Du får utveckla för jag förstår inte?Den politiska organisationen i Regionerna drar omotiverat stora pengar.
Många politiker ser Regionen som en finfin födkrok.
Smör och Bröd Politiker.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Du får utveckla för jag förstår inte?Den politiska organisationen i Regionerna drar omotiverat stora pengar.
Många politiker ser Regionen som en finfin födkrok.
Smör och Bröd Politiker.
Många politiker är politiker av fel anledning.Du får utveckla för jag förstår inte?
Här vill jag lägga till att myndighetsutövning ju inte bara handlar om en handläggare på en myndighet som bestämmer någonting, utan det går ju hela kedjan ner (och upp). Vi anställda statstjänstemän tar ju till vardags mängder med beslut som inskränker människors frihet på mitt jobb. Beslut om att omhänderta egendom, beslut om att inskränka rättigheter till sociala medier, beslut om kroppsvisitation, beslut om att de inte får ta emot besök, etc, etc.
Det mesta jag gör på mitt jobb är ju myndighetsbeslut.
Du har väl också Google på din skrivmaskin?Jag är faktiskt väldigt påläst.
Men du får gärna rätta mig för det informativa i värdets skull.
Jag kan tycka att man bör ge åtminstone ett exempel på var man är fel ute. Att säga att folk har fel utan någon som helst info om hur känns konstigt.Här får du allt ta och läsa på lite.
Jag är litet mer välinformerad än så.Du har väl också Google på din skrivmaskin?
Okej, jag tycker annorlunda.Jag kan tycka att man bör ge åtminstone ett exempel på var man är fel ute. Att säga att folk har fel utan någon som helst info om hur känns konstigt.
Och ändå var det du som minimerade att jag jobbade med myndighetsutövning, utan menade på att jag jobbade med konsekvenserna av myndighetsutövningen. Men allting är ju myndighetsutövning, oavsett vem som tar beslutet.Jag ser inte vad skillnaden skulle vara i det du beskriver som handläggare och statstjänstemän? Jobbar du på en statlig myndighet och fattar beslut enligt formerna för ett sådant i myndighetsförordningen så är det ett myndighetsbeslut? Hur många sådana du fattar i vardagen har jag såklart ingen aning om
Och ändå var det du som minimerade att jag jobbade med myndighetsutövning, utan menade på att jag jobbade med konsekvenserna av myndighetsutövningen. Men allting är ju myndighetsutövning, oavsett vem som tar beslutet.
Jag tar ju inte beslutet att sätta en person på LVM, det gör socialtjänsten och förvaltningsrätten. Jag tar däremot en massa myndighetsbeslut när personen väl är på bygget så att säga. Allting är ju myndighetsbeslut.
Många politiker är politiker av fel anledning.
De gillar den goda inkomsten och den status som politiska uppdrag ger.
I Kommuner och i Riksdag så avslöjas dessa ofta tämligen lätt men i Regionen så kan de sitta rätt ostört och häcka och uppbära ersättning.
Dessa kostar alldeles för mycket pengar för exakt ingenting.
Det slöseriet skulle upphöra om vården och infrastrukturen förstatligades.
Eller så är det egen erfarenhet?Att regionpolitiker skulle vara en särskild ”sort” som bara sitter och håvar in pengar framstår som ganska konspiratoriskt.
Det finns två saker som är problematiska med uppdelning i Regioner.Fast alternativet till att inte ha en regionpolitik är centralisering och minskat demokratiskt inflytande för de som lever i regionen. Jag vet inte om det är det vi behöver i ett Sverige där demokratin redan har börjat få svångrem. Vi behöver mer demokrati, inte mindre.
Det finns två saker som är problematiska med uppdelning i Regioner.
1. Det blir ojämlik vård beroende på var du bor. Den borde ju vara likvärdig i hela landet.
2. Det blir massor av extra kostnader när väldigt många människor gör precis samma sak men på olika ställen. T.ex. så behövs det inte en oändlig mängd webbplatser för alla dessa regioner.
Eller så är det egen erfarenhet?
Jag sitter liksom inte och gissar.
Många politiker är politiker av fel anledning.
De gillar den goda inkomsten och den status som politiska uppdrag ger.
I Kommuner och i Riksdag så avslöjas dessa ofta tämligen lätt men i Regionen så kan de sitta rätt ostört och häcka och uppbära ersättning.
Dessa kostar alldeles för mycket pengar för exakt ingenting.
Det slöseriet skulle upphöra om vården och infrastrukturen förstatligades.
Jo men de olika regionerna tar olika betalt.Man har redan idag rätt till vård i andra regioner inom ramen för vårdgarantin om vården inte kan ges inom regionen.
Eller så blir de ekonomiska förutsättningarna sådana att den vård som kostar mera p.g.a. långa avstånd får göra det då kostnaderna kan fördelas över hela skatteunderlaget.Vissa regioner behöver mer tillgång till ambulerande vård för att täcka upp för långa avstånd. Ett stort kompetent sjukhus 30 mil bort är en klen tröst för den som behöver få sina bensår omlagda eller få smärtlindring vid cancersjukdom. I en centraliserad styrning riskerar människor i delar av t.ex. Västerbotten att gravt marginaliseras (mer än nu).
Ja det skulle ju också vara en väg att gå.Att regioners ekonomi är beroende av skattebasen, och att fattiga regioner får sämre förutsättningar att erbjuda vård är så klart ett problem, men det kan lösas med en mer aggressiv omfördelningspolitik på ett nationellt plan så att fattiga regioner kompenseras mer för deras svaga skattebas och långa avstånd.
Spara pengar åt skattebetalarna.Vad är poängen med att generalisera och extrapolera på egna erfarenheter?
Ett Regionråd tjänar som en Riksdagsledamot och det finns alldeles för många av dessa i regionerna.Alltså jag vet ju inte vad du bedömer som god inkomst eller status men jag skulle ju påstå att de allra flesta politiker kommer i närheten av detta. Sp
Jo men de olika regionerna tar olika betalt.
Jämför t.ex. sterilisering.
Det skall kosta lika mycket oavsett var i Sverige som man bor.
Eller så blir de ekonomiska förutsättningarna sådana att den vård som kostar mera p.g.a. långa avstånd får göra det då kostnaderna kan fördelas över hela skatteunderlaget.
Ja det skulle ju också vara en väg att gå.
Men det skulle inte minska kostnaderna med samordningsfördelar.
Ett Regionråd tjänar som en Riksdagsledamot och det finns alldeles för många av dessa i regionerna.
73 000:- /mån tycker jag är en god inkomst.