Letat häst i ½ år snart...

Sv: Letat häst i ½ år snart...

Det är nog en väldigt bra inställning;)
Har själv en del kontakter i "häst Danmark" och prisbilden är väldigt lik den som är nere i Skåne. Visserligen en hel del lägre än längre upp i Sverige. Men det gäller samma där som här de billiga hästarna håller oftast inte samma kvalitet som de lite dyrare. Det finns en anledning till ett lägre pris.

Men vad jag har upptäckt så hittar jag alltid rätt häst när jag inte letar och fel ställe så att säga. Precis som ett tidigare inlägg, när jag minst anat det har plötsligt hästen med stort H stått där.

Jaa det är ju lite sisådär med att köpa häst utomlands. Känner mig inte riktigt trygg med det.

Är du ute efter en häst som kan traggla sig runt en LA klass medelmåttigt på typ 55% eller är du ute efter en mer begåvad häst, född i uppförsbacke med lätt för sig och bra gång?
Det skiljer väldigt i pris beroende på vad man har för krav

Jag fick inget WOW intryck av min häst, men tränaren tjatde så på att ja ska köpa henne, vilket jag gjorde och nu är hon min NR 1. :laugh:

Samma här, fast hade inte min pappa köpt henne åt mig, så hade det känts fel i hjärtat... Dock lite synd att hon är en outbildad 6 åring ;) Hon e bara riden, asså typ skogsmulle.. Ska försöka hoppa henne när jag verkligen känner henne :D :p

Hej, trodde jag hittat min tillslut. Köpte honom och var medveten om att han varit skadad på höger fram. Men det visade sig att det även är vänster fram och han har tydligen fortfarande besvär. Håller med dig - hopplöst att leta ngn i den prisklassen. Men tror inte att dyrare hästar är lättare heller tyvärr.:banana:

Är du ute efter en häst som kan traggla sig runt en LA klass medelmåttigt på typ 55% eller är du ute efter en mer begåvad häst, född i uppförsbacke med lätt för sig och bra gång?
Det skiljer väldigt i pris beroende på vad man har för krav

Ingen skogsmulle men inte värsta tävlingshästen.
Hyfsade gångarter är ganska bra om den har. Det är svårt det här, har tittat på allt möjligt! Man får ge det en chans så att säga. Men viktigt är att den är lättriden pga min längd och för att jag vill kunna komma igång. Men som sagt, har börjat vidga vyerna efter denna tråden och egentligen vet jag att en sån häst som jag EGENTLIGEN vill ha kostar minst 150 000 men jag helt enkelt inte råd. 80 000 kr är mycket pengar för mig... jag lever snålt som tusan nu och lägger undan pengar samt ska jobba extra nu bara för att få loss mer pengar till den framtidande hästen. Jag jobbar ändå heltid...
80 000 räcker inte alltså? Har provridit 2 riktigt fina hästar som jag fastnade för men kunde inte köpa någon av dem pga deras skador (kanske därför jag fick ner dem i pris till 80 000?).

Hej, trodde jag hittat min tillslut. Köpte honom och var medveten om att han varit skadad på höger fram. Men det visade sig att det även är vänster fram och han har tydligen fortfarande besvär. Håller med dig - hopplöst att leta ngn i den prisklassen. Men tror inte att dyrare hästar är lättare heller tyvärr.:banana:

Jaaa. Det är därför jag inte vill köpa en häst med skavanker eller gamla skador som lätt kan komma tillbaka. Det är en sak & köpa en frisk häst men att den får skador när man har den, det är ju ok och sånt som händer. Men köpa en häst som redan har "problem" känns inte bra alls, hur fina de än må vara.
Var påväg & köpa en häst, det visade sig att den hade kissing spines och när jag ringde runt till olika kliniker så var det här ett 50/50 fall... inte så kul. Köpte inte den...

Vi kollade på hästar för sexsiffriga belopp och det finns en hel del skräp även där. Vi hittade tillslut vår nya fining!
Så ja, priserna är inte så roliga. Men man kan naturligtvis ha tur

När vi skulle hitte häst brjade vi kolla i juni, sen dess har vi kollat på 32st hästar! Och besiktigat SJU och SEX gick INTE igenom, nu har vi dock hittat våran drömponny! Men ge inte upp, det är värt ALLT!

Har provridit 2 riktigt fina hästar som jag fastnade för men kunde inte köpa någon av dem pga deras skador (kanske därför jag fick ner dem i pris till 80 000?).

Men gud, vad gör folk med sina hästar? Jag har aldrig haft en halt häst, och jag begriper inte hur man kan saluföra en som inte är 100 % ok för träning.

Jag blir verkligen förvånad.

Min unghäst gav jag en spottstyver för - nu är den värd någonstans runt 250 000! :)

Jag letar också häst, och måste säga att med dina kriterier hade jag hittat massor av passande hästar! De flesta av de som jag tycker verkar hyggliga är för små för mig (160 cm) och då är de också skitbilliga i förhållande till förutsättningarna i övrigt.

Det där håller jag med om! Jag är lång o letade häst precis som skulle vara 167 eller mer och vara 4-8 år, grundriden, lättlastad o trevlig att rida. Utbildningen kan jag stå för själv men tanken är att hästen i framtiden ska kunna gå LA dressyr o 100-110 hopp.
Jag tyckte det fanns MÄNGDER med mindre hästar 158-165 som inte passade mig men som var ok utbildade...
Jag hade en MYCKET lägre gräns än du och ändå hittade jag min drömhäst till slut! En 8-årig valack, 174 cm, bra grundriden o väldigt trevlig att rida med bra bärighet. Dock ej inhoppad så där är ett frågetecken ännu men han sköter sig fint i löshoppningen än så länge.
Jag fick åka långt o hämta honom (45 mil enkel väg) men det var värt varenda minut!!

Hade jag haft så mycket pengar som 80.000 kr att lägga hade jag hittat massor fler att prova tror jag.
Men visst kan det kännas rätt hopplöst, jag hann besiktiga en häst innan jag hittade min älskling som inte gick igenom...så trist och ägare hade ingen aning...hmmm...han blev näst intill utdömd stackarn.
Var i landet bor du?
Jag hoppas så att du hittar en bra häst, det är jobbigt att leta och förstår att du tycker det känns hopplöst, men jag är säker på att din häst finns där ute!

När vi skulle hitte häst brjade vi kolla i juni, sen dess har vi kollat på 32st hästar! Och besiktigat SJU och SEX gick INTE igenom, nu har vi dock hittat våran drömponny! Men ge inte upp, det är värt ALLT!

Herregud !
Har provridit 12 st tror jag.. varit påväg & köpa 2 men har har inte kommit så långt som till veterinärbesiktning då jag kunnat luska ut skadehistoriken tidigare....

Jaa. Jag undrar också vad folk gör med sina hästar... nästan alla de jag har ringt/mailat på har haft inflammationer & annat krimskrams.

Det där håller jag med om! Jag är lång o letade häst precis som skulle vara 167 eller mer och vara 4-8 år, grundriden, lättlastad o trevlig att rida. Utbildningen kan jag stå för själv men tanken är att hästen i framtiden ska kunna gå LA dressyr o 100-110 hopp.
Jag tyckte det fanns MÄNGDER med mindre hästar 158-165 som inte passade mig men som var ok utbildade...
Jag hade en MYCKET lägre gräns än du och ändå hittade jag min drömhäst till slut! En 8-årig valack, 174 cm, bra grundriden o väldigt trevlig att rida med bra bärighet. Dock ej inhoppad så där är ett frågetecken ännu men han sköter sig fint i löshoppningen än så länge.
Jag fick åka långt o hämta honom (45 mil enkel väg) men det var värt varenda minut!!

Hade jag haft så mycket pengar som 80.000 kr att lägga hade jag hittat massor fler att prova tror jag.
Men visst kan det kännas rätt hopplöst, jag hann besiktiga en häst innan jag hittade min älskling som inte gick igenom...så trist och ägare hade ingen aning...hmmm...han blev näst intill utdömd stackarn.
Var i landet bor du?
Jag hoppas så att du hittar en bra häst, det är jobbigt att leta och förstår att du tycker det känns hopplöst, men jag är säker på att din häst finns där ute!

Haha jaa de verkar som att det är tvärtom. Jag hittar massor av 175 hästar... men de funkar inte.
Jag känner inte för att åka ända upp till Umeå för att hitta en häst... som längst har jag åkt 25 min enkel resa för en enda häst ( den skulle vara helt fantastisk... men långt ifrån ). Får nog börja åka ännu längre och begära film innan jag åker...
Jag bor i småland så de måste ju finnas någon häst till mig. Jag hoppas det i alla fall även om frustrationen är stor & tårarna rinner ibland av ren besvikelse.... Men som sagt, bara & kämpa på och aldrig ge upp.

Hästar under 160 brukar kastas över en;) inte mig då eftersom jag är lång:angel:

Tror nästan att du får lita på kontakter. Folk överskattar sina hästar, men inte beridare eller dylika.
Tror verkligen att du kan hitta en guldklimp om du har tur.

Du kan ringa på dyrare hästar i gamla annonser. Så gjorde jag o fick tag på en kanonhäst som ej blivit såld. Den var dock inte inriden:grin:

Ska man köpa häst från duktigt folk som du säger så är väl nackdelen att de vet vad hästen går för.
Det bästa man kan göra rent eknomiskt är att hitta en hästägare som har dålig pejl på läget, men som faktiskt har en bra häst (helt omedvetet ;) )
Vi köpte en femåring (halvblod) som gick upp till 1.20 hopp med nollor, rörde sig klart över medel och som var trevlig i psyket. Besiktad ua naturligtvis. Prislapp strax över 30 000.

Efter det tyckte folk att vi skulle hänga med när de skulle handa häst :angel:

Fast det är nog vanligare med det motsatta:crazy:

I annonser där det står- Vacker häst! Sen har de även lagt in en bild- på Öket:rofl:

Ja men det finns även sådana om man letar lite..

Haha ja sånt är lite roande. Eller typ:
"Född i form" .. och så en bild på en häst som släpar sig fram på framdelen sju mil lång och sliter ryttaren ur sadeln..

:angel:

Med risk för att bli lynchad fäör trådkapning.

Men jag undrar verkligen var alla seriösa kunniga hästspekulanter finns???
För att det finns mängder av okunniga,prtaglada stollar det har jag märkt:devil:
:bow: Precis

*A - Som tänker undvika att sälja någon mer häst in i det längsta

Jag går mer o mer över på att svara på köpesannonser - där kan jag själv välja vilka jag vill kontakta(= de jag tycker verkar veta vad de talar om)
Men mest har jag nog sålt/förmetlad genom "djungeltrumman" dvs genom att sprida ut att den är till salu.

Jag ser att Många i tråden anser att hästar är dyra.
Men för oss som föder upp är det svårt att få det att gå ihop ändå, även om man begär 80.000:- för sin 4-5 åriga uppfödning.
Då har man alltså betäcknings + levandefölavgifter på ca 15.000:-. station + vet.avgifter ca 5000:-. Kostnader för foder,spån, vaccineringar, avmaskningar, utbildning,ev vet kostnadet osv i all oändlighet (lågt räknat 1000:-/mån)
1000x12 = 12.000
12.000 x5 år = 50.000:-
Inköp och fodring av mamman ...omöjligt att räkna på...
Som ni ser så rusar priserna i höjden...

Och då har vi inte räknat in något eget arbete....

Jag tror inte många av oss föder upp hästar för att bli "miljonärer" på det hela, men givetvis vill man slippa gå back på det hela.

Givetvis finns det billigare alternativ , men man får vad man betalar för i mångt o mycket.

Liknande trådar

Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 906
Senast: QueenLilith
·
Ekonomi & Juridik Hej. ny här . Har funderingar angående reklamation av häst. Låter ha osagt om jag är köpare eller säljare men. Hästen gårdsbesiktas UA...
15 16 17
Svar
329
· Visningar
33 980
Senast: Lobelia
·
Ekonomi & Juridik Tänkte slänga in detta inlägget som en ny tråd och uppdatera om hur mitt hästköp har gått men får skriva om detta inlägget vilket gör...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
25 897
Senast: Raja
·
Hästvård Ja vart ska jag börja. Finns inte en häst jag haft som inte fått en skada. Och det flesta skadorna har jagi nte varit delatig i...
Svar
8
· Visningar
1 352

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Göra i Danmark
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Adventskalendertråden 2024

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Barmarksdrag/canicross