Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Att förövaren hängs ut har jag faktiskt inget problem med. Hen har lite bundit ris åt egen rygg genom att begå brottet från början. Däremot att vittnen och anhöriga ska hängas ut för att folk vill gotta sig åt det som underhållning tycker jag är rent vidrigt.
Att förövaren hängs ut har jag faktiskt inget problem med. Hen har lite bundit ris åt egen rygg genom att begå brottet från början. Däremot att vittnen och anhöriga ska hängas ut för att folk vill gotta sig åt det som underhållning tycker jag är rent vidrigt.
När det gäller domstol så står sekretessen så långt över ryktesspridning på internet att det är olika planeter ... Domstolen tänker ju inte på att skydda någon från rykten, den vill skydda enskilds personliga förhållanden från allmänhetens insyn.Sedan sprids det ju dock på nätet vilka NN1 och 2 osv är, så utifrån perspektivet vad konsekvenserna blir för en målsägande och vittnen att delta i en rättegång så behöver man utgå från att det som blir offentligt också kommer att kunna kopplas till personerna, även om det naturligtvis vore än värre om det var domstolen själv som spred uppgifterna.
Nej. Det är ett stort problem. Dels att de inte hör till mediernas självpåtagna regelverk, dels att de uppenbart verkar sakna tillräcklig kunskap om journalistisk bearbetning.Är bara jag som tycker att poddar är allmänt problematiska då de inte faller under samma regelverk som vanligt media (tv, tidningar)?
Är bara jag som tycker att poddar är allmänt problematiska då de inte faller under samma regelverk som vanligt media (tv, tidningar)?
Jag menade att jag tycker att det är lite rätt åt förövaren personligen. Det hade även gällt mig. Jag lyssnar inte på den typen av poddar så utgick lite från att det handlade om grova brott som mord och inte en fortkörning.Så du skulle vara helt ok med att du hängs ut om du är dömd för något? Eller en närstående till dig?
Men det, att anhöriga riskerar att kopplas till förövaren, är inget som har uppstått i och med poddar. Ta Hagamannen som exempel, han begick sina brott före poddarnas tid och det publicerades både namn och bild på kvällspressens löpsedlar. Tala om spridning. Poddarna tar i regel upp högprofilerade fall där gärningsmannens identitet redan är känd via tidningar, radio och tv.Jag menade att jag tycker att det är lite rätt åt förövaren personligen. Det hade även gällt mig. Jag lyssnar inte på den typen av poddar så utgick lite från att det handlade om grova brott som mord och inte en fortkörning.
Däremot inkluderar jag anhöriga till förövaren i de som inte gjort något och inte ska hängas ut. Vilket självklart blir problematiskt om förövaren hängs ut och det går att identifiera anhöriga.
Så det som kanske inte framgick av mitt inlägg så tycker jag att liknande poddar inte borde få finnas för det är så många oskyldiga som blir uthängda.
Jag menade att jag tycker att det är lite rätt åt förövaren personligen. Det hade även gällt mig. Jag lyssnar inte på den typen av poddar så utgick lite från att det handlade om grova brott som mord och inte en fortkörning.
Däremot inkluderar jag anhöriga till förövaren i de som inte gjort något och inte ska hängas ut. Vilket självklart blir problematiskt om förövaren hängs ut och det går att identifiera anhöriga.
Så det som kanske inte framgick av mitt inlägg så tycker jag att liknande poddar inte borde få finnas för det är så många oskyldiga som blir uthängda.
Där kan du ha en poäng. Men skillnaden är ändå att när du ser en namngivning i nyhetsmedier så har det gjorts en noggrann publicistisk bedömning innan. Jag håller kanske inte alltid med om beslutet men jag vet att det ändå gjorts en ordentlig bedömning. Den kompetensen tror jag inte att många poddare har. Och i bedömningarna inför en publicering skalas också många detaljer bort, såna detaljer som poddarna öser ut i stället för att få folk att prenumerera.Men det, att anhöriga riskerar att kopplas till förövaren, är inget som har uppstått i och med poddar. Ta Hagamannen som exempel, han begick sina brott före poddarnas tid och det publicerades både namn och bild på kvällspressens löpsedlar. Tala om spridning. Poddarna tar i regel upp högprofilerade fall där gärningsmannens identitet redan är känd via tidningar, radio och tv.
Om man som vittne, särskilt i gängkriminalitet och motorcykelgäng, riskerar att bli identifierad och att ens identitet sprids, då vittnar man inte öht. Redan idag har polisen stora problem med att folk inte vill/är rädda för att vittna. Och att gängen dödar de som vågar vittna - cf mannen som skulle vittna och blev ihjälskjuten tillsammans med sin fru. Lösningen är inte att via poddar i blixtens hastighet sprida namnet på de som vågar vittna.
Om man frågar polisen så säger de att det skulle vara lätt att lösa mord och lagföra skyldiga om vittnen samarbetade eftersom alla 'vet' vem som är skyldig. Vilket inte händer idag. Och vittnen kommer vara alltmer ovilliga. De enda som vinner på det är brottslingar.
Jag håller med om att det är olyckligt om människor inte vågar vittna, men att det när det gäller organiserad brottslighet skulle bero på poddar är det ingen som kan övertyga mig om. Den som är åtalad kommer ju i samband med rättegången att få veta vem som vittnar och det är ju rädsla för vedergällning från den åtalade själv och/eller hens bekanta som är det som avskräcker. Det har absolut ingenting med vad som tas upp i olika medier att göra.Om man som vittne, särskilt i gängkriminalitet och motorcykelgäng, riskerar att bli identifierad och att ens identitet sprids, då vittnar man inte öht. Redan idag har polisen stora problem med att folk inte vill/är rädda för att vittna. Och att gängen dödar de som vågar vittna - cf mannen som skulle vittna och blev ihjälskjuten tillsammans med sin fru. Lösningen är inte att via poddar i blixtens hastighet sprida namnet på de som vågar vittna.
Om man frågar polisen så säger de att det skulle vara lätt att lösa mord och lagföra skyldiga om vittnen samarbetade eftersom alla 'vet' vem som är skyldig. Vilket inte händer idag. Och vittnen kommer vara alltmer ovilliga. De enda som vinner på det är brottslingar.
Jag håller med om att det är olyckligt om människor inte vågar vittna, men att det när det gäller organiserad brottslighet skulle bero på poddar är det ingen som kan övertyga mig om. Den som är åtalad kommer ju i samband med rättegången att få veta vem som vittnar och det är ju rädsla för vedergällning från den åtalade själv och/eller hens bekanta som är det som avskräcker. Det har absolut ingenting med vad som tas upp i olika medier att göra.
Om kreti och pleti själva var tvungna att begära ut ljudfilerna så får de leta rätt på rätt tingsrätt och målnr först. Det är inte något som kreti och pleti gör ens om de vill, trots att de kan.Jag förstår att det kan bidra till att vittnen drar "öronen" åt sej om de får reda på att det spelas in och sänds i poddar... MEN då måste jag ju ändå idiotförklara vittnet om hen tror att det är enklare att vittna även om det INTE var lagligt med ljudfiler då som ni alla är medvetna om är fullt fritt för vem som att begära ut de skriftliga handlingarna. Liksom "doh"..
Att som vittne tro att det är svårare att bli hittad via den skriftliga texten än via ljudfil är ju bara ett stort "va ?" från mej.
Jag ser inte krimpodar eller liknade som problem, snarare är det informationssamhället i kombination med att mycket information som är allmän handling. Så länge en uppgift är offentlig kan inta bara mer eller mindre seriösa poddar och internet-siter komma åt den och även intresserade både med och utan onda avsikter. Krimpodarna är bara ett symptom, de är ofta oskyldiga även om de kan vara både plumpa och olämpliga.
Frågan är hur öppet samhälle vi vill ha, kanske är det dags att strama åt offentligheten en del så att man inte skadar enskilda, samtidigt skyddar det förövare.
Jag är också bekymrad över önskan att hänga ut förövare, är det verkligen skamstraff folk vill ha? Internet är bitvis att likna vid skampålen och liknade straff.
Offentlig uthängning är inte en del av straffsystemet. Som tur är.Att förövaren hängs ut har jag faktiskt inget problem med. Hen har lite bundit ris åt egen rygg genom att begå brottet från början. Däremot att vittnen och anhöriga ska hängas ut för att folk vill gotta sig åt det som underhållning tycker jag är rent vidrigt.