Inte gilla att den påverkade dig så starkt (se den
@athena_arabians men ja inte om du redan är nere eller känner dig på topp), men den
är en stark och nattsvart dystopi. Boken även om den bara ger lite glimtar av vad serien har tid att utveckla är minst lika stark. Jag försökte se hela på en gång men nej, absolut inte. Ett avsnitt i taget, gå en stund och tänka innan nästa. Det vidrigaste är att man känner igen vissa tongångar från världen idag.
Det var intressant att läsa en diskussion om den på ett forum där yngre (vita) män dominerar, de hade en helt annan uppfattning och var mer, jag vill inte kalla dem objektiva utan oförstående, vecklade in sig i en teknisk/motivdiskussion, och klagade på att de tyckte tempot var för långsamt, karaktärerna inte utvecklade och deras motiv oklara. De missade stundtals helt kärnan och det finner jag obehagligt. De är inte medvetet chauvinister eller trycker ner kvinnor eller ens medvetet en del av patriarkatet utan mer saknar förståelse, oförmåga, klarsynthet att se vad de är en del av. Ibland känns klyftan mellan män och kvinnor, oberoende av socioekonomisk status, kultur eller religion större än någonsin.