Lek& Tjatter Vi pysslar vidare ,Del LXXXV

Status
Stängd för vidare inlägg.
Började titta på The Handmaid*s Tale men det var så svart och jobbigt att jag beslut att avbryta. Behöver inga mardrömmar. Den må vara bra men jag påverkas så starkt om det är för svart att jag får nattlig ångest. Jag får tillbaka scener jag sett, i mina drömmar.

Jag vill se den men jag vet inte om jag pallar. Ska jag se den ska jag vara i bra balans kan jag säga...

Suck, upptäckte nyss att en av katterna har något problem med ena ögat. Förmodligen en ögoninflammation, slemhinnorna är röda. Har gett Noviform så får vi se hur han ser ut imorgon :(

Började titta på The Handmaid*s Tale men det var så svart och jobbigt att jag beslut att avbryta. Behöver inga mardrömmar. Den må vara bra men jag påverkas så starkt om det är för svart att jag får nattlig ångest. Jag får tillbaka scener jag sett, i mina drömmar.

Jag vill se den men jag vet inte om jag pallar. Ska jag se den ska jag vara i bra balans kan jag säga...

Inte gilla att den påverkade dig så starkt (se den @athena_arabians men ja inte om du redan är nere eller känner dig på topp), men den är en stark och nattsvart dystopi. Boken även om den bara ger lite glimtar av vad serien har tid att utveckla är minst lika stark. Jag försökte se hela på en gång men nej, absolut inte. Ett avsnitt i taget, gå en stund och tänka innan nästa. Det vidrigaste är att man känner igen vissa tongångar från världen idag.

Det var intressant att läsa en diskussion om den på ett forum där yngre (vita) män dominerar, de hade en helt annan uppfattning och var mer, jag vill inte kalla dem objektiva utan oförstående, vecklade in sig i en teknisk/motivdiskussion, och klagade på att de tyckte tempot var för långsamt, karaktärerna inte utvecklade och deras motiv oklara. De missade stundtals helt kärnan och det finner jag obehagligt. De är inte medvetet chauvinister eller trycker ner kvinnor eller ens medvetet en del av patriarkatet utan mer saknar förståelse, oförmåga, klarsynthet att se vad de är en del av. Ibland känns klyftan mellan män och kvinnor, oberoende av socioekonomisk status, kultur eller religion större än någonsin.

Har dammsugit och skurat golven hemma. Känns som att livet faller i ordning lite nu.
Har lite ångest över dagens händelser på jobbet och att jag måste ta tag i det i morgon fastän jag inte vill. Jag vill ha lugn och ro men det här löser sig knappast av sig själv. Jag undrar bara vilken väg jag ska gå. HR direkt kanske? Facket? Chefen?
Känner att det här stör mitt lugn.

Inte gilla att den påverkade dig så starkt (se den @athena_arabians men ja inte om du redan är nere eller känner dig på topp), men den är en stark och nattsvart dystopi. Boken även om den bara ger lite glimtar av vad serien har tid att utveckla är minst lika stark. Jag försökte se hela på en gång men nej, absolut inte. Ett avsnitt i taget, gå en stund och tänka innan nästa. Det vidrigaste är att man känner igen vissa tongångar från världen idag.

Det var intressant att läsa en diskussion om den på ett forum där yngre (vita) män dominerar, de hade en helt annan uppfattning och var mer, jag vill inte kalla dem objektiva utan oförstående, vecklade in sig i en teknisk/motivdiskussion, och klagade på att de tyckte tempot var för långsamt, karaktärerna inte utvecklade och deras motiv oklara. De missade stundtals helt kärnan och det finner jag obehagligt. De är inte medvetet chauvinister eller trycker ner kvinnor eller ens medvetet en del av patriarkatet utan mer saknar förståelse, oförmåga, klarsynthet att se vad de är en del av. Ibland känns klyftan mellan män och kvinnor, oberoende av socioekonomisk status, kultur eller religion större än någonsin.
Detta fick mig att slutligt fatta beslutet att avstå den.

Jag har någon sorts bristande filter mellan fiction och verklighet. Ser jag något otäckt så kan det följa mig länge.
såg en film i tonären där en skurk ramlade mot en glasruta och glaset skar igenom kroppen och stack ut genom ryggen. Det är alltså nära 40 år sedan och den scenen kommer igen i drömmar ibland....

Så jag avstår thrillers och ångestladdade serier. Ska jag se något så vill jag ha sådant som utmanar intellektet eller är feel good. Djup gillar jag. Men inte våld och inte ångestladdat.

Har dammsugit och skurat golven hemma. Känns som att livet faller i ordning lite nu.
Har lite ångest över dagens händelser på jobbet och att jag måste ta tag i det i morgon fastän jag inte vill. Jag vill ha lugn och ro men det här löser sig knappast av sig själv. Jag undrar bara vilken väg jag ska gå. HR direkt kanske? Facket? Chefen?
Känner att det här stör mitt lugn.

Kan du skicka ett mail adresserat till alla ovanstående? Då har alla fått exakt samma info och vet att de andra också är inkopplade.
Kram :heart

Kollar på Modern family och funderar på att ta lite glass.
När sen diskmaskinen är klar ska jag lägga mig. Imorgon ska jag jobba på en av mina specialtjänster och därefter till stallet. En vanlig dag alltså :)

Igår somnade jag strax innan 00. Vaknade 02, 04 och 06. Jag som var så glad för att min sömn äntligen verkade fungera. Det sket sig :down:

Satt och funderade på det här med sopor (mockade kattlådan :meh:) Jag vet att det finns en soptråd men jag hittar den inte. Ni som inte går ut med sopor ofta, hur gör ni med kattbajs/kissklumpar? Att ha kvar dem i en vecka, även om det finns sophink med lock man kan ha dem i är inte så kul. Bara efter en dag eller så börjar det ju lukta rejält. Tar ni ut just kattens bajs/kiss separat varje dag? :confused:
Tar ut varje dag
men nu är mina ute.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag funderar hit och dit om jag kan hitta en sysselsättning som jag skulle kunna roa mig med vid datorn i min ensamhet, istället för att...
2
Svar
25
· Visningar
1 542
Senast: Kakis
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
33 499
Katthälsa Katterna i familjen brukar få kaninöron, kanintassar, och andra kaninkroppdelar att mumsa på och leka med. Nu har mamma fått erbjudande...
Svar
12
· Visningar
871
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
24
· Visningar
1 909
Senast: Derivata
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Kan det verkligen stämma?
  • Pusseltråden
  • Burkmat