Ledarskapsövning

hej!
kanske inte när människan jobbar med hästen. men i hagen så gör ju t.ex. unghästar ofta det mot den häst som har högre rang ju! alltså tugagr och slickar. Nu kom jag förresten på var jag fick den här lite knasiga övningen ifrån. Det är från en bok som heter "Förstå hästen" av Lesley Bayley och Richard Maxwell. Där beskrivs den men på ett lite mer "normalare" sätt än mitt. Jag rörde visst till det lite... :p
Det där med s.k. "underlägsenhet" står inte. Det avr visst något jag rörde ihop själv... :o

Ja, yngre hästar tuggar för att visa underlägsenhet mot äldre- men det är ta mig fasen inget man ska tvinga fram genom att tvinga den att skena runt...

Dumheter! :mad: :mad: :mad:

det kanske föltuggande du tänker på!?

den vrider på huvudet och visar undersidan på halsen(svårt att beskriva)

det ses ofta hos föl som visar sin underlägsenhet mot äldre hotande hästar och en del hästar har kvar beteendet långt upp i åren för att de inte lärt sig något annat sätt..
det har visat sig att det beteendet inte finns hos hästar som växer upp vilt utan finns bara hos tamhästar som växer upp i en hård värld..

det finns annat tuggande tex när hästen fått en tankeställare så tuggar den den liksom ser nöjd ut och suger liksom på tungan

mvh rymdentusiasten :bump:

Jag skulle vilja har en utförligare förklaring till vad du menar... Speciellet med "tankeställare"... :)

Själv har jag tvärt emot upplevt att hästar som är stressade och upprörda uppvisar det beteende du beskriver- tuggar på tungan.. Sen finns det de som "leker" med tungan- vilket brukar vara en beteende störning som de lär av inaktivitet!

Jag kankse missuppfattat vad du beskrev och ville ha en bärre förklaring! :)

ja bland annat.
ja sen finns det ju massor av olika tuggningar. när de äter t.ex! :p
hehe.

det har visat sig att det beteendet inte finns hos hästar som växer upp vilt utan finns bara hos tamhästar som växer upp i en hård värld..

hmm. det visste jag inte...

va sorgligt det låter... :(

ok ska försöka iaf

om jag tex står i gången med en häst och ber den flytta på sig åt sidan så kan den ibland tugga det betyder att den lärt sig något även om det är ack så lite i våra ögon, och det har inget samband med de två beteenden du beskriver

ok?

Hård värld?
Jag har jobbat på stuteri och kan ju medela att föl som kommer på avvägar (alltså för långt från sim mor) och således hamnar nära annat sto- tuggar frenetiskt åt det stoet..

Har dessa föl hamnat i en hård värld då och på andra stuterier sker inte detta beteende som ju garanterat är nedärvt? Eller?? :confused: :confused: :confused:

jo men föl på stuteriet växer ibland upp i en värld av ensamstående mammor där konkurrensen ofta är hård

50/50 ston och föl på förhållandevis liten yta är inget som fösigkommer i naturen

en naturlig flock består av hästar i alla åldrar där fölen är underrepresenterade och även tillåts av de andra i flocken att leka och alla i flocken hjälps åt att ta hand om och uppfostra fölen

vi kan ju inte återskapa allt men naturen har svar på många frågor som det är bra att vara medveten om

:bump:

Men, undrar... Varför vill man generera flykt, nånsin?

Flykten är en kärnreaktion som man använder för att få kontakt när det inte går att nå hästen på nåt annat sätt. Hästen har låst sig helt och försvarar sin existens mot allt och alla. Det är bara själva kontakten man är ute efter.

Det grymma med den hästen har redan skett av ägaren, eller kanske förra ägaren. Det man försöker göra är att hjälpa hästen tillbaks till en dräglig mental tillvaro. Då måste man ibland ta till sånt här. Det är inget hokuspokus, utan vanlig terapi som används överallt, inte bara med hästar.

Man använder inte sånt här på friska hästar, och jag är lika stor motståndare som du mot att knäcka hästar, vare sig det görs med joinupper eller andra tillhyggen.

Det jag beskriver handlar om att försöka rädda en redan knäckt häst, därav min rekommendation att inte leka med sånt här, det kan bli väldigt fel.

Förstår vad du menar, och kan hålla med om att extrema situationer kräver extrema åtgärder. Väljer dock att gå andra vägar än att generera flykt när jag träffar på en knäckt häst.

Är väldigt nyfiken på din källa till det påståendet! Låter som något som vore intressant att läsa.

det har jag lärt mig av en föreläsare som har gjort undersökningar i ämnet

ska försöka ta reda på källan

har aldrig läst monty roberts men tror iaf inte det är den sortens tuggande han menar

mvh rymdentusiasten :bump:

Avel och uppfödning är mitt "liv" och jag är därför väldigt intresserad av att lära mig så mycket som möjligt för att mina hästar ska leva ett drägligt liv i fångenskap. Utveckla gärna vad du menar.......eller rättare sagt vad din "källa" menar.

Både vilda föl och tama föl tuggar för att blidka sin omgivning....det är ett naturligt beteende och har inget med en "hård värld" att göra.
Om just föltuggandet inte avtar med åren (ytterst ovanligt) utan blir en "vana"/"betéendestörning" (hittade inget bättre ord) kan det bero på yttre omständigheter (hård värld, för många hästar på liten yta osv....) eller en vek häst (genetiskt).......riktigt veka hästar överlever inte i den vilda (hårda världen)och därför finns inte den typen av vuxna hästar där.

Visst är det väl så din "källa" menade ???
Alltså vuxna hästar som visar underkastelse i tid och otid finns inte i vilt tillstånd, men föltuggande är helt naturligt.

Liknande trådar

R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 304
Senast: Gunnar
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 468
Senast: Ragdoll
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 228
Senast: MiniLi
·
Skola & Jobb Som rubriken lyder - hur är kulturen angående AW på er arbetsplats? Har ni det? "Måste" man gå med på det? Om ni har det - går alla...
7 8 9
Svar
174
· Visningar
6 731
Senast: BernT
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar