LÄTTFÖDD häst?!?! Vad göra?

Sv: LÄTTFÖDD häst?!?! Vad göra?

Nu är det ju inte alla förunt att få tag i foder med vettiga värden, eller vad säger du om 9 Mj och 14 smrp per kg foder. Det räcker med att TS har ett sådant foder för att det ska gå tokfel, utan analys blir allt gissningar. En mycket hög kvot är att fördra när det gäller en islänning, gärna med väldigt låga värden av energi (Mj), jag skulle inte nöja mig med en kvot av 6,75 på en islänning utan helst runt 7 eller strax över faktiskt. De är som sagt väldigt duktiga på att utvinna energi ur foder pga deras lite annorlunda matsmältningssystem, därför kan en till synes normal kvot blir helfel för en islandshäst. Jag har uppfattat det som så att TS har en hel del islandshäst i sig trots korsningen, och det kan mycket väl vara här problemet ligger.

9mj och 14 smrp och jag hade gråtit blod. (För att inte tala om vad plånboken hade gråtit av all proteinfoder som hade behövt köpas in.)

Jag har i förstaskörden 8 mj och 54 smrp / kg foder och TS på 70,3%

Andraskörden har jag inte fått siffror på men vet att mj var samma och smrp lägre samt lägre TS. Den balen står i hagen. Mitt halvblod har på en vecka gått upp i runda slängar 20kg.

de som behöver bränna fett får nu 300gr soja och en dutt betfor för smaken. Utöver motion. Så mycket man nu kan motionera på stenhård frusen backe. Lååååånga skritturer. Precis varit ute 1,5 timme.

Är du säker på att din häst väger 700 kg!!! Med tanke på raserna i den så låter det väldigt mycket. Vårt halvblodssto som är 1,67 och grov väger 613 kg (vägd på djursjukhus).

Jepp:(

INTE VÄGER.... Utan VÄGDE eller han vägde då 694 kg

Förstår ni vad jag menar med FET???

Wow!!!
Island - Cob - Arab = 700kg!?!?
Vad är det för Cob? Shire???
Dom flesta häster (Utan Fullblod) är lätt förd! 6-8kg hö ofta räka till, känn på revbenen, där är det lagom med lite fett.
För att han ska inte tugga på allt och lära sig en massa olater ger han havre hälm.
Många häster klara sig fint uton kraft foder, där för du änvanda din häst kundskap.
Du ska skit i vad dom andra säjer, dom vet säkert mindra an du.
Arizona

TACK:)

Som inte kommer med påhopp;) (iofs sluppit det i den här tråden:))

Ja, jag kan inte gå efter lagar och böcker... för HÄSTENS bästa, utan då måste man göra det som är bäst för hästen, även om det inte står att det ska vara så...

Förstod ni;)

Mindre protein är nödvändigt. Jag menade inte att man måste ge kraftfoder, men gör man det finns det bra alternativ.

Ger du betfor och havre till en häst med långsam förbränning, uppstår en jäsningsprocess, vad händer när man tillsätter socker till säd? Ja det blir ju en jäsning som i sin tur bildar mäsk... Detta är i alla fall vad som hände min lättfödda häst, magen svullnade upp rejält. När jag på min hästmassörs inrådan slutade med betfor försvann den svullna magen. Det finns visst sockerrester kvar i befor! Inte samma halt som rent socker såklart:mad:

Betfor är en restprodukt som eg skulle slängts om inte vi hästägare köpte den. Visst är fibrer bra, men det finns det desto mer i grovfodret.
Och det var ju det vi sa alla här var det allra viktigaste :idea:

Jag änta att Coben är av det stora model ;)
Jag tro Shlubee har gert dig den gamle bantnings medel:
Motion och minda fet mat. (kraft, melass, är som chips och gooodies :d )
Det mer du gympa det mindra tid du har att äter.
Jag tänkt på allman påhopp har och i stället (täkt mest i stället var det bruka förakomma).
Om du älska din häst som jag älska min då göra man allt, och ibland behöva man hjälp, inte kritik.
Shlubee sa SLU har ett bra foder häft från SLU, jag måsta skaffa den själv.
En bok till jag tycka man ska har hemma är:
Hälsoråd för HÄST som finns hos din Apotek
Var inte rädd att prata med din vetrinär.
Gubben din komma bli så bra så.
Happy New Year
Arizona

Nyfiken!
Hur hög är hästen?
Vad bör den väga?

Om hästen är 140cm så är 700kg VÄLDIGT mycket
om hästen är 170cm så är 700kr inte mycket fett.

Mina tipps för bantning:

* Ta bort kraftfoder (om hästen bara är bukig behövs mer protein)
* Byt ut delar av högivan mot gräsfröhalm eller halm

Att tänka: på står hästen på halm äter den säkert av detta finns det gräs i hagen även om det inte är mycket näring kvar så räknas även detta som mat.

Fet häst: (hon sätter fett överallt inte bara på magen)
Jackieokt17.jpg

Senast ändrad:

Mindre protein är nödvändigt. Jag menade inte att man måste ge kraftfoder, men gör man det finns det bra alternativ.

Ger du betfor och havre till en häst med långsam förbränning, uppstår en jäsningsprocess, vad händer när man tillsätter socker till säd? Ja det blir ju en jäsning som i sin tur bildar mäsk... Detta är i alla fall vad som hände min lättfödda häst, magen svullnade upp rejält. När jag på min hästmassörs inrådan slutade med betfor försvann den svullna magen. Det finns visst sockerrester kvar i befor! Inte samma halt som rent socker såklart:mad:

Betfor är en restprodukt som eg skulle slängts om inte vi hästägare köpte den. Visst är fibrer bra, men det finns det desto mer i grovfodret.

Jag vill snarare påstå att det är nödvändigt att hästen får de proteiner som den behöver. De behövs för att allting ska kunna fungera i kroppen och då bla till att fettvävnaden ska kunna omvandlas till annat.

Jag förstår inte vad du menar med jäsningsprocess? Menar du verkligen att havren skulle jäsa till mäsk i magen? :confused:
Stärkelsen i havren och det lilla socker som finns i betforen spjälkas tidigt i hästen till glukos som sedan tas upp av blodet och som så småningom förbränns till energi. Det är ju inte precis ngt som sker i mage och tarmar. Jag förstår inte hur du menar att magen skulle bli jättestor av långsam förbränning.

Jag undrar om du har en aning om hur mkt socker det finns i hästens naturligaste föda dvs vanligt grönt gräs?

Jag tänkte på en sak bryts ens betfor och havren ner på samma ställe ? Havren bryts ju ner i tunntarmen, men borde inte betforn brytas i grovtarmen, det räknas väl som grovfoder ?

Mindre protein är nödvändigt.

Jag håller inte alls med. Även om hästen är lättfödd så har den sitt proteinbehov. Man bantar genom att dra ner på energin inte proteinet. Man vill ha en musklad häst med lagom hull. Inte en häst med proteinbrist.

Ger du betfor och havre till en häst med långsam förbränning, uppstår en jäsningsprocess, vad händer när man tillsätter socker till säd? Ja det blir ju en jäsning som i sin tur bildar mäsk...
Det finns visst sockerrester kvar i befor! Inte samma halt som rent socker såklart:mad:

Låt för guds skull inte din häst gå på bete och äta spannmål samtidigt! Även hö och hösilage skall du tänka på om du verkligen ska ge det om du ger spannmål.

Det är inte hästägarna som från början använde betfor.

// Linda

Helt fel. Mindre ENERGI altså Megajoul (som förr hette megacalori) är det som är nädvändigt här. Proteinet kan hjälpa att bränna av fett från kroppen då det bränner energi att smälta protein.

Jag ger gärna betfor då det är bra för magarna. Lösgörande p åfrstoppade hästar, hjälper att få i dom vätska, lura i dom mineraler och annat. Jag har inte märkt något av uppsvälld buk p.g.a. betfor. Jag ger betfor till fettot i stallet för att han skall ha något annat i krubban än sojamjöl. Allt socker vatten skökljs av i sil.

Vissa hästar tål inte de sockerrester som finns kvar i betforn. Jag har en sådan i stallet. Sköljer av sockervattnet och det funkar finfint att få i henne betfor. Bukigheten har minskat för jag har en balans i maten som fungerar för henne.

Unghästen sköljer jag inte betforn åt och hon får dubbelt mot de andra, blandad med havre. Hon är rund och fin och inte det minsta bukig. Hon är faktiskt den som är minst bukig och i bäst hull av alla hästarna i stallet.

De andra hästarna som är smårunda sköljer jag också betforn åt. De behöver inte den extra energin men de får extra protein för jag vill ha en högre kvot och de 2 dl betfor (i torrvikt) de får per dag, avskäljd och ren, tror inte jag gör vare sig till eller från på hullet.

Det finns många stalls om lägger hel havre i blöt tillsammans med betfor för att kärnan skall mjukna och bli mer lättuggad för hästen. Så din teori om socker + säd går inte riktigt ihop. det bhövs även värme för att få igpng jäsningen. Och betfor kan jäsa alladeles på egen hand om det är för varmt och utan att det tillsatt spannmål.

På extremt lättfödda hästar kan man ju byta ut en del av grovfodret mot halm så att de får rätt mängd grovfoder. Det är ju inte helt lätt att hitta grovfoder med jättelågt energivärde.

En lättfödd häst behöver oftast inget kraftfoder. Det är inte proteinet du ska dra ner på utan energin. (MJ)

Smyger in och lånar tråden lite...

Jag funderade lite på det som citerats här, hur går detta ihop egentligen? Jag är helt novis på analyser och räkna foderstater, så det är bara en allmän fundering och undran. Är det inte så att halm inte innehåller protein utan bara energi? Hur mycket energi brukar man då räkna med och varför är det bra att byta ut hö mot halm till lättfödda hästar?

Smyger in och lånar tråden lite...

Jag funderade lite på det som citerats här, hur går detta ihop egentligen? Jag är helt novis på analyser och räkna foderstater, så det är bara en allmän fundering och undran. Är det inte så att halm inte innehåller protein utan bara energi? Hur mycket energi brukar man då räkna med och varför är det bra att byta ut hö mot halm till lättfödda hästar?

Halm innehåller normalt 4-5 mj och 0 protein. Hö innehåller ofta det dubbla i mj samt protein. Eftersom det är energin som gör att hästen går upp i vikt vill man ha ner energinivån så mycket som möjligt. Genom att ge halm kan man sänka energinivån utan att för den skull sänka grovfodergivan.

Langa på med lite extra protein på det så kommer hästen bränna mer fett då det krävs energi för att smälta protein. Har då hästen ett överskott på fett men ett underskott på intaget av energi i förhållande till intaget av protein så kommer det gå åt energi av de kroppsegna lagren = fett.

Tänk atkinsdiet.

Hejsan!

Har du ingen analys på ensilaget?
Hur hög TS har du i ensilaget? Kan man kolla själv med en brevvåg och ugn.
Småmaskigt hönät?
Blanda ordentligt med halm av bra kvalite? Gärna i hönätet!
Lägg in gran och asp grenar i hagen så att hästen har något att hålla igång magen med?
Finns massor av gran grenar ute i markerna nu efter alla huggna julgranar!
Fodra minst fyra ggr/dygn och så utspritt över dygnet som du kan!

Lycka till!
Det är jobbigt med lätt födda hästar, jag vet!

Hejsan!

Jag hittade denna info i en annan tråd

Värden på halm (ca)
5 - 6,5 MJ/kgTs
0 smbrp

Så halm ligger generellt lägre i energi än de flesta värden som iallafall jag har haft på höet. Tex så har mitt hösilage nu, ett värde på 9.8 mj/kg TS. Alltså nästan dubbelt! Är man osäker på proteinet så kan man ge lite soja eller lucern för att få upp protein utan att toppa med energi.

Värden på lucern/kg foder:
Energi 8,5mj
Smrp 105g
Kvot 12,3

Värden på soja:/kg foder (man får aldrig ge mer än 100g/kg
häst/dygn)
Energi 12,6mj
Protein 380g
Kvot 30.

Dessutom är halm inte så smakligt (tycker de flesta) att det tar lite längre tid att få i sig!

Senast ändrad:

Nu blev det nog lite fel. Det ska vara

100g soja/100 kg häst och utfodringstillfälle

I en annan tråd har jag också sett att det är 100gr /100 kg häst och utfodringstillfälle.

Oavsett vilket. ingen av hästarna får så mycket så att det överstiger hur man än räknar. Den som väger minst av de som får soja här ligger på ca 450kg och får 300gr soja.

Alla som får ligger på 300gr soja per dag och de tyngsta väger 570 resp 600. Den på 570 skall väga ungefär 500 och den på 600 ungeför 550.

Halm innehåller normalt 4-5 mj och 0 protein. Hö innehåller ofta det dubbla i mj samt protein. Eftersom det är energin som gör att hästen går upp i vikt vill man ha ner energinivån så mycket som möjligt. Genom att ge halm kan man sänka energinivån utan att för den skull sänka grovfodergivan.

Langa på med lite extra protein på det så kommer hästen bränna mer fett då det krävs energi för att smälta protein. Har då hästen ett överskott på fett men ett underskott på intaget av energi i förhållande till intaget av protein så kommer det gå åt energi av de kroppsegna lagren = fett.

Tänk atkinsdiet.

Dieter har jag inte så bra koll på. :angel: Men jag är med på att det är energinivån man vill ha ner. Det var mest det där med proteinet jag tänkte på. Tack så mycket för förklaringen. :)

Min förra häst var sån, när jag flyttade henne till mitt nuvarande stall trodde ingen på mig att en häst kunde vara så lättfödd- men de fick ändra åsikt.. vi brukade skämta om att en bild på en höbal hade räckt för att hålla henne vid hull...och ja hon var kollad av vet och blev rek bantning... en 155 cmponnykorsning som vägde 600 kg.....munkorg på somrarna- elände.... så jag vet hur du har det!!!! Det finns hästar som e så lättfödda utan att det är något fel egentligen....

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
748
Senast: Oknytt
·
Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 601
Senast: corzette
·
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
6 210
Hästvård Hej, behöver lite fler tankar kring min stall-situation! Har en 26årig halvblodsvallack som till min vetskap stått på box hela sitt...
Svar
8
· Visningar
1 515
Senast: hoppsann
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Burkmat
  • Headset

Hund, Katt, Andra Djur