LÄTTFÖDD häst?!?! Vad göra?

Sv: LÄTTFÖDD häst?!?! Vad göra?

Om du blandar halmen och hösilaget/höet så slinker lite ner samtidigt som det tar längre tid att äta om den får pilla lite för att den mest vill åt höet/silaget.

Lycka till!

Jag har bytt ut några kilo av hösilaget till vetehalm åt min tjockis - hon tycker väl det smakar sådär ... Men någon annan halm fick jag inte tag på.

Lägger jag ut halm i hagen så äter varken hon eller den andra hästen av det (även om hösilaget är slut och gräset är fruset).
Men ger jag halmen som en del av nattgivan i boxen så äter hon upp det mesta, brukar finnas lite kvar på morgonen.

Hej!

Vill slippa påhopp....

Nu är det så här:

Min häst islänning 50 %, arab 25% och cod 25% är ENORMT lättfödd!!!

Får ofta höra "men ge han mer mat".... Gör jag det (eller rättare sagt, ANDRA gjorde det åt mig:devil:) så går han upp i vikt

Han är 9 år och har alltid varit överviktig.... MÅNGA har undrat när HAN ska föla:confused:

Jag har haft han installad/ på lösdrift tills för 1,5 år sedan, då jag hade möjlighet att ta hem honom:love:

När han stod installad så fick han ca 6 kg ensilage/ dygn av mig (och ca 3 kg hö av andra) Han vägde då ca 700 kg:crazy:
På lösdriften var det fri tillgång.... "alla" sa : dom lär sig att inte äta efter ett tag.... men nejdå.... han stod där och mumsa 23 timmar/ dygn :d den 24:e timmen pysslade jag med honom:angel: (nej han sov nog aldrig... det hade han inte tid med;) det fanns ju käk;))

Nu står han på lösdrift och får ca 6 kg ensilage/ dygn....samt 300 gram korn och är nu i "normalt" hull.... "mer tjock än smal"!!!

Men HUR tycker ni jag ska göra för att slippa få påhopp om att han får lite?!?!?!
Vore jag du skulle jag ta bort kornet omedelbart. Det ger man väl till hästar som har svårt att hulla sig?? Ge honom inget kraftfoder förrän han behöver det.

Till och börja med ger du han 6 kilo som han ska ha och de andra ger han 3 kilo bakom din rygg??
Då skulle jag bli flyförbannad ingen ger mina hästar extra mat utan att fråga mig först!:mad:
Sedan vad folk säger svara med att sköt ditt och skit i andra!!!

Ett tips är att köpa ett hö med lägre värden i så han kan äta nästan fri tillgång för att få i sig den näring han ska behöva..
Ju mer näring du har i höet ju mindre måste du ge innan du kommer upp i de han skall ha.
Och 6 kilo om dagen om han får 4 ggr om dagen det är ju bara 1,5 kilo per tillfälle vilket är väldigt lite tycker jag!
Går han på lösdrift behöver dom äta ialalfall nattetid tycker jag för att behålal värmen när det är som kallast!

Så försök hitta ett hö med rätt låga värden i så han får i sig sitt dagsbehov av väring genom att kunna äta rätt stora mängder=)

Perfekt lösdrift hö är ett som ligger på runt en 20 smrp per kilo ska hästen ha i sig 300 gram om dagen kan den äta 15 kilo utan problem då!
Men har du ett på 70 smrp per kilo kan du bara ge 4,5 kilo

Jag har också en extremt lättfödd liten islänning och för att hon ska hålla sig kvar i hagen vintertid så måste hon ha hö att äta! annars rymmer hon dessvärre!
Många letar ju hö med så höga näringsvärden som möjligt i sedan läser dom i tidiningen att minst 1,2 kilo per kroppsvikt skall en häst ha och ger då 2 kilo per kroppsvikt.
Så en häst å 600 kilo får 12 kilo hö om dagen vilket är för mkt näringsmässigt och hästen blir fet helt enkelt.
Eller så går de efter foderstatsberäkningar och den säger då att hästen ska äta 6 kilo om dagen och hästen står och svälter stora delar av dagen.
Och pruduserar galla utan mat i magen vilket på lång sikt kommer att skapa stora peroblem för hästens mage och matsmältningssystemet osv.

Var in i ett stall för ett tag sedan där stor hbl på 170cm hade 5-6 kilo hö bara om dagen uppdelat på 4-5 ggr om dagen. De hade däremot 4-5 kilo havre om dagen och stod inne 18-20 timmar om dygnet.

Sen frågar man sig varför hästen har problem med magen och är så dryg att rida!

Nä ge lägre värden på höet och låt hästen få tugga så länge den vill hästar är gjorda för att tugga/äta större delen av dagen och vi människor ska inte gå in och störa vad moder jord har skapat allt för mkt tycker jag!

Perfekt lösdrift hö är ett som ligger på runt en 20 smrp per kilo ska hästen ha i sig 300 gram om dagen kan den äta 15 kilo utan problem då!

Det är ju jättebra, problemet är dock att det inte är smrp hästen blir fet av utan den energi som grovfodret kan tänkas innehålla.

Så om vi leker med tanken att ditt grovfoder innehåller 20 smrp per kg foder, så kanske den har 6,5 Mj per kg. Om hästen då äter 15 kg av detta foder så har den huxflux petat i sig 97,5 Mj, ungefär lika mycket som ett halvblod behöver. Tror du då att hästen kommer att gå ner i vikt????

Som pricken över I.et kommer även denna häst att bli totalt felfodrad eftersom kvoten kommer att ligga runt ca 3.

Förr räkna man ju på att en häst skulle ha 1kg per 100kg
Men idag är det 1,5kg per 100 kilo.

Det jag hade gjort är att ge han fri tillgång på ett hö, fjolårshö som inte är lika starkt som han kan äta på.

för 6 kg på en sån stor häst är inte rimligt.

Min häst på 550 kg äter 12 kg hö o 2 kg havre .

sen att ge korn till en överviktig häst är att vara ute o cykla.för det ger man hästar som är tunna.

ja hade gett han ett fjolårshö o sen hade ja sett va som skedde o fodrat med kraftfoder efter det.

för en häst måste få tugga, och sex kg hösilage är inte mkt..

Förr räkna man ju på att en häst skulle ha 1kg per 100kg
Men idag är det 1,5kg per 100 kilo.
Nej, 1 kg TS/100 kg är fortfarande minstagiva. Rekommenderad giva är dock 1,2-1,5 kg TS/100 kg kroppsvikt.

Fast jag har ett halvblodssto på 176 cm som utan att vara fet väger 750 kg vägt på våg...
När hon mådde dåligt och hade bihåleinflammation, livmoderinflammation och hovböld gick hon ner till strax under 700 kg och såg hemsk ut (tunn över ryggen men fortfarande inga synliga revben). Det är ingen extremt kraftig/tung häst utan bara lång och med mkt hals så vikten och storlekenbehöver inte hänga ihop.

Funderar precis som TS annars över hur man ska få hästen i lagom hull i år. Har en unghäst (blev 5 nu) som rids 1 h 4-5 dagar/v. De går ute 12 h om dygnet i stor hage men nu måste det mesta vara avbetat... Jag har bantat henne hela sommaren (de stod inne utan foder 6-7 h när det var som varmast på dagarna). Har provat att ge henne halm som komplement till ensilaget (har bara 1 storbal kvar oanalyserat och jag vet inte värdena men det är bra för det är förstaårsvall och förstaskörd). hon får 2 dl havre och en näve betfor för att få i sig mineralerna men det behövs definitivt inte.

Är 170 cm hög och har också alltid varit fet...

Hej!
prova en begränsande foderautomat.Har funkat jättebra på mina hästar,som oxå är lättfödda. man kan bygga en själv el. skaffa en tom kubiktankshållare med små rutor i gallret. ca.7 cm funkar bäst.lite svårt att förklara hur de ser ut ,men det finns bilder på Sundhäst.se.
En sån foderautomat funkar så att hästen alltid har att äta men kan inte stoppa munnen full.Utan kan dra ut några strån åt gången.På så sätt får de sitt tuggbehov tillgodosett men går inte upp i vikt.
Kan verkligen rekommenderas!

trodde inte de fanns vettigt folk på buke, men se! de fanns de jue.
precis så som du säger borde man räkna på 1,5 kg hö per 100 kg's kroppsvikt.

sen får man ju se lite efter vad hästen har för behov utöver det för vissa hästar är ju mer lättfödda alternativt svårfödda...

trodde inte de fanns vettigt folk på buke, men se! de fanns de jue.
precis så som du säger borde man räkna på 1,5 kg hö per 100 kg's kroppsvikt.

sen får man ju se lite efter vad hästen har för behov utöver det för vissa hästar är ju mer lättfödda alternativt svårfödda...

Vad är det för vettigt att ge mer än hästen behöver till en överviktig häst?

vad snackar du om nu????
läste du ens hennes inlägg? tjejen som jag svarade till???

det jag e van vid är att folk klagar på att man alltid ger sin häst för lite mat, men man har en häst som blir fet av att bara titta på maten, tänk efter nästa gång är du snäll!

vad snackar du om nu????
läste du ens hennes inlägg? tjejen som jag svarade till???

det jag e van vid är att folk klagar på att man alltid ger sin häst för lite mat, men man har en häst som blir fet av att bara titta på maten, tänk efter nästa gång är du snäll!

Att man "ska räkna på 1,5 kg". DET är inte vettigt om man har en överviktig häst. Tänk efter hur ditt inlägg uppfattas själv.

Många hästar idag ÄR feta för att deras ägare promt ska ge 1,5-2 kg grovfoder/100 kg häst fast det inte behövs.

skrev även att det beror lite på hur hästen är oxå, tex lättfödd eller svårfödd.

dessutom ska man räkna på den vikten hästen ska ha inte den vikten den är i om den är överviktig, så om vi räknar på 400 kg vilket låter vettigt för denna häst hamnar vi på 6 kg hö vilket jag tycker låter rimligt...

fast personligen skulle jag tom kunna följa den gamla typen då man gav hästarna 1 kg per 100 kgs kroppsvikt

men många här tycker att deras hästar helst ska ha typ 3 kg per 100 kgs kroppsvikt, för dom tycker att deras hästar har samma tuggbehov som en vildhäst
det är som att vi skulle äta ett halvt rådjur i veckan som grättmänniskorna gjorde XD

förlåt om jag var otydlig tidigare

Senast ändrad:

min fjordhast ar 143cm och vager 650 kg.. och ar 26 ar gammal. Hon fick en munkorg pa sig den har sista sommaren, da hon at sa mkt att hon bara la sig ner och stonade lol.. Hon alskar att ata och vill ata tills hon inte orkar sta langre.

Sa vad ger jag dem? Araben som ocksa ar lite rund far inget ho inne pa morgonen men gar ut och tillsammans med fjordhasten delar pa 11 kg hosilage (77% ts) under dagen. Det ar delat i sma hogar sa de maste ga runt och ata.

Jag har inte lyxen att ge dem mat 5 ggr per dag sa nar de kommer in pa kvallen far de middag. Da blir det 2 kg of hosilage och 2 kg av vanligt torrt ho samt 2 dl av lucern/alfalfa pellets som "godis" med deras mineraler. INGET kraft foder alls.

Visst bada ater sitt ho inom nagra timmar, och star utan hela natten, men jag har inget halm och det som finns ar valdigt dalig kvalitet. Sa de far sta utan.

Jag ger dem en timma av latt motion per dag (allt jag hinner tyvarr) och som jag sa, fjordhasten OCH araben ar bada runda. Jag vill dock inte ge dem mindre mat.

Sen ar det det har med analyser och krangel som verkar en "modefluga".... Anvand ert fornuft och gor det inte krangligare an det behovs. Kom fram till ngt som hasten mar bra av och shit i vad andra sager. Det ar din hast och du kanner den bast.. Det finns inget behov att rakna alla sma exacta kilon.

Hemma (i Texas) fick hastarna en kaka ho pa morgonen med 1/4 kg 11% pellet. Sen reds de 4-5 timmar under dagen, Till natten igen 1/4 kg 11% pellet och tva kakor ho. Deras protein intag var precis pa 100% och de var inte svaltande. Forstas de fick saltstenar och extra mineraler med electrolyter pga temperaturer, men inte foder. De madde bra. Och aldrig vagde jag ho, some folk gor i Sverige. Mina balar var ungefar 20 kg och det rackte till 4 hastar per dag. Sa totalt cirka 5kg per hast.. OK de ar araber, och valdigt lattfodda. Precis som de jag har nu.. lol..

Igen, fod hasten som DU kanner att den behover, och gor det inte for krangligt for dig sjalv. Ingen tjanar pa det..

Kat

Så du menar att dina araber fick 5!!! kg om dagen? Jag blir helt mörkrädd när man läser vissa inlägg.

5 kg var nog for dem. Vi arbetade med hastarna, sa som jagade kor eller red full gallop for att samla ihop en hjord med kossor. Och det ar en valdigt skillnad till den riding/arbete som hastarna i Sverige gor, pa bana till exemple.

Det klarade sig och madde bra, skulle de jobba i mkt soligt och varmt vader, fick de extra electrolytes i vattnet. Tank dig sjalv sitta pa en hast nar det ar 40grader celsius ute. ...

Felet manga ganger, folk har egentligen ingen aning om hur att stalla en foderstat. Visst de har gatt pa ridskola och lart sig rida, och rida bra. Men fick de nagon gang lara sig vad hasten egentligen fick att ata och vilken mangd? Sallan gors det kurser i det..

Nar jag kan figurera ut detta, skall jag gladligen satta upp bild pa mina "stackars svultna araber"....
kat

Felet manga ganger, folk har egentligen ingen aning om hur att stalla en foderstat. Visst de har gatt pa ridskola och lart sig rida, och rida bra. Men fick de nagon gang lara sig vad hasten egentligen fick att ata och vilken mangd? Sallan gors det kurser i det..

Helt klart är det så att man inte vet hur man ställer en foderstat, främst beror det på att man inte har satt sig in i hur hästens matsmältningssystem ser ut.

Den största orsaken till överviktiga hästar är i mångt och mycket av samma orsak som hos människor. De äter för mycket utspritt på för få gånger per dygn.

De enda gånger som bantningen varit lyckad, är när hästen har matats ner i vikt och då med många fodergivor spritt över hela dagen. Dessa hästar har då ibland varit tvungen att få mer mat än innan bantningen satte igång, i vart fall näringsmässigt.

Hade varit intressant och se hur dina hästars magar hade sett ut snarare, jag personligen tycker inte det är försvarsbart att ge sin häst så lite grovfoder oavsett om de galoppas i räcerfart eller går hård dressyr/hoppning

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
748
Senast: Oknytt
·
Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 601
Senast: corzette
·
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
6 210
Hästvård Hej, behöver lite fler tankar kring min stall-situation! Har en 26årig halvblodsvallack som till min vetskap stått på box hela sitt...
Svar
8
· Visningar
1 515
Senast: hoppsann
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka