Krimpoddar som lägger ut ljudfiler från rättegångar

Att förövaren hängs ut har jag faktiskt inget problem med. Hen har lite bundit ris åt egen rygg genom att begå brottet från början. Däremot att vittnen och anhöriga ska hängas ut för att folk vill gotta sig åt det som underhållning tycker jag är rent vidrigt.
 
Att förövaren hängs ut har jag faktiskt inget problem med. Hen har lite bundit ris åt egen rygg genom att begå brottet från början. Däremot att vittnen och anhöriga ska hängas ut för att folk vill gotta sig åt det som underhållning tycker jag är rent vidrigt.

Så du skulle vara helt ok med att du hängs ut om du är dömd för något? Eller en närstående till dig?
 
Att förövaren hängs ut har jag faktiskt inget problem med. Hen har lite bundit ris åt egen rygg genom att begå brottet från början. Däremot att vittnen och anhöriga ska hängas ut för att folk vill gotta sig åt det som underhållning tycker jag är rent vidrigt.

Dels "hängs det ju ut" en del där åtalet faktiskt har ogillats och det är inte bevisat att "förövaren" alls har begått brottet.

Men sedan har även bevisat skyldiga brottslingar anhöriga. I t ex den situation som jag tog upp förut - där en brottsling faktiskt medverkar i utredningen och hjälper till att klara upp både sitt eget brott och få andra dömda - så kan man utgå från att det blir en omedelbar och väldigt stark hotbild också mot anhöriga. Åtminstone för de grövre brotten.

Och som situationen har blivit så påverkar det livet mycket också för föräldrar och syskon och barn till en dömd brottsling, eftersom det många gånger är lätt att ta reda på vilka det är. Riskerna är stora även utan spridning av förhören, men de blir i vart fall inte mindre av att kreti och pleti kan lyssna och sitta och hetsa i kommentarsfälten och på Flashback.
 
Sedan sprids det ju dock på nätet vilka NN1 och 2 osv är, så utifrån perspektivet vad konsekvenserna blir för en målsägande och vittnen att delta i en rättegång så behöver man utgå från att det som blir offentligt också kommer att kunna kopplas till personerna, även om det naturligtvis vore än värre om det var domstolen själv som spred uppgifterna.
När det gäller domstol så står sekretessen så långt över ryktesspridning på internet att det är olika planeter ... Domstolen tänker ju inte på att skydda någon från rykten, den vill skydda enskilds personliga förhållanden från allmänhetens insyn.

Det där att det sprids vem det är oavsett sekretess var ju det som alltid kom fram ändå, i småstäder, långt innan internet. Och pga internet får ryktesspridningen en omfattning som är fruktansvärd - och den kan gå åt helt galet håll. Bjästa 2010 var ett tidigt exempel, där en hel bygd gick ihop mot en tonårstjej för att de trodde mer på killen som våldtagit henne än på henne. Såvitt jag minns började det i en facebookgrupp där killens anhöriga gick loss. Ett mer aktuellt exempel är väl assistanshunden Essie, där internet har grävt ända in på bara skinnet på ägarfamiljen. (Det här är argumenterar inte på något vis mot dig, jag bara hakade på om det där med ryktesspridning)
 
Är bara jag som tycker att poddar är allmänt problematiska då de inte faller under samma regelverk som vanligt media (tv, tidningar)?


Själv lyssnar jag i princip enbart på poddradio från Sveriges radio så har inte så mycket att jämföra men av döma av rapporteringen kring krimpoddar så kan jag tänka mig att det är ett generellt problem med även andra typer av poddar som står utanför de traditionella medierna.
 
Ett exempel är i incestbrott eller sexbrott med barn, så får ofta fruarna/sambo/mammorna en hatstorm mot sig eftersom de måste vetat. I vissa fall har de tvingats till att flytta eller skaffa sig skyddade personuppgifter.

Poddarna får ju en enormt stor genomslag jämfört med att någon begär ut en dom och läser den.
 
Så du skulle vara helt ok med att du hängs ut om du är dömd för något? Eller en närstående till dig?
Jag menade att jag tycker att det är lite rätt åt förövaren personligen. Det hade även gällt mig. Jag lyssnar inte på den typen av poddar så utgick lite från att det handlade om grova brott som mord och inte en fortkörning.

Däremot inkluderar jag anhöriga till förövaren i de som inte gjort något och inte ska hängas ut. Vilket självklart blir problematiskt om förövaren hängs ut och det går att identifiera anhöriga.

Så det som kanske inte framgick av mitt inlägg så tycker jag att liknande poddar inte borde få finnas för det är så många oskyldiga som blir uthängda.
 
Jag menade att jag tycker att det är lite rätt åt förövaren personligen. Det hade även gällt mig. Jag lyssnar inte på den typen av poddar så utgick lite från att det handlade om grova brott som mord och inte en fortkörning.

Däremot inkluderar jag anhöriga till förövaren i de som inte gjort något och inte ska hängas ut. Vilket självklart blir problematiskt om förövaren hängs ut och det går att identifiera anhöriga.

Så det som kanske inte framgick av mitt inlägg så tycker jag att liknande poddar inte borde få finnas för det är så många oskyldiga som blir uthängda.
Men det, att anhöriga riskerar att kopplas till förövaren, är inget som har uppstått i och med poddar. Ta Hagamannen som exempel, han begick sina brott före poddarnas tid och det publicerades både namn och bild på kvällspressens löpsedlar. Tala om spridning. Poddarna tar i regel upp högprofilerade fall där gärningsmannens identitet redan är känd via tidningar, radio och tv.
 
Jag menade att jag tycker att det är lite rätt åt förövaren personligen. Det hade även gällt mig. Jag lyssnar inte på den typen av poddar så utgick lite från att det handlade om grova brott som mord och inte en fortkörning.

Däremot inkluderar jag anhöriga till förövaren i de som inte gjort något och inte ska hängas ut. Vilket självklart blir problematiskt om förövaren hängs ut och det går att identifiera anhöriga.

Så det som kanske inte framgick av mitt inlägg så tycker jag att liknande poddar inte borde få finnas för det är så många oskyldiga som blir uthängda.

Fast "rätt åt" har inget att göra i ett rättssamhälle. Vi ska som samhälle bestraffa brott enligt lagen, ja, men det ska vila på proportionalitetsprincipen samt praxis. Det ska inte förekomma de facto dubbelbestraffning eller vigilanterättskipning.
 
Jag förstår att det kan bidra till att vittnen drar "öronen" åt sej om de får reda på att det spelas in och sänds i poddar... MEN då måste jag ju ändå idiotförklara vittnet om hen tror att det är enklare att vittna även om det INTE var lagligt med ljudfiler då som ni alla är medvetna om är fullt fritt för vem som att begära ut de skriftliga handlingarna. Liksom "doh"..
Att som vittne tro att det är svårare att bli hittad via den skriftliga texten än via ljudfil är ju bara ett stort "va ?" från mej.

Att det blir en dubbelbestraffning för folk att de begått ett brott och "alla kan höra om det" ser jag inte som ett problem. Kan du inte ta att du gjort en brottslig handling och sedan sakligt kunna diskutera det så är nog terapi den bästa vägen att gå så man kan bemöta de som eventuellt konfronterar dej med det du begått.

Tex har du begått misshandel så har du den domen emot dej i 10 år, längre i polisiära ärenden, beroende på graden. Kan du då efter 10 år inte höra "amen du middhandlade X för 10 år sen" utan att bli kränkt så kan man ju fråga sej hur bra tror ni en målsägande mår efter 10 år ? Hen kanske tom fick men för livet.

Våldtäkt eller känsliga "mål" ... I Jag hade skitit högaktningsfullt i om hela världen hörde hur jag blivit utsatt av nån jag inte ville råka ut för. Jag skulle gladeligen sprida uppgifterna själv om det skulle hjälpa någon annan att inte råka ut för samma sak ! Det är ju för att gärningsmannen ska åka dit som alla mål görs. Om gärningsmannen går fri finns ändå min redogörelse ute och ingen kan hindra den från att höras ! Så gärningsmän som inte vill bli uthängda ska kanske tänka på det INNAN de gör nåt !!!

Så som ni förstår är jag för att det ska fortsaätta vara offentligt att göra som det görs nu !

Ett annat exempel som ni sådana fall ska diskutera är ju "Dumpen" som inte ens är en rättssak utan människor som släpper ljud och FILM på personer som groomar och vill ha sex med barn. Har skumläst lite i Flashback i den tråden, tar mindre än ett dygn så har de tagit fram vem personen i podden är. Flashback har tom statistik på hur många självmord som begåtts efter uthängningarna. Flashbackare sitter och ringer företaget personerna jobbar på och berättar om dumpen på deras anställda. Osv. Här är väl om något en rejäl gråzon. Och då är pedofeli lika mkt som homosexualitet något många inte kan "komma undan med". Man är det fast man vet att det är fel. Nu säger jag INTE att homosexualitet är fel men det är något man inte kan "bota" eller bli fri från. Har man en dragning till samma kön så har man.
På samma sätt har ju pedofiler dragning emot barn/minderåriga som de inte kan botas ifrån, så jag förstår att självmordsfrekvensen är hög inom de som är pedofiler redan innan de blir uthängda.
 
Men det, att anhöriga riskerar att kopplas till förövaren, är inget som har uppstått i och med poddar. Ta Hagamannen som exempel, han begick sina brott före poddarnas tid och det publicerades både namn och bild på kvällspressens löpsedlar. Tala om spridning. Poddarna tar i regel upp högprofilerade fall där gärningsmannens identitet redan är känd via tidningar, radio och tv.
Där kan du ha en poäng. Men skillnaden är ändå att när du ser en namngivning i nyhetsmedier så har det gjorts en noggrann publicistisk bedömning innan. Jag håller kanske inte alltid med om beslutet men jag vet att det ändå gjorts en ordentlig bedömning. Den kompetensen tror jag inte att många poddare har. Och i bedömningarna inför en publicering skalas också många detaljer bort, såna detaljer som poddarna öser ut i stället för att få folk att prenumerera.

Spinner vidare:

Jag kikade runt lite på Poddtoppen och ser en stor skillnad i hur true crime-poddar och journalistiska dokumentärer presenteras.

Svenska fall podcast

Iskallt, brutalt och svindlande ofattbart.
Svenska fall podcast bjuder in dig till en unik inblick i mordfallen som skakade Sverige.


Rättegångspodden

Uppmärksammade brott och rättsfall återberättade med hjälp av ljudupptagningar från verkliga rättegångar i en spännande podd. True Crime när det är som bäst.

Våldet krim

I "Våldet" bjuder von Braun och Folkow lyssnarna på en djupgående genomgång av varje rättsfall, baserad på noggrant undersökt information från domar och förundersökningar. Podden tar lyssnarna med in i rättssalarna genom att inkludera ljudupptagningar från rättegångar och intervjuer med domare och andra rättsväsendets yrkesverksamma.

En bit ner återfinns P3 Krim som inte presenterar själva podden med mer än Varje vecka ger Petra Berggren och Linus Lindahl dig aktuella berättelser om brott och straff.
När jag tittar in på en av deras serier så presenteras den med något på samma innehållsnivå som vilken artikel som helst, här är en del av det.

Tidigt på morgonen den 26 december 2023 väcks en man i Tyresö av att det bankar på dörren. När han öppnar möts han av sju mörkklädda killar, han övermannas och slag och sparkar haglar. Stora delar av förloppet fångas på en mobilfilm som en av killarna filmar. Kort efter själva misshandeln grips flera killar i 20-årsåldern. I deras telefoner hittar polisen chattar, bilder och videos som nämner nätverket PHS.

PHS står för Pedo Hunting Sweden – ett slags medborgargarde med syfte att stoppa sexförbrytare och metoden är att använda fingerade konton där man utger sig för att vara barn. ”


Rätt långt från Iskallt, brutalt och svindlande ofattbart.

(Sen förstår jag inte kittlingen med ljudfiler, för mig är det oväsentligt om det är personen själv, en utbytt röst eller om någon bara återberättar vad som sagts i rättssalen. Rättegångar är jättebra samhällskunskap, det är bara att gå till närmsta tingsrätt och gå in och lyssna. Men då får man också alla träiga genomgångar som ofta är rena sömnpiller)
 
Om man som vittne, särskilt i gängkriminalitet och motorcykelgäng, riskerar att bli identifierad och att ens identitet sprids, då vittnar man inte öht. Redan idag har polisen stora problem med att folk inte vill/är rädda för att vittna. Och att gängen dödar de som vågar vittna - cf mannen som skulle vittna och blev ihjälskjuten tillsammans med sin fru. Lösningen är inte att via poddar i blixtens hastighet sprida namnet på de som vågar vittna.

Om man frågar polisen så säger de att det skulle vara lätt att lösa mord och lagföra skyldiga om vittnen samarbetade eftersom alla 'vet' vem som är skyldig. Vilket inte händer idag. Och vittnen kommer vara alltmer ovilliga. De enda som vinner på det är brottslingar.
 
Om man som vittne, särskilt i gängkriminalitet och motorcykelgäng, riskerar att bli identifierad och att ens identitet sprids, då vittnar man inte öht. Redan idag har polisen stora problem med att folk inte vill/är rädda för att vittna. Och att gängen dödar de som vågar vittna - cf mannen som skulle vittna och blev ihjälskjuten tillsammans med sin fru. Lösningen är inte att via poddar i blixtens hastighet sprida namnet på de som vågar vittna.

Om man frågar polisen så säger de att det skulle vara lätt att lösa mord och lagföra skyldiga om vittnen samarbetade eftersom alla 'vet' vem som är skyldig. Vilket inte händer idag. Och vittnen kommer vara alltmer ovilliga. De enda som vinner på det är brottslingar.

Så det du säger är att de SKULLE vittba, Här har alltså inte någon ljudfil spridits och ändå blev de dödade.
Vad får du att det här har med poddarna att göra ? Här finns ju ingen spridning av namnen INNAN rättegång ! Då är ju ljudfilerna "oskyldiga"
 
Om man som vittne, särskilt i gängkriminalitet och motorcykelgäng, riskerar att bli identifierad och att ens identitet sprids, då vittnar man inte öht. Redan idag har polisen stora problem med att folk inte vill/är rädda för att vittna. Och att gängen dödar de som vågar vittna - cf mannen som skulle vittna och blev ihjälskjuten tillsammans med sin fru. Lösningen är inte att via poddar i blixtens hastighet sprida namnet på de som vågar vittna.

Om man frågar polisen så säger de att det skulle vara lätt att lösa mord och lagföra skyldiga om vittnen samarbetade eftersom alla 'vet' vem som är skyldig. Vilket inte händer idag. Och vittnen kommer vara alltmer ovilliga. De enda som vinner på det är brottslingar.
Jag håller med om att det är olyckligt om människor inte vågar vittna, men att det när det gäller organiserad brottslighet skulle bero på poddar är det ingen som kan övertyga mig om. Den som är åtalad kommer ju i samband med rättegången att få veta vem som vittnar och det är ju rädsla för vedergällning från den åtalade själv och/eller hens bekanta som är det som avskräcker. Det har absolut ingenting med vad som tas upp i olika medier att göra.
 
Jag håller med om att det är olyckligt om människor inte vågar vittna, men att det när det gäller organiserad brottslighet skulle bero på poddar är det ingen som kan övertyga mig om. Den som är åtalad kommer ju i samband med rättegången att få veta vem som vittnar och det är ju rädsla för vedergällning från den åtalade själv och/eller hens bekanta som är det som avskräcker. Det har absolut ingenting med vad som tas upp i olika medier att göra.

Jag säger inte att det är det enda skälet och tom inte det största skälet. Men en podd når otroligt många fler på ett otroligt mycket snabbare sätt. Allt som kan ha inflytande på att folk är ovilliga på att vittna är negativt. Jag var tidigare nämndeman och fasiken vet om jag skulle vara så pigg på att höra mitt namn i en podd som når tusentals.
 
Jag ser inte krimpodar eller liknade som problem, snarare är det informationssamhället i kombination med att mycket information som är allmän handling. Så länge en uppgift är offentlig kan inta bara mer eller mindre seriösa poddar och internet-siter komma åt den och även intresserade både med och utan onda avsikter. Krimpodarna är bara ett symptom, de är ofta oskyldiga även om de kan vara både plumpa och olämpliga.


Frågan är hur öppet samhälle vi vill ha, kanske är det dags att strama åt offentligheten en del så att man inte skadar enskilda, samtidigt skyddar det förövare.

Jag är också bekymrad över önskan att hänga ut förövare, är det verkligen skamstraff folk vill ha? Internet är bitvis att likna vid skampålen och liknade straff.
 
Jag förstår att det kan bidra till att vittnen drar "öronen" åt sej om de får reda på att det spelas in och sänds i poddar... MEN då måste jag ju ändå idiotförklara vittnet om hen tror att det är enklare att vittna även om det INTE var lagligt med ljudfiler då som ni alla är medvetna om är fullt fritt för vem som att begära ut de skriftliga handlingarna. Liksom "doh"..
Att som vittne tro att det är svårare att bli hittad via den skriftliga texten än via ljudfil är ju bara ett stort "va ?" från mej.
Om kreti och pleti själva var tvungna att begära ut ljudfilerna så får de leta rätt på rätt tingsrätt och målnr först. Det är inte något som kreti och pleti gör ens om de vill, trots att de kan.
Finns det i poddar så blir det serverat till tusentals som annars aldrig skulle höra annars.
 
Jag ser inte krimpodar eller liknade som problem, snarare är det informationssamhället i kombination med att mycket information som är allmän handling. Så länge en uppgift är offentlig kan inta bara mer eller mindre seriösa poddar och internet-siter komma åt den och även intresserade både med och utan onda avsikter. Krimpodarna är bara ett symptom, de är ofta oskyldiga även om de kan vara både plumpa och olämpliga.


Frågan är hur öppet samhälle vi vill ha, kanske är det dags att strama åt offentligheten en del så att man inte skadar enskilda, samtidigt skyddar det förövare.

Jag är också bekymrad över önskan att hänga ut förövare, är det verkligen skamstraff folk vill ha? Internet är bitvis att likna vid skampålen och liknade straff.

Fast det är inte skamstraff folk är ute efter. Jag skiter fullständigt i om förövaren blir skammad för det hen gjorde eller inte. Jag vill däremot veta så att jag kan välja bort att ha personen i mitt liv.

I samhällets ögon så ät avtjänat straff avtjänat och ska det vara. I mina, och många andras ögon, så har en person gjort vad den gjort. Spärrarna är färre och personen är farligare än generellt och det är jag inte intresserad av ha i mitt liv.
 
Att förövaren hängs ut har jag faktiskt inget problem med. Hen har lite bundit ris åt egen rygg genom att begå brottet från början. Däremot att vittnen och anhöriga ska hängas ut för att folk vill gotta sig åt det som underhållning tycker jag är rent vidrigt.
Offentlig uthängning är inte en del av straffsystemet. Som tur är.

Alltid lika skrämmande att se folks inställning till "kriminella".
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp