Leta hund , för höga krav ?

Sv: Leta hund , för höga krav ?

Men hunden ska väl fortfarande ha vissa papper för att komma ifrån Danmark och över ? Så var det för 8 år sen iaf, att man får ta en hund ifrån Sverige men inte tillbaka utan vissa papper ? Rabies eller var det var ?

*nu måste jag springa till skolan, återkommer senare idag*

Från Danmark behövs införseltillstånd från jordbruksverket, men tar du in valpen före 16 veckors ålder slipper du rabiesvaccinera. Det behöver således inte bli så farligt dyrt med valp från Danmark.

Fortsätt vara kräsen du, det är ett sunt sätt att köpa hund!:banana:

Då tolkar jag det med som det är frågor till mig :D

Jag har haft 3 hundar, 2 basset hounds och blandrashunden som köptes i våras. Blandrasen har fått flytta till min släkting eftersom planeringen runt honom sprack så jag hann inte med hans energi på det sättet jag ville.

Därför letar jag eventuellt efter en lugn sällskapshund som inte kräver så mycket.

Cavalier var lättare att hitta, fast det blir nog en basset hound om jag ska ha en hund. Ska ut och kolla vad Norge och Danmark avlar på, inte för att jag har så stor koll men förhoppningsvis vet jag vad det är för något bakom.

införseltillstånd ? Vill du berätta mer ?

Man ansöker om tillstånd från Jordbruksverket att få införa valp som är yngre än 3 månader (alltså 12 veckor inte 16 som någon sa). Det kostar 700 kr, läs mer HÄR.

När man fått tillståndet så är det bara att hämta valpen typ. Den måste ha ett pass också förstås och vara avmaskat mot dvärgbandmask. Men det går att läsa om alla krav på sidan som jag länkat till :)

Du kan ansöka dispens från jordbruksverket om att få ta in en hund från Danmark utan rabiesspruta.
Men då måste uppfödaren skriva under på att hunden endast varit hos henne under uppväxttiden och du måste ta in hunden innan den blir 12 veckor. Efter 12 vckor så måste man ta alla rabiessprutor mm som behövs.
Kostar ca 700 att ansöka om dispens.

Kika på jordbruksverkets sida, så får du mer info.

Eftersom uppfödaren på cavalier är stor i Danmark så borde det vara lätt att hitta "rätt linjer". Problemet är ju att hundarna ifråga förmodligen är avlidna vid detta läget, men jag har sett på uppfödarens hemsida att dom gått i avel (fast det misstänkte jag redan).
.

Uppfödaren har en hemsida och troligen en mejladress?
Så varför inte skicka henne ett mejl, Danska och Svenska är inte svårae än att man med lite god vilja kan förstå varandra!
Alla uppfödare blir smikrade över att folk vill ha just deras linjer så glöm inte att berätta det!

Lätt som en plätt att ta in valp från Danmark, kontakta jordbruksverket med exakt vad som krävs.

Du kan ansöka dispens från jordbruksverket om att få ta in en hund från Danmark utan rabiesspruta.
Men då måste uppfödaren skriva under på att hunden endast varit hos henne under uppväxttiden och du måste ta in hunden innan den blir 12 veckor. Efter 12 vckor så måste man ta alla rabiessprutor mm som behövs.
Kostar ca 700 att ansöka om dispens.

Kika på jordbruksverkets sida, så får du mer info.

Oj, jag glömde läsa sidan 2 innan jag svarade. Svaret fanns redan :angel:

Jag vill inte ha direkt ifrån uppfödaren av några anledningar.

Har hittat flera danska kennlar med "rätt hundar" bakom sig. En kennel hade en bra kombinerad kull nu, men nu vill jag inte ha en hund. Varför ska dom bra kombinationer vara nu

Är mer inne på en basset hound kan jag erkänna, men har inte fått svar av uppfödarna ifråga. Funderar på att maila igen, för jag vill inte ringa på detta första stadie. Jag vill i lugn och ro kolla av svaren på deras frågor innan jag ringer. Inte nog med att jag är kräsen med linjer, jag ska även ställa en massa frågor. Jag blir ju alla uppfödares marddröm :crazy:;)

Äsch, man blir ju bara glad som uppfödare om folk har många och intressanta frågor.
Jag har frågat ut alla mina uppfödare mycket noga innan köp, och alltid kollat upp linjerna så mycket det bara går. Och visste precis vad jag ville ha! Eftersom jag var så tydlig och noga med det, så fick jag faktiskt också prcis det jag letade efter.

Enda som gick snett var ett impulsköp, där jag inte satte mig och gick igenom linjerna och allt bakom tillräckligt ordentligt. Hon, och flera valpar i kullen, föddes med en kass mentalitet.

Trots att jag vet vilka uppfödarna är som återstår efter min "linje-rensning" så har jag fler frågor som kan antingen fälla eller fria dom. Nu har jag ju hittat tikmaterial på deras kennlar som jag anser är bra, men allt kan ju falla om dom parar en hane med linjer jag inte vill ha.

Det är inget bra att kunna rasen, man blir ju kräsen ;)

Men vad bra att du skrev att du lyckades hitta rätt hund, då borde jag också lyckas :D Hur lång tid har du fått vänta på en bra kombination ? Eller gick du bara efter tiken eller hanens linjer ?

Som uppfödare är det inte troligt att de säljer en valp som har så speciell stamtavla till någon som inte tänker ställa ut den eller avla på den.

Meriter från utställningar/lydnad är ju uppfödarens enda möjlighet att visa upp sina valpar så att andra kan se att det är bra hundar. Därför väljer man ofta att sälja dessa valpar till människor som man vet om kommer att visa upp dom på utställningar m.m

Som uppfödare hade jag valt att sälja den valpen jag trodde minst på i utställningssamanhang till den som ville ha en sällskapshund. Hunden är ju lika bra kompis oavsätt hur den ser ut :)

Nej , inte när det gäller cavaliern och dom "rätta" linjerna.

Men som sagt, det lutar mer åt en basset hound beroende på om jag får svar ifrån uppfödarna eller inte. Jag vill ha svar på mina frågor innan jag ringer och fortsätter min jakt på rätt hund.
Klarar dom mina frågor så blir det hemmabesök och kolla hur hundarna bor.

Jag kommer ställa ut hunden om den är av utställningskvalite, men det vet man ju ofta inte när valpen är 8 veckor om den duger till det.

Jag vill inte avla själv, men låter gärna uppfödaren låna in hunden för parning. Är det en tik, så får uppfödaren själv ta det ansvaret med kullen. Tror inte det är så svårt att hitta rätt hund ifrån uppfödaren eftersom dels känner dom till mig och mamma sen innan. Sen vet dom att vi är "utställningsgalna" när vi har något som duger i utställningsringen :D

Enbart sällskapshund vill jag inte ha, då kan jag ju lika gärna köpa en billigare blandras där jag knappt har några krav alls ;)

Jag hade nog ringt istället.
Många uppfödare har annat att göra än att sitta och skriva långa svar via mejl....;)

Jag har svårt att ringa till uppfödare eftersom sonen är mer eller mindre sjövild på kvällarna.

Har importerat från Finland, det blev inte dyrt alls... Kolla runt och hör med olika danska uppfödare och hör med tullen mm. Borde inte bli några problem alls!

Och du, man SKA vara kräsen när man köper hund. Man ska ju dras med den (förhoppningsvis) 15 år framåt.. ;)

Lycka till!:)

Gilly

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 574
Senast: dobbis
·
Hundavel & Ras Hej Buke! Har läänge hängt i skuggorna här men nu är det dags för mig att be er om hjälp... Jag har hela mitt liv innerligt velat ha...
2 3
Svar
49
· Visningar
8 125
Senast: machafuko
·
R
Hundavel & Ras I går släpptes Schäferhundens Index på avelsdata. Hela gårdagen ägnade jag åt statistik, både på egna kullar men också väldigt mycket åt...
9 10 11
Svar
213
· Visningar
14 550
Senast: Dentaku
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka