Letar hingst till fbl.sto.

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare lis
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 134
  • Visningar Visningar 11 973

lis

Trådstartare
Behöver lite hjälp med att hitta en lämplig hingst till ett fullblodssto jag ska köpa. Hon är e: Eightyeight keys ue:Nothern dare
Någon som vet om någon lämplig hingst till henne?
Vill ha en dressyr/fälttävlan avkomma.Är helt ny inom aveln så jag behöver lite hjälp på vägen.

Sv: Letar hingst till fbl.sto.

Rotspon är bra med fullblod. Han skulle jag ha tittat på.
Kan du tänka dig en fullblodshingst?

Hjälper dig lite med info om Rotspon.
168cm
svart
LN: 310112695
HLP (1998): 145,67/1./38; Dl: 148,82/1.; Sl: 118,74/7.
e: Rubinstein I ue: Argentan uue: Pik Bube

Hjälper dig lite med info om Rotspon.
168cm
svart
LN: 310112695
HLP (1998): 145,67/1./38; Dl: 148,82/1.; Sl: 118,74/7.
e: Rubinstein I ue: Argentan uue: Pik Bube
Hm.Nu blev jag lite förvirrad,vad betyder alla konstiga siffror?

Northen Dare är ett sto så jag misstänker att detta är ditt sto:

http://www.galoppsport.se/shestinfo?kommando=visaHerstamning&hestId=326928

Då är hon alltså e: 88-keys och ue: Northen Baby (?)

Mitt 88-sto ska betäckas med Looping i år, hon är stor som ett hus och var ett FT-ämne som yngre. Rör sig mycket trevligt men är ängslig och väldigt känslig därav att jag vill ha en hingst med vettigt huvud. Sen har hon ett föl vid sidan e: Looping som är kanonfin!

Rotspon är kanske inget bra alternativ om man vill satsa mot FT och dressyr. Satsar man enbart mot dressyr så är Rotspon :love:
Nog för att Argentan är en multitalang men om den dessutom ska vara säljbar som FT-häst så drar nog FT-folket åt sig öronen kanske.

Det hingsten är ju inte godkänd i Sverige, är man ny på avel är det lättare med en som är godk i Sverige. Lättare att få tips och hjälp på hur man fixar allt runt i kring då o så slipper man beställa själv och ordna och dona.

Jag skulle inte ha valt Looping. Med tanke på hur många 7: or han fick. Jag skulle tittar lite längre än svergie. För om man vill ha en bra hingst skulle jag tittat i Dk eller Tyskland.

Man kan åka och prata med en hingststation i närheten. Så svårt behöver det inte bli. Om man inte gör det svårt.

Looping är jätte eftertraktad i DK! :idea:

Nåväl han har 112 i BLUPen vilket är det viktigaste, Titta på Cortez - han har själv inga toppenbetyg med nedärver sig bra! allt över 100 i Blupen anses som bra, ju högre dessto bättre.

När man är ny på avel är det mycket lättare med allt om man tar en SWE-godk hingst, annars är det väldigt mycket man måste ta reda på och fixa med själv, nästa år måste avkomman visas i hingstens förbund om avkomman ska få "gröna" papper, här hemma får den bara gråa, det är mycket och tänka på när man är ny på området så varför krångla till det?

Även om man snackar med en hingst station så är det ju itne säkert att de vet hur det funkar med en icke-godk hingst

Cortez har ju bra betyg! 9 (8/7) är dåligt? Sedan är han en gammal hingst, men har tävlat 140 hoppning. Men dåligt gång har han, men han har ju inte get några bra dressyrhästar eller.
Håller mycket på i danmark, har aldrig hört något om Looping där. De har helt andra hingstar. Läser mycket i danska tiningar, har ej sett någon avkomma eller han nämnas där.

Hade ett föl där vi stod innan som hade grå papper. De som hade fölet kunnde inget om avel. Det var inte "krångligt". Men håller med dig om man är ny osv. Men om man vill verkligen sattsa så sattsar man fullt ut. Det är nästan lite försent att betäcka iår. Om stoet ej har fått föl innan så kan det ju gå många försök innan det tar. Jag skulle väntat till nästa år. Det är mycket pengar det handlar om..

