LÄTTFÖDD häst?!?! Vad göra?

Sv: LÄTTFÖDD häst?!?! Vad göra?

Om jag hade varit du och absolut inte kunnat öka hösilage givan så hade jag nog gjort något av dessa alternativ. Nu räknar jag att både shettisen och d ponnyn ska äta detta tillsammans.

1.morgon: 2 kg hösilage
lunch: 2 kg hösilage
middag: 2 kg hösilage
kväll: 2 kg hösilage + 4-5 kg halm

2. morgon: 2 kg hösilage + 1 kg halm
lunch: 1 kg hösilage + 1 kg halm
middag: 1 kg hösilage
kväll: 4-5 kg hösilage + 2 kg halm

3. morgon: 4 kg hösilage + 2 kg halm
middag: 1 kg halm
kväll: 5 kg hösilage + 2-3 kg halm

4. morgon: 3 kg hösilage
middag: 2 kg hösilage
kväll: 4 kg hösilage
(fritt med halm hela tiden)

Detta är några av de alternativen som kanske skulle funka för dig? för du kan inte bara ge hästarna mat en gång om dagen om det inte räcker längre än bara några timmar så de får stå i 17-18? timmar per dygn utan grovfoder.

Vet inte hur du tränade hästen nu men jag skulle verkligen rekomendera att rida varje dag och de dagar du är ledig/har mycket tid så rid gärna 3-4 h eller gå lika långa promenader om hästen är så fet att den kan ta skada av att bli riden så länge. Annars är låååånga lugna travpass bra för att förbränna utan att slita för mycket och även intervall träning och cantring är bra om inte hästen är för fet. Se till så hästen rör sig ordentligt varje dag!

Hur tänker man när det gäller intaget av protein på dessa förslag?

Hon sa väl att hon hade värdena och att de var bra? Eller har jag missförstått ngt nu? Annars så får hon väl tillsätta exempelvis 200-300 g krafft protein, soja (gillar inte jag då det inte är bra för miljön om man nu inte är absolut tvungen) eller kanske lusern.

Ja det får man hoppas så hästarna slipper gå så länge utan grovfoder. Eller för hennes del så slipper hon att få anmälningar på sig.

KL

Vad fasen gör man med en lättfödd häst (i behov av bantning) som äter 5 kg hösilage på 2 timmar :crazy:??? Halm verkar väldigt svårt att få tag i i år, och förra gången jag köpte åt hon inte ens det. Men vad annat kan man göra?

Jag har samma problem som dig.

Fast min häst får ÄNNU mindre mat:o

Jag får faktiskt inga kommentarer längre, förut var de några som var på mig om att det var synd om hästen, men det var när vi var nya. Nu har ju alla sett att det inte går någon nöd på djuret direkt...

Det jag brukar göra är att blanda upp höet med halm. Dels är näringsinnehållet inte lika högt, och dels "hetsäter" inte hästen fullt så snabbt. Så man kan ge hästen något att tugga på.

Dessutom rider jag ganska ordentligt. Vi tävlar på lite högre nivå i dressyr.

Jag tror också att man får acceptera en liten övervikt. Jag kommer aldrig att ha min häst helt i normalhull, för då skulle den behöva leva på typ 2 kg hö och ingen kraft om dagen.

Nej, det är verkligen jättesvårt med lättfödda hästar! Min får inget kraftfoder ALLS. Hon får 0,3 kg lucernpellets (proteininnehållet i mitt hö är lite lågt) med sina mineraler i - det är allt i "godisväg". Just nu kan jag inte motionera min pålla heller för hon har en muskelskada i bogen och det verkar ta ett bra tag innan det läker :(. Jag mår dåligt av att veta att hon äter upp allt sitt natthö på ett par timmar och sedan står utan till frukost, men samtidigt mår jag dåligt när folk är på mig om att hästen behöver banta och att jag är en dålig hästägare som "övergöder" min häst. Dilemma!!

Du skulle ju kunna lägga hösilaget i ett hönät med små hål? Tar längre tid att pilla ut. Eller någon slags foderhäck med hönsnät? Om du får tag i halm så blanda upp det med silaget så tar det även längre tid att pilla ut. Så om du kombinerar hönät + halm så kommer h*n ta iallafall ngn timme till på sig.

Lycka till!!

Mm, skulle kunna prova ett hönät som hänger från taket. Nu VET jag att det inte är optimalt för en häst att äta så, men är man desperat så är man! Min tanke är då att man hänger hönätet från en bjälke i taket, fastsatt med ett grimskaft så att det är lätt att haka ner och fylla. Det är väl bäst att man försöker hänga det i ett hörn med hel vägg så att det hönätet inte far runt hela tiden när hästen äter (fast det kanske skulle förlänga ättiden ännu mer, om hon fick jaga hönätet :devil:). Jag vågar absolut inte hänga det för långt ner, för då har hon säkert hovarna uppe i det. Förväntar mig egentligen inte att det över huvudtaget får hänga helt särskilt länge. När hon är klar med höet är det stor risk att hon drar sönder hönätet. Hon kan inte låta bli NÅGOT... Men försöka går ju. Halm lär jag ha väldigt svårt för att få tag i. Har kikat på annonser och det är mest "halm köpes" som kommer upp...

Okej, spinner vidare lite. Jag ÄR orolig över skaderisken om man använder hönät och de börjar "leka" med det. Då kan man ju fundera på höpåsarna i stället. Hur fungerar de jämfört med hönät? Man borde ju kunna göra sin egen sådan av en IKEA-kasse som man klipper ett "lagom" stort hål i, eller? Vissa av höpåsarna verkar ju annars ganska små och jag vill få i i allafall 4 kg hösilage till natten.

Jag har hönät till min fyraåring. Sitter fäst i ett hörn av boxen "knuten" är på 160 höjd och nätet strax under. Det är inte optimal ätställning, I know, men annars drar han runt allt hö i boxen, kissar å bajsar på det och när man kommer ut på morgonen så är allt hö kvar, fast kladdigt och oätbart.
Har jag det i hönät så mumsar han på det ett bra tag och får i sig alla kilona. Får 5 kilo på natten. Utan hönät är det 4 kilo kvar på morgonen, typ... tror inte han kan skada sig på nätet. Dels sitter det i hörnet, dels är maskorna så små. Men säker kan man ju aldrig vara, men det kan man inte med en höhäck, Ikeapåse eller vattenhink heller...

Jag har samma problem som dig.

Fast min häst får ÄNNU mindre mat:o

Jag ryser när jag läser det här, fast jag kanske inte borde göra det eftersom ingenstans i ditt inlägg antyder hur lite mat din häst får så den får kanske ändå vad den bör ha.

För några år sedan tog jag hand om en "sönderbantad" islandshäst, den var verkligen sönerbantad. MEN efter ca 2 år gick det att få ordning på hästen, och min erfarenhet är att man oftast har dåligt med tålamod.

Häststackarn hade gått på totalt 2 kg hösilage per dag, just därför att den "var så fet". Maten ökades, vad som då hände var att hästen ökade i omfång. Men maten ökades bara till det som den skulle behöva och inget mer, OBS att denna häst hade inte ens kommit i närheten av ett normalt näringsintag per dygn tidigare. Mycket motion, och efter ca 6 månader vände det, hästen började gå ner sakta men säkert i vikt.

Efter ca 2 år hade hästen nått en bra normalvikt, den kunde tillgodose sig näring i maten och kunde också börja bygga muskler. För det här är nämligen ett problem, överviktiga hästar har ingen förmåga att kunna bygga muskler eller i varje fall inte den omfattning som de tränas.

Tålamod mina vänner, och fodra ner era hästar i vikt, banta dom inte. En sån häst ska ha mat ofta, minst 4 ggr men helst flera. Det är också viktigt att maten är näringsriktig, för även den biten är viktig om hästen ska bli belåten eller inte.

Jag har stora nät med sex centimeters maskor som är hopknutna som påsar och ligger på marken åt mina hästar. Hönäten gör att de kan äta LÄNGE och blir tillfredställda utan att de kan glufsa i sig. Jag har hästar som blir feta av att titta på hö och som vägrar äta halm. Ta bort kornet och lös utfodringsmetoden så att hästan får äta utan att få i sig för mycket.

Tålamod mina vänner, och fodra ner era hästar i vikt, banta dom inte. En sån häst ska ha mat ofta, minst 4 ggr men helst flera. Det är också viktigt att maten är näringsriktig, för även den biten är viktig om hästen ska bli belåten eller inte.

Ja, jag vet inte vilken kategori jag faller i, men jag hoppas att jag inte gör alltför mycket fel...

Min häst får mat 5 ggr/dygn. Hon och shettisen får 1,5 kg (närmare 2 kg nu när det är kallt) vid fyra fodringstillfällen i hagen (kl 7, 10.30, 14 samt 17). De får sedan 4 kg (haflinger) resp. 3 kg (shettis) till natten vid ca kl 21. Hösilaget har 71% TS. Energin ligger på 8,4 MJ och proteinet på 42 g. Proteinet är lite lågt så haflingern får även 0,3 kg lucernpellets med sina mineraler.

Enligt hippocampus-beräkningar ska haflingern helst ha en ÄNNU mindre mängd mat, men det fixar varken jag eller hon! Det jag är ute efter nu är att kunna ge en hyfsad mängd mat och få den att räcka lite längre än den gör nu... Det är INTE kul med en häst som äter 5 kg (hon fick 1 kg extra till natten igår pga kylan) hösilage på ett par timmar :crazy:. Åtta kilo hösilage till en haflinger och 5 kg till en shettis är väl inte så hemskt lite, eller?

Just nu är motion uteslutet pga skada. Det gör knappast saken bättre...

Du känner din häst bäst, och alla med någolunda hästvett kan väl avgöra om hästen är för tjock eller smal..och borde ju då se att din häst inte behöver mer mat än så.

Min häst har alltid varit en liten köttbulle, men allt eftersom jag börjat rida mer och längre ridpass har hon smalnat av. Så mer motion hjälper till att få trim på magen. Det har även hjälpt min häst att få mat fler ggr per dag. Innan fick hon mat 3 ggr per dag, nu får hon 5. Hon hinner inte bli lika hungrig och har blivt mindre galen i mat nu. Så från att ha gått på strikt diet, kan hon nu mycket mer grovfoder.

Igår provade jag något nytt! Jag spred ut hennes natthö i ett tunt lager i boxen. Tror att det tar lite längre tid för henne att äta när hon i allafall måste leta lite efter maten och inte bara kan glufsa i sig från en stor hög...

Arab/island - anta att hästens normalvikt är 400kg.

Näringsbehov: Han behöver då 58 MJ/dag och 319 g smb rp/ dag samt 20g Ca och 12 g P (Obs Ca/p kvot skall max ligga mellan 1,2-1,8) Tillägg för lätt träning + 10 % avdrag för fet häst - 10%)

REk mängd grovfoder: minst 2 kg hösilge (eller 1,5 kg hö)/100 kg kroppsvikt = 8 kg hösilage eller 6 kg hö.

Räkna ut hur mkt av hästens näringsbehov som täcks av grovfodret. Komplettera med kraftfoder mm. Då har du en foderstat att utgå från.

Analysera grovfodret annars kan du aldrig räkna ut en foderstat. Det kan skilja enormt från hö parti till höparti. Har man dessutom ensilage/hösilage är ju vattenhalten en osäkerhetsfaktor också.

Har man ett bra grovfoder behövs oftast enbart mineraler och vitaminer och salt som tillskott. Man måste analysera grovfodret för att kunna välja rätt mineralfoder.

Fet häst - ta bort korn (inget bra foder till hästar utom när manhar en mager häst som man vill få lite hull på- och det måste då malas, krossas eller stöpas)
-Blir hästen fet - eller hästen behöver mer att tugga på -byt ut en de hö/silage mot (eller komplettera med) halm.

Yes! Idag har jag också lyckats hitta HALM som vi kan hämta på tisdag :banana:! Nu ska bara hästskrället äta det också...:crazy:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
748
Senast: Oknytt
·
Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 601
Senast: corzette
·
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
6 210
Hästvård Hej, behöver lite fler tankar kring min stall-situation! Har en 26årig halvblodsvallack som till min vetskap stått på box hela sitt...
Svar
8
· Visningar
1 515
Senast: hoppsann
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka