Låt oss prata om Myndighetsutövning

Du får utveckla för jag förstår inte?
Många politiker är politiker av fel anledning.
De gillar den goda inkomsten och den status som politiska uppdrag ger.
I Kommuner och i Riksdag så avslöjas dessa ofta tämligen lätt men i Regionen så kan de sitta rätt ostört och häcka och uppbära ersättning.
Dessa kostar alldeles för mycket pengar för exakt ingenting.
Det slöseriet skulle upphöra om vården och infrastrukturen förstatligades.
 
Här vill jag lägga till att myndighetsutövning ju inte bara handlar om en handläggare på en myndighet som bestämmer någonting, utan det går ju hela kedjan ner (och upp). Vi anställda statstjänstemän tar ju till vardags mängder med beslut som inskränker människors frihet på mitt jobb. Beslut om att omhänderta egendom, beslut om att inskränka rättigheter till sociala medier, beslut om kroppsvisitation, beslut om att de inte får ta emot besök, etc, etc.

Det mesta jag gör på mitt jobb är ju myndighetsbeslut.

Jag ser inte vad skillnaden skulle vara i det du beskriver som handläggare och statstjänstemän? Jobbar du på en statlig myndighet och fattar beslut enligt formerna för ett sådant i myndighetsförordningen så är det ett myndighetsbeslut? Hur många sådana du fattar i vardagen har jag såklart ingen aning om :)
 
Jag ser inte vad skillnaden skulle vara i det du beskriver som handläggare och statstjänstemän? Jobbar du på en statlig myndighet och fattar beslut enligt formerna för ett sådant i myndighetsförordningen så är det ett myndighetsbeslut? Hur många sådana du fattar i vardagen har jag såklart ingen aning om :)
Och ändå var det du som minimerade att jag jobbade med myndighetsutövning, utan menade på att jag jobbade med konsekvenserna av myndighetsutövningen. Men allting är ju myndighetsutövning, oavsett vem som tar beslutet.

Jag tar ju inte beslutet att sätta en person på LVM, det gör socialtjänsten och förvaltningsrätten. Jag tar däremot en massa myndighetsbeslut när personen väl är på bygget så att säga. Allting är ju myndighetsbeslut.
 
Och ändå var det du som minimerade att jag jobbade med myndighetsutövning, utan menade på att jag jobbade med konsekvenserna av myndighetsutövningen. Men allting är ju myndighetsutövning, oavsett vem som tar beslutet.

Jag tar ju inte beslutet att sätta en person på LVM, det gör socialtjänsten och förvaltningsrätten. Jag tar däremot en massa myndighetsbeslut när personen väl är på bygget så att säga. Allting är ju myndighetsbeslut.

Minimerade? Nej det var verkligen inte avsikten. Det du beskrev i ditt första stycke i ditt första inlägg förstod jag som att du fick ta hand om konsekvenserna av problemen med myndighetsutövningen du beskrev? Dvs felaktiga besluten att placera människor hos er. Och jag undrade om det verkligen var de besluten som fattas som var problemet utan låg någon annanstans (politiken och/eller lagstiftningen).
Det var inte meningen att få det att låta som att du inte arbetar på en myndighet, det vore ju en märklig sak att ifrågasätta.
 
Många politiker är politiker av fel anledning.
De gillar den goda inkomsten och den status som politiska uppdrag ger.
I Kommuner och i Riksdag så avslöjas dessa ofta tämligen lätt men i Regionen så kan de sitta rätt ostört och häcka och uppbära ersättning.
Dessa kostar alldeles för mycket pengar för exakt ingenting.
Det slöseriet skulle upphöra om vården och infrastrukturen förstatligades.

Fast alternativet till att inte ha en regionpolitik är centralisering och minskat demokratiskt inflytande för de som lever i regionen. Jag vet inte om det är det vi behöver i ett Sverige där demokratin redan har börjat få svångrem. Vi behöver mer demokrati, inte mindre.

Att regionpolitiker skulle vara en särskild ”sort” som bara sitter och håvar in pengar framstår som ganska konspiratoriskt.
 
Fast alternativet till att inte ha en regionpolitik är centralisering och minskat demokratiskt inflytande för de som lever i regionen. Jag vet inte om det är det vi behöver i ett Sverige där demokratin redan har börjat få svångrem. Vi behöver mer demokrati, inte mindre.
Det finns två saker som är problematiska med uppdelning i Regioner.
1. Det blir ojämlik vård beroende på var du bor. Den borde ju vara likvärdig i hela landet.
2. Det blir massor av extra kostnader när väldigt många människor gör precis samma sak men på olika ställen. T.ex. så behövs det inte en oändlig mängd webbplatser för alla dessa regioner.
 
Det finns två saker som är problematiska med uppdelning i Regioner.
1. Det blir ojämlik vård beroende på var du bor. Den borde ju vara likvärdig i hela landet.
2. Det blir massor av extra kostnader när väldigt många människor gör precis samma sak men på olika ställen. T.ex. så behövs det inte en oändlig mängd webbplatser för alla dessa regioner.

Det första är delvis ett faktapåstående, och det finns mycket som talar mot det.

1. Man har redan idag rätt till vård i andra regioner inom ramen för vårdgarantin om vården inte kan ges inom regionen.

2. Likadan vård behöver inte betyda bättre vård eller mer jämlik vård. Olika regioner har olika demografiska förutsättningar och en politisk styrning som finns nära befolkningen har bättre förutsättningar att möta de behov som finns än vad en centraliserad styrning kan/vill/förstår. Vissa regioner behöver mer tillgång till ambulerande vård för att täcka upp för långa avstånd. Ett stort kompetent sjukhus 30 mil bort är en klen tröst för den som behöver få sina bensår omlagda eller få smärtlindring vid cancersjukdom. I en centraliserad styrning riskerar människor i delar av t.ex. Västerbotten att gravt marginaliseras (mer än nu).

3. Att regioners ekonomi är beroende av skattebasen, och att fattiga regioner får sämre förutsättningar att erbjuda vård, är så klart ett problem, men det kan lösas med en mer aggressiv omfördelningspolitik på ett nationellt plan så att fattiga regioner kompenseras mer för deras svaga skattebas och långa avstånd.

Vi har dessutom ett grundlagsstadgat regionalt självstyre som vi ska värna om av demokratiska skäl. Politiken behöver komma närmare människan, inte längre ifrån.
 
Senast ändrad:
Många politiker är politiker av fel anledning.
De gillar den goda inkomsten och den status som politiska uppdrag ger.
I Kommuner och i Riksdag så avslöjas dessa ofta tämligen lätt men i Regionen så kan de sitta rätt ostört och häcka och uppbära ersättning.
Dessa kostar alldeles för mycket pengar för exakt ingenting.
Det slöseriet skulle upphöra om vården och infrastrukturen förstatligades.

"Den goda inkomsten och status som politiska uppdrag ger"?

Alltså jag vet ju inte vad du bedömer som god inkomst eller status men jag skulle ju påstå att de allra flesta politiker kommer i närheten av detta. Speciellt inte regionpolitiker. Skulle gissa på att den genomsnittlige svensken kan nämna 1 regionpolitiker vid namn. I bästa fall. Ofta då för att personen har fått ta emot så mycket kritik i media.

Var tvungen att googla för det lät så orimligt att de skulle sitta där och håva in massa pengar. Som ett exempel så får en ledamot i regionfullmäktige i region Stockholm 18700:- per år och 1823:- i ersättning per sammanträde. Då ska man räkna på att ett sammanträde tar ganska många timmar, på kvällstid, och kräver ännu fler timmar i förberedelsetid.

Regionråden (heltidsanställda) har ju givetvis mycket mer betalat. Men de sitter ju inte direkt och häckar ostört heller...

Sen finns det absolut argument för en del förstatliganden! Men knappast detta...
 
Man har redan idag rätt till vård i andra regioner inom ramen för vårdgarantin om vården inte kan ges inom regionen.
Jo men de olika regionerna tar olika betalt.
Jämför t.ex. sterilisering.
Det skall kosta lika mycket oavsett var i Sverige som man bor.
Vissa regioner behöver mer tillgång till ambulerande vård för att täcka upp för långa avstånd. Ett stort kompetent sjukhus 30 mil bort är en klen tröst för den som behöver få sina bensår omlagda eller få smärtlindring vid cancersjukdom. I en centraliserad styrning riskerar människor i delar av t.ex. Västerbotten att gravt marginaliseras (mer än nu).
Eller så blir de ekonomiska förutsättningarna sådana att den vård som kostar mera p.g.a. långa avstånd får göra det då kostnaderna kan fördelas över hela skatteunderlaget.
Att regioners ekonomi är beroende av skattebasen, och att fattiga regioner får sämre förutsättningar att erbjuda vård är så klart ett problem, men det kan lösas med en mer aggressiv omfördelningspolitik på ett nationellt plan så att fattiga regioner kompenseras mer för deras svaga skattebas och långa avstånd.
Ja det skulle ju också vara en väg att gå.
Men det skulle inte minska kostnaderna med samordningsfördelar.
 
Alltså jag vet ju inte vad du bedömer som god inkomst eller status men jag skulle ju påstå att de allra flesta politiker kommer i närheten av detta. Sp
Ett Regionråd tjänar som en Riksdagsledamot och det finns alldeles för många av dessa i regionerna.
73 000:- /mån tycker jag är en god inkomst.
 
Jo men de olika regionerna tar olika betalt.
Jämför t.ex. sterilisering.
Det skall kosta lika mycket oavsett var i Sverige som man bor.

Eller så blir de ekonomiska förutsättningarna sådana att den vård som kostar mera p.g.a. långa avstånd får göra det då kostnaderna kan fördelas över hela skatteunderlaget.

Ja det skulle ju också vara en väg att gå.
Men det skulle inte minska kostnaderna med samordningsfördelar.

Skälet till att olika regioner tar olika betalt beror ju i stor utsträckning på skattebasens omfattning. Må hända att vården skulle kosta lika om staten tog över ansvaret över vården, men det skulle inte göra vården mer tillgänglig. Människor som har ett stort vårdbehov riskerar att behöva ägna hela sin vakna tid åt att resa till vården, och skulle därmed få svårt att leva ett normalt liv. Med ett regionalt ansvar kan människor i regionen ställa krav på att vård ska finnas regionalt tillgängligt.

För att tydliggöra: Jag är alltså tämligen övertygad om att ett centraliserat vårdansvar kommer att leda till en mer centraliserad vård.
 
Ett Regionråd tjänar som en Riksdagsledamot och det finns alldeles för många av dessa i regionerna.
73 000:- /mån tycker jag är en god inkomst.

Ja nästan i alla fall. Att de är för många är ju givetvis fritt för dig att tycka.

Men att regionråden sitter och häckar ostört och håvar in pengar är ju en rätt lustig föreställning, vilket var anledningen till att jag ens tog upp dem. I fullmäktige kan man ju däremot sitta mycket mer i skymundan, men så får man betalt därefter också.
 

Liknande trådar

Samhälle Vad tycker ni om det? Själv tycker jag det är ganska förkastligt att hänga ut brottsoffer och vittnen med namn som en del poddar gör...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
5 119
Senast: Lobelia
·
Tjatter Jag fick en obehaglig känsla nu.. och eftersom jag i min behandling tänker att jag inte ska äta eller ha ångest utan istället prata med...
Svar
4
· Visningar
541
  • Låst
Juridik & Ekonomi Min ekonomi har ju varit uppe för debatt här. Ja jag har haft skuldsanering Den ska enligt mina papper vara klar i höst, men användare...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
13 006
Senast: Bubbla
·
Skola & Jobb Jag har varit anställd på mitt jobb i snart 4 år och har trivts varenda dag. Men nu har jag hamnat i ett läge där trivseln är borta. Det...
2
Svar
37
· Visningar
3 477
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp