LÄTTFÖDD häst?!?! Vad göra?

Sv: LÄTTFÖDD häst?!?! Vad göra?

fast personligen skulle jag tom kunna följa den gamla typen då man gav hästarna 1 kg per 100 kgs kroppsvikt
Hur menar du nu? Har det nånsin rekommenderats 1 kg foder/100 kg häst? Närdå? Var hittar du den informationen? Och vad är "gamla typen"? Nu precis som för 18 år sen (vilket var när jag började lära mig och räkna foder) så är MINIGIVAN 1 kg TS/100 kg häst. Varför envisas du med att det varit annat?

Hade varit intressant och se hur dina hästars magar hade sett ut snarare, jag personligen tycker inte det är försvarsbart att ge sin häst så lite grovfoder oavsett om de galoppas i räcerfart eller går hård dressyr/hoppning

Men vet du vad hästarna åt mer då? Det kan ha funnits gräs att äta i pauserna. Det foder hästarna fick förrutom höt innehåller också fibrer osv. Man måste ju räkna på totala intaget och inte stirra sig blind på mängden HÖ.

men eftersom hon inte skrev något om gräs så antog jag att de enbart fick i sig 5 kg hö vilket jag inte tkr låter sunt

Mesta tiden (nar nagot vaxte) gick de ute hela natten. Tank temperaturer sallan gick under 10 grader celsius dar. Sa efter kvallsfoder var de utslappta.
Och deras vikt lag mellan 650 och 800 pounds (rakna om sjalv, jag orkar inte). Som jag sa, de var i perfekt halsa, had muskler och fick alla tillskott de skulle. De ar LATTFODDA, som du tydligen inte forstar vad det menar. Vet inte vad for slags hast du har, och aven om det ar battre for hastarna att fa mat flera ganger pa dagen, alla har inte den lyxen. Men igen, sand mig pm med din mailingaddress och jag garna sander dig photo av dem..

kat

men eftersom hon inte skrev något om gräs så antog jag att de enbart fick i sig 5 kg hö vilket jag inte tkr låter sunt

Mindre bra att anklaga folk för mer eller mindre djurplågeri för ett antagande. Ta reda på mer fakta innan du är otrevlig nästa gång. Eller, varför inte sluta vara otrevlig istället.

Vill man påverka folk går det bättre när man uttrycker sig trevligt istället för anklagande.

ingen läst information, lärt mig från ett par som hållt på med hästar i över 40 år. Dom har över 90 hästar å jag har jobbat åt dom i 8 år.

ingen läst information, lärt mig från ett par som hållt på med hästar i över 40 år. Dom har över 90 hästar å jag har jobbat åt dom i 8 år.

Och vad DE gör är alltså vad du baserar som "rekommendationer"?

Absolut lär man sig massor av de som hållit på med hästar länge. Dock är det alltför snävt att bestämma sig för att vad ETT par säger är det som gäller.

Själv har jag jobbat på olika sorters stall, med olika sorters människor OCH läst i över 25 år och lär mig nytt hela tiden. Som nu i diskussionerna om maxgiva soja. Där har jag massor med information och källor som säger en sak, och nu får jag nya uppgifter som jag håller på att gå igenom.

Jag ifrågasatte, har aldrig påstått att hon är djurplågare. Däremot så får du jättegärna berätta för mig hur sunt det kan vara att ge sin häst 5 kg hö uppdelat på 2 måltider. Jag ser det som en ren självklarhet att mina hästar får hö så de klarar sig och aldrig mindre än 4 gånger per dygn. Jag tycker inte alls det låter bra att ge hästarna så pass lite mat som jag redan påpekat men sagt att hon är djurplågare har jag dock inte gjort.

Jag anser inte att det är lyx att fodra sina hästar flera gånger per dag, för mig är det en självklarhet.

Men återigen, om hästen går på bete t.ex. och får 5 kg hö uppdelat på två ggr, är det fortfarande osunt? Eller som ridskolor som ger ett par kg hö om dan, i övrigt får de fräsh halm och lusern samt havre och både mår bra (fri tillgång på halm) och ser otroligt fräsha ut. Håller upp i hög ålder dessutom.

Hur mycket/lite hö man ger och om det räcker beror helt på omständigheterna och vad hästen äter mer. Du kan inte döma som du gör utan mer information.

Men så många som övermatar sina hästar idag så e jag inte förvånad över att folk tycker att 5 kg e lite.

Jag skulle inte reagera om hästen har ett bra hull.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
748
Senast: Oknytt
·
Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 601
Senast: corzette
·
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
6 210
Hästvård Hej, behöver lite fler tankar kring min stall-situation! Har en 26årig halvblodsvallack som till min vetskap stått på box hela sitt...
Svar
8
· Visningar
1 515
Senast: hoppsann
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka