Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vore jag du skulle jag ta bort kornet omedelbart. Det ger man väl till hästar som har svårt att hulla sig?? Ge honom inget kraftfoder förrän han behöver det.Hej!
Vill slippa påhopp....
Nu är det så här:
Min häst islänning 50 %, arab 25% och cod 25% är ENORMT lättfödd!!!
Får ofta höra "men ge han mer mat".... Gör jag det (eller rättare sagt, ANDRA gjorde det åt mig) så går han upp i vikt
Han är 9 år och har alltid varit överviktig.... MÅNGA har undrat när HAN ska föla
Jag har haft han installad/ på lösdrift tills för 1,5 år sedan, då jag hade möjlighet att ta hem honom
När han stod installad så fick han ca 6 kg ensilage/ dygn av mig (och ca 3 kg hö av andra) Han vägde då ca 700 kg
På lösdriften var det fri tillgång.... "alla" sa : dom lär sig att inte äta efter ett tag.... men nejdå.... han stod där och mumsa 23 timmar/ dygn den 24:e timmen pysslade jag med honom (nej han sov nog aldrig... det hade han inte tid med det fanns ju käk)
Nu står han på lösdrift och får ca 6 kg ensilage/ dygn....samt 300 gram korn och är nu i "normalt" hull.... "mer tjock än smal"!!!
Men HUR tycker ni jag ska göra för att slippa få påhopp om att han får lite?!?!?!
Perfekt lösdrift hö är ett som ligger på runt en 20 smrp per kilo ska hästen ha i sig 300 gram om dagen kan den äta 15 kilo utan problem då!
Nej, 1 kg TS/100 kg är fortfarande minstagiva. Rekommenderad giva är dock 1,2-1,5 kg TS/100 kg kroppsvikt.Förr räkna man ju på att en häst skulle ha 1kg per 100kg
Men idag är det 1,5kg per 100 kilo.
trodde inte de fanns vettigt folk på buke, men se! de fanns de jue.
precis så som du säger borde man räkna på 1,5 kg hö per 100 kg's kroppsvikt.
sen får man ju se lite efter vad hästen har för behov utöver det för vissa hästar är ju mer lättfödda alternativt svårfödda...
vad snackar du om nu????
läste du ens hennes inlägg? tjejen som jag svarade till???
det jag e van vid är att folk klagar på att man alltid ger sin häst för lite mat, men man har en häst som blir fet av att bara titta på maten, tänk efter nästa gång är du snäll!
Felet manga ganger, folk har egentligen ingen aning om hur att stalla en foderstat. Visst de har gatt pa ridskola och lart sig rida, och rida bra. Men fick de nagon gang lara sig vad hasten egentligen fick att ata och vilken mangd? Sallan gors det kurser i det..