Låt oss prata om Myndighetsutövning

Just det problemet ser vi ju nu exempel på, i en rad sammanhang där företrädare för företrädesvis SD inte förmår att hålla fingrarna i styr, eller principerna för fristående verksamheter i minnet. Men det verkar inte vara vad tråden handlar om.
Jo den kan handla om det också.
Men inte om själva ämnet.
Det är många som har åsikter.
 
För mig hade trådstarten varit behriplig om detta hade blandats ihop med någon form av oror för korrupta eller övernitiska myndigheter, men så verkar det ju inte vara.
Inte för att jag är orolig, men det är ju definitivt ett problem som kan finnas med Myndighetsutövning.
Sådant händer ju.
 
Men om de handlar om tjänstemän som kör ett eget race och handlar helt efter eget huvud då?
Vissa människor gillar ju inte att följa instruktioner.
Om en arbetstagare inte sköter sitt jobb är det arbetsgivaren och i första hand närmaste chefs uppgift att korrigera det på lämpligt sätt. I allvarligare fall kan det vara grund för uppsägning men första steget brukar vara ett samtal och tydligare instruktioner.
 
Med tanke på att en plats på min arbetsplats kostar ca 5000:-/dygnet så tänker man att någon som är liiiiite smartare borde inse vad den pengen kan göra i skolan, socialen eller på BUP.

Dom* som har räknat på detta har lagt fram en sjusiffrig siffra på hur mycket pengar samhället 'sparar/tjänar' på att plocka upp ETT (blivande) utanförskap** i skolan. Vilket ger en blick på 1, hur jäkla viktiga skolan/skolpersonalen*** är och 2, hur många fler systemet hade kunnat hjälpa om pengarna stoppades in tidigare. Istället för "hårdare tag mot brottslingar" när de redan hamnat utanför.

* Kommer tyvärr inte ihåg vilka det var som räknade ut detta, men behöver hitta dem igen.

** Utanförskap i meningen brott, droger, och att stå utanför samhället (tex sakna jobb och bostad mm).

*** Skolpersonalen skall naturligtvis inte lösa alla problemen, men är ofta där och kan se om/när det börjar svajja. Då gäller det ju också att det finns resurser hos de andra aktörerna som kopplas in (BUP, Soc, annan vård, osv).
 
Vad är några självmordsförsök då? Eftersom de inte får hjälp. Vad ska till för att vi ska få tvångsomhänderta människor och frihetsberöva dem?

Där jag sitter, ganska mycket mer än vad jag ibland tycker är bekvämt. Har föräldrar som desperat behöver hjälp med sin psykiska ohälsa, polisen är uppgiven och skickar anmälan på anmälan och skjutsar till vården, ibland blir det ett dygn på LPT och sen börjar cirkusen om.

(Jag tycker alltså inte att det fungerar så bra men LVM är iaf ett medel vi kan använda. Men jag jobbar med barn, så lagstiftning som riktar sig mot vuxna är inte min starka sida.)
 
De talas ofta om Myndigheternas ansvar att ta hand innevånarna.
Det talas också ofta om att Myndigheterna lägger sig i sådant som de inte har att göra med.

Vilket inställning har ni till Myndigheterna?
Vilka är Myndigheterna egentligen?
Vad anser ni att Myndighetsutövning innebär?

Och vad tycker ni om människor som arbetar med Myndighetsutövning?
Hm jag tror jag har en positiv inställning?

"the long duration of the Chinese empire is solely and altogether owing to the good government which consists in the advancement of men of talent and merit only", and that the British must reform their civil service by making the institution meritocratic.[36] Influenced by the ancient Chinese imperial examination, the Northcote–Trevelyan Report of 1854 recommended that recruitment should be on the basis of merit determined through competitive examination, candidates should have a solid general education to enable inter-departmental transfers, and promotion should be through achievement rather than "preferment, patronage, or purchase".[37][36] This led to implementation of Her Majesty's Civil Service as a systematic, meritocratic civil service bureaucracy.[38]

Dock enda gången jag mött myndigheter om myndighetsbeslut så blundade de (på riktigt slöt ögonen och sprang) inför fakta, vägrade rätta uppenbara fel, överklagade högt upp i domstolar och drog ut på tiden så långt de kunde med det när de lovat följa rättens beslut till vår fördel och var allmänt barnsliga, pinsamma och totalt ointresserade av att rätta till saker. Nu, eller för framtida skolval. De stod även fast i beslut och skyddade personers rätt att behålla saker de fått fel, på felaktig grund, genom att ljuga.
 
Senast ändrad:
Skolpersonalen skall naturligtvis inte lösa alla problemen, men är ofta där och kan se om/när det börjar svajja. Då gäller det ju också att det finns resurser hos de andra aktörerna som kopplas in (BUP, Soc, annan vård, osv).
En bra tillgång på skolpsykolog, skolkurator och skolsköterska skulle göra en enorm skillnad.
De kan fånga upp problem innan de bror stora nog för BUP.
 
1
Det handlar väl mer en kommentar till @Inte_Ung fråga om hur mycket staten ska lägga sig i och vilka konsekvenser det får. Man får må väldigt psykiskt dåligt i Sverige för att blir tvångsomhändertagen enligt LPT. Man kan till och med försöka ta livet av sig flera gånger utan att det blir någon påföljd mer än den fysiska akutvården (magpumpning, sy ihop, etc.). Men knarkar man så man får några överdoser på en kortare tid då tvångsomhändertas man i 6 månader och sitter i vad som liknas med en klass 2 anstalt.

Det är myndighetsutövning på hög nivå. Man straffar människor med lång tid inspärrade som inte begått några brott. Och i många fall mycket längre tid inlåsta än vad man hade haft ifall man begick brott. Och det utan rättigheterna som en anstalt inom kriminalvården har, tex krav på aktivering.

Det som blir fel är när det inte är missbruket som är problemet, men man använder en lagstiftning för att få bort en person från samhället för att personen ställer till med oreda.

LVM är inte ett dugg underfinansierat @Masqueradee, snarare tvärtom verkar det finnas hur mycket pengar som helst. Vi har helt okej löner, en LVM-plats kostar ca 5000:-/dygnet, etc. Vi jobbar ju statligt dessutom så vi i personalen har mängder med bra förmåner.
Är inte det ett sådant problem som när staten försöker kompensera att region/kommun inte betalat.

Dvs om kommunen hade betalat 10 kr extra på förskolan skulle staten inte behövt spendera lika mycket på LVM.
Om regionen hade betalat för BUP skulle staten inte behövt spendera lika mycket på LVM.
Om kommunen hade betalat för skolorna skulle staten inte behövt betala lika mycket för polisen osv.
 
En bra tillgång på skolpsykolog, skolkurator och skolsköterska skulle göra en enorm skillnad.
De kan fånga upp problem innan de bror stora nog för BUP.
Med haken att kommunen betalar skolpsykolog, skolkurator och skolsköterska medan regionen betalar för BUP, och då staten för LVM o polis igen.

Antar att alla bara betalar för det de absolut måste betala för, och du måste inte betala förrän personen är farlig för sig själv eller andra?

Samma sak med skolan, varje kommun tjänar ju pengar på att ha sämst elever så länge inte kommuninvånarna märker det. Vill de ha utbildade personer tar de bara in dem från en annan kommun. Det är bara staten som förlorar på att skolan misslyckas. Alla andra politiker vinner på det.
 

Liknande trådar

Samhälle Vad tycker ni om det? Själv tycker jag det är ganska förkastligt att hänga ut brottsoffer och vittnen med namn som en del poddar gör...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
5 119
Senast: Lobelia
·
Tjatter Jag fick en obehaglig känsla nu.. och eftersom jag i min behandling tänker att jag inte ska äta eller ha ångest utan istället prata med...
Svar
4
· Visningar
541
  • Låst
Juridik & Ekonomi Min ekonomi har ju varit uppe för debatt här. Ja jag har haft skuldsanering Den ska enligt mina papper vara klar i höst, men användare...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
13 006
Senast: Bubbla
·
Skola & Jobb Jag har varit anställd på mitt jobb i snart 4 år och har trivts varenda dag. Men nu har jag hamnat i ett läge där trivseln är borta. Det...
2
Svar
37
· Visningar
3 477
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp