Letat häst i ½ år snart...

Sv: Letat häst i ½ år snart...

Jag letar också häst, och måste säga att med dina kriterier hade jag hittat massor av passande hästar! De flesta av de som jag tycker verkar hyggliga är för små för mig (160 cm) och då är de också skitbilliga i förhållande till förutsättningarna i övrigt.

Jaså?! Vart hittar du dem någonstans??:idea:
Hmm. En häst på 160-165cm är perfekt för mig... tycker alla är 170-175 cm! Eller är fulla med skador, olater....

köp en ung häst, gärna direkt från uppfödaren, då är risken att den är sönderriden mkt mindre! och stryk alla importer...^^

utbilda kan du väl göra själv?

Blir inte riktigt klar över om "kraven" som den ska vara är nivån vid köpet eller om det är vad den ska klara som max så att säga.
Men jag tycker att det hörs som om kraven är i hårdaste laget för prisklassen om hästen ska vara felfri. Ett helt OK pris på en unghäst som kan komma upp i de här klasserna och lite till. Men för en äldre tävlad häst så ska man helt klart ha tur om man hittar en uppfyller alla kraven i den prisklassen och inte har något fel.

Man får tänka på att det vid den laget redan har kostat betydligt mycket mer att få fram den än 80 000:-. Så de som säljs i den prisklassen är det troligen något fel på. Tror helt ärligt idag innan finnaskrisen slagit ordentligt att man får nog vara beredd att lägga sig runt 100 000:- för en sådan häst. Om det inte ska finnas skavanker på den.

Den ska hålla denna nivån vid köpet. SOM SAGT, någon liten olat eller en gammal skada som inte kommer ha betydelse för hästens användbarhet eller om den är något år äldre eller yngre, VAD det nu än kan vara så kan det vara helt OK beroende på vad det är för något. Den måste inte heller vara tävlad men det är bra om den är det.
Naturligtvis kostar det att hålla häst men samtidigt, OM det inte finns några resultat, hur kan man ta så mycket betalt för att man tror så mycket om hästen? (då menar jag fantasipriser) . Jag förstår helt & hållet om hästen gör bra resultat & har många placeringar eller fina rundor att det tar betalt för den. Men en vanlig bättre allroundhäst för 100 000?
sen ska man komma ihåg att de kostar & behålla en bra häst,attha ute den på annons i ett par månader utan att få den såld med stallhyra,foder,skoning,träningar osv. Det kan många gånger vara bättre att sälja den om man får ett bud (alltså inget skambud) men säg att de satt ut hästen för 120' & jag bjuder 100' för den. Då blir de av med den direkt & behöver inte stå för kostnaderna i ett par månader till...

Jag kan lägga mig lite högre, men samtidigt finns det en prutmån så att någonstans måste det finnas en häst...

köp en ung häst, gärna direkt från uppfödaren, då är risken att den är sönderriden mkt mindre! och stryk alla importer...^^

utbilda kan du väl göra själv?

Joo ! Har många gånger blivit så ledsen och besviken rent ut sagt så jag har nästan varit påväg & köpa ett föl för & rida & forma hästen precis som jag vill ha den.
Nu har jag inte ridit ordentligt på 3 år (bara någon gång sådär) så jag vill ha en häst som kan lite mer så man får komma igång ordentligt... Vill inte "förstöra" en unghäst. Nu vet jag att jag inte skulle göra det men för hästens & min egen skull så vill jag ha någon som kan lite mer...

Ni hör säkert själv i mina svar att jag är lite frustrerad & desperat. Att vara hästlös är en grym sjukdom !

men du kan ju ta hjälp av en tränare?

tror det är lättare att hitta en fräsch häst om den är yngre/ inte så utbildad. och det är lättare att hitta en häst om man inte är så fixerad vid att den ska vara på ett specifikt sätt, du kanske får "vidga dina vyer" lite.:)

jag tycker jag ser många billiga mindre hästar, men det är ju klart att verkligheten inte alltid stämmer överens med annonsen.. funderat på att åka över till danmark? där är priserna överlag lägre.

Centaur:
Javisst, tanken är att träna regelbundet så omöjligt är det inte.
Jag har börjat vidga vyerna lite mer & tittar på allt. Ringer mer också, lika bra att kolla liksom, man vet ju aldrig.
Men klart jag håller ögonen öppna för allt ! Även om jag försöker hålla min inom en viss ram.

Hmm, nej tyvärr gör det inte det. Nej det har jag inte... jag är väl lite misstänksam för att köpa häst utomlands, men hur är det där? Finns det några danska hästsäljsidor?

Är inte danska hästar importer då eller hur menar du? :p Lät som om du tyckte hon skulle köpa svenskt i ena inlägget, i nästa ska hon åka över till Danmark?

håller med om att det är svårt att hitta en fräsch häst :/ nu letar jag iofs inte i den prisklassen (lägre) men har inte riktigt samma utb./strl krav heller, de är klart lägre, precis som priset.

Mina "krav" är följande:
Fin allroundhäst med inriktning mot dressyr men som även gillar att hoppa. Sto eller valack. Lättriden (bara 157cm lång) & positiv till arbete. Frisk, skadefri & olatsfri. Snäll & okomplicerad i all hantering/ridning: trafiksäker, snäll att sko, klippa, lasta, duscha, ha med sig, rida ut på själv/grupp osv. 6-11 år, Ca 160-165 hög. Kommer att tränas i dressyr & hoppning men även ridas mycket i skog & mark, riktig kompis att ha roligt & utvecklas mycket med.
Dressyr minst LA, Hoppning 100-110 cm. Tävlad ett stort plus.
Pris: Max 80 000:-

Tycker ni att det är stora krav? Det är ingen skogsmulle jag är ute efter men inte heller värsta tävlingshästen.
Visst 1 cm hit eller dit i mankhöjd, ett år äldre eller yngre, något obetydelse olat eller så är/kan vara okej...

Jag har ju letat sedan maj & provridit mellan 10-15 olika hästar. Jag längtar ju så mycket bara ! Frustrerad kan man väl säga....

Oh herregud! Om jag hade haft så mycket att röra mig med hade jag hittat!hehe. Min max gräns ligger på 5000:- :crazy: me iofs ska jag ju bara ha fritidshästar och kanske starta någon lägre klubbnivå. Men vilka sidor har du letat på på nätet? Vet en massa som är toppen!
haha, hade tillochmed VELAT vara i din sits just nu :angel:

Och kom ihåg att helst titta på annonser MED videoklipp (när de arbetar) då får du ju en klarare syn över hur de är:)

lycka till så hemskt mycket! Och skulle jag se någon häst som uppfyller dessa krav så ska jag skicka ett PM eller skriva här till dig!;)

/felicia

Har också hållt på och letat häst inte lika länge som du men jag tyckte att mina 6 månader känndes lååånga utan häst....

Har stött på dom mest konstiga människor därute kan jag säga. Otrevliga och framförallt okunniga, har vid ett tillfälle frågat den som visade hästen rakt ut vad f**n hon höll på med (satt och sågade häst stackarn i munnen tills den stog på bakbenen och fortsatte såga, det var bland det värsta jag sett) och jag är inte den som klankar ner på folk i första taget snarare tvärt om:mad:. Men så åkte jag 50 mil till ett fälttävlanstall (Är själv dressyr tjej och totalt hopprädd) för att titta på häst med en vännina och vips där stog han :0) Lite mindre än vad jag hade tänkt mig (1.60) och såg ut som en lite raggsocka plus att han var i yngsta laget (6år) Men herregud vilken trevlig liten häst och hon som hade stallet var super trevlig och framför allt duktig! Nu har min vännina köpt flera hästar därifrån tidigare så jag vet att hon inte är nån skummis ;0)

Jag blev så lycklig kan jag säga, äntligen en häst för mig! Imorgon är det dags för besiktning och om allt går vägen kan jag hämta min fina häst på fredag! Jag har fått rensa alla mina besparingar för den här hästen hade inte tänkt lägga mer än 80000 på häst från början men nu blev det som det blev :0)

Jag hoppas verkligen att du fortsätter leta och att du hittar den perfekta hästen för dig!:banana:

Ja det kan man verkligen undra.... samma sak med filmer en del är ju bara för bedrövliga har sett flera filmer där hästarna rör sig orent, hur tänker man då? Eller då tänker man nog inte alls.....

jag är väl lite misstänksam för att köpa häst utomlands, men hur är det där? Finns det några danska hästsäljsidor?
Det är nog en väldigt bra inställning;)
Har själv en del kontakter i "häst Danmark" och prisbilden är väldigt lik den som är nere i Skåne. Visserligen en hel del lägre än längre upp i Sverige. Men det gäller samma där som här de billiga hästarna håller oftast inte samma kvalitet som de lite dyrare. Det finns en anledning till ett lägre pris.

Men vad jag har upptäckt så hittar jag alltid rätt häst när jag inte letar och fel ställe så att säga. Precis som ett tidigare inlägg, när jag minst anat det har plötsligt hästen med stort H stått där.

Med risk för att bli lynchad fäör trådkapning.

Men jag undrar verkligen var alla seriösa kunniga hästspekulanter finns???
För att det finns mängder av okunniga,prtaglada stollar det har jag märkt:devil:

Ett medelmåttigt halvblod kostar runt 80 000 idag. Vill du ha nåt extra i ridupplevelse får du nog betala mer

inte om man åker ner och köper den själv. dvs från en privat ägare/uppfödare. köper man en importhäst här i sverige så har man inte en susning om vart den varit i sitt liv och vad den har varit med om. många har vandrat mellan länderna, holland, tyskland, danmark..

håller med om att det är svårt att hitta en fräsch häst :/ nu letar jag iofs inte i den prisklassen (lägre) men har inte riktigt samma utb./strl krav heller, de är klart lägre, precis som priset.

jaaa visst är det svårt? Ringde till en veterinär idag ang en häst som lät perfekt: röntgad U.A men ändå hade den hovbroskförbening båda fram, + grejer på båda haserna bak. Det behöver inte blå något men jag vill inte ta den risken eller behöva vara rädd för det... nee usch. Trist ! Men bara & leta på !

Oh herregud! Om jag hade haft så mycket att röra mig med hade jag hittat!hehe. Min max gräns ligger på 5000:- :crazy: me iofs ska jag ju bara ha fritidshästar och kanske starta någon lägre klubbnivå. Men vilka sidor har du letat på på nätet? Vet en massa som är toppen!
haha, hade tillochmed VELAT vara i din sits just nu :angel:

Och kom ihåg att helst titta på annonser MED videoklipp (när de arbetar) då får du ju en klarare syn över hur de är:)

lycka till så hemskt mycket! Och skulle jag se någon häst som uppfyller dessa krav så ska jag skicka ett PM eller skriva här till dig!;)

/felicia

Haha, jag har sparat & jobbat ! Ska låna lite också är det tänkt.
Jag har kollat på hästnet,hästannonser,horselink,equippa,blocket.
Jag tittar gärna på videofilmer för att bilda mig en allmän uppfattning om hästen, sen ska man alltid åka & titta & provrida om det verkar vara något bra.
Åh tack så mycket! Vad snällt av dig !

:love:
Har också hållt på och letat häst inte lika länge som du men jag tyckte att mina 6 månader känndes lååånga utan häst....

Har stött på dom mest konstiga människor därute kan jag säga. Otrevliga och framförallt okunniga, har vid ett tillfälle frågat den som visade hästen rakt ut vad f**n hon höll på med (satt och sågade häst stackarn i munnen tills den stog på bakbenen och fortsatte såga, det var bland det värsta jag sett) och jag är inte den som klankar ner på folk i första taget snarare tvärt om:mad:. Men så åkte jag 50 mil till ett fälttävlanstall (Är själv dressyr tjej och totalt hopprädd) för att titta på häst med en vännina och vips där stog han :0) Lite mindre än vad jag hade tänkt mig (1.60) och såg ut som en lite raggsocka plus att han var i yngsta laget (6år) Men herregud vilken trevlig liten häst och hon som hade stallet var super trevlig och framför allt duktig! Nu har min vännina köpt flera hästar därifrån tidigare så jag vet att hon inte är nån skummis ;0)

Jag blev så lycklig kan jag säga, äntligen en häst för mig! Imorgon är det dags för besiktning och om allt går vägen kan jag hämta min fina häst på fredag! Jag har fått rensa alla mina besparingar för den här hästen hade inte tänkt lägga mer än 80000 på häst från början men nu blev det som det blev :0)

Jag hoppas verkligen att du fortsätter leta och att du hittar den perfekta hästen för dig!:banana:

Då är vi två ! Jag blev så chokad under en provridning när dottern sågade & sparkade hästen i sidorna så jag kunde inte mig för att säga något. Idag ångrar jag det otroligt mycket.. för fyfasen vad arg var efteråt.

Jaa, jag ska inte ge upp. Om du hittade din drömhäst så måste väl jag kunna hitta min? Solskenshistoria:love:

Ja det kan man verkligen undra.... samma sak med filmer en del är ju bara för bedrövliga har sett flera filmer där hästarna rör sig orent, hur tänker man då? Eller då tänker man nog inte alls.....

Jag håller med dig !
Jag fick hem en videofilm där hästen såg superfin ut på bilden och ägaren öste lovord över hästen. Det var den sämsta filmen jag sett, är man seriös så skickar man en film där ryttaren kan RIDA och framför allt reder ut hästen. Hon red slarvigt med dålig balans & höll flertalet gånger på & ramla av hästen & sitsen var helt bedrövlig:o. Hästen gick inte fram & visade ingen utstrålning alls.. totalt felriden. Trist.

Liknande trådar

Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 906
Senast: QueenLilith
·
Ekonomi & Juridik Hej. ny här . Har funderingar angående reklamation av häst. Låter ha osagt om jag är köpare eller säljare men. Hästen gårdsbesiktas UA...
15 16 17
Svar
329
· Visningar
33 980
Senast: Lobelia
·
Ekonomi & Juridik Tänkte slänga in detta inlägget som en ny tråd och uppdatera om hur mitt hästköp har gått men får skriva om detta inlägget vilket gör...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
25 897
Senast: Raja
·
Hästvård Ja vart ska jag börja. Finns inte en häst jag haft som inte fått en skada. Och det flesta skadorna har jagi nte varit delatig i...
Svar
8
· Visningar
1 352

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Göra i Danmark
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Adventskalendertråden 2024

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Barmarksdrag/canicross