Läste uttalanden av K.

Sv: Läste uttalanden av K.

betyder det att jag ska vara nöjd med det lilla eller skämmas :D
Vaddå skämmas:confused: Det kanske tar 20 år för dig:p
eller bara 4-5 beroende på hur stark han hinner bli.
Att hästen är bra på ngt stärker ju dens självförtroende o den dagen som din tränare tycker att -Nu ska vi nog trampa lite- så behövs det inte vrida ut o in på hästens hjärnceller för att han ska begripa.

det är inget som man ska träna intensivt( till skillnad från bytena), utan man kan ta upp det när den har blivit snäppet starkare igen.

*KL*
Lette skrev i sin bok att det tog S E X år för HONOM att utveckla en bra piaff.
Axel- bokmalen, men bara idag:cool:

Då så. Gott om tid. :angel:

Jag är så arg att jag inte har kvar hans bok. :devil: Kyra lär in tramp för hand och jag har provat lite ett par gånger. Bara fått henne att förstå att det bra att trampa ett par steg, inte mer.

Intressant tråd du plockade upp f ö.

Vaddå skämmas:confused: Det kanske tar 20 år för dig:p
eller bara 4-5 beroende på hur stark han hinner bli.
Att hästen är bra på ngt stärker ju dens självförtroende o den dagen som din tränare tycker att -Nu ska vi nog trampa lite- så behövs det inte vrida ut o in på hästens hjärnceller för att han ska begripa.

det är inget som man ska träna intensivt( till skillnad från bytena), utan man kan ta upp det när den har blivit snäppet starkare igen.

Jag jävlas bara lite med dig! :D Men det tar säkert 20 år för oss om det tog 6 år för honom :D
Jag köper som sagt ditt resonemang om att ta tillfällen i akt för att så embryon. dock är det bara ett fåtal ggr som vi provat - så det är ingen daglig övning i verkstan :angel:

betyder det att jag ska vara nöjd med det lilla eller skämmas :D

Jag jävlas bara lite med dig! :D Men det tar säkert 20 år för oss om det tog 6 år för honom :D
Jag köper som sagt ditt resonemang om att ta tillfällen i akt för att så embryon. dock är det bara ett fåtal ggr som vi provat - så det är ingen daglig övning i verkstan :angel:
Jag har ju oxå en som har bråttom:idea: , men om jag vill trampa henne så är det inte lika kul- jobbigare:rofl: så sen skrittar hon.....

Kan ej trampa för hand då hon inte blir stissig eller taktar.
Går jag sakta så går hon sakta- bryr sig inte en meter om man petar på med spöt:confused:
Val. däremot kan ganska bra.

Jag säger såhär: Vad man än gör så lär man ju in tekniken först eftersom man inte har samma krav på en t.ex. sluta om hästen aldrig gjort detta förut.
För ni kräver väl inte perfekta galoppfattningar med hästen på tyglen på en treåring? Däremot så fort hästen börjar söka sig framåt nedåt och förstår galoppfattningen bra kan man börja ställa de kraven.
Man lär ju in rörelserna efter de förutsättningar som hästen har. Sluta t.ex. är ju en vanlig övning för att få hästen att samla sig så det brukar ju komma med tiden som hästen förstår rörelsen.
Så länge man rider med kvalitet och hästen i en för arbetet passande form så kan man väl göra hur man vill. Men att göra varje ny rörelse fullständigt korrekt verkar för mig helt otroligt. Säg den som rider in sin häst i rätt form, lär hästar att byta eller förvänd galopp i mkt stor samling osv,osv. Kraven blir väl högre med tiden och dämed även kvalitén på rörelsen.

Anledningen till att jag skrev den här tråden var för att en del här påstod att det var fel att lära hästen galoppombyte om inte hästen var samlad innan. att passagen MÅSTE komma ur piaff osv.

Att saker SKA läras in på ett visst sätt!!!!!

Senast ändrad:

Jag är så arg att jag inte har kvar hans bok. :devil: Kyra lär in tramp för hand och jag har provat lite ett par gånger. Bara fått henne att förstå att det bra att trampa ett par steg, inte mer.

Måste bara säga att jag tycker K-s inlärning av tramp är underbar !

Började med min som 4-åring som lek.....det är viktigt dock att de lär och förstår den första delen då de ska gå undan för spöt i sk.vikn på volt först.

När man sen kommer till hjälp av ridhusvägg el ridbanestaket kommer då hästen att förstå att de med bakbenen skall göra något och eftersom de inte längre kan förflytta bak i sk.vikn kommer tramp på posten :D

Jag hjälpte dock till med att själv *trampa* då min är livrädd för spö.....ser fint ut- jag trampar baklänges med riktiga knäböj och mjukt smackar i takt :rofl: men hästarna brukar förstå detta. (kan andvända kroppen oxå i t.körning för tramp-passage)

Numera kan jag överhuvudtaget inte vända mig om emot min utan att han direkt sätter sig och börjar trampa :love: utan spö !

min häst som tror att matte kommer med en ny kvist att tugga på, har ingen uppfattning om vad ett spö är.

Då funkar inte den metoden, men däremot Brinks taktningsmetod:bow:

Liknande trådar

Utrustning Varning: LÅNGT PK-inlägg På en ridskola i trakten, där jag sporadiskt "tvingas" se på ridlektioner, (har nog bara sett dressyrpass...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
8 986
Senast: Ray
·
Dressyr Nu har vi ju avhandlat var godkänt gränsen går och vart den faktiskt går (missförstå mig rätt ;)), det behöver vi inte fortsätta med i o...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 248
Senast: Emelei
·
B
Trav Har travare annorlunda bäcken än ridhästar? Har aldrig hört det förut själv men vissa ridfolk hävdar det. Bifogar en artikel om det...
Svar
13
· Visningar
2 173
Senast: Krims
·
  • Låst
Ridning Vad är Klassisk Ridkonst? Klassisk Dressyr Klassisk Dressyr är ingen alternativ ridstil - utan den Klassiska dressyren står bara...
Svar
4
· Visningar
9 995
Senast: Immer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Rintränings- och utställningstråd
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Valp 2025