Inte_Ung
Trådstartare
Jag tycker att de skall ha kompetens för sin uppgift och inte fatta populistiska beslut.Vad tycker du själv om människor som arbetar med myndighetsutövning?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag tycker att de skall ha kompetens för sin uppgift och inte fatta populistiska beslut.Vad tycker du själv om människor som arbetar med myndighetsutövning?
Jag tycker att de skall ha kompetens för sin uppgift och inte fatta populistiska beslut.
Jag tycker att de skall ha kompetens för sin uppgift och inte fatta populistiska beslut.
Det var många andra som förstod precis vad jag menade, så jag nöjer mig med det.Fast frågan som du själv ställde var ju vad folk anser om människor som arbetar med myndighetsutövning. Det du svarat på nu är ju hur myndigheten ska arbeta.
Vad menar du förresten med att myndigheten inte ska fatta populistiska beslut. Kan du ge exempel på något som du anser vara populistiskt?
Det skulle man ju önska.Vad menar du med populistiska beslut? Som myndighetsutövare följer man ju regelverket.
https://sverigesradio.se/artikel/fallde-trad-utreds-som-brottVad menar du med populistiska beslut? Som myndighetsutövare följer man ju regelverket.
Det där är ju frågor som är TOTALT omöjliga att besvara om man är ens normalt intelligent och samhällsintresserad?De talas ofta om Myndigheternas ansvar att ta hand innevånarna.
Det talas också ofta om att Myndigheterna lägger sig i sådant som de inte har att göra med.
Vilket inställning har ni till Myndigheterna?
Vilka är Myndigheterna egentligen?
Vad anser ni att Myndighetsutövning innebär?
Och vad tycker ni om människor som arbetar med Myndighetsutövning?
Det ingår ju i befattningsbeskrivningen.Jag tycker att de skall ha kompetens för sin uppgift och inte fatta populistiska beslut.
Men snälla - nu börjar du likna en rättshaverist.
Hur menar du?Men snälla - nu börjar du likna en rättshaverist.
Bättre kan du.
Och din åsikt är att de är kompetenta och följer lagar och reglementen.Det ingår ju i befattningsbeskrivningen.
Varför ska man ha åsikter om något som inte är regelmentsenligt, normalt eller ens vanligt??
Vill bara förtydliga att ekonomiskt bistånd betalas ut av socialtjänsten och inte av försäkringskassan.Skillnaden på privat myndighetsutövning och den på samhällsnivå kan ibland vara förbluffande olika. Ett utmärkt exempel är försäkringskassan, där det inte är okänt att samtidigt ondgöra sig över beslut på personlig nivå, ofta avslag av ekonomiskt bistånd (personligt bemötande och beslut av enskild handläggare), och samtidigt ondgöra sig över 'parasiterna' som utnyttjar bidragssystemet.
Om en familjemedlem (en själv)/släkt/vänner eller bekanta skulle vräkas från sin bostad pga av brottslighet av ett barn i familjen, skulle de flesta (alla?) anse det som ett grovt övergrepp mot någon som aldrig begått ett brott. I en demokrati ska enbart den som begått ett brott straffas. En kollektiv bestraffning hör repressiva diktaturer till. Trots det, är det, ffa hos vissa grupper, ett förslag man stöder.
Beslut och myndighetsutövning, baserat på den gällande lagstiftningen som röstats fram av våra demokratiskt valda politiker, dvs lagar vi själva röstat fram, kommer aldrig att vara 'rättvisa' i en personlig synvinkel men absolut stödjas på en samhällsnivå. De som arbetar med att följa lagstiftningen agerar utifrån gällande lagstiftning, liksom privata arbetstagare arbetar enligt arbetsgivarens föreskrifter och 'lagar.' Så jag förstår inte att det skulle vara någon skillnad?
Det skulle man ju önska.
Men tyvärr är det inte alltid så.
Här är ett exempel på en miljöinspektör som gått utanför sina befogenheter.
https://sverigesradio.se/artikel/miljoinspektoren-allmanheten-kanner-sig-inte-valkommen-langre
Och din åsikt är att de är kompetenta och följer lagar och reglementen.
Bra så.
Vad tycker du om tjänstemannaansvar?
Vill bara förtydliga att ekonomiskt bistånd betalas ut av socialtjänsten och inte av försäkringskassan.
En miljöinspektör har sin befattning som uppdrag.Om han gick utanför sina befogenheter eller inte beror väl på på vems uppdrag han arbetade?
Att fatta ett felaktigt beslut är ju inte samma sak som att gå utanför sina befogenheter.
Hur menar du?
Samfälligheten fick rätt hos både kommunen och miljödomstolen.
Inspektören körde sitt eget program enligt Gröna vågen och att alla har rätt till andras mark.
Han gick utanför sina befogenheter och kommunen bad om ursäkt för det.
Vi hade tjänstemannaansvar tidigare. Före 1976.Om individuella tjänstepersoner ska bestraffas för individuella beslut så börjar vi trilla ner på den demokratiska trappan.