Senast ändrad:

Rotspon är kanske inget bra alternativ om man vill satsa mot FT och dressyr. Satsar man enbart mot dressyr så är Rotspon :love:
Nog för att Argentan är en multitalang men om den dessutom ska vara säljbar som FT-häst så drar nog FT-folket åt sig öronen kanske.

Vad menar du med det? Rotspon fick ju 118,74 (7:e plats) i hoppning. Det är ju ganska bra för att vara dressyr hingst.

Titta på Florenstan l. Han kan du hitta hos Bollerups. Han vann både hoppning och dressyr. Mycket fin hingst. Har get hela 75 godkända söner efter sig bla Florencio l och den svenska Fielmann 1116.
Han ger också bra med fullblod.

Jag menar att visas hingstar som tex Rotspon och även Florestan är sånna hingstar som många tar som dressyr förvärvare, samma sak med Briar, han räknas som i mina ögon som dressyr hingst fasten han har mycket bra hoppteknik och scoop, Rotspon och Florestan kommer ju ur typsika dressyrblodslinjer och söker man som ryttare en hopp eller FT-häst så hittar man nog inte till en extra gång på en annons med dessa stammar.
Ryttare är tyvärr rätt dåligt informerade om vilka stammar och hingstar som lämnar multitalanger utan är ofta insnöade på att den hästen är den den dressyrhingsten och därför ska den inte kunna hoppa.

Ang Cortez så menade jag hans gångarter, dåliga poäng själv med nerärver dessto bättre.
Han har ett flertal dressyrhästar i svår klass, tex godk Cairo..

Looping är tyvärr en hingst som är lite bortglömd, pga skada har han inte gjort så mycket själv men lämnar mycket bra avkommor, han har tex en avkomma som går ** FT (Lopez Pardue) Looping är godk i DK och flertalet danska uppfödare använder honom både via AI och TAI. Han har dessutom 9 på typ och 9 på HHB vilket ofta behövs förbättras på fullblod.
Han vann hoppningen på sitt bruksprov i DK, 2a på gången.
Han har flertalet framgågsrika avkommor i alla disicpliner och har själv tävlat MSV dressyr innan skadan

Senast ändrad:

Men snälla! Det är inte alls nödvändigt att leta utanför landet för att hitta en hingst som passar med ett fullblodssto och kan producera en allroundhäst!
Vad sägs om Majim G, Acacio ( är väl mest hopp, men de jag har sett har rört sig bra också), Rambo, Okeanos, Briar, Sandreo, det finns en massa multitalanger och bara för att de är tillgängliga i sverige betyder det inte att de är dåliga!
lycka till!

Men om man skall ha dem som dressyr och FT så är det viktigt att det passar både och. Om man ska rida dessyr är det viktigt att de ser bra ut också. Looping har en ganska dålig procent födda föl. -03 54%. Men blev bättre med åren. Jag vet inte vad det finns för hingstar som går FT.

Don Primero
Cortus
Beach Boy

Senast ändrad av en moderator:

Sandreo är inte svensk.
Majim G är bra, medans Acacio rör sig dåligt. Rambo hoppar helt okej men har inte fått super. Kan bli en ganska bra allroundhäst. Briar hoppar väldigt bra, men rör sig inte så bra. (men jan på ryggen gör han, men inte annars.) Jag tror inte att han är passande. Okeanos är inte heller en super häst, halv bra på båda.

Cortus är ett bra förslag tycker jag. Han har rör sig bättre än vad han hoppar, samt går han de stora klasserna i hoppning.

Nobel? Han går MSV A dressyr o 150 hoppning.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 159
Senast: Piaff
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 644
Senast: Mabuse
·
Gnägg Det börjar bli dags för mig att leta efter en ny häst och jag undrar om ni har något tips på en ny ras som skulle passa mig. Jag är...
Svar
19
· Visningar
1 095
Senast: ufot
·
Dressyr Tack för tipset. Han är ju verkligen helt annorlunda än de flesta inom dressyren. Väldigt uppfriskande. Han kommer nog igång och... 2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 022
Senast: Mirtai
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Kattbilder #10