jag visste att han var den jag sökte. Har inte ångrat den resan en enda gång än så länge! Här är min älskling:

24194313.jpg

Jag har samma problem, fast tvärt om! Har en supertrevlig häst, men hittar inte rätt köpare.
Vet av egen erfarenhet att det inte är lätt att hitta rätt häst. När vi skulle köpa ponny letade vi i åtta månader, men sedan hittade vi vår prins. När han sedan skulle säljas, var han såld och besiktigad och hade åkt iväg på fem dagar!
Min häst passar inte dina krav, så det är inte därför jag svarar. Ville bara tala om att det kan vara svårt som säljare också. Speciellt om man tycker att man har världens trevligaste och mysigaste häst.
När man får en speciell känsla till en häst, är det så fruktansvärt svårt att skiljas. Jag har lämnat hästen tillbaka till uppfödaren tills i vår.
Under tiden är hon fortfarande till salu, men jag har inte så bråttom att sälja henne då det är billigare att ha henne där.
Man kan kanske tycka att det är konstigt att sälja en häst som man trivs så bra med, men det är inte jag som tävlar/rider henne, utan min dotter. Hon har inte tålamod att träna och rida en unghäst. Vi har inte råd eller tid att ha två tävlingshästar igång. Trist!

Tycker ni att det är stora krav?
Jag tycker att svaret på den frågan egentligen är ganska plättlätt.

Om du inte hittar den häst du vill ha för det pris du vill ge, så kan det bara bero på en av två orsaker; antingen så har du för höga krav, eller så har du hittills bara haft otur och inte hittat "din" häst än.

Lösningen är också en av två möjliga, antingen ändrar du kraven (eller kassan), eller så fortsätter du leta full av tillförsikt om att just "din" häst finns där ute!

Lycka till!

Carina på Silver Arabians - som alltid svarar "marknadsekonomi" på den här typen av frågor... :D

:D
Jag tycker att svaret på den frågan egentligen är ganska plättlätt.

Om du inte hittar den häst du vill ha för det pris du vill ge, så kan det bara bero på en av två orsaker; antingen så har du för höga krav, eller så har du hittills bara haft otur och inte hittat "din" häst än.

Lösningen är också en av två möjliga, antingen ändrar du kraven (eller kassan), eller så fortsätter du leta full av tillförsikt om att just "din" häst finns där ute!

Lycka till!

Carina på Silver Arabians - som alltid svarar "marknadsekonomi" på den här typen av frågor... :D

Det finns hästar men de är så fruktansvärt mycket skador & annat krångel med dem. Ska man hitta en frisk & sund häst så får man nog börja leta bland högre prisklasser ja... men generellt så borde man kunna hitta något. Med tanke på finanskrisen så borde man kunna göra ett kap!
Frustrerande bara... Har redan ändrat kraven & har ett mer öppet synfält. Har hittat en häst idag som verkar vara toppen, blir nog provridning nästa vecka. Ganska långt, 38 mil enkel resa men det struntar jag i...:D

Herregud !
Har provridit 12 st tror jag.. varit påväg & köpa 2 men har har inte kommit så långt som till veterinärbesiktning då jag kunnat luska ut skadehistoriken tidigare....

Vart drar du gränsen på att köpa en häst med skadehistorik? Bara för att hästen haft inflamationer behöver det inte betyda att det är en dålig häst!

Min ena gick omkull, vi tränade på som vanligt eftersom hästen kändes fin. Började få lite problem med galoppen så vi åkte in. Hästen var då roterad i bäckenet och hade låsning i ryggen pga omkullridningen. Hade även fått inflamation i ena fram pga felbelastning. Denna häst har inte haft något problem efter det och är som vilken annan skadefri häst.

Jag tycker att du inte borde dömma ut en häst direkt för att ordet skada kommer upp. Alla skador behöver ju inte handla om trasiga hästar, det kan även ligga en olycka bakom som efter behandling aldrig besvärar hästen något mer.

Tror inte heller att man bör slå ifrån sig direkt bara för att hästen har varit skadad tidigare. Nästan alla hästar har ju haft någon typ av skada som förhoppningsvis inte påverkar dom senare.
Det kan man vara misstänksam mot är ju upprepade skador osv.

Går hästen igenom besiktning och röntgen skulle jag inte bry mig om den haft nån enstaka skada tidigare i sitt liv.

Tror inte heller att man bör slå ifrån sig direkt bara för att hästen har varit skadad tidigare. Nästan alla hästar har ju haft någon typ av skada som förhoppningsvis inte påverkar dom senare.
Det kan man vara misstänksam mot är ju upprepade skador osv.

Går hästen igenom besiktning och röntgen skulle jag inte bry mig om den haft nån enstaka skada tidigare i sitt liv.

Nej självklart inte.. men har den haft upprepade kotledsinflammationer & liknande så skulle jag inte köpa hästen.

Vart drar du gränsen på att köpa en häst med skadehistorik? Bara för att hästen haft inflamationer behöver det inte betyda att det är en dålig häst!

Min ena gick omkull, vi tränade på som vanligt eftersom hästen kändes fin. Började få lite problem med galoppen så vi åkte in. Hästen var då roterad i bäckenet och hade låsning i ryggen pga omkullridningen. Hade även fått inflamation i ena fram pga felbelastning. Denna häst har inte haft något problem efter det och är som vilken annan skadefri häst.

Jag tycker att du inte borde dömma ut en häst direkt för att ordet skada kommer upp. Alla skador behöver ju inte handla om trasiga hästar, det kan även ligga en olycka bakom som efter behandling aldrig besvärar hästen något mer.

SJÄLVKLART, bedömer jag efter vad det är för skada & hur skadan orsakades. Men när jag ringer veterinären & de säger att de är 50/50 att den kan få problem med det.. den risken vill jag inte ta. Hade så mycket problem med ponnyn & jag vill inte köpa en häst med redan befintliga problem. Det är en sak om de får det när man äger dem...

Liknande trådar

Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 906
Senast: QueenLilith
·
Ekonomi & Juridik Hej. ny här . Har funderingar angående reklamation av häst. Låter ha osagt om jag är köpare eller säljare men. Hästen gårdsbesiktas UA...
15 16 17
Svar
329
· Visningar
33 980
Senast: Lobelia
·
Ekonomi & Juridik Tänkte slänga in detta inlägget som en ny tråd och uppdatera om hur mitt hästköp har gått men får skriva om detta inlägget vilket gör...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
25 897
Senast: Raja
·
Hästvård Ja vart ska jag börja. Finns inte en häst jag haft som inte fått en skada. Och det flesta skadorna har jagi nte varit delatig i...
Svar
8
· Visningar
1 352

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Tjockistråden 4
  • Säng

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar