Leta hund , för höga krav ?

KisseNova

Trådstartare
Jag känner att jag är för kräsen i jakten på en hund.

Först ut ;
Cavalier King Charles Spaniel. Där vill jag ha efter danska hundlinjer som inte finns i Sverige. Utan då får man vända sig till Finland, Norge och Danmark. Uppfödaren är stor i Danmark så det kan inte vara svårt att hitta just "dom" linjer, men hur letar man? Är det inte dyrt att ta in en dansk hund? Vill ha ifrån linjer jag vet hur dom är i mentaliteten, då jag vet flera cavalier som är rädda av sig.

Basset Hound ; utav rasen kanske 15 uppfödare så hittar jag 2 uppfödare som intresserar mig. Jag tittar på huvudform, kroppsform, storlek, mentalitet, sjukdomar och jaa allt det där som finns i linjer. Jag vet ju vad jag letar efter och det är alldeles för svårt att hitta rätt linjer och uppfödare. En tjejkompis sa så fint att jag kanske inte skulle köpa en basset när jag är så kräsen.

Jag kanske skulle sänka några krav på en basset, men vad bör jag ta bort ? Det finns ju inget jag kan sänka kraven på, alla är ju viktiga för mig. Jag vill ju inte köpa en ful basset.

*Suck* varför ska det vara så svårt?? Hur i allsin dagar kan jag vara kräsen när det gäller renrasiga men köpte en blandras med bla amstaff i ? ? Jag behöver hjälp och råd .. för jag har sökt på avelsdata, hunddata och kollat alla kennlar jag kan hitta för att se vilka hundar dom har. Men ändå blev det bara 2 kennlar varav 1 kan falla bort beroende på vilken hane hon ska para med. 1 kennel av drygt 15 ?!?!

Sv: Leta hund , för höga krav ?

Bara 1. Men jag vill kolla runt med så många som möjligt för att se till att det blir rätt hund som passar mig. Med en uppfödare som passar mig.

Den uppfödaren som jag mest vill ha, har i snitt 1 kull var 3e år. Förhoppningsvis gör hon en ny parning då kullen hon fick i år blev superbra. Väntar på svar av henne, och se om hon kommer ihåg mig :D

Jag har ju basett som du vet, och nu är inte jag direkt så kunnig inom stamtavla etc, men jag tycker alla bassar verkar vara släkt med varandra- de har rätt så lika stamtavla så det bör ju inte vara så svårt att hitta en basett, tycker jag eftersom de flesta har liknande stamtavla.

eller så är det jag som som sagt inte begriper mig på det där.

Finns det en, ev två, lämpliga kennar är det väl bara att vänta och se om lämplig valp kommer. Så gör de flesta som "vet vad de vill ha". :)
Den som väntar på något gott...

Importera från Danmark kan ju inte bli så hutlöst dyrt, själva resan blir iaf billig. Ev. vaccinationer (Danmark ?) och registreringar.
Skulle tro att danska cavalier king charles-klubben har en valpförmedlare även de som kan tipsa om vart du hittar vissa linjer.

ja det är sant, är väl kanske därför TS har så svårt att hitta en basett.

Vad ska du göra med din hund? Ska du ha den till utställning, avel? eller bara till sällskap? Kanske det känns lite långsökt att kolla kennlar i danmark, för en sällskapshunds skull, men vad vet jag.

Nja, du är inne på rätt spår. Oftast är det samma linjer bakom varje hund, men skrapar man lite på ytan så att säga så skiljer det sig åt en hel del.

Många uppfödare avlar på samma linjer, medan det finns dom som avlar på helt olika linjer. Sen har varje etlablerad (stavas ?) uppfödare sin stil på basset, för en utomstående så skiljer det sig ingenting. Men jag (och mamma) kan oftast säga från vilken kennel en basset kommer ifrån eller på ett ungefär vilka linjer som ligger bakom.

Sen finns det linjer som har högre dominans än andra, mer sjukdomar än andra, mer skinn än andra osv. Det är är mitt problem kommer in, eftersom bassets ofta har liknande linjer så rycker flera uppfödare som har dom linjerna jag inte vill ha.

Ja, det där med att vilka linjer som ligger bakom, skulle nog nästan ajg våga uttala mig om om jag ser en basett, och hoppas att jag har rätt:angel:, med tanke på att de flesta har samma linjer.....

Men för att återgå till min fråga, vad ska du ha din tilltänka hund till?

Eftersom uppfödaren på cavalier är stor i Danmark så borde det vara lätt att hitta "rätt linjer". Problemet är ju att hundarna ifråga förmodligen är avlidna vid detta läget, men jag har sett på uppfödarens hemsida att dom gått i avel (fast det misstänkte jag redan).

Jag ska mest ha hunden till sällskap, med en baktanke på utställning. Avel är inte aktuellt för jag vill inte ta det ansvaret om kullens utveckling går åt skogen. Det är ett så stort ansvar bakom en kull att det inte är aktuellt. Men det är enbart cavalier som det är aktuellt att leta efter danska linjer. Basset hounden håller jag mig till svenska uppfödare som jag redan har mött och pratat med, dom vet liksom vem jag är.

Ojojoj, jag börjar inse att vi gjorde helt fel när vi köpte hund. "Bara han är frisk och vi kommer bra överens med uppfödaren" var våra kriterier.

Vi borde kanske kollat mer?

Låter så tryggt att höra någon tala om att veta exakt vad de vill ha! Bra!

/Syrsa

Finns det en, ev två, lämpliga kennar är det väl bara att vänta och se om lämplig valp kommer. Så gör de flesta som "vet vad de vill ha". :)
Den som väntar på något gott...

Ja, men vad bra, då är det inte jag som är för kräsen :p. Jag sa faktiskt det till mamma senast igår att jag struntar hellre i att köpa hund om jag inte får ifrån dom linjerna jag vill ha.

Nu fick jag svar på min fråga såg jag...

Vad kostar då en cavalier från danmark, med hela resan hem? Precis som redan nämts så är nog inte resan särskilt dyr, det är ju faktiskt inte så långt, så man kan ju åka med bilen själv ner och hämta den.

Fanns det ingen cavalier uppfödare i sverige som tilltalade dig?

Låter så tryggt att höra någon tala om att veta exakt vad de vill ha! Bra!

/Syrsa

Nej, jag önskar jag kunde bara köpa första bästa hund och vara nöjd sen. Men nej, jag ska krångla till allt med linjer och dylikt :crazy:

Iofs köpte jag ju som sagt en blandras i våras, och då var jag inte alls lika kräsen. Men när det gäller renrasiga så är jag enormt kräsen :o

Fick ni en frisk hund förresten ? Det är ju faktiskt det allra viktigaste, ihop med mentaliteten :D

Nej, när det gäller cavalier så ska det vara "dom" hundarna bakom. En enda cavalier finns importerad från denna uppfödare med rätt hundar bakom, men dels är han avliden och dels har han inga registrerande avkommor.

Men hunden ska väl fortfarande ha vissa papper för att komma ifrån Danmark och över ? Så var det för 8 år sen iaf, att man får ta en hund ifrån Sverige men inte tillbaka utan vissa papper ? Rabies eller var det var ?

*nu måste jag springa till skolan, återkommer senare idag*

Hur det är med danmark vet jag faktiskt inte, men i Norge så är det bara att åka över gränsen utan några särskilda papper, för mamma hade ett par i från Norge som köpte valp av henne, och de åkte bara igenom och hem med sin valp, behövdes inga papper för det.

Har du haft många hundar?

Vad är det för en liten du har nu? Valp eller vuxen?

Jodå, han är frisk och snäll, alldeles perfekt!

/Syrsa

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 574
Senast: dobbis
·
Hundavel & Ras Hej Buke! Har läänge hängt i skuggorna här men nu är det dags för mig att be er om hjälp... Jag har hela mitt liv innerligt velat ha...
2 3
Svar
49
· Visningar
8 125
Senast: machafuko
·
R
Hundavel & Ras I går släpptes Schäferhundens Index på avelsdata. Hela gårdagen ägnade jag åt statistik, både på egna kullar men också väldigt mycket åt...
9 10 11
Svar
213
· Visningar
14 550
Senast: Dentaku
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka