LÄTTFÖDD häst?!?! Vad göra?

Sv: LÄTTFÖDD häst?!?! Vad göra?

varför skulle hästen inte få i sig protein? det är energi (MJ) den blir tjock av... Protein bygger den muskler av...

KL

Tips:
Bantningstråden här på Buke är ett Mecka för alla med lättfödda hästar. Använd sökfunktionen och ta en titt på denna trevliga tråd.

Kontakta SLU och köp deras utfodringsrådshäfte. Minns som vanligt inte vem man ska prata med, men jag antar att det är institutionen för husdjurens utfodring och vård. Annars prata med Husdjurens miljö och hälsa så hjälper de dej.

Ge inte upp! Och minska inte på grovfodret! Det känns hopplöst när hästen inte går ner med, jag vet. Jag sitter själv fast på 450 kg med min fjord/island. Man kan säga att han har inbyggd krockkudde över magen :crazy: Folk lägger sig inte längre i hur jag bygger hans foderstat, för jag har sett till att ha kött på benen när folk vill in och ändra. Jag är numera känd som "Foderdiktatorn" i såväl mitt eget stall som hos grannstallen (och det är bara mitt rykte som har spritt sig, de känner mig inte och vet knappt vem jag är :D), det får inte gå in ett äpple i min häst utan att jag vet om det! Det får inte heller saknas minsta lilla deciliter i "kraftfodergivan" (vetekli+lucern) eller slarvas med hö-vägningen. Jag kanske överdriver, men gränsen mellan ett lagom energiintag och för mycket är hårfin. Foderstaten måste dessutom vara så pass dynamisk att jag kan ändra den beroende på hur intensivt jag motionerar honom. Det jag ändrar i första hand är vetekligivan, eller betfor när han får det.

Lite träningstips från bantningstråden:
Körning. Är hästen inkörd är körning ett mycket bra sätt att få styrketräning framför allt om man har en lite större vagn med lastmöjlighet. På med lite tygnd (passagerare är aldrig fel!) och ut och dra!

Galoppintervall. Tipset var tre minuter galopp, en minut skritt, tre minuter i andra galoppen. Jag valde att vara lite snäll och kör med en minutsgalopper och lika lång skritt (jag har ryggproblem och galopp är värsta gångarten att rida i för mig). Varannan dag med intervall, varannan dag vila. Jag bytte ut vilan mot skogsrundor eller lugna körturer. Tänk på att det tar tid och ett intervallprogram kan behöva pågå i fem-sex veckor innan det märks något. Och i början är det viss risk för träningsvärk :D

Nu kommer säkert många av er ha invändningar, men har själv en fjording som är väldigt lättfödd (nu är hon visserligen dräktig så då är det annorlunda)
men jag brukade ibland köra fjolårshö för att kunna ge lite mer och stimulera tuggbehov osv.

funkade väldigt bra för min häst ^^

(hade jag halm till henne så damsög hon boxen så då hade hon inget att sova på *flinar* och då jag har haft årshö som e bra har jag kompleterat med halm)

Men HUR tycker ni jag ska göra för att slippa få påhopp om att han får lite?!?!?!

Ge hästen mer mat. Även om hästen är fet så är 6 kg ensilage alldeles för lite för att vara okej. Hästens mage behöver få i sig MKT mer!

Sen undrar jag hur du kan vara så säker på att hästen bara äter 6 kg ensilage om dagen om den går på lösdrift? :confused:

Har ni mkt "bete" i hagen så räcker det säkert med 6 kg ensilage de dagar det inte är alltför fruset/snötäckt eftersom näringsbehovet tydligen tillgodoses av det.

Sen ska man inte lita alltför mycket på dessa "uträkningar". Min häst får inte äta mer än ett par kg iprincip av vårat ensilage men hon får i sig 15 kg om dagen ändå utan att gå UPP i vikt.(plus halm) :grin:
Hon är också extremt lättfödd och dessutom rids hon inte.

1. grovfodret är analyserat.... han ska enl program ha ca 9 kg/ dygn....
Har provat.... då går han upp.... INTE bukig... Tjock
Hur länge provade du det då? Ett par dagar? Veckor? Månader?
Min häst kan se tjockare ut om hon får några kg extra men det brukar jämna ut sig eller vad man ska säga. Tänk även på att mer ensilage = mer vätska och därmed kan de SE tjockare ut.

Jag har en lättfödd halvblodsvalack som är min egen uppfödning. Han har alltid varit lättfödd, och det är mycket svårare än att ha en svårfödd häst tycker jag.
Hans mamma var svårfödd, det var dyrare :-/ men lättare att vräka på med foder. Det som gav mest effekt var korn och lusern. Så det ger jag inte min valack.

Han får Kraft (den med minst protein, minns inte namnet) eller lågproteinmusli. Sen får han hel havre som inte är så lättsmält som krossad, så en del kommer ju ut hel igen. Tre givor per dag med vardera 0.3 kg havre och 0.3 kg pellets, blötlagt för att det ska bli mer av det, samt att han är så glupsk att han tuggar dåligt. Dessutom morötter, nyponmjöl (för lederna) och mineral -o vitaminblandning. Grovfodret består av 2:a skördshö som inte har hög proteinhalt, i år står han på 9 kg hö, vilket inte varit möjligt förut. Försök blanda ut hösilage eller hö med hög proteinhalt med halm eller fröhalm. Står en häst på halm och du minskar höet kompenserar den med att äta mer halm. Då blir den också bukigare än av hö.

En annan sak jag märkt ger resultat är att ge många smågivor med foder, helst 4-6 ggt per dygn. Hästmagar är gjorda för att ha lite foder i sig hela tiden, de får lätt matsmältningsproblem vid för få givor. Man kan ge lite före och efter ridningen, det är inget problem för en hästmage att ha lite foder i sig vid ridning, även om många verkar tro det. Hur skulle en vildhäst då kunna fly om den precis ätit?

Man rekommenderar människor att äta ofta och lite om man har lätt för att gå upp i vikt, det ökar förbränningen. Det är nog så med hästar också!

Angående betfor är det inget naturligt eller nödvändigt hästfoder i mina ögon. Socker är väl inget bra livsmedel???
Carina

Och du vet såklart bäst ? :cool:

Faktum är att Arizona har en poäng. Kraftfoder på fet häst är fullständigt onödigt.

Jag har ett fetto i stallet. Hästen väger 570 enligt viktband. Han är 1.63 och har vuxit ur sin sadel, via fettet.

Han har fritillgång på hösilage i hagen, får hösilage i boxen (inte lika mycket) samt står på halm. Jag fodrar med extra soja för att bränna fett.

Marken är hård, det går inte att rida mer än skritt. Skitsamma, jag får väl sitta och skritta i två timmar då, frisk fart framåt i skritt.

Jag har svårt att tro att hästen TS har väger 700kg och undrar också om coben i den är en shire.

Jag kommer dra ner på hösilaget i boxen till en tuss vid insläpp och en tuss till nattningen. Resten får bli halm. I hagen står han och äter men kan jag vara ute länge med honom + pyssel före och efter ridning så är det några timmar mindre vid hösilagebalen.

Jag har tidigare kämpat med att få upp honom i hull och har nu tvärtom.

Kraftfoder, nej. lite lite betfor att blanda i med sojan. Han får 300gr soja och 2,5 dl (torrmått) betfor per dag.

Faktum är att Arizona har en poäng. Kraftfoder på fet häst är fullständigt onödigt.

I det här fallet vet vi ju inte det, eftersom ett sådant uttalande kräver att man vet vad grovfodret innehåller.
Det låter som TS häst har ett drag av islänning i sig, då är det till att mata ner dem i vikt och inte svälta dem. Som I_U redan påpekat så är det energin man ska vara påpasslig mot och bara fodra med nödvändigt, protein är kroppens byggstenar och dessa behövs ALLTID i vilken mängd får man förska ta reda på.
Men en islandshäst är riktigt duktig på att utvinna energi ur foder, finns det minsta drag av av detta i TS häst så är det helt klart ner med energi och upp med protein.

Mer grovfoder åt djuret vill vi också ha.

men jag brukade ibland köra fjolårshö för att kunna ge lite mer och stimulera tuggbehov osv.

Jag förstår inte varför fjolårshö skulle vara bättre än årshö? Den enda skillnaden är troligen att det innehåller mindre mängd vitaminer men antagligen är av en sämre hygienisk kvalite. Det är inte ngt jag eftersträvar att ge till mina hästar. Jag har två lättfödda ponnyer så jag är väl insatt i det och håller med den som skriver att det är mkt lättare med svårfödda hästar.

Jag gör som det redan står i tråden ordentligt med protein och minimal energimängd. Mina får lusernpellets, betfor, ensilage och har tillgång till halm.

till canoira
Betfor innnehåller inte så mkt socker. Det består av sockerbetans fibrer dvs det som blir kvar när man har tagit sockret för att göra strösocker, sockerbitar osv. Det är ju en restprodukt från sockerframställningen. Dessa fibrer är bra för hästens tarmar.

Hej hej,

altså att lägga ut 6 kg som lösdrift är inte särskilt vettigt.

Men nu ett tips, jag har en arab som är väldigt lättfödd, jag fick också höra många gånger att jag borde ge mera mat. Nu får min ca 8-9 kg hö, och jag fodrar ca 5-6 gånger om dagen.

Men för att det gå saktare åt (min hetsäter) så delade jag ut högivan över hela hagen, här en skvett där en skvett så att han är tvungen att gå emellan högarna! Plus fick jag tips om hönät, visst många tycker inte att det bra men hönät (finns för och nackdelar med allt)!

Men jag hänger upp 2 stycken då dessutom i vårat vindskydd (så de inte kan fastna). Har de ätit upp högarna i hagen kan de gå dit och käka!

Och tror mig jag var helt paff, hästen mår så bra nu han äter sakta har hö hela dagen, kan äta när han vill och han blir faktiskt mätt och många gånger ligger hö kvar!!! Då får mina ca 14 kg hö på dagen uppdelat i 3-4 gånger (arab och en shettis).

Släng i nån gran nånting att pyssla med också, halm om du kan få tag i det.

Dessutom ska du gå med honom minst en halvtimme om dagen, i ett rask tempo men skritt (I skritt bränner bättre kalorier en i nån annan gånart!)!!! Ta en promenad med hästen det är jätte härligt och för en själv bra! :banana:

Sedan jag har börjat med det här mår min häst bättre en nånsin ( de har inte heller brottom till stallet även om de att de får lite kraftfoder där)

Och som nån sade tidigare skippa kraftfoder, om du nu vill att får nåt i krubban lägg i 2-3 morötter plus mineraler det räcker!)

Senast ändrad av en moderator:

Han får Kraft (den med minst protein, minns inte namnet) eller lågproteinmusli.
Grovfodret består av 2:a skördshö som inte har hög proteinhalt, i år står han på 9 kg hö, vilket inte varit möjligt förut. Försök blanda ut hösilage eller hö med hög proteinhalt med halm eller fröhalm. Står en häst på halm och du minskar höet kompenserar den med att äta mer halm. Då blir den också bukigare än av hö.

Angående betfor är det inget naturligt eller nödvändigt hästfoder i mina ögon. Socker är väl inget bra livsmedel???
Carina

Jag förstår inte varför man ska ge mindre protein när hästen är lättfödd?
Det är ju bättre att ha bra med protein i grovfodret så hästen får sitt proteinbehov uppnått med en låg giva energi. Att dessutom försöka dra ner proteinet ännu mer med kraftfoder? Varför ge kraftfoder och havre till en lättfödd häst? Bättre att kunna ge mer grovfoder.

Sen har du missförstått betfor. Det är inte bara socker. Betfor innehåller så mycket fibrer att det kan räknas som grovfoder.
Hästen får i sig mer socker av att beta en dag än att få en giva betfor.
// Linda

På extremt lättfödda hästar kan man ju byta ut en del av grovfodret mot halm så att de får rätt mängd grovfoder. Det är ju inte helt lätt att hitta grovfoder med jättelågt energivärde.

En lättfödd häst behöver oftast inget kraftfoder. Det är inte proteinet du ska dra ner på utan energin. (MJ)

skrev kanske lite knepigt där, leder väl missförstånd kanske.

De 14 kg ute hagen och sedan för hö inne också kanske det 18 kg som allt, men de äter ca mellan 13 och 15 kg tillsammans.

Att kraftfoder är onödigt till en tjock häst tkr jag oxå, var inte det jag syftade på med att Arizona vet bäst. Syftade på "Du ska skit i vad dom andra säjer, dom vet säkert mindra an du" tog nog med lite för mkt i första citatet.

I det här fallet vet vi ju inte det, eftersom ett sådant uttalande kräver att man vet vad grovfodret innehåller.
Det låter som TS häst har ett drag av islänning i sig, då är det till att mata ner dem i vikt och inte svälta dem. Som I_U redan påpekat så är det energin man ska vara påpasslig mot och bara fodra med nödvändigt, protein är kroppens byggstenar och dessa behövs ALLTID i vilken mängd får man förska ta reda på.
Men en islandshäst är riktigt duktig på att utvinna energi ur foder, finns det minsta drag av av detta i TS häst så är det helt klart ner med energi och upp med protein.

? hallo! som det rör sig om en övervikt häst man kan ta för givit att grovfoder är väldig närings rik, och att foder på det med kraft foder?
Jag kan tala om för dig och alla andra att det lita hö som bunderna fick in dom dager föra midsummer var väldig Rik.
Jag är själv inte mycket för höensilage men jag kan erkänna att den ensilage grannen fick hem var valdig fin.
Man ska inte Övergöd, lägom är bäst!
Arizona

Jag säger som arizona: Hello?

Har man ite vettig hästkunskap och ett bra öga kan man gissa sig till ganska bra vad balansen är. Jag vill ha en hög kvot. Har en kvot på 6,75 i första skörden och lägre ca. 6 på andraskörden. Innan jag ens hade analys gissade jag mig till att jag behövde öka proteinet för att få en bättre balans, för det är vad vi behöver till hästarna. Och nog fasen hade jag rätt. Visst, en normal tabellhäst hade funkat finfint på detta men inte de vi har. Den ena vill jag dessutom ha ännu lägre kvot än höt ger (och ändå har tillgodosett proteinet) så fri tillgång + extra energi för att den skall klara att hålla hullet.

Dessutom det arizona sa i det någon ifrågasatte var en helt korrekt poäng. Grejen är att arizona är amerikan och engelskan behöver inte 380.000 ord och 415.000 rader text för att säga samma sak som på svenskan. Så tänk lite engelska när man läser det inlägget så blir det rätt.

Att kraftfoder är onödigt till en tjock häst tkr jag oxå, var inte det jag syftade på med att Arizona vet bäst. Syftade på "Du ska skit i vad dom andra säjer, dom vet säkert mindra an du" tog nog med lite för mkt i första citatet.

Lilla Gumman:
Man kunna tro du syffta på sarkasim "aizona vet bäst". Jag vet vad är bäst för mina häster inte på andras! Jag kan bara guida och införmera.
Och Quastion kan Skita i mig och alla andra, i slut endan är det hennas häst, hennas änsvar.
ps, är du inte i skolan?
Arizona

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
748
Senast: Oknytt
·
Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 601
Senast: corzette
·
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
6 210
Hästvård Hej, behöver lite fler tankar kring min stall-situation! Har en 26årig halvblodsvallack som till min vetskap stått på box hela sitt...
Svar
8
· Visningar
1 515
Senast: hoppsann
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka