Låta barn kratsa hovarna

Status
Stängd för vidare inlägg.
S

susekl

Vill bara ha er åsikt i denna fråga. Igår var jag på ridskolan och skulle rida privatlektion. När jag gjorde iordning min häst, hade ställt den i gången, så var det en ganska liten tjej i stallet, kanske 6-7 år. Hon frågade om hon fick kratsa hovarna på hästen.

Å ena sidan vet jag att det var jätteroligt och nyttigt att få hjälpa till med såna saker när jag själv var så ung. Å andra sidan Denna gången sa jag ändå nej, hovarna är ganska tunga det kan räcka med att hästen vispar till lite med hoven så de inte orkar hålla den och i värsta fall kan olyckan vara framme. Jag visste inte heller hur hästvan hon var, såg just då ingen vuxen som kände henne (men det var ju givetvis en vuxen med henne i stallet) som jag kunde fråga. Det är heller inte min häst utan en ridskolehäst som jag visserligen vet är ganska snäll men jag kände att jag inte ville ta ansvar för situationen.

Men samtidigt kände jag att jag berövade henne lite av den där glädjen med hästar och att få hjälpa till med hästen. Jag själv älskade det som barn och har lärt mig mycket genom det. Vad tycker ni, rätt eller fel? Brukar ni låta barn kratsa hovarna när de frågar? Hmm, nästa gång kanske jag ska erbjuda henne att borsta lite i alla fall.
 
Sv: Låta barn kratsa hovarna

Tja, du kunde kanske ha erbjudit henne att borsta lite och att sen få titta på när du kratsar hovarna :)
 
Sv: Låta barn kratsa hovarna

Ja det är ju i och för sig en idé. Får se om hon är där på söndag när jag ska rida igen i så fall ska jag erbjuda henne att borsta lite och kanske kratsa om jag håller i benet. Tänkte inte så långt. En kompis till min systerdotter blev ihjälsparkad av sin egen häst för några år sen så därför är jag väl lite extra försiktig. Vet inte exakt hur det gick till men det finns där i tankarna, har väl blivit lite extra nojig kanske.
 
Sv: Låta barn kratsa hovarna

Min dotter är bara 4 år och kan inte lyfta hovarna själv, men hon brukar få kratsa framhovarna när jag håller i. Bakhovarna får hon inte kratsa på min häst, det får hon däremot göra på medryttarponnyn, samma sak där, jag håller i hovarna och hon kratsar.

Om det är en häst som inte har för vana att dra till sig hovarna så hade jag nog låtit tjejen kratsa framhovarna, men tagit bakhovarna själv.
 
Sv: Låta barn kratsa hovarna

jag jobbade tidigare som ridlärare för barn i åldrarna 6 år och uppåt.. de barn som var lite mindre brukade jag hjälpa att kratsa hovarna genom att hålla upp hoven och själv stå närmast hästen, så att om det blev en ev. "spark" så fick jag ta smällen istället.
 
Sv: Låta barn kratsa hovarna

Jag låter dem kratsa framhovarna, om jag håller i hoven och de har hjälm på sig.
 
Sv: Låta barn kratsa hovarna

Min dotter på 6 år kratsar hovarna själv på vårat shettissto... Funkar jättebra....
3362281.jpg


Hon drömmer om att bli hovslagare....
 
Sv: Låta barn kratsa hovarna

Tycker som de flesta andra som har svarat, okey om du håller i benet.

Men med just denna flickan (+ andra okända barn) kanske du först bör fråga hennes förälder om det är okey att hon får vara med & hjälpa dig.

Flickorna brukar ju som sagt gladeligen hjälpa till vilket dom har tillåtelse(av förälder) eller inte !;)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
8 776
  • Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
18 863
Senast: MML
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 430
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 729
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp