Sv: LÄTTFÖDD häst?!?! Vad göra?
KL
Tips:
Bantningstråden här på Buke är ett Mecka för alla med lättfödda hästar. Använd sökfunktionen och ta en titt på denna trevliga tråd.
Kontakta SLU och köp deras utfodringsrådshäfte. Minns som vanligt inte vem man ska prata med, men jag antar att det är institutionen för husdjurens utfodring och vård. Annars prata med Husdjurens miljö och hälsa så hjälper de dej.
Ge inte upp! Och minska inte på grovfodret! Det känns hopplöst när hästen inte går ner med, jag vet. Jag sitter själv fast på 450 kg med min fjord/island. Man kan säga att han har inbyggd krockkudde över magen
Folk lägger sig inte längre i hur jag bygger hans foderstat, för jag har sett till att ha kött på benen när folk vill in och ändra. Jag är numera känd som "Foderdiktatorn" i såväl mitt eget stall som hos grannstallen (och det är bara mitt rykte som har spritt sig, de känner mig inte och vet knappt vem jag är
), det får inte gå in ett äpple i min häst utan att jag vet om det! Det får inte heller saknas minsta lilla deciliter i "kraftfodergivan" (vetekli+lucern) eller slarvas med hö-vägningen. Jag kanske överdriver, men gränsen mellan ett lagom energiintag och för mycket är hårfin. Foderstaten måste dessutom vara så pass dynamisk att jag kan ändra den beroende på hur intensivt jag motionerar honom. Det jag ändrar i första hand är vetekligivan, eller betfor när han får det.
Lite träningstips från bantningstråden:
Körning. Är hästen inkörd är körning ett mycket bra sätt att få styrketräning framför allt om man har en lite större vagn med lastmöjlighet. På med lite tygnd (passagerare är aldrig fel!) och ut och dra!
Galoppintervall. Tipset var tre minuter galopp, en minut skritt, tre minuter i andra galoppen. Jag valde att vara lite snäll och kör med en minutsgalopper och lika lång skritt (jag har ryggproblem och galopp är värsta gångarten att rida i för mig). Varannan dag med intervall, varannan dag vila. Jag bytte ut vilan mot skogsrundor eller lugna körturer. Tänk på att det tar tid och ett intervallprogram kan behöva pågå i fem-sex veckor innan det märks något. Och i början är det viss risk för träningsvärk