Läste uttalanden av K.

Sv: Läste uttalanden av K.

flashlight skrev:
Jag har inget att invända mot att den hästen hade en väldigt härlig arbetsglädje.

Nu tror jag du pratar om Matine:D

Nykorad världsmästare är väl Satchmo och Salinero :confused:

Susan skrev:
Nu tror jag du pratar om Matine:D

Nykorad världsmästare är väl Satchmo och Salinero :confused:

Jag för jag trodde axel svarade mej och den enda häst jag uttalat mej om var matine fast det är i of s borta nu pga kraschen i servern:crazy: För det var ju innan. Fattade aldrig vilken häst axel menade.:confused:

Sen hade jag inte hunnit läsa alla inlägg här så jag bara svarade på nåt jag inte fattade:confused: :p

Fast det var ju inte till mej sen, bara felknapptryck. Så tokigt det kan bli då.:rofl:

Senast ändrad av en moderator:

_Viva_ skrev:
Genom böjningen så kommer jag lättare åt bakbenen ett i taget, vilket jag tycker är enklare.

Jag rider sällan hästen rakställd mest för att jag tycker att den är allt annat än rakriktad då.
Rider man en häst rakställd så har den alltid ett favoriitbakben som den bär med lite extra.
Bättre då att komma åt båda bakbenen i böjning och få den rakriktad i böjningen.

Det är ju just det att det finns så många fler sätt för en häst att fuska och komma undan i böjningen som majoriteten inte ens känner eller vet om än när man rider den rak, min erfarenhet av det jag sett och själv känt och märkt efter alla år är att hästen måste vara duktigt rakriktad för att ens kunna böja korrekt i kroppen.

Det är väl oxå en av orsakerna att man i den klassiska skolan rider hästarna raka först och sedan böjer. Det blir helt enkelt för många "fel" som måste rättas till om man rider hästen i böjning först innan den är rakriktad nog. Sedan när hästen är det är det ju inget svårt att böja korrekt dessutom går det mkt fortare den vägen eftersom man råkar ut för mindre "fel".

ANSER JAG är väl bäst att lägga till (och den klassiska skolan och Susan och en hel del till jag känner):D

_Viva_ skrev:
Jag rider sällan hästen rakställd mest för att jag tycker att den är allt annat än rakriktad då.
Rider man en häst rakställd så har den alltid ett favoriitbakben som den bär med lite extra.
Bättre då att komma åt båda bakbenen i böjning och få den rakriktad i böjningen.

jag förstår inte riktigt, kan du utveckla?

varför kan inte hästen vara liksidig rakställd?
Hur blir den bättre rakriktad i böjningen, om den inte går att rakrikta på rakt spår? :confused:

Allmänt knapplån av min egen knapp.

Är jag trög eller fattar jag bara inte hela frågeställningen?
Jag förstår inte hur det över huvud taget kan vara en debatt huruvida man kan börja lära in något innan det sitter helt hundra perfekt? det är väl goddag yxskaft lite - att nya övningar/rörelser inte sitter helt 100 - varken för ryttare eller häst, innan man övat lite?

vissa högre rörelser förutsätter x variabler som "grund" för att man ska ha ett utgångs läge - ja.

andra högre rörelser kan ibland, om de utförs på ett vettigt sätt, även som "halva" rörelser, på en häst som inte är helt redo för "hela" rörelsen, hjälpa till att komma till den HELA rörelsen - dvs övningen bidrar till att stärka och skjutsa ekipaget ett snäpp till i utbildningen och nivån.

jag ser detta som självklart.

frågan för mig är inte huruvida man kan lära in rörelser på stadie där de inte sitter perfekt, eller hästen inte är på x nivå för rörelsen.

frågan för mig är huruvida RYTTAREN kan hantera rörelsen och kommunicera rörelsen till hästen på ett sätt som verkar positivt till dess fortsatta utveckling - inte tvärtom - verkar felaktigt och negativt.

skolor är väl ett utmärkt exempel. De bidrar till i allra högsta grad, styrka, balans och register hos hästen rörelse mässigt. med andra ord är de ett mycket viktigt steg på vägen i hästens grundutbildning som jag ser det. att man sen anpassar rörelsen efter nivån är en annan femma och självklar - återigen RYTTARENS ansvar. man rider inte sluta upp och öppna ner hundratals meter på en ofärdig häst. men ett steg här och ett steg där - JA. då behöver det inte heller sitta helt felfritt. RYTTAREN måste vara rätt i sina hjälper. Återigen.

Senast ändrad:

Det håller jag med om att det går.
Men inte tidigt i hästens utbildning.

Att lära hästen bära med båda bakbenen lika mycket är ju grunden och under grundträningen måste de stärkas upp och då tycker jag det är enklare med en böjd häst. Även om det inte heller är lätt precis som du skriver.

Min tränare vidhåller att den viktigaste positionen för en häst är "position" eller svagt svagt böjd rakt fram.
Det håller jag med om.

Man behöver inte överböja en häst för att kontrollera bakbenen.

Jag skall förklara.

Rakställd är att hästen är rak. Alla kotor ligger som ett "pärlband" efter varandra.

Rakriktad är när hästen bär och skjuter lika med sina bakben.

Hästen kan vara böjd men rakriktad.
Hästen kan vara rakställd och rakriktad.

Hästen kan INTE vara rakställd utan att vara rakriktad.

Jag förstår ditt sätt att se det. Även om jag ser det lite annorlunda.
Man får välja att rida på det sätt man tycker är enklast och klarast.
Dessutom kommer man säkert att förfina sin teknik, eller kanske ändra uppfattning helt med åren. Det sägs ju att man aldrig blir fulllärd.

Min förre arbetsgivare och min nuvarande har helt olika sätt att se det, att träna på. Både är framgångsrika trots sina olikheter.

Mitt sätt att träna är olika deras när jag rider hästar jag tränar själv.
Men när jag ridit deras hästar har det vart enligt deras sätt att träna.

Vad menar du med klassiska skolan?
Vilken slags skola, vilka tränare?

_Viva_ skrev:
Jag skall förklara.

Rakställd är att hästen är rak. Alla kotor ligger som ett "pärlband" efter varandra.

Rakriktad är när hästen bär och skjuter lika med sina bakben.

Hästen kan vara böjd men rakriktad.
Hästen kan vara rakställd och rakriktad.

Hästen kan INTE vara rakställd utan att vara rakriktad.

Du glömde: Hästen kan inte vara korrekt böjd utan att vara rakriktad :D

Vi har olika teknik för det där.

jag delar nog också in det i fler delar

hur hästen fördelar vikten mellan frambenen kontrollerar jag med min överdel; axlar och bröstkorgs possition

hur den fördelar mellan bakbenen och hur dessa bär och sljuter kontrollerar jag med mitt bäckens possition
Och ja det gör jag på unghäst.
Det är grundnn i min ridstil - hela första året.

Nu står alla tornutskott rakt upp - först nu går det att böja i min värld , börjar med hörnpasseringar för att lära in rätt teknik men också styrka att böja och bibehålla tornutskotten rakt upp, några steg i taget blir lagom då.
Letar efter en buss känsla

Sedan skall man rätta in framdelen på bakdelen.
Hästen är smalare fram än bak så man måste få bort framdelen från "väggen" i ett öppna tänk - först då sitter hästen ihop korrekt och är RAK

Olika tankesätt och olika terminologi - det är okey för mig :)

Klassiskt tyskt, klassiskt kottas, podhajsky, de kunffy, Zettl

Senast ändrad:

frågan är om man kan få hästen att ta i lika mycket med sina bakben utan att först rätta till vikten mellan frambenen?

Påskjutet måste ju gå hela vägen till nacken...

Hm, är det inte där den där tippade manken kommer in i bilden? För att hästen stöttar sig mer på ena frambenet. Lutar.

Fast vad är enklast? Rätta till framdelen först eller korrigera bak och så rättar framdelen till sig automatiskt.

Eller behöver man jobba båda samtidigt?

Jag förstår. Tror jag.

Du vill ha jämn viktfördelning, rakriktad rakställd häst innan du ber om böjning?
Hur gör du i hörnpasseringar? Jag antar att du inte rider volter utan endast rakt spår?

Rätta mig om jag har fel.

Jag vill ha en lång överlinje och en svag böjning från början. Struktur i hästens kropp innan jag börjar be den att bära mer.
Sen ber jag den bära mer och efter att den kan arbeta individuellt med båda bakbenen i öppnor och slutor så ber jag om båda bakbenen samtidigt. Börjar med att göra det i halva steg.

Aha, klassiskt tysk.
Min tränare är nog rätt klassisk då.

jag tycker inte framdelen kommer sig av sig själv.
man ser det lätt på takten mellan farmbenen - den är inte jämn, syns tydligast i sidvärts
öronen är inte på samma nivå

I min värld så behöver man jubba båda två samtidgt i varje steg - då det är balans i varje steg som efersträvas.
lyckas men med det så kan man gå i och ur övningar och klara övergångar med bibehållen takt

*KL*
Hur har vi det med att kunna rubba takten?

jag upplever att om jag klarar av att rubba min hästs takt så blir han både kvickare o inte "tunggung".
Mer elastisk:idea:

Grundutbildning i det tyska systemet och SRS skiljer sig inte åt, Podhajsky skriver också om rakt fram ridning första året.

Första året gör jag hörnpasseringar med tydlig busskänsla, dvs bakhjulsdrift, det blir bara en lätt böjning och inte så djupt in i hörnet utan fokus läggs på att hästen "sitter ihop." inte tappar sin balans med vikten mellan frambenen så den skjuter ut ena bogen och tippar, eller i andra varvet "välter

om hästen skall böja sig _och_ svikta i knäna så kräver det en ganska stor styrka hos hästen

Varefter hästen blir starkare och orkar "sitta ihop" så kan man böja mera och gå djupare in i hörnet i mina läror.

Detta går ju att utveckla till vinkelräta hörn med kvartspiruetter när hästen kommit längre i sin styrka/utbidlning

Susan skrev:
frågan är om man kan få hästen att ta i lika mycket med sina bakben utan att först rätta till vikten mellan frambenen?

Påskjutet måste ju gå hela vägen till nacken...

Ja därför använder jag öppnatänket så den inte trillar någonstans, tycker jag ser alltför många i volter där hästen fullkomligt ligger ner på innerfram, och ligger den inte ner på innerfram så är bogen på väg utåt hela tiden sedan har allt förmånga en tendens att böja i halsen som om volten vore en 6 meters när den är 20. :eek:

Och bakbenen är inte manken uppe så går energin och påskjutet aldrig fram till nacken utan försvinner utanför hästen någonstans och att få manken upp genom att börja böja har jag inte sett många klara av, eller ens någon.

Det verkar som om jag umgås i fel kretsar :crazy:

Jag har försökt att gå den vägen , den böjda vägen, det gör jag inte om.

Senast ändrad:

vad säger du om att förändra takten då?

jag tycker takten blir tillräckligt bra först när hästen blir rak, varför skall man ändra den till fortare - det orkar väl inte hästen, och fortfarande vara igenom i ryggen ?

jag hajjar inte

_Viva_ skrev:
Rätta mig om jag har fel.

Jag vill ha en lång överlinje och en svag böjning från början. Struktur i hästens kropp innan jag börjar be den att bära mer.

Som vi alla är överens om så är ju hästen lite "sned" från början om den bär mer på enda och skjuter på andra bakbenet dvs i en volt kommer den automatiskt att trilla ner på inner fram i ena varvet eller tappa utåt i den andra varvet.

Du börjar med dessa förutsättningar genom att du har hästen böjd i respektive varv :confused: Det innebär ju i min värld att hästen automatisk trillar ner mera på inner bog eller vill skjuta ut bogen mera eftersom du inte rättar in framdelen på bakdelen och på såvis inte rättar upp framdelen och genom det fördelar vikten jämt mellan framdelen först.

Du säger att du rättar in bakdelen på framdelen?

Vad innebär det i din värld ?

Har jag förstått dig rätt eller har jag snurrat till det nu :D

Liknande trådar

Utrustning Varning: LÅNGT PK-inlägg På en ridskola i trakten, där jag sporadiskt "tvingas" se på ridlektioner, (har nog bara sett dressyrpass...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
8 986
Senast: Ray
·
Dressyr Nu har vi ju avhandlat var godkänt gränsen går och vart den faktiskt går (missförstå mig rätt ;)), det behöver vi inte fortsätta med i o...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 250
Senast: Emelei
·
B
Trav Har travare annorlunda bäcken än ridhästar? Har aldrig hört det förut själv men vissa ridfolk hävdar det. Bifogar en artikel om det...
Svar
13
· Visningar
2 173
Senast: Krims
·
  • Låst
Ridning Vad är Klassisk Ridkonst? Klassisk Dressyr Klassisk Dressyr är ingen alternativ ridstil - utan den Klassiska dressyren står bara...
Svar
4
· Visningar
9 995
Senast: Immer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Bästa ledtillskottet?
  • Intressanta uppfostringsmetoder?
  • Uppdateringstråd 